Läkarintyg att man är frisk och inte smittad av corona.

Förhoppningsvis så överlever min hustru mig då hon är 18 år yngre, men inget är ju hugget i sten, Dessutom så har hon så det räcker, Och hennes barn den dag hon faller ifrån så har de så de kan betala en sjuhelsikes begravning om de så vill , utan att jag rör mina slantar. Så det har inget med min ekonomi att göra, men jag förstår din tanke och handling i detta, alla tänker vi olika samt har olika förutsäätningar.
Bra att du /ni ordnar det som ni vill ha det :thumbsup::)
Troligen smartare att sätta in motsvarande försäkringspremien på ett speciellt konto. Såg nånstans att Ca 30% av försäkringsbolagens premier gär till bolagens omkostnader. Om du på förväntad livslängd inte betalat minst 130% av vad du har att få ut så har bolaget satt premien på en felaktig kalkyl

Min gissning är med tanke på riskålder kommer försäkringen bli dyr.Är det Dollar du pratar om?
Fn , vet , kanske vill de ha med underliggande sjukdomar så kan det bli riktigt dyrt för många , Jag är frisk med bra kondition, nåt kilo övervikt har jag nog , och visst kan det gå illa med en Covid infektion även för mig , men jag kanske klarar mig hyfsat oskadd, jag tror forfarande att det gäller att skydda sig , gör man det och blir smittad av en mindre dos med virus så kanske man blir lindrigare sjuk , det tror i alla fall merparten av virologer spelar in

Flera länder kommer garanterat att kräva en särskild Covid19-försäkring när man öppnar upp för utlänningar.
Kambodja har väl redan det kravet.
50.000usd ska den täcka.
Thailand visade musklerna i mars när man krävde en Covid19-försäkring på 100.000usd vid transit.
Samtidigt vill inte de vanligaste reseförsäkringarna ha med Covid19 i sina villkor.

Det blir nog att köpa två försäkringar....
Vet inte hur många försäkringsbolag som tar bort Covid19 ur försäkringen?
Garanterat fler än bara LF.
Har inte kollat med mitt bolag , men troligt att det är som du säger, vet du vad den i Kambodja kostar ?? Vad säger Vietnam ? De har ju i stort sett klarat sig undan Covid

Kostnad på ett ungefär samt hur lång väntetid på provsvar ? , gissar på att Thailand kommer att kräva detta i höst när vi skall ner , kikade nu på biljetter hos Finnair , 5200 sek per person T/R i novemberhelt ok anser jag

Nu jädrar ser jag det igen! Det stämmer fortfarande ditt pris, om vi är noggranna så är det 5188SEK ARN-HEL-BKK-HEL-ARN. Ok, vill jag nu komma på samma flyg dom du HEL-BKK-HEL, så får jag betala ca 400 SEK mer för två flyg mindre! Sjukt eller hur? Har för många år sedan frågat Finnair om detta, men får bara löjliga svar, som att ett direktflyg inte alltid är det billigaste alternativet. För f_n, det är ju samma plan!

Nu jädrar ser jag det igen! Det stämmer fortfarande ditt pris, om vi är noggranna så är det 5188SEK ARN-HEL-BKK-HEL-ARN. Ok, vill jag nu komma på samma flyg dom du HEL-BKK-HEL, så får jag betala ca 400 SEK mer för två flyg mindre! Sjukt eller hur? Har för många år sedan frågat Finnair om detta, men får bara löjliga svar, som att ett direktflyg inte alltid är det billigaste alternativet. För f_n, det är ju samma plan!

Nu ska du få dig en liten läxa och jag tror @Samet håller med.
Du ska flyga en extra stäcka....MINST!
När jag flyger på jobb så blir jag sur om jag får ARN-SVG direkt. En mellanlandning i Oslo eller Köpenhamn är ju ett minimum om man ska bli nöjd.
Allra helst så bör man flyga via New York, Dallas, Frankfurt, Warszawa eller något annat.
Poängen ska in och så även legs

Finns många såna exempel jag stött på. Det handlar bara om konkursens, priskänslighet etc. Troligen större prispress från Arlanda till Bangkok än från Helsingfors.

Finns många såna exempel jag stött på. Det handlar bara om konkursens, priskänslighet etc. Troligen större prispress från Arlanda till Bangkok än från Helsingfors.

Jo jag förstår ju innerst inne vad detta beror på, men att inte få ett klart svar är löjligt. Dom kunde ju svara att det finns mera konkurrens från ARN än HEL. Men nej, det skall svamlas hit och dit. Sedan är det ju ganska konstigt att prisskillnaden är så stor, vi ska komma ihåg hälften mindre flyg som kostar mycket bränsle mm.

Nu ska du få dig en liten läxa och jag tror @Samet håller med.
Du ska flyga en extra stäcka....MINST!
När jag flyger på jobb så blir jag sur om jag får ARN-SVG direkt. En mellanlandning i Oslo eller Köpenhamn är ju ett minimum om man ska bli nöjd.
Allra helst så bör man flyga via New York, Dallas, Frankfurt, Warszawa eller något annat.
Poängen ska in och så även legs

Det finns vanligen inget billigare alternativ för mig HEL-BKK än Finnair direkt. Hjälper inte att flyga runt jordklotet först, det blir dyrare.

Det finns vanligen inget billigare alternativ för mig HEL-BKK än Finnair direkt. Hjälper inte att flyga runt jordklotet först, det blir dyrare.

Billigare finns det alla gånger... men det är kanske inte intressant att resa via Kiev eller Kairo... som vanligtvis är de billigaste hubarna till Bangkok.

Norwegian har också varit magiskt billiga visa perioder på året.

Men för de allra flesta vägs priset mot smidighet och restid.

Bara jag, @andrejsdenruskige samt några andra skadade poängjönsar som gärna tar en omväg med två-tre extra byten för att få lite mer loungefika.

Flög till Thailand från Göteborg i mitten av mars, en helt naturlig rutt för en flygnörd... självklart med en övernattning i Japan.

map (3).gif

Hörde precis att Bylung garanterar gratiscorona-test. Antar att ett negativt test borde gälla som intyg?

Billigare finns det alla gånger... men det är kanske inte intressant att resa via Kiev eller Kairo... som vanligtvis är de billigaste

Inte från Helsingfors. Nåja, kan någon gång hitta nåt som är ca. 50€ billigare än direkt HEL-BKK, men då är det 22 timmar i stället för 9.

Jag tror att det kommer att krävas sjukförsäkring för Covid 19 och 100 000 dollar som lägst. Under överskådlig tid när Thailand öppnar upp. 2 år.kanske...säger pessimisten som plötsligt vaknat upp i mig.....Så förbered er redan nu på det. Om de uppdagar Covid på ASQ hotellet, för vi som reser så, så tas du för inläggning på ett sjukhus och de lär ta betalt - rejält. Bra med en försäkring som gäller då- Eller hur?

Problem för oss som är mantalsskrivna i Thailand. Vi har inget alternativ i Sverige då inga sjukförsäkringar får tecknas/gäller utomlands för oss. Känner någon till någon försäkring? Hjälp mig då.. Som 66-åring har jag hittat några bolag via mäklare som verkar seriösa. Mellan 66 000 bath och uppåt. Säkert billigare för er ungdomar? Jag fortsätter kolla fler alternativ. Så nu börjar min återresa-budget närma sig 40 000 Skr......suck...suck...men det struntar jag i...

Apropå läkarintyg har jag en fråga till experterna, finns det något svensk företag som säljer försäkring för Thailand? Det försäkring som kan täcka 400 000 bath ( nya kravet).

Apropå läkarintyg har jag en fråga till experterna, finns det något svensk företag som säljer försäkring för Thailand? Det försäkring som kan täcka 400 000 bath ( nya kravet).
Var har du läst det nya kravet? Det Thai goverment skriver på sin FB sida är försäkring som täcker 100k dollar.
Kolla med Aetna där jag har min försäkring.

Ca 20 000 bath för denna försäkring, som de tipsat mig om. De som sitter på ASQ hotell.

Bilagor

• LUMA_Tune_brochure_production_v8 (1).pdf
    3.4 MB · Visningar: 5
Jag läste på allavisum, under rubriken "pensionär visum"
Använd ett O visum istället för OA och sök Extension of Stay så slipper du det försäkringskravet.
Men, du slipper inte kravet på försäkring som täcker Covid19 om du tänkt dig resa till Thailand numera.
Vi som bott här hela tiden sedan före utbrott denna pandemi, har inte kravet på oss vad gäller den försäkringen. Det vill säga, så länge vi inte lämnar landet. Lämnar vi landet för en resa åker vi på det kravet också.

Använd ett O visum istället för OA och sök Extension of Stay så slipper du det försäkringskravet.
Men, du slipper inte kravet på försäkring som täcker Covid19 om du tänkt dig resa till Thailand numera.
Vi som bott här hela tiden sedan före utbrott denna pandemi, har inte kravet på oss vad gäller den försäkringen. Det vill säga, så länge vi inte lämnar landet. Lämnar vi landet för en resa åker vi på det kravet också.
Jo dessa fakta är korrekt. Jag har ett O visa och väntar på repa-flight baserat på familj. Låt mig spekulera. Jag törs nästan slå vad att de som skall resa in till Thailand med ett O visa i botten kommer att blir krävd på en gällande sjukförsäkringsom omfattar covid behandling och minst 100 000 dollar. Däremot vill jag inte spekulera när de öppnar gränserna. Det är svårt att veta.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp