Måste man åka till Sverige för att pensionera sig?

Nej, matematikens lagar har inte ändrats men väl skatten och basbeloppet som ändras i stort sett varje år!

Som pensionär med 32 % kommunal skatt blir brytbeloppet där du betalar mer skatt med SINK:
20 % SINK:
Om du tjänar 10 000:- betalar du 1 405:- skatt, 20% SINK-skatten blir 1 425:-
25 % SINK
Om du tjänar 15 000:- betalar du 3 024:- i skatt, SINK-skatten blir 3 031:-
nte för att jag begriper ad du skriver
Du glömmer ju avdrager på sinken jag betalar de fakto då under 15%.
Men nu har jag ju skrivet tidigare jag har haft 25% sink då fick jag ut ca 1000 kr mer, när det blev 20% fick jag ut 1400 kr. Hur förklara du det¨.

Så jag hävdar att brytpunkten ligger på ca 11000 kr.

Om du sen ser det röd markerade så blir sinken 2250 kr.
Men då får du ju ta med alla parametrar, man kan ju inte utelämna ett avdrag som pensions myndigheten gör

Jag tar det igen Vid sink inkomst mån minus 2284 ( fribeloppet vid sink) minus 20 procent skatt resten har du kvar

nte för att jag begriper ad du skriver
Du glömmer ju avdrager på sinken jag betalar de fakto då under 15%.
Men nu har jag ju skrivet tidigare jag har haft 25% sink då fick jag ut ca 1000 kr mer, när det blev 20% fick jag ut 1400 kr. Hur förklara du det¨.

Så jag hävdar att brytpunkten ligger på ca 11000 kr.

Om du sen ser det röd markerade så blir sinken 2250 kr.
Men då får du ju ta med alla parametrar, man kan ju inte utelämna ett avdrag som pensions myndigheten gör

Jag försökte göra det enkelt, alla parametrar är med in min uträkning. Skatten är tagen från skatteverkets program med 32 i kommunalskatt, SINK:en är uträknat med det avdrag som Pensionsverket gör. Du kan ju själv se att det inte är 20/25%.

Kontentan blir att du betalar mer i Sink-skatt än i vanlig skatt från och under en inkomst på 10 000 (20%) resp 15 000 (25%)

Jag försökte göra det enkelt, alla parametrar är med in min uträkning. Skatten är tagen från skatteverkets program med 32 i kommunalskatt, SINK:en är uträknat med det avdrag som Pensionsverket gör. Du kan ju själv se att det inte är 20/25%.

Kontentan blir att du betalar mer i Sink-skatt än i vanlig skatt från och under en inkomst på 10 000 (20%) resp 15 000 (25%)
Vi har ingen sink på 25 procemt

Nej, matematikens lagar har inte ändrats men väl skatten och basbeloppet som ändras i stort sett varje år!

Som pensionär med 32 % kommunal skatt blir brytbeloppet där du betalar mer skatt med SINK:
20 % SINK:
25 % SINK

20 % SINK:
25 % SINK
Om du drar bort avdraget från 15 000, som är 2284 så blir det kvar 12 716.
20% AV DETTA BELOPP BLIR DÅ I SKATT 2 543 EJ 3 031.
Så inget avdrag är gjort i ditt exempel

Jag tror inte ni fattade vad Mackes skrev. Han jämförde att skatta med SINK som utskriven med att skatta som pensionär i Sverige med en kommunalskattesats på 32%. Sen använde han rätt skattetabell (olika för de olika beräkningarna) för dessa. Sen gjorde han samma sak med om SINK skulle försämras så det blir 25%.

Jag har inte kontrollberäknat men verkar vara rimligt och tror nog att han använt rätt grundavdrag då han använt skattetabellerna hos Skatteverket. Men någon annan kan ju kontrollräkna med samma parametrar och se om ni får samma resultat. Jag kontrollräknade de med SINK skatt och dessa stämmer, orkar inte slå upp skattetabellerna men stämmer säkert ....

Som sagt nu vet vi ju inget om höjning av sinken.

Och om man nu höjer så finns det ju ytterliga parametrar tre stycken att ta hänsyn till om dessa vet vi ju inget om och kan således inte räkna på 25%, hur ser skatte skalerna ut 2018 vad blir det för avdrag på sinken, hur mycket höjs din pension.

PS När jag själv satt o lekte lite med mina siffror kom jag på att jag räknade bara på pensions myndighetens uppgifter. Glömde de övriga inkomsterna när jag skull se i skattetabellen hur mycket skatt jag skulle betala, om jag slopar sinken. Blir ju då en viss skillnad i skatt.

Som sagt nu vet vi ju inget om höjning av sinken.

Och om man nu höjer så finns det ju ytterliga parametrar tre stycken att ta hänsyn till om dessa vet vi ju inget om och kan således inte räkna på 25%, hur ser skatte skalerna ut 2018 vad blir det för avdrag på sinken, hur mycket höjs din pension.

PS När jag själv satt o lekte lite med mina siffror kom jag på att jag räknade bara på pensions myndighetens uppgifter. Glömde de övriga inkomsterna när jag skull se i skattetabellen hur mycket skatt jag skulle betala, om jag slopar sinken. Blir ju då en viss skillnad i skatt.

Det skulle vara intressant om du kunde förtydliga vilka parametrar du avser. De som kan förändras är ju basbeloppet men att det skulle bli en dramatisk skillnad är ju knappast troligt. Skatten kan komma att ändras någon procent men inte heller det förändrar förutsättningarna speciellt mycket.

Min avsikt var enbart att visa att det är inte självklart att man tjänar på att välja SINK-skatt om man har en relativt låg pension inklusive extrainkomster och är över 65 år. Dessutom visa att detta belopp höjs ordentligt om föreslagna skattehöjningar går igenom.

Det skulle vara intressant om du kunde förtydliga vilka parametrar du avser. De som kan förändras är ju basbeloppet men att det skulle bli en dramatisk skillnad är ju knappast troligt. Skatten kan komma att ändras någon procent men inte heller det förändrar förutsättningarna speciellt mycket.

Min avsikt var enbart att visa att det är inte självklart att man tjänar på att välja SINK-skatt om man har en relativt låg pension inklusive extrainkomster och är över 65 år. Dessutom visa att detta belopp höjs ordentligt om föreslagna skattehöjningar går igenom.
Varför är du så besvärlig.
1 skatteskala 2018.
2 hur mycket höj din pension.
3 det belopp som drages före de drar skatt. Det beloppet har ju ändras genom åren.
Och detta står ju i mitt inlägg.

Kan det vara så svårt att förstå, så vad jag menar du kan inte dar några som helst slutsatser av det vi vet idag.
Du skapar ju ju enbart oro bland medlemmar som inte orkar bry sig.
Kom igen när vi har fakta

Liknande trådar

H
Svar
71
Visningar
7 K
Hans Svensson
H
M
Svar
0