Myggolja som säljs i Thailand

S

sammy

Gäst
Nån som vet om myggoljan i Thailand är testad och ok eller om man får hudcancer på köpet.

Det finns rejält starkare myggoljor än i Sverige men någon cancer har jag inte hört talas om. Däremot känner jag några som har fått allergiska reaktioner, en fick hudutslag och en annan magproblem. Det senare låter kanske konstigt men han testade flera gånger med samma resultat.

Jag har tyvärr ingen aning om vilken olja som var problematisk, köper själv på 7 / 11 och har aldrig upplevt några problem.

Nån som vet om myggoljan i Thailand är testad och ok eller om man får hudcancer på köpet.

Skydda dig mot solen om du är orolig för hudcancer.

Jag får lätt allergiska reaktioner av olika produkter som stryks på huden. Detta är något som jag är medveten om och agerar därefter. Har jag haft på mig t.ex. myggolja så duschar jag så snart jag kan.

Rejält med Vitlök, så slipper du mygg och dessutom närgångna personer.
Myrpors, heter det i Norrland och jag tror det heter Skvattram i södra Sverige. Effektivt att gnida bladen mot huden och mycket effektivt mot löss och andra kryp. Har ett knippe i varje garderob.
Smuggla med några rötter och plantera i Thailand. Använd som krukväxt i huset.
Jag har inte använt myggstift, myggolja, myggspray på femtio år,.....och då bor jag i Norrland och plockar hjortron på myren.

hahh
Det finns rejält starkare myggoljor än i Sverige men någon cancer har jag inte hört talas om. Däremot känner jag några som har fått allergiska reaktioner, en fick hudutslag och en annan magproblem. Det senare låter kanske konstigt men han testade flera gånger med samma resultat.

Jag har tyvärr ingen aning om vilken olja som var problematisk, köper själv på 7 / 11 och har aldrig upplevt några problem.
Haha, har du inte hört talas om cancer i Thailand , fn så mycket vanligare än i väst , om det beror på myggoljan eller taskigt leverne , med all dålig luft mm kan jag inte utvärdera, startar man grillar med bildäcksbitar och plastpåsar så är det inte konstigt ..inte lär myggoljan vara speciellt testad i alla fall, vitlök torde vara det minst farligaste i alla fall .. Och det heter skvattram i hela Sverige , även getpors eller falsk pors

Enligt AXA så dör 61000 människor i canser i Thailand varje år.
Motsvarande siffror Sverige enligt LMV är 20000 och wnligt statistiken så får var tredje svensk canser någon gån under sin levnad.

Jag tror att Sverige räknas som västland. Det finns många skrönor.

Motsvarande siffror Sverige enligt LMV är 20000 och wnligt statistiken så får var tredje svensk canser någon gån under sin levnad.

Jag tror att Sverige räknas som västland. Det finns många skrönor....

Hmmmmmm märkliga siffror och märklig statistik.. men det är nog så att Thailändarna mår bättre då , har bättre sjukvård , har bättre mat med mindre föroreningar , har bättre luft att andas mm eller kanske är det så att det bara är en STOR LÖGN om detta med miljöpåverkan, i stort sett så verkar det ju så på de flesta som bor här permanent, finns ju inget som är bättre än Thailand ,, börjar tro att fler än vad jag vet inte kan återvända till hemlandet av en eller annan anledning , därför helt enkelt vägrar inse fakta att Sverige förutom politiken är ett land som har bättre luft , renare ,vatten , mindre skadlig solstrålning, bättre råvaror med mindre antibiotika , lägre trafikdöd mm.mm. m. eller har jag helt fel ??:)

Kanske

Jag tror att Sverige räknas som västland. Det finns många skrönor.
även så att cancer i Västvärden upptäcks på ett helt annat sätt , här lever folk säkerligen med krämpor av cancer samt avlider av något som pga okunskap inte klassas som cancerdöd.. dessutom mycket märkligt då Sverige torde vara betydligt lägre då vi har /hade kanske bland den bästa cancervården i värden , mao , folk dör inte i den , här är medicinska kunskaperna inte alls i klass med väst.... men det går säker att finna motsägande statistik om det med ;)

Hmmmmmm märkliga siffror och märklig statistik.. men det är nog så att Thailändarna mår bättre då , har bättre sjukvård , har bättre mat med mindre föroreningar , har bättre luft att andas mm eller kanske är det så att det bara är en STOR LÖGN om detta med miljöpåverkan, i stort sett så verkar det ju så på de flesta som bor här permanent, finns ju inget som är bättre än Thailand ,, börjar tro att fler än vad jag vet inte kan återvända till hemlandet av en eller annan anledning , därför helt enkelt vägrar inse fakta att Sverige förutom politiken är ett land som har bättre luft , renare ,vatten , mindre skadlig solstrålning, bättre råvaror med mindre antibiotika , lägre trafikdöd mm.mm. m. eller har jag helt fel ??:)[/QUOTE]

Jag kan inte detta så noga men vi svenskar tycker gärna så.
Att återvända till ämnet så jag har två gamla recept från hemlandet, första från en äkta norrlänning;
"Myggolja skall kan koka själv, först destillerar man fram ryssolja, sedan blandar man den under uppvärmning med grädde!"

Den andra lyder såhär, det är någon fiskares recept;
"Bäst effekt mot mygg tycker jag är att blanda 50/50 Wilmas Beckolja och Djungelolja - om man står ut med att lukta som en nytjärad båt"

Annars är de flesta oljor baserade oftast på eteriska oljor men de kan vara farliga de med.

AXA är ju ett försäkringsbolag så de borde använda lite trimmade siffror uppåt för att skrämma folk tycker man men men.
Statistik är som det är om man sedan bor fast eller ej. :xmas_smiley:

hahh

Haha, har du inte hört talas om cancer i Thailand , fn så mycket vanligare än i väst , om det beror på myggoljan eller taskigt leverne , med all dålig luft mm kan jag inte utvärdera, startar man grillar med bildäcksbitar och plastpåsar så är det inte konstigt ..inte lär myggoljan vara speciellt testad i alla fall, vitlök torde vara det minst farligaste i alla fall .. Och det heter skvattram i hela Sverige , även getpors eller falsk pors
Jo nog har jag hört talas om cancer I Thailand. Men nu gällde frågan myggoljor och inte rent allmänt. Att dessa orsaka allergier vet man och dom kan säkert vara cancerogena vid längre exponering.

AXA är ju ett försäkringsbolag så de borde använda lite trimmade siffror uppåt för att skrämma folk tycker man men men.
Statistik är som det är om man sedan bor fast eller ej. :xmas_smiley:
Sen är Thailand klassat som ett U land än så länge , vad jag minns i alla fall , de har ju kanske inte samma koll på folk som vi har i Sverige , med all säkerhet är det så , i alla fall för 10 år sen (nu vet vi ju inte vilka som är i landet )
Det var ju bra två år sen det skulle påbörjas en folkbokföring i Isaaan , så inte tror jag på de siffrorna , vet man inte hur många innevånare samt var de bor och heter så tror jag man har dålig koll på sjukdomststatistiken ...5555

En del preparat innehåller väldigt mycket Deet närmare 50 % annars är det normala 15 % eller ända upp till 30 %
Vissa människor är mer eller mindre känsliga mot Deet annars är just Deet den beståndsdel som förhindrar mygg och knottangrepp.
Deet ska inte framkalla cancer, där behöver du/ni inte vara orolig
Dock skulle jag i alla fall undvika myggmedel med 50 % deet, i alla fall dagtid i sol, dock kan det vara bra kvällstid när du passar på vilt och då lägger man en dusch utanpå kläderna.

Tidig form av cancer har vi alla haft,.....och kroppen har lagat den själv. Det handlar i huvudsak om kroppens PH-värde, skall vara ca. 7,4. Cancer kan inte växa i en alkalisk miljö (nobelpristagare på 30-talet). Vi behöver både basiska och sura födoämnen. Jag har aldrig brytt mig om att mäta PH-värdet, däremot är jag noga med att äta som en "slasktratt", alltså allt som sätts på bordet (och det som bli över) vilket innebär en mycket varierad kost. Dessutom har jag aldrig lyssnat på dietisterna, jag har druckit fet komjölk direkt från ladugården, ätit fett smör, nöt och griskött, grädde, hela mitt 69-åriga liv,......och starka kryddor, först de vi har naturliga i Sverige, något som nu utökats med asiatiska kryddor. Nu läser jag i nutidens forskning att jag gjorde rätt som struntade i propagandan, läs själv,....
http://www.gp.se/livsstil/mat/växande-trend-basisk-alkalisk-kost-1.471019
....och var noga med de starka kryddorna. Jag har dessutom rökt i 55 år, druckit både brännvin och öl, hinkar i mig kaffe och grädde i omåttliga mängder, har perfekta blodvärden och blodtryck 140/70. (Det är kryddorna som håller ner trycket.)

Nåja, jag håller inte med om allt i artikeln,
"Har du en livsstil som innebär sura livsmedel och drycker, ingen motion, mycket alkohol, cigaretter, godis och så vidare kroppen måste arbeta vansinnigt hårt och kommer att offra allt annat för att upprätthålla detta pH, menar Ross Bridgeford."
Stryk godis ur ovanstående, så har ni mig. Dessutom avstår jag helt från raffinerat vitt socker (rörsocker tar jag), vitt mjöl och McDonalds. Motionen består i att gå tio meter till bilen (i Sverige) och två meter till en motorbike, i Thailand
Längd 176 cm, vikt 82 kg.
Thailand är nu i samma läge som Sverige på 50-talet, alltså att man övergav Den Uråldriga Kunskapen, först genom att ersätta kok- och stekkärlen av gjuitjärn med de mer lätta att rengöra aluminiumkärlen, i tron att man då utvecklats till ett modernare samhälle. Sedan kom den av industrin processade maten, processade charkuterivaror, margarinet, vetemjölet, raffinerat socker, McDonalds och Teflon-pannor,......alltså en miljö där cancern växer.
Dra era slutsatser och ni som lever med thai-hustru, få dem att förstå att aluminium är FARLIGT. (en svensk forskare gjorde en studie i en by i Laos och konstaterade allvarlig järnbrist. Han fick dem att kasta aluminiumkärlen och försåg dem med kärl av gjutjärn. Inom ett år var järnbalansen återställd.) Aluminium är dessutom orsak till Azheimers.
Och,......starta inte grillen med att elda bitar från bildäck. Använd aldrig aluminiumfolie i mathantering eller vid grillning.
PS: Cocosfett och Smör har ungefär samma egenskaper. Man får inte diska gjutjärnskärl med diskmedel, bara varmt vatten och smörj sedan in dem med cocosfett eller smör. Rätt hanterat under lång tid blir de lika glatta som teflonpannor. DS

Senast redigerad av en moderator:
Nåja, jag håller inte med om allt i artikeln,
"Har du en livsstil som innebär sura livsmedel och drycker, ingen motion, mycket alkohol, cigaretter, godis och så vidare kroppen måste arbeta vansinnigt hårt och kommer att offra allt annat för att upprätthålla detta pH, menar Ross Bridgeford."
Stryk godis ur ovanstående, så har ni mig. Dessutom avstår jag helt från raffinerat vitt socker (rörsocker tar jag), vitt mjöl och McDonalds. Motionen består i att gå tio meter till bilen (i Sverige) och två meter till en motorbike, i Thailand
Längd 176 cm, vikt 82 kg.
Thailand är nu i samma läge som Sverige på 50-talet, alltså att man övergav Den Uråldriga Kunskapen, först genom att ersätta kok- och stekkärlen av gjuitjärn med de mer lätta att rengöra aluminiumkärlen, i tron att man då utvecklats till ett modernare samhälle. Sedan kom den av industrin processade maten, processade charkuterivaror, margarinet, vetemjölet, raffinerat socker, McDonalds och Teflon-pannor,......alltså en miljö där cancern växer.
Dra era slutsatser och ni som lever med thai-hustru, få dem att förstå att aluminium är FARLIGT. (en svensk forskare gjorde en studie i en by i Laos och konstaterade allvarlig järnbrist. Han fick dem att kasta aluminiumkärlen och försåg dem med kärl av gjutjärn. Inom ett år var järnbalansen återställd.) Aluminium är dessutom orsak till Azheimers.
Och,......starta inte grillen med att elda bitar från bildäck. Använd aldrig aluminiumfolie i mathantering eller vid grillning.
PS: Cocosfett och Smör har ungefär samma egenskaper. Man får inte diska gjutjärnskärl med diskmedel, bara varmt vatten och smörj sedan in dem med cocosfett eller smör. Rätt hanterat under lång tid blir de lika glatta som teflonpannor. DS
Kan inte göra annat än att skratta när jag läser ditt/dina inlägg, som du själv säger om artikeln säger jag om dina påståenden .. Visst är mycket sant ,men fan inte allt.55555

• Like
Reactions: Jon
En del preparat innehåller väldigt mycket Deet närmare 50 % annars är det normala 15 % eller ända upp till 30 %
Vissa människor är mer eller mindre känsliga mot Deet annars är just Deet den beståndsdel som förhindrar mygg och knottangrepp.
Deet ska inte framkalla cancer, där behöver du/ni inte vara orolig
Dock skulle jag i alla fall undvika myggmedel med 50 % deet, i alla fall dagtid i sol, dock kan det vara bra kvällstid när du passar på vilt och då lägger man en dusch utanpå kläderna.

Fick tips tidigare här på forumet om en myggcreme där set står andelen % Deet med stora siffror på framsidan alltså 15 lätt och hitta i nästan varje butik.
Det finns en annan produkt som det står Soffeu på etikettens framsida och denna finns i olika lukter. Den har 12 % Deet och jag tycker effekten är något sämre men funkar.

Glömde nämna att det finns myggoljor som är helt baserade på eteriska oljor.
En med grön etikett och det står på engelska i parantes (Citronella Grass Oil)
Jag har även testat den men den luktar starkt, min sambo gillar inte den, hon säger att du luktar som nypressad citrongräs. Hur som helst med den är supereffektivt.

Sakert hel ok ,testad och ofarlig ,detta ar ju Thailand ,ett land som visar ansvar och kunskap ,har ju nu aven som forsta land i Varden ett vaccin mot HIV:rolleyes:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp