Ny regler om införsel av mat till Thailand

• Trådstartare Trådstartare 011430121
  • Start datum Start datum

0

011430121

Gäst
Någon som vet om det är nya regler på införsel av mat till Thailand.
Har alltid med mig ca 20 kg mat från Sverige, te.x sill, ost, charkuterier,kaffe, knäckebröd o.s.v, nu var det en person som sade att det inte var lagligt att ta med mat in i Thailand och reglerna har skärps.

Jag såg inget här i alla fall.
http://m.suvarnabhumiairport.com/en/1002-customs-services
Jag känner inte till läget.
Kanske bäst att ringa ambassaden och fråga?
Sen är det ju frågan om man vill chansa i alla fall :) Man lär ju bara kunna förlora maten.
Färsk frukt är ju känsligt i vissa länder.
Jag kommer inte ihåg om de röntgar ankommande bagage på Suvarnabhumi.
(Att man skulle fastna vid avresan från Sverige är nog inte troligt, gissar jag.)

Jag såg inget här i alla fall.
http://m.suvarnabhumiairport.com/en/1002-customs-services
Jag känner inte till läget.
Kanske bäst att ringa ambassaden och fråga?
Sen är det ju frågan om man vill chansa i alla fall :) Man lär ju bara kunna förlora maten.
Färsk frukt är ju känsligt i vissa länder.
Jag kommer inte ihåg om de röntgar ankommande bagage på Suvarnabhumi.
(Att man skulle fastna vid avresan från Sverige är nog inte troligt, gissar jag.)
Det stod ju där:
- Controlled items are some items which are controlled by laws for importing into or exporting from the country. To import or export restricted/controlled items requires a permit with written authorization from the stated government agency in order to pass Customs formalities. For example,

* Buddha images, artifacts, antiques by the Fine Arts Department
* Firearms, ammunition, explosives by the Department of Provincial Administration, Ministry of Interior
* Plants and other parts of plants by the Department of Agriculture
* Live animals and animal remains by the Department of Livestock Development or the Department of National Parks, Wildlife and Plant Conservation
* Food and drugs by the Food and Drugs Administration
* Vehicle parts by the Ministry of Industry
* Cigarette, tobacco, and alcohol by the Excise Department
* Radio communication devices and telecommunication equipments by the Office of Specific Business Licenses, Office of the National Broadcasting and Telecommunications Commission

Det stod ju där:
- Controlled items are some items which are controlled by laws for importing into or exporting from the country. To import or export restricted/controlled items requires a permit with written authorization from the stated government agency in order to pass Customs formalities. For example,

* Buddha images, artifacts, antiques by the Fine Arts Department
* Firearms, ammunition, explosives by the Department of Provincial Administration, Ministry of Interior
* Plants and other parts of plants by the Department of Agriculture
* Live animals and animal remains by the Department of Livestock Development or the Department of National Parks, Wildlife and Plant Conservation
* Food and drugs by the Food and Drugs Administration
* Vehicle parts by the Ministry of Industry
* Cigarette, tobacco, and alcohol by the Excise Department
* Radio communication devices and telecommunication equipments by the Office of Specific Business Licenses, Office of the National Broadcasting and Telecommunications Commission

Man kan ju tolka det på olika sätt.

För att jag skulle bli avskräckt så skulle det behöva stå mer detaljerat vilka födoämnen man inte får ta in.

Har man med sig en kopia av den här sidan så kan det kanske hjälpa med förklaringen om man fastnar.

Senast redigerad av en moderator:

För att jag skulle bli avskräckt så skulle det behöva stå mer detaljerat vilka födoämnen man inte får ta in.

Har man med sig en kopia av den här sidan så kan det kanske hjälpa med förklaringen om man fastnar.
Det är ju så det är i Sverige också. Tullen hänvisar väl till Livsmedelsverket och där står det ju vad man får föra in och ut.

Jag skulle istället gå in på Food and Drugs Administration hemsida http://www.fda.moph.go.th/eng/import/laws.stm

Tyvärr hittade jag bara lagarna men letar man hittar man kanske rätt.

Mat är känsligt att föra in och mediciner ex.vis. Speciellt blommor, frukt, grönsaker och färskt kött.

Sen tycker jag det oftast thai de stoppar och röntgar deras bagage ... men kanske bara att jag råkat se det. Beror säkert på mängden bagage också.

Thailand har mat som räcker till alla

Ni som har åkt till Thailand dom sista åren, har ni märkt om tullen kollar mer nu eller om det är som innan?

Inte märkt någon skillnad alls. De började kolla lite mer för 4-5 år sedan. Men väldigt sporadiskt. Fått scanna väskor några gånger, men ingen som kollat på skärmen, utan bara en gubbe som pekade att väskan skulle genom maskinen... TIT
Sista resan vi gjorde var juli -19 till kho samui via Bangkok då var allt som vanligt. Året innan när vi landade i phuket var det en otroligt lång kö som skulle visa upp vad dom hade i väskorna.
Vi hade väl tur för dom vinkade bara förbi oss.

Åker vi nu i höst /vinter har vi inte tänkt att ta med färsk mat ändå. Men ev sill, västerbottenost mm. Som då självklart kommer vara i obruten förpackning

Sista resan vi gjorde var juli -19 till kho samui via Bangkok då var allt som vanligt. Året innan när vi landade i phuket var det en otroligt lång kö som skulle visa upp vad dom hade i väskorna.
Vi hade väl tur för dom vinkade bara förbi oss.

Åker vi nu i höst /vinter har vi inte tänkt att ta med färsk mat ändå. Men ev sill, västerbottenost mm. Som då självklart kommer vara i obruten förpackning
Det jag vet att du inte får ta med dig är vissa grönsaker, som kan bära med sig larver och dyl av invasiva skadeinsekter . Annars ost samt kaffe mm tror jag inte skall vara några problem

Är ju inte mat i allmänhet utan specifik mat det handlar om.

Notification of the Ministry of Public Health (No. 174), B.E. 2539 (1996) Re: Prescribing prohibited foods to be imported or sold Foods that are past the expiration date or past the period that should be consumed (food-supplement-modified milk For infants and young children, cow's milk is pasteurized. and food on purpose

Notification of the Ministry of Public Health (No. 263) B.E. 2545 Re: Prescribing Food Prohibited to Import or Sell (Instant agar and jelly with glucomannan or konjac flour in small containers

Notification of the Ministry of Public Health (No. 264) B.E. 2545 (2002) Re: Prescribing foods prohibited to produce, import or sell (all kinds of puffer fish and foods containing puffer fish meat)

Notification of the Ministry of Public Health (No. 310) BE 2008 (2008) Re : Prescribed Prohibited Food, packed together with other things or objects which are not food in the food packages, to be Produced, Imported, or Sold.

Notification of the Ministry of Public Health (No. 345) B.E. 2555, B.E. 2555, Re: Prescribing Food Prohibited to Produc, Import or Sell (Food Contaminated with Cry Nine C, Cry 9C DNA Sequence)

Notification of the Ministry of Public Health (No. 377) B.E. 2559 (2016) Re: Prescribing rules and conditions for importing food at risk of mad cow disease

Notification of the Ministry of Public Health (No. 431) B.E. 2522, issued under the Food Act, B.E. 2522 (1979), Re: Food derived from genetically modified organisms.

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
4 K
S
A
Svar
64
Visningar
15 K