Olagligt att hyra ut för kort tid numera.

Hej

Att en bostadsförening i Sverige ska godkänna andrahandsuthyrning är väl ändå inte riktigt samma sak som att myndigheterna via domstolsbeslut får denna uthyrning jämställd med hotell kräver licens för hotellverksamhet.

Mvh isan lover
Se länken angående AirNb. Det konkurrerar med hotell och blir mycket intäkter som inte beskattas.
I många länder, och fler blir det, kommer att begränsa denna typ av uthyrning. Så det Thailand gör i detta tillfälle är helt i linje med andra demokratiska länder.

Inget konstigt alls. Samma problemställning i alla länder med olika lösningar per land.

Hej

Så fungerar det numera i många föreningar men en del har fortfarande kvar kravet att föreningen måste godkänna uthyrningen, men då är det föreningen själva som bestämmer detta och inte någon myndighet eller domstol.

Mvh isan lover

Vad jag förstår har en del boende klagat då de blivit störda av festande turister som stadigt kommit och gått i grannlägenheter. Tycker du det är rätt mot dom att ha det på det viset och att polisen borde fortsatt skita i deras problem?

/ SatanG

Vad jag förstår har en del boende klagat då de blivit störda av festande turister som stadigt kommit och gått i grannlägenheter. Tycker du det är rätt mot dom att ha det på det viset och att polisen borde fortsatt skita i deras problem?

/ SatanG

Hej

Det finns ju folk som blir störda av den ordinarie hyresgästen också, så det är väl inget unikt för andrahandsuthyrning, sånt här borde man väl hantera ungefär på samma sätt.

Mvh isan lover

Ja och fattiga Isaan bor som jobbar på hotellen som blir utkonkurerade blir arbetslösa när hotellen får slå igen.
Skattemedel går förlorade, skattepengar som kunde hjälpa den fattigare klassen.
Är man Isaanbornas vita riddare så borde man ju glädjas åt en sådan här dom då personalen iallafall här i Pattaya på hotellen oftast är ifrån Isaan.
Dom här lägenhetsuthyrningarna gynnar ju bara dom skattesmitare som har extra pengar över och kan köpa några condos och göra lite svarta pengar.

Hej

Så fungerar det numera i många föreningar men en del har fortfarande kvar kravet att föreningen måste godkänna uthyrningen, men då är det föreningen själva som bestämmer detta och inte någon myndighet eller domstol.

Mvh isan lover

Blanda inte ihop inneboende med andrahandsuthyrning. Andrahandsuthyrning måste godkännas av föreningen, men det gäller inte för inneboende.

Ja och fattiga Isaan bor som jobbar på hotellen som blir utkonkurerade blir arbetslösa när hotellen får slå igen.
Skattemedel går förlorade, skattepengar som kunde hjälpa den fattigare klassen.
Är man Isaanbornas vita riddare så borde man ju glädjas åt en sådan här dom då personalen iallafall här i Pattaya på hotellen oftast är ifrån Isaan.
Dom här lägenhetsuthyrningarna gynnar ju bara dom skattesmitare som har extra pengar över och kan köpa några condos och göra lite svarta pengar.
Det skrevs mycket om detta i en del Hua Hin-nyheter för något år sedan. Då var fokus på de utlänningar som köpt hus där och bara vistades i huset i några månader per år och hyrde ut resten av året.
På svenska blocket hittade man många annonser om detta till svenska priser dessutom, ofta 10-15.000kr per vecka för en trerummare med pool.
Visst är det en olaglig verksamhet men det drabbar ju också de rika thailändare som har denna business så det tynar nog bort efter ett tag.

Blanda inte ihop inneboende med andrahandsuthyrning. Andrahandsuthyrning måste godkännas av föreningen, men det gäller inte för inneboende.

Hej

Efter vad jag har hört finns det numera föreningar där man redan vid köp har bestämt att man ska få hyra ut i andra hand under förutsättning att inga grannar störs eller andra olägenheter uppstår.

Att andrahandsuthyrning ska vara tillåten periodvis skulle då vara ett säljargument som ska öka intresset för bostadsrätterna, så jag tror inte att det är någon lag i Sverige som förbjuder andrahandsuthyrning utan mer något som föreningarna får ta ställning till själva.

Mvh isan lover

Hej

...så jag tror inte att det är någon lag i Sverige som förbjuder andrahandsuthyrning utan mer något som föreningarna får ta ställning till själva.

Mvh isan lover

Jag har också sett en sådan annons - BR med obegränsad möjlighet att hyra ut i andrahand. Det är helt klar ett försäljningsargument och någonting som föreningen kan besluta om på egen hand. Lagen reglerar bara vilka möjligheter föreningen har att neka ANDRAHANDSUTHYRNING. (Man får hoppas att den som köper utifrån detta, inte råkar ut för att en ny styrelse vill ändra i stadgarna. Dessutom är det en bra idé att avtala bort besittningsrätten.)

Men nu för sista gången! Vill du ha en INNEBOENDE så kan inte föreningen neka! De har helt enkelt inte med det att göra, om inte personen är väldigt störande av någon anledning.

Nå er dette egentlig ikke et problem for utlendinger for utlendinger trenger en arbeidstillatelse for å leie ut en bolig. Og det tror jeg at de aller fleste av dem ikke har.

Hej

I Sverige är det ju lagligt att hyra ut sitt hus eller bostadsrätt, själv hyr jag ut vårt hus veckovis på sommaren, det är skattefritt upp till 50 000 kr.

Tycker att det är småaktigt och barnsligt att neka folk i Thailand att hyra ut sina boenden på ett liknande sätt, det finns ju både en efterfrågan och folk som vill hyra ut, låt dom då göra detta.

Tror att många av dom som nu uttalar sig i tråden för och försvarar ett förbud bara är lite avundsjuka.

Mvh isan lover

Hej

I Sverige är det ju lagligt att hyra ut sitt hus eller bostadsrätt, själv hyr jag ut vårt hus veckovis på sommaren, det är skattefritt upp till 50 000 kr.

Tycker att det är småaktigt och barnsligt att neka folk i Thailand att hyra ut sina boenden på ett liknande sätt, det finns ju både en efterfrågan och folk som vill hyra ut, låt dom då göra detta.

Tror att många av dom som nu uttalar sig i tråden för och försvarar ett förbud bara är lite avundsjuka.

Mvh isan lover
Jag är inte avundsjuk alls jag har en condo och hade tänkt att kanske hyra ut ibland, så blir drabbad av det här.
Fast jag förstår det fullt ut att man vill begränsa denna okontrollerade hotellverksamhet som bedrivs i condominiumen och svarta inkomst.
Skall man kunna driva ett bidragssamhälle som du bedyrar så måste det in skattemedel.

Det betyder inte att jag tycker om beslutet men jag har full förståelse för det.

Jag är inte avundsjuk alls jag har en condo och hade tänkt att kanske hyra ut ibland, så blir drabbad av det här.
Fast jag förstår det fullt ut att man vill begränsa denna okontrollerade hotellverksamhet som bedrivs i condominiumen och svarta inkomst.
Skall man kunna driva ett bidragssamhälle som du bedyrar så måste det in skattemedel.

Hej

Redan här tycker jag att du är fel ute, varför kallar du privatuthyrning av en bostad för hotellverksamhet?

Själv ser jag i princip inga likheter alls med ett hotell när det handlar om en bostad.

Mvh isan lover

Hej

Redan här tycker jag att du är fel ute, varför kallar du privatuthyrning av en bostad för hotellverksamhet?

Själv ser jag i princip inga likheter alls med ett hotell när det handlar om en bostad.

Mvh isan lover
Du vet inte hur det ser ut på condominiumen eller.
Många nya Condon idag säljs till och med med en rental guarantee (eller gjorde innan det här beslutet) lovad avkastning på xx% per år och man har själv tillgång till lgnhtn xmånad per år i xx år.
Detta står i köpekontrakten, dom lyxigare condominiumena har receptioner, gym, cafee, restaurang, städning, tvättning etc. Etc.
Jag har själv bott längre tid i olika lyxigare condominiums.

Så vad skiljer från ett hotell när det i sådana här byggnader hyrs ut per dygn och den som äger condon har bara själv tillgång till den xmånad.
Han har investerat i en hotellverksamhet där han har tillgång till rummet.

Hej

Mvh isan lover
Det kanske är de hotellanställdas fackförening som sätter pinnar i hjulet?

Hej

Mvh isan lover

Ja ger det inga problem så gör det väl inget, jag kollar själv på Airbnb för nästa vinterresa så jag som hyrare vill också hålla kvar konkurrensen.
MEN om man köpt en lägenhet för ett antal miljoner och får turistande grannar som festar och lever fan så man får kanske det inte är lika roligt. Du hade förstås uppskattat och tyckt det var ok? Att det inte kan skötas via vanliga vägar som polis fattar väl alla som spenderat minsta tid i Thailand.
Borde förresten inte du, som gapar högt om rättigheter till subventioner och bidrag åt alla som aldrig betalat skatt, annars haja att skattmedel måste komma från någonstans.

/ SatanG

Ja i Thailand finns det inga utlänningar som bryter mot lagen :)

/ SatanG

Det er ikke bare det at utlendinger bryter loven når dem ikke har en arbeidstillatelse, men det skaper mange problemer for den som leier. Fordi huseieren ikke får registrert leietaker sin boligadresse. Og da er boten på 20 000 baht for huseieren og 2000 baht bot til leietakeren. Hvilket igjen gjør det umulig å forlenge et visum. Man får heller ikke et bostedsbevis på Immigration for å søke om et thailandsk førerkort. Så mitt råd er å leie bolig av en thai.

Ja ger det inga problem så gör det väl inget, jag kollar själv på Airbnb för nästa vinterresa så jag som hyrare vill också hålla kvar konkurrensen.
MEN om man köpt en lägenhet för ett antal miljoner och får turistande grannar som festar och lever fan så man får kanske det inte är lika roligt. Du hade förstås uppskattat och tyckt det var ok? Att det inte kan skötas via vanliga vägar som polis fattar väl alla som spenderat minsta tid i Thailand.
Borde förresten inte du, som gapar högt om rättigheter till subventioner och bidrag åt alla som aldrig betalat skatt, annars haja att skattmedel måste komma från någonstans.

/ SatanG

Hej

Om det är grannar som klagar så har jag förståelse för detta, men handlar det om avundsjuka, hotellägare som ogillar konkurrensen eller att juntan har svårt att hålla reda på var folk bor så har jag mindre förståelse.

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
23
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
2