Ja Västafrika Nigeria och Angola är tufft, där hade vi tillägg då vi jobbade där. Minsta infektion, virus eller nån arbetsplatsolycka kan få katastrofala konsekvenser för personen ifråga. Byråkratin, ren rasism mot vita kan kosta dig livet innan du kommer till nåt civiliserat land, det är bara så det är. Bisarra tolkningar av vad som rätt och fel eller rättar sagt du är vit du betalar eller så dör du. Hade nån från drill floor som vart kidnappad av nån ex krigsveteran barnsoldat från krigen i Angola. Låste helt sonika in sig i hytten med killen och kniven över strupen, lokal polis flögs ut och situationen löstes. Men det var helt enkelt riggen och dess personalens fel och kostade rigg sällskapet nån miljon.
I Lagos hade jag en kollega där deras buss vid avmönstring Norsk /us offshore rederi vart attackerad av en mobb. Dom utsattes för grov misshandel och var säkra på dom skulle dö, som genom ett trollslag upphörde misshandeln och dom tagit vad dom skulle. Han blev aldrig människa igen, alkohol problem, temperament svängningar i absurdum. det finns hur många exempel som helst då det gott å helvete i Nigeria och Angola.
Nu prata jag med en kollega som är på Cheif på en konstruktions båt. Avmönstring och Påmönstringar verkar fungera ok I Luanda . Reservdelar en katastrof men det är inget nytt under solen.
Jag har exempel på då det varit slut på vanliga bic pennor. Priset att får ut dom till riggen har varit 25- 30 dollar st från Luanda.
Det finns egentligt bara en shipping agency enligt mig som behärskar dessa "Problem länder" vist kostar skjortan , men dom löser problemet och det är svenska
GAC- Shipping, Logistics & Marine Services sen hur dom följer (code of ethics). Ja det kan fundera på, som det mest i världen ett spel för galleriet.
Men när du står där med en Rig med en day rate på över 1 milj usd dagen och ev off hire.
Då är det Money talks som gäller och då kan både vit som svart komma i kläm.
Men Luanda är värdens dyraste stad men du får inte mycket pang för pengarna, tycker om skall räkna på livs kvalitén
Så varför jobbar man där. Tja enkla svaret är pengar om jag skulle tack ja nu , nej om jag vore 20 år yngre troligtvis ja. Ändå har jag gått på sjukdomar i dessa länder och kom hem som 19 åring från Alexandria förlamad och vägde 42 kilo och riktigt jävla nära döden. Dåligt rederi och ändå värre agenter. Men en ungkropp och fördetta god fysik för den var 0 då jag kom till Sverige och då en god svensk sjukvård så fixa jag det. 2 st äldre på fartyget fixa det inte.
Så nu när man åkte lunginflammation här nere och god läkarvård. Så inser man att inte är 20 längre och kanske pengar inte är allt.