Flytta till Sverige.

Tja nog tycker jag det är ganska slitsamt att flyga, var nog den största anledning jag sluta offshore.
Det stod mig upp halsen långa flygresor och ibland besvärligt i Immigration kontrollen Tex Angola & Nigeria.
Långa flygresor Sydamerika, Australien och till med Falklandsöarna. var 4e vecka tillika kurser då man var hemma på ledig som flög till.

Lite skoj var det då man skulle ordna arbetsvisa till Angola då vara det obligatorisk med HIV test, rigg sällskapet lyckades aldrig fixa detta.
Så efter 4-5 e gången var 4 e vecka,(Av nån anledning så var man tvungen att söka på nytt efter senaste inresa) tyckte jag personalen på kliniken titta konstigt på mig. HIV test för Angola, jovisst vilken taskig bort förklaring sjöman, sexuelltutnyttjande av fattiga gick väl tankarna hos personalen inbillade jag mig.
Så jag började helt enkelt göra som Marjasin inkluderat Kvitto. Arbetsvisa ? Det lyckades dom aldrig fixa, vilket kostade skjortan varje gång jag flög in.
Har en polare som lämnade Angola efter ett jobb på två veckor på en rigg samt sedan efter en tid på Sjukhus i Luanda, han fick lunginflammation efter en covidinfektion och några dagar efter att febern gått ner så vaknade han en morgon av att inte kunna andas. Lungan hade kollapsat och han blev flyttad till ett sjukhus, de fixade inte detta utan efter en vecka drygt så blev det anbulansflyg till Johannesburg /Sydafrika och inlagd på ett stort nybyggt sjukhus, nu efter tror det kan vara snart tre veckor fick han ok att flyga, De har nu plockat bort 1/4 av den ena lungan, Detta skulle enligt läkaren i Johannesburg inte varit nödvändigt om de skött detta korrekt i Luanda, Nu sitter han på flyget hem till Thaialnd och Khon Kaen. En bitter eftersmak av Angola samt Luandas sjukvård.

Har en polare som lämnade Angola efter ett jobb på två veckor på en rigg samt sedan efter en tid på Sjukhus i Luanda, han fick lunginflammation efter en covidinfektion och några dagar efter att febern gått ner så vaknade han en morgon av att inte kunna andas. Lungan hade kollapsat och han blev flyttad till ett sjukhus, de fixade inte detta utan efter en vecka drygt så blev det anbulansflyg till Johannesburg /Sydafrika och inlagd på ett stort nybyggt sjukhus, nu efter tror det kan vara snart tre veckor fick han ok att flyga, De har nu plockat bort 1/4 av den ena lungan, Detta skulle enligt läkaren i Johannesburg inte varit nödvändigt om de skött detta korrekt i Luanda, Nu sitter han på flyget hem till Thaialnd och Khon Kaen. En bitter eftersmak av Angola samt Luandas sjukvård.

Vi hade flera kollegor som drev ett projekt i Liberias huvudstad Monrovia i flera år samt ett stort antal som reste dit kortare perioder. Skulle något allvarligt hända dom så fanns inte avancerat akutsjukvård ens i det landet utan man skulle få försöka själv ta sig till ett annat land.

Då det bröt ut Ebola i området fick vi avbryta projektet och ta hem all personal.

Ja Västafrika Nigeria och Angola är tufft, där hade vi tillägg då vi jobbade där. Minsta infektion, virus eller nån arbetsplatsolycka kan få katastrofala konsekvenser för personen ifråga. Byråkratin, ren rasism mot vita kan kosta dig livet innan du kommer till nåt civiliserat land, det är bara så det är. Bisarra tolkningar av vad som rätt och fel eller rättar sagt du är vit du betalar eller så dör du. Hade nån från drill floor som vart kidnappad av nån ex krigsveteran barnsoldat från krigen i Angola. Låste helt sonika in sig i hytten med killen och kniven över strupen, lokal polis flögs ut och situationen löstes. Men det var helt enkelt riggen och dess personalens fel och kostade rigg sällskapet nån miljon.
I Lagos hade jag en kollega där deras buss vid avmönstring Norsk /us offshore rederi vart attackerad av en mobb. Dom utsattes för grov misshandel och var säkra på dom skulle dö, som genom ett trollslag upphörde misshandeln och dom tagit vad dom skulle. Han blev aldrig människa igen, alkohol problem, temperament svängningar i absurdum. det finns hur många exempel som helst då det gott å helvete i Nigeria och Angola.

Nu prata jag med en kollega som är på Cheif på en konstruktions båt. Avmönstring och Påmönstringar verkar fungera ok I Luanda . Reservdelar en katastrof men det är inget nytt under solen.
Jag har exempel på då det varit slut på vanliga bic pennor. Priset att får ut dom till riggen har varit 25- 30 dollar st från Luanda.
Det finns egentligt bara en shipping agency enligt mig som behärskar dessa "Problem länder" vist kostar skjortan , men dom löser problemet och det är svenska GAC- Shipping, Logistics & Marine Services sen hur dom följer (code of ethics). Ja det kan fundera på, som det mest i världen ett spel för galleriet.
Men när du står där med en Rig med en day rate på över 1 milj usd dagen och ev off hire.
Då är det Money talks som gäller och då kan både vit som svart komma i kläm.
Men Luanda är värdens dyraste stad men du får inte mycket pang för pengarna, tycker om skall räkna på livs kvalitén

Så varför jobbar man där. Tja enkla svaret är pengar om jag skulle tack ja nu , nej om jag vore 20 år yngre troligtvis ja. Ändå har jag gått på sjukdomar i dessa länder och kom hem som 19 åring från Alexandria förlamad och vägde 42 kilo och riktigt jävla nära döden. Dåligt rederi och ändå värre agenter. Men en ungkropp och fördetta god fysik för den var 0 då jag kom till Sverige och då en god svensk sjukvård så fixa jag det. 2 st äldre på fartyget fixa det inte.
Så nu när man åkte lunginflammation här nere och god läkarvård. Så inser man att inte är 20 längre och kanske pengar inte är allt.

Ja Västafrika Nigeria och Angola är tufft, där hade vi tillägg då vi jobbade där. Minsta infektion, virus eller nån arbetsplatsolycka kan få katastrofala konsekvenser för personen ifråga. Byråkratin, ren rasism mot vita kan kosta dig livet innan du kommer till nåt civiliserat land, det är bara så det är. Bisarra tolkningar av vad som rätt och fel eller rättar sagt du är vit du betalar eller så dör du. Hade nån från drill floor som vart kidnappad av nån ex krigsveteran barnsoldat från krigen i Angola. Låste helt sonika in sig i hytten med killen och kniven över strupen, lokal polis flögs ut och situationen löstes. Men det var helt enkelt riggen och dess personalens fel och kostade rigg sällskapet nån miljon.
I Lagos hade jag en kollega där deras buss vid avmönstring Norsk /us offshore rederi vart attackerad av en mobb. Dom utsattes för grov misshandel och var säkra på dom skulle dö, som genom ett trollslag upphörde misshandeln och dom tagit vad dom skulle. Han blev aldrig människa igen, alkohol problem, temperament svängningar i absurdum. det finns hur många exempel som helst då det gott å helvete i Nigeria och Angola.

Nu prata jag med en kollega som är på Cheif på en konstruktions båt. Avmönstring och Påmönstringar verkar fungera ok I Luanda . Reservdelar en katastrof men det är inget nytt under solen.
Jag har exempel på då det varit slut på vanliga bic pennor. Priset att får ut dom till riggen har varit 25- 30 dollar st från Luanda.
Det finns egentligt bara en shipping agency enligt mig som behärskar dessa "Problem länder" vist kostar skjortan , men dom löser problemet och det är svenska GAC- Shipping, Logistics & Marine Services sen hur dom följer (code of ethics). Ja det kan fundera på, som det mest i världen ett spel för galleriet.
Men när du står där med en Rig med en day rate på över 1 milj usd dagen och ev off hire.
Då är det Money talks som gäller och då kan både vit som svart komma i kläm.
Men Luanda är värdens dyraste stad men du får inte mycket pang för pengarna, tycker om skall räkna på livs kvalitén

Så varför jobbar man där. Tja enkla svaret är pengar om jag skulle tack ja nu , nej om jag vore 20 år yngre troligtvis ja. Ändå har jag gått på sjukdomar i dessa länder och kom hem som 19 åring från Alexandria förlamad och vägde 42 kilo och riktigt jävla nära döden. Dåligt rederi och ändå värre agenter. Men en ungkropp och fördetta god fysik för den var 0 då jag kom till Sverige och då en god svensk sjukvård så fixa jag det. 2 st äldre på fartyget fixa det inte.
Så nu när man åkte lunginflammation här nere och god läkarvård. Så inser man att inte är 20 längre och kanske pengar inte är allt.
Min kompis är från USA , Han åker till olika riggar i olika länder som Chef för ett gäng som sköter och kör Deepsea Cameras , Han jobbar för ett stort företag Oceaneering tror jag de heter, inte säker , men han har jobbat för dem i 25 år , Tjänar grova slantar när han jobbat ungefär ett par veckor varannan månadOch , han är inte stark fysiskt längre , fyllda 67 år tycker jag borde pensionera sig , "men mycket vill ha mer heter det ju" Fullsketen med stålar är han, men slutar inte jobba

Ännu en gång.
Idag har dom hängt ut min son på Line i skolan för att han kommer snorig och smittar andra barn.
Han har en typ av allergi, snorig 3 av 7 dagar på morgonen.
Blir så förbannad, sa till frugan ge mig nummret men det vågade hon inte.
Så trött på Thailand och folket där, vill igentligen bara lämna skitlandet men som sagt måste tänka på äldste sonen.

Men yngste sonen blir inskriven i Sverige och på svensk skola i Mars, det bestämde jag idag och frugan godtog det, sen får vi lösa resten.
Det här funkar inte och mitt humör så är det bara frugan som stoppar mig och jag vet ju att dumt göra nåt dumt men blir så förbannad när hänger ut mitt barn istället för att ringa och prata med förälder.
Kokade imorse, hade jag varit hemma då hade jag nog åkt dit för misshandel i Thailand.

Och frugan skriver nu att annat barn boende i villagen säger att thailärarinnan slår Alex, han berättar inte det själv.
Vet inte hur jag skall hantera detta, min känsla är att jag går rakt upp och sänker läraren på Tisdag när jag kommit hem.
Men är ju inte så smart heller, jag vill nita läraren men måste tänka lite, korkat att göra.
Men en almänan skall göras på nåt jäkla sett.

Kanske svårt att svara nu i november, men hur ser planerna ut för 2025? Kommer familjen i mars/april?
Familjen kommer i början av mars och stannar till slutet av Maj.
Men möjligt att söker uppehållskort pga mitt arbete och blir kvar.
Allt hänger på äldste sonen men yngste skriver vi in vid landning och blir svensk skola till att börja med.

Familjen kommer i början av mars och stannar till slutet av Maj.
Men möjligt att söker uppehållskort pga mitt arbete och blir kvar.
Allt hänger på äldste sonen men yngste skriver vi in vid landning och blir svensk skola till att börja med.
Det vore trevat träffas då någon dag. Vi har nog ca en timme bilresa mellan oss. Vill du så löser vi det då

Sitter och funderar, vet inte hur jag skall låta detta gå förbi.
Frugan säger att hon tagit samtal nu och jag skall roa ner mig men jag är ju fly förbannad.

Du kan inte påverka något i dagsläget, ta det när du kommer hem
Japp, satt och skrevt lite argt här och tänkte sånt hade inte skett i Sverige, men så radera jag det ja skrev och tänkte på vilken skitunge jag var i skolan. Lärarna hade det inte lätt.
Jag körde in med moppe i kapprummet, i 9an med min 125yz, slog på massa andra elever och lärare.
Vill inte att han skall bli som jag var, farsan säger du var inte lätt att ha att göra med när du var ung.
Vi ser problemet, frugan säger he copy you.
Frugan har varit med han på det dom har avancerat för det här på Bangkok Hospital, och fick diagnos lätt adhd men hög iq.
Han behöver stimuleras i lek.

Yngste Sonen 7 åringen har ju sina speciella egenheter, han kan thai, kinesiska och engelska.
Jag pratar ju lite thai.
Men sist hemma så "stop daddy, not speak thai, I not like speaking thai I am american, speak english please"
Och det kläckte han ur sig i en mening.
Men vi får se i Mars och med lärare jag kan kommunicera med.

Kanske svårt att svara nu i november, men hur ser planerna ut för 2025? Kommer familjen i mars/april?
Kanske kan ta en vårträff, har ju vänner mellan där jag bor och till er tror jag.
Det jag visat foton från innan.
Dom som bor där är i samma ålder som dig och din gubbe och då har farsan och styvmor kommit tillbaks med från Spanien.
men kanske inte så mycket thaifest förutom frugan och barnen.

Blir lite fundersam när DU nu kallar Thailand skitland, att lärarna kan vara helt dum i skallen vet jag av kompisars erfarenhet här, Ja de slår barnen trots att det är olagligt även här. Minns dock när jag ruttnade på Thailand och någon kallade mig loser ett flertal ggr pga, av att jag köpt en lägenhet för att bo halvårsvis i Sverige.
Det är ju bra om Sverige blir bättre och bättre, vilket det inte verkar bli, likaså blir skolan enligt de flesta sämre och sämre, du lär nog ha en del problem där med tänker jag.
Lycka till, Fint hus har ni köpt i alla fall och bara att gratta till det :thumbsup:

Och frugan skriver nu att annat barn boende i villagen säger att thailärarinnan slår Alex, han berättar inte det själv.
Vet inte hur jag skall hantera detta, min känsla är att jag går rakt upp och sänker läraren på Tisdag när jag kommit hem.
Men är ju inte så smart heller, jag vill nita läraren men måste tänka lite, korkat att göra.
Men en almänan skall göras på nåt jäkla sett.
Nej du är inte så smart, i alla fall inte på vissa lördagar, gör du det ! Då kan du räkna med att få stanna lääänge i Thailand, och gratis boende utan standard :laugh2:

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29
Visningar