3 Juli 2011, då är det val i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"matteisurin " sa:
Jag tror exakt på det som jag skrev, men fortsätt du och svälj allt som skrivs i den svenska pressen :blank: :blank: :blank:
Ja det beror vilken press jag skall välja för att svälja: vänster, höger, extrem vänster, extrem höger, (extrem kristen, muslim, jude).
Jag håller med dig, de svenska rikstidningarna och länstidningarna törs och får inte berätta sanningen, men nu bor jag här, jag hoppas att Taxins syster fixar så att pressen kan arbeta fritt utan censur här i LOS, så att vi får veta vad som är sant.

"legolas " sa:
Oj oj, gå ifrån en diktatur som funnits i tusentals år fram till demokrati bara för att en rookie till kvinna råkar ha glidit in på ett bananskal tack vare en känd broder. Att hon skall ändra på tusenåriga vanor på en "eftermiddag", det tror inte jag på i alla fall!! Du sa att du bodde härnere va???
Jag bor här i Chiang Mai och det är ett finare folk än Isan (khon Noa) :angel: :angel: :angel: :police: :laugh:
I alla fall tycker dom det här att dom är finare men dom beundrar och har respekt för khon Isan.

Ja ! där äter dom ormar och råttor och allt som finns att äta men vad skall man göra om det inte finns fläskomelett.

Det här omtalade landet på 33 rai som Thaksins fru Potjaman köpte 2003 har nu blivit såld. Det såldes för 1,8 miljarder Bath till ett börsnoterat företag Supalai Plc genom anbud. När Thaksins fru Potjaman köpte det var det genom anbudsgivning, hon låg högst med två börsnoterade företag i närheten. Det såldes för 772 miljoner Bath, som skulle vara marknadsvärdet då, vilket är rimligt när man ser till prisstegringen. Thaksin dömdes till 2 års fängelse därför han tillät en närstående köpa landet, några andra åtal finns inte mot honom. För att Thaksin skall slippa fängelsestraffet måste han få amnesti. Potjaman fick tillbaka 772 miljoner Bath plus ränta 7,5 % eller 60 miljoner Bath.

Vad som måste inses, Thaksin utsattes för en mycket noggrann kontroll, för att hitta olagligheter han begått. Vad som framkommit är om de här landköpet, andra transaktioner han gjorde måste ha varit lagliga, i annat fall hade han blivit åtalad.

"Ubon " sa:
Visst är det så, finns att läsa på Dagens Juridik.

PATCHAREE

Och här kommer......

Riksåklagaren mot tilltalade.

Högsta Domstolens avgörande, meddelad i Stockholm 2011 April 6

Dom: Mål.nr 2760-09

Det var inte denna jag letade efter, letade efter ett helt annat avgörande, råkade se denna.

Ha det gott

Ubon

Thaksins far var den rikaste personen i Chiang Mai och den mest inflytesrika. Thaksin gifte sig med Potjaman som var dotter till en general. De drev olika affärsprojekt med mindre lyckade resultat att börja med. 1990 grundades Shinawatra Satellite som blandannat var mobiltele operatör, där de blev störst också. När Thaksin blev premiärminister 2001 deklarerade han och frun tillgångarna till 15 miljarder baht. 2006 sålde han aktierna i Shin Corporation till Temasek Holding Singapore och fick netto 73 miljarder baht. Den här försäljningen var helt legal enligt thailändsk lag, men det möttes med protester, därför det såldes till utlandet och många ansåg när han fick så bra betalt, var det något skumt med det och att han borde betala skatt. Den här försäljningen av aktierna till Singapore skapade protester och många misstänkte mutor låg bakom. Den 19 september 2006 när Thaksin var i New York och deltog i ett UN möte, tog armen kontroll av Bangkok. Den 28 februari kom Thaksin till Bangkok efter 17 månader i exil och sade han skulle inte gå in i politiken mer, utan koncentrera på fobollsintressen. Den 10 augusti åkte han och frun till olympiaden i Peking och på den resan är han än i dag. Sedan fortsatte en grundlig undersökning om hans transaktioner och misstanke om mutor. Thaksin åtalades och dömdes för det här landköpet hans fru gjorde, till 2 års fängelse, därför han tillåtit en närstående köpa landet. Vad som framgås finns inget annat mot honom och om det funnits borde han blivit åtalad och dömd för det. Själv är jag varken för eller emot Thaksin utan söker fakta.

Har du något om familjen Gandhi i Indien eller Khan i Pakistan eller ......... i Malaysia ...... familjen ........ i Sverige. Samma skit överallt.

"Hansui " sa:
Har du något om familjen Gandhi i Indien eller Khan i Pakistan eller ......... i Malaysia ...... familjen ........ i Sverige. Samma skit överallt.
Thaksin är en central person i Thailand idag och kommer att förbli det, genom att hans syster är PM.

"legolas " sa:
Ursäkta tvivlet... Men jag tycker att du ger denna vackra kvinna "way too much credit". Det är väl helt och hållet tvärtom va???? Hon är den hon är, tack vare att hon är syster till Thaksin.....
Om inte systern blivit PM hade Thaksin mer eller mindre fallit i glömska, han var på väg dit också. Systern blev PM genom att hon har en bror som heter Thaksin det är nog alla överens om.

Legolas det är endast på grund av sin bror hon gör detta. Hade det inte varit för honom skulle hon aldrig blivit PM.
Det handlar inte om hennes egen politiska karriär eller åsikter i politiken. De gula gjorde allt de kunde för att Thaksin skulle bli bortglömd.
Hoppas att du nu förstår bättre varför hon blev PM legolas.

Thaksin kan inte sno åt sig pengar från Thailands kassakista, det finns pengar som är låsta efter försäljningen av aktierna i Shin Corporation till Singapore. Sedan måste sägas han har aldrig snott åt sig pengar från Thailands kassakista, i så fall hade han åkt dit för det. Yingluck kan inte ändra på lagen och ingen annan heller för att slippa fängelsestraffet, som han är dömd till. Han måste få amnesti, den som kan ordna med amnesti är utrikesministern, som är en gammal vän till Thaksin, han ordnade med visa till Japan för Thaksin. Det första som lär hända är att han får tillbaka passet, sedan kan det bli fråga om amnesti, troligen med många andra av de gula och röda. Med all sannolikhet finns Thaksin bakom kulisserna och han vet hur slipstenen skall dras.

"legolas " sa:
Khuntan min vän, jag tror att du vänder dig till fel kille i detta!!! Jag säger exakt detta i mina sista inlägg, vad, läser ni inte inläggen eller??? ALLA förstår varför hon, den vackra kvinnan, klarade av att bli PM i Thailand.

Så det kommer att bli genom hennes göranden och låtanden i politiken som Thaksin kanske rent av klarar av att komma tillbaka, och sno tillbaka mer pengar ur Thailands kassakista.

Den vackra systern jobbar febrilt just nu med att försöka att legitimera denna kille trots fängelsestraffet som väntar på honom. Hon försöker med alla medel både lagliga och olagliga. Är de olagliga = big deal, det är bara att fösöka att att ändra på lagarna så det passar hennes syfte då!!

Så Thaksin kommer antagligen så smått att börja verka för Thailands "räkning" utomlands. Efter några "insatser" där så börjar "berömmet" att strömma ner över honom ifrån hans hantlangare inne i Thiland, och vips så har man underlag för en lagändring och ytterligare vips senare så är killen tillbaka igen....

Yinglack kommer att satsa sitt absolut mesta och bästa ifråga om sitt egna renomme´ på detta och fixa sin bror tillbaka hit. Det är hennes enda syfte, och det är det enda som hon kommer att vara användbar till i Thaksins ögon...

Vad som är helt klart, när Potjaman köpte det här landet var det ett lagbrott enligt thailändsk lag. Hon blev varnad för det också, men det kanske var girigheten som bedrog visheten. Därför att Thaksin dömdes är helt rätt enligt thailändsk lag. Thaksin själv vill bli helt rentvådd, vill inte acceptera amnesti. I många länder är det tillåtet sådana här köp men inte i Thailand, det var också genom staten det här landet såldes.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

G
Svar
11
Visningar
1 K
A
R
Svar
1