Djur och kryp samt insekter som ingår i Thailändarnas kosthållning

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
8)

avatar-kryp.jpg
 
Glimten.
Gazton bjuder på smågodis!
Varsågod att ta för dig. ;D
 
Smakade det gott, bortsett från lemon? Bra att veta ifall man blir erbjuden denna delikatess någon gång. :)
 
"Berralund " sa:
Smakade det gott, bortsett från lemon? Bra att veta ifall man blir erbjuden denna delikatess någon gång. :)

De smakar inte så mycket annat än de kryddor som finns med och i. Men min fru åt några direkt från påsen innan stekningen. Det gjorde inte jag.
 
Tänkte på det här med småkryp i maten. Man brukar ju säga att "Fishsåsen" spelar en viktig roll i thailändarnas mathållning, eftersom det är ett viktigt proteintillskott.

Många har ju inte råd att köpa fisk och kött jämt utan det blir mycket grönsaker (legolas favoritföda ;D ;D) och spannmål istället.

Kan tänka mig att just insekter kan fylla en viktig roll i just proteinintaget, då insekter och larver innehåller mycket protein, speciellt larver. Näringsvärdet i torkade larver är högt, 53% protein, 15% fett och 17% kolhydrater. Jämför med kött som har ca 20% protein.

Köper ni detta?

Mvh Peter :wai:
 
Nja Peter, jag tror inte det. Jag äter nog hellre mer kött met lite proteiner än insekter med ett högt värde. Men visst, ser det aptitligt ut så varför inte prova? 8)
 
"Berralund " sa:
Nja Peter, jag tror inte det. Jag äter nog hellre mer kött met lite proteiner än insekter med ett högt värde. Men visst, ser det aptitligt ut så varför inte prova? 8)

Berrra, jag menar inte att du skall äta, jag påstår att thailändarna äter det eftersom det är en viktig proteinkälla, då kött och fisk är relativt dyrt för många.

Mvh Peter :wai:
 
"insayt " sa:
Berrra, jag menar inte att du skall äta, jag påstår att thailändarna äter det eftersom det är en viktig proteinkälla, då kött och fisk är relativt dyrt för många.

Mvh Peter :wai:


Javisst, men det kan ju vara spännande att prova. Men dom käkar inte insekter i min familj, åtminstone inte när jag är där.

Hälsn Berra :wai:
 
"Berralund " sa:
Javisst, men det kan ju vara spännande att prova. Men dom käkar inte insekter i min familj, åtminstone inte när jag är där.

Hälsn Berra :wai:

Ja, absolut jag backar inte en sekund ;D ;D

Mvh Peter :wai:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

L
Svar
1
Visningar
1 K
L200
L
L
Svar
124
Visningar
20 K
Anonym
A
A
Svar
61
Visningar
18 K
R
S
Svar
0
Visningar
2 K
Shaowpanyaa
S
K
Svar
2
Visningar
2 K
kajsa
K
A
Svar
16
Visningar
8 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp