Försäkringar för äldre expats

 
Ja , det är jag definitivt , flyttar jag så flyttar jag , då ser jag till att jag inte behöver återvända , det behövde jag inte heller förra gången , men skulle detta ordnas så att jag blir skattebefriad , då är det solklart ,, har ingen rätt till bostadsbidrag , preventiv vård får jag inte där jag bor , Socialbidrag:oops: ,,Lägg ner nu Mackes :):):)5555
Jag talar om försäkringar, du vet aldrig vad som händer. En olycka, en stroke eller att du blir utan tillgångar på annat sätt. Är det inte skönt att ha en "last resort" då och veta att man iallafall inte behöver sova på gatan...

Det kan ju vara värt en del.
 
Jag talar om försäkringar, du vet aldrig vad som händer. En olycka, en stroke eller att du blir utan tillgångar på annat sätt. Är det inte skönt att ha en "last resort" då och veta att man iallafall inte behöver sova på gatan...

Det kan ju vara värt en del.
Märks tydligt att du har noll koll på vad Sverige egentligen är värt idag när det gäller garantier :(
vadå sova på gatan , säg det du till de som sover på gatan idag , inte som förr missbrukare , utan just de som skulle behöva de sk. försäkringar du yrar om Mackes
 
Finns andra alternativ ,, Finland etc , jag har medel , Sverige ser jag om jag flyttar som ett" Lost Country " . Ingen mer diskussion om det tack , vill inte göra detta till en ny politruck -tråd :) har ju även Polen , Ungern , länderna kring medelhavet fl... Finna massor av alternativ om Thailand kastar ut mig
 
"last resort"? torde vara garanterad om man betalar svensk kyrkoskatt.....
Hahaha :)och det gör jag EJ ,, varför skall jag ge allmosor åt byggnationer av Moskeer i mitt fosterland ,, Det var av den anledningen jag lämnade Svenska kyrkan , den är även den" Lost " slutar gärna mitt liv uppe i byn i Isaan , dagens svenska äldrevård betackar jag mig för , de tar hela pensionen samt sen ger grisföda åt de boende eller sjuka , nej fy fan ,, Det gör min hustru bättre åt mig den dagen det är dags
 
Märks tydligt att du har noll koll på vad Sverige egentligen är värt idag när det gäller garantier :(
vadå sova på gatan , säg det du till de som sover på gatan idag , inte som förr missbrukare , utan just de som skulle behöva de sk. försäkringar du yrar om Mackes

Phonta, att Du inte delar Mackes uppfattning betyder inte att han "yrar". Det gör han sällan och det valet av invektiv var väl rätt onödigt?
 
Phonta, att Du inte delar Mackes uppfattning betyder inte att han "yrar". Det gör han sällan och det valet av invektiv var väl rätt onödigt?
Nej , det gör han sällan , det är sant Birger , men ibland är han fel ute , precis som du och jag så är han ju inte mer än människa .. Och allt kan ju inte någon kunna :) Kan absolut ge Mackes en ursäkt för mitt invektiv som Birger benämner det ,För mig är det uttrycket inget nedsättande utan mer ett utryck för att "inte vara uppdaterad på verkligheten "Men en bra upplysning fick jag då om uttrycket "min tråd "" , Nästa gång jag startar en tråd så vill jag bara ha ja sägande inlägg i densamma :thumbsup::thumbsup:

Då kan jag nog inte tillföra denna tråd mer , utan väljer något annat mer intressant där man kan ha egna åsikter
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag har nu fått svar från skatteverket. Din inskrivning gäller från den dag du flyttar om du anmäler det inom en vecka efter du flyttat. Annars från den dag du besöker skatteverkets servicekontor som är det enda ställe du kan skriva in dig på.

Så jag hade alltså fel om att skriva in sig på sjukhuset.

Kan också vara av intresse att veta att skattetillhörigheten bestäms den 1:a November året innan skatteåret.

Fanns info för ett tag sedan på forumet, att någon som kom till Swe för våd. Hade åkt direkt till Sjukhuset, och det var inget problem att få behandling.
 
Om man kommer från utlandet, så betalar man en högre avgift, oavsett var du skriver in dig.
Om man skriver in sig på skatteverkets servicekontor först så betalar man den lägre avgiften har vi kommit fram till här. Eftersom skattehemvisten bestäms 1:a november så berörs inte skatten om du skriver ut dig igen innan dess.
 
Fanns info för ett tag sedan på forumet, att någon som kom till Swe för våd. Hade åkt direkt till Sjukhuset, och det var inget problem att få behandling.
Läget ändras drastiskt i landet , men det vet ju inte de som inte kommer hit,, men iof så finns det ju de som ser Thai Air som ett anbulandflyg för utlandsboende , om det var det du åsyftade ;)
 
Om man skriver in sig på skatteverkets servicekontor först så betalar man den lägre avgiften har vi kommit fram till här. Eftersom skattehemvisten bestäms 1:a november så berörs inte skatten om du skriver ut dig igen innan dess.

Har man sink, så skall man vistas utanför landet, minst 185 dagar per år, si visst kan det påverka din skatt. Om man blir kvar länge för vård, eller kommer i Sept och åker tillbaka i Dec. Som du påstår , så har man passerat din "line" och det blir att börja om från början igen.
 
Tar ca två veckor att "Komma in i Rullan " Huruvida man kan skriva in sig på Skattemyndigheten och åtnjuta vård tillkostnad för inskrivning samma dag är jag tveksam till , Man får nog snällt vänta om man skall ha den låga avgiften för inskrivna
 
Tar ca två veckor att "Komma in i Rullan " Huruvida man kan skriva in sig på Skattemyndigheten och åtnjuta vård tillkostnad för inskrivning samma dag är jag tveksam till , Man får nog snällt vänta om man skall ha den låga avgiften för inskrivna
Nu när skattemyndigheten säger det så är jag inte tveksam.
 
69872C9B-80AD-410C-A78E-2B78A0C240EB.png
Är det någon som har erfarenhet av Europeiska (ERV) ?

Tittade in och fick följande förslag för 12 månader UTAN hemförsäkring i botten....
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp