Göra vin i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Det skulle vara roligt ifall någon här har lyckats att brygga ett eget vin i Thailand. Norra Thailand (Inte Isaan nu) borde ju ha bra klimat för vinbryggning och kanske även för att odla druvor. I annat fall så finns ju en mängd frukter som borde fungera fint!

"Grannen Olsson " sa:
Det skulle vara roligt ifall någon här har lyckats att brygga ett eget vin i Thailand. Norra Thailand (Inte Isaan nu) borde ju ha bra klimat för vinbryggning och kanske även för att odla druvor. I annat fall så finns ju en mängd frukter som borde fungera fint!
6 kilo socker, 25 l. vatten och jäst :)

"Hassethai " sa:
6 kilo socker, 25 l. vatten och jäst :)

Tack Hassethai för receptet på "mäsk" ;D
Ärligen så har jag smakat på mäsk någon gång men kan väl inte säga att det är någon höjdare smakmässigt. Om jag får gissa så görs det nog inte så mycket mäsk i Thailand med tanke på att sprit inte är så dyrt.

"Grannen Olsson " sa:
Upplysningsvis... Att göra vin i Thailand är ingen bra idé. Det är för jämn temperatur. En vinranka måste ges möjlighet till vila i kallare klimat. Många har försökt, alla har misslyckats.

"Sir One " sa:
Upplysningsvis... Att göra vin i Thailand är ingen bra idé. Det är för jämn temperatur. En vinranka måste ges möjlighet till vila i kallare klimat. Många har försökt, alla har misslyckats.

Chiang rai och ovanför är ju kallare, det är tom minusgrader med frost däruppe.
Där borde det ju gå att odla vinrankor?

Annars går det säkert att göra vin ändå med frukt/bär/saft?
Vad tror du?

I Lamphun 200meter från vart hus ligger min frus moster vindrus gård.
y6ysenu4.jpg
tadydaqa.jpg
7ygydumy.jpg
jy4u8e7y.jpg
desequta.jpg
aputyqy8.jpg
juby9ase.jpg

Urtjusiga bilder Danne, dom druvorna såg ut som om dom hade vart i Ungern eller Italien :)
Norra Thailand är bäst och har det mesta :)

Har du lyckats göra något vin ännu Grannen Olsson?

Jadå. Vin tillverkas när det finns råvara i trädgården. Det som är förvånande är att thailändarna ännu inte lyckats producera bättre viner. Det kanske är som Sir One skriver att det är för jämn temperatur. Så det är fortfarande bäst att ta med sig en flaska eller köpa importerat när man befinner sig i Thailand.

Jag blir lite sugen på att göra eget vin nu grannen Olsson, jag bor ju i norra Sverige och har frysen full av bär och mer blir det till sommaren och hösten. Hur gör jag vinet? Häller jag bara i dom frusna bären i en dunk? Funkar vanlig brödjäst? Dunken jag har är på 25L, hur många kilo bär ska jag hälla i och när ska jag hälla i sockret. Hur länge ska det stå sen innan det är färdigt.

Jag blir lite sugen på att göra eget vin nu grannen Olsson, jag bor ju i norra Sverige och har frysen full av bär och mer blir det till sommaren och hösten. Hur gör jag vinet? Häller jag bara i dom frusna bären i en dunk? Funkar vanlig brödjäst? Dunken jag har är på 25L, hur många kilo bär ska jag hälla i och när ska jag hälla i sockret. Hur länge ska det stå sen innan det är färdigt.

Ja du @Sölve

Att göra vin är en hobby. Den tråkiga sanningen är att:

Gå till systembolaget

Men om man är beredd på att lägga ner mycket arbete och vänta minst ett år, så visst kan man göra sitt eget vin och jag rekommenderar verkligen att prova. Det finns ett forum som heter http://www.bryggforum.nu/ och där kan man lära sig både det ena och det andra.

Kanske du kan börja med en vinsats? Det är mycket enklare att börja med. Jag rekommenderar Ekens röda vinsatser som du hittar här: http://www.pgw.se/hembryggning/vinsatser-1/ekens-1/roda-viner-1.html

Men först får du investera i detta: http://www.pgw.se/vinfabrik-for-egna-frukter.html

Lycka till och glöm inte bjuda mig (ifall det blir gott)

Kan bara tillägga av egen erfarenhet: Det gäller att ha karaktär nog att låta vinet jäsa färdigt. Jag och några kompisar skulle jäsa vin men tålamodet tröt och vi kunde inte låta bli att provsmaka. Följden blev: Inget färdigt vin och några dåliga magar + huvuden. :confused:

Jag köpte en vinsats när vi var i Ullared sist, vitt vin, jag hällde på knappt 2 kg extra socker och väntade ut tiden :).
Vinet blev både gott och antagligen några %, jag har ingen alkomätare för vin så jag vet inte hur starkt detblev, vi har några flaskor kvar fortfarande. Jag fick mersmak så det blir till att sätta en ny sats snart.

Vinet vart aldrig klart, men ölsatserna som gjordes vart klart efter några försök när man gav f-n i att provsmaka, men om jag inte missminner mig så medföljde det recept med vinsatserna, detta är nästan 25 år sen jag gjorde det.

jag brukar laga Koreansk makgeolli. Fruns mamma lagar Thailändsk Sato. Men riktigt vin har jag inte träffat någon som lagar ännu

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp