Mackes MC-resa genom Sydostasien

Lite trist då det gör att alla kan åka dit...
Förr var det väldigt lite folk där uppe på norra ön..
Och då lär det ha blivit dyrare boende också..??
Har ingen erfarenhet av hur det var innan men nu är det fina vägar överallt.
Ska tydligen vara så på Samed nu för tiden också så den tiden när bara motocross åkare kunde utforska öarna är nog förbi.

Då är det fortfarande prisvänligt där...
Och gamla hederliga bungalows med fläkt vid stranden finns kvar...
Pens's bungalows har man bott på många, många gånger.. :nod::nod:

Nästa stopp blev i Phuket där jag bodde hos en vän från Sverige och hans familj.

Ståndsmässigt boende efter en blöt resa!

DSCF1123.jpg

Turisttur med speedbåt ut till Phi phi öarna

DSCF1128.jpg

Eller en mer tillrättalagd vy

DSCF1129.jpg

En anna kompis som byggde bar i Phuket stad, det gick inte så bra fick jag höra senare

DSCF1145.jpg

Vidare mot Samui

DSCF1155.jpg

Inga punkteringar ??, Det fick jag när jag körde hem från Legolas sista gången i april , det var då jag bestämde mig för att den vägen tar jag inte igen , Körde från Chaiyaphum längst bergen mot norr , kom ut på nån väg straxt söder om Khonkaen , kul väg att köra , men en skruv i nya däcket var mindre roligt , som tur var låg en däcksverkstad ungefär 200 m från platsen där skruven låg ,, undrar om det var ett sammanträffande ,, kanske hade de för lite jobb och bättrar på oddsen ...Men 60 thbt var det värt att få en plugg samt lite luft i däcket

Inga punkteringar ??, Det fick jag när jag körde hem från Legolas sista gången i april , det var då jag bestämde mig för att den vägen tar jag inte igen , Körde från Chaiyaphum längst bergen mot norr , kom ut på nån väg straxt söder om Khonkaen , kul väg att köra , men en skruv i nya däcket var mindre roligt , som tur var låg en däcksverkstad ungefär 200 m från platsen där skruven låg ,, undrar om det var ett sammanträffande ,, kanske hade de för lite jobb och bättrar på oddsen ...Men 60 thbt var det värt att få en plugg samt lite luft i däcket

Ingen punka på hela vägen. Bytte bakdäck innan jag körde in i Kambodja för säkerhets skull. Rätt slitet efter vägarna i Laos.

Nästa anhalt blir Samui, till Jungle Club har jag återvänt en vecka varje år sedan dess.

När jag tittade på väderprognoserna för norra Thailand de närmaste veckorna sköt jag upp mc-turen och bestämde mig för flyg till Samui en vecka istället. Såg att det gick flyg direkt till Chiang Mai från Samui så det blir nog det också.

På plats på färjan

DSCF1256.jpg

Bilfärjan på väg in till Samui

DSCF1162.JPG

Första veckan blev det en dyktur till Koh Tao med omgivningar

DSCF1181.JPG

...och lite turistfällor

DSCF1192.jpg

Sedan hittade jag Jungle club, mc eller Jeep ända vägen upp, här vill jag ha min frukost varje dag!

DSCF1209.jpg

små enkla bungalows för 600 baht

DSCF1218.jpg

och en härlig utsikt från en infinitypool

DSCF1222.jpg

samt ett härligt rastagäng i baren, många trevliga kvällar blev det

DSCF1214.jpg

fortsättning följer...

DSCF1223.jpg

Fina och intressanta bilder Mackes , en fråga till dig , jag har ju de senaste åren kört hojar med kardan , nu har ju min CBR kedja liksom denna på bilden , hur ofta tvättar du samt smörjer kedjan ?? Det är för mig det enda jag inte gillar,mycket sand och skit ger ju vid hand en kedja som slits hårt om man inte sköter den minutiöst

Fina och intressanta bilder Mackes , en fråga till dig , jag har ju de senaste åren kört hojar med kardan , nu har ju min CBR kedja liksom denna på bilden , hur ofta tvättar du samt smörjer kedjan ?? Det är för mig det enda jag inte gillar,mycket sand och skit ger ju vid hand en kedja som slits hårt om man inte sköter den minutiöst

Nu är ju Transalpen ganska stryktålig och robust så det blev inte så många översyner. Justering och smörjning efter ett par hundra mil. Fick ett problem efter däcksbytet där mekanikern hade sträckt kedjan maximalt och jag kollade inte efteråt, något jag lärt mig nu att alltid göra i Thailand. Men Hondan sade ifrån ganska tydligt så det blev en flygande justering i Laos. En av väskorna var fylld med verktyg och delar så jag skulle klara det mesta själv. Bl a en ny kedja.

Nu är ju Transalpen ganska stryktålig och robust så det blev inte så många översyner. Justering och smörjning efter ett par hundra mil. Fick ett problem efter däcksbytet där mekanikern hade sträckt kedjan maximalt och jag kollade inte efteråt, något jag lärt mig nu att alltid göra i Thailand. Men Hondan sade ifrån ganska tydligt så det blev en flygande justering i Laos. En av väskorna var fylld med verktyg och delar så jag skulle klara det mesta själv. Bl a en ny kedja.
Jo det är ett problem , alltid kolla dessa mekaniker som allt som oftast slarvar ,en redan anpassad kedja är ju inte fel , Hojens svaga länk är ju just kedjan ...

Jo det är ett problem , alltid kolla dessa mekaniker som allt som oftast slarvar ,en redan anpassad kedja är ju inte fel , Hojens svaga länk är ju just kedjan ...

Kedjan slits väl in med dreven så egentligen skall väl allt bytas till nytt när man byter. Så slipper man ojämnt slitage.

Jo, det är ju helt korrekt , oftast köper man en kedja med drev , det är vad jag gör , men ett drev på en landsvägscykel håller normalt två kedjor , i alla fall främre drevet , men för mig så känns det korkat att snåla så , jag köper kedja med både fram och bakdrev , en bra oringskedja skall hålla runt 2000 svenska mil om man tvättar och smörjer den var 200e mil , men i Thailand med all sand och skit håller den kanske hälften .... men 1200 kr kostar ett set med kedja samt båda dreven . känns som en ganska liten och vettig investering

Frågan var tillMackes men flikar in för har kört kedjemaskiner rätt mycket.
Skulle säga att det beror på vädret, mycket regn ofta inget regn mera sällan säg var hundrade mil. Det är så smidigt idag för du kan bara spraya kedjan. Kanske värt att titta på att oljan är anpassat tillkedjan och akadar inte o-ri garna.

Japp, de gamla kedjorna som inte var oring , de plockade jag ur samt kokade i olja , sen fungerade dem igen ett bra tag .. men en modern o-rings kedja skall ha en rengöring då och då samt rätt olja . Finns de som anser var 50 e mil , dvs en enkel resa till Pattis , sen dags för en rengöring samt olja

Mer bilder från Samui, det blev hela två veckor första gången.

Myshörnan på Jungle club, för video och samkväm, integrerat med naturen

DSCF1213.jpg

eller utomhus på dagen, ägarinnan har franskt påbrå så maten var världsklass

DSCF1249.jpg

vägen upp var bara för äventyrare, den är fixad nu

DSCF1228.jpg

utflykt på ön, en övergiven restaurang med kanonläge har sett sina bästa dagar

DSCF1233.jpg

men utsikten var inte att leka med!

DSCF1235.jpg

skydd för regnet som överraskade mig på toppen, var dock tvungen att dra innan det blev mörkt

DSCF1241.jpg

nerför i rinnande lera är dock inte så kul, det blev en extra dag att slicka såren på Jungle club...

DSCF1245.jpg

Liknande trådar

A
Svar
322
Visningar
17 K
A

Tillbaka
Topp