Mackes MC-resa genom Sydostasien

Väldigt positivt! Jag blev invinkad på en hjälmkoll på Samui och körde snällt in på parkeringen där det redan stod ett 20-tal thai-mc. Genast kom bossen fram och förklarade att detta gällde inte mig, det var bara att köra vidare.
Snyggt!! Tycker Thaipolisen med ett par undantag har varit ok mot mig , jag har alltid allt ok påhojen ,, denna hojen har en effektljuddämpare som då inte är original , , den tjafsas det om , nu har jag ett papper från Trafficoffice i
Nong Song Hong där de har mätt denna till en ljudnivå under det högsta värdet .. får se om det hjälper , har ingen lust att köpa en ny dämp för 9000 thbt när denna fungerar utmärkt och dessutom är mjukare i ljudet ..

Snyggt!! Tycker Thaipolisen med ett par undantag har varit ok mot mig , jag har alltid allt ok påhojen ,, denna hojen har en effektljuddämpare som då inte är original , , den tjafsas det om , nu har jag ett papper från Trafficoffice i
Nong Song Hong där de har mätt denna till en ljudnivå under det högsta värdet .. får se om det hjälper , har ingen lust att köpa en ny dämp för 9000 thbt när denna fungerar utmärkt och dessutom är mjukare i ljudet ..

Jag hade en Fatboy under en period i Sverige, det var ljuddämparbyte vid varje besiktning. Av någon anledning gjorde inte trafikpolisen samma bedömning som besiktningen.

Jag hade en Fatboy under en period i Sverige, det var ljuddämparbyte vid varje besiktning. Av någon anledning gjorde inte trafikpolisen samma bedömning som besiktningen.
Nej, men i Sverige fungerar det så, men i Thailand kan du besiktiga min knarr med en effektdämp , för att sedan i nästa gathörn bli bötfälld ,för att polisen tycket att så skall det vara , det finns en lag att man inte får ändra på fabrikshojar ,, men om det finns en dicebel som höst 90 db , och cykeln är testad till under detta , då borde man kunna visa detta dokument , men nej nej , Farbror brun bara skakar på skallen , 1000 thbt skall det kosta , men jag har betalat 400 th bt mot kvitto på soi 9

Efter ett ordentligt avskedsparty på Jungle club var det dax att ge sig ut på vägen igen, ett övernattningsstopp i småtråkiga Chumphon på Farang bar och sedan Bangkok där det blev ett par dagar som turist igen.

Thailand har ju mycket längre trafikljusintervaller än oss stressade västerlänningar, därav nedräkningen.

DSCF1258.jpg

Många illustra ekipage på vägen, här ett par apor som vaktar lasten av kokosnötter

DSCF1259.jpg

Mattbuffe' för 50 baht

DSCF1261.jpg

Framme i Bangkok, en typisk stilstudie

DSCF1270.jpg

Tempeltur blev det så klart i helgen

DSCF1267.jpg

munkar på väg in i templet

DSCF1268.jpg

Resdag idag!

En vecka på Jungle Club Samui och en i Chiang Mai, det skall bli ett skönt återseende av gamla vänner!

Detta med nedräkningen på trafikljusen är riktigt bra ,, något vi borde ha även i Sverige

Varför det? Så om du inte vill vänta skall du vända om då eller?:D Har de i Indien också och faktiskt tror jag istället att det triggar folk till att stampa på gasen och skapar bara stress.

Varför det? Så om du inte vill vänta skall du vända om då eller?:D Har de i Indien också och faktiskt tror jag istället att det triggar folk till att stampa på gasen och skapar bara stress.
jag har sett positiva reaktioner ,står du i en stor korsning , och du ser att det är 90 sek kvar , då ser jag att flertalet kopplar av , ibland stannar motorn , för att sen starta lagom tills det slår om ,,, För mig bara positivt
:)

Jag tror det behövs när du har så långa intervaller. 3 minuter är inget ovanligt här. I Sverige går det väl aldrig över en minut.

Ja det har du ju faktiskt rätt i, här hinner man ju knappt komma iväg ibland förrän det slår om till gult, väldigt snålt ibland, så jag får väl ge mig 2-1:D

den får du skaffa själv, bara ner i byn och hämta om man nu känner för det. Jag tycker det är rätt ok för att vara turistort, de tog 600 när jag var här med mc:n 2008. Snittet ligger nog på 2000 i Chaweng.

Från floden Kwai bar det iväg norrut och nästa mål var Sukhotai, det gamla högsätet för Thailand innan Ayuthaya och Bangkok blev center. En hel stad av ruiner, det moderna Sukhothai har praktiskt nog flyttat österut. Jag hittade en jättemysig villa vis en flod mitt i gamla ruinstaden. Det blev dock bara en natt då mitt intresse för ruiner är begränsat.

Mer illustra fordon på väg

DSCF1338.JPG

Underbara nyasfalterade och väldoserade mc-vägar i bergen som började dyka upp

DSCF1335.JPG

Mycket välbevarade ruiner var det

DSCF1327.JPG

och mer ruiner

DSCF1333.JPG

Man jobbade på underhållet

DSCF1331.JPG

Liknande trådar

A