Pytonormars kött blir mat ?

Troligen för att man vill bli en del av kulturen och försöka leva så likt thailändare som möjligt utan att vara thailändare.

Bland annat Isanlover har ju påpekat att man som farang får mer respekt av thaiare om man lär sig språket och sederna och i detta ingår väl då att även äta råttor och ormar.

BTT
Hej

Ja jag har valt att försöka anpassa mig så mycket som jag kan inom alla områden och då även med mat, men från början handlade det också mycket om att alternativ helt enkelt saknades, gav man sig ut på ren landsbygd på 80-talet fanns det bara den mat som byborna själva åt, inga 7-eleven och varuhus, inga snabbmatskedjor och inga restauranger som serverade falangmat, inget toapapper och det var inte ens vanligt att affärerna ute i byarna hade öl.
Så det var bara att försöka äta av det som fanns alternativt gå och lägga sig hungrig.

Mvh isan lover

Nej en riktigt risråtta full med bekämpningsmedel vid lägerelden i bygemenskapen trygga famn.
Några DTT marinerade insekter som snack och den obligatoriska dåliga spriten. Svårslaget ;)
Hej

Ska du undvika bekämpningsmedel och miljögifter kan du nog inte äta någonting i Thailand, både frukt och grönsaker besprutas, riset besprutas, höns, grisar, kor och ankor äter sånt som är besputat, dricker vatten som kommer från besprutade risfält, fiskarna i inlandet lever i diken och dammar i vatten som också innehåller rester från besprutning o.s.v.

Sen behandlas både grönsaker, frukt, fisk och skaldjur som säljs med formalin för att hålla längre, detta gäller på marknader som både privatpersoner och restauranger köper sin mat på, man ska nog inte utesluta att det även kan finnas sånt här på andra ställen heller.

Mvh isan lover

Enda problemet med råtta är att det är lite kött och en massa småben.
Orm är det samma sak med. En massa småben och jobbigt att äta.
Möjligtvis är större ormar enklare att äta.
Hej

Benstrukturen i en orm påminner ju lite om hur en ål är uppbyggd, så jag upplever orm som lätt att äta med tanke på benen jämfört med dom flesta fiskar.

Sen äter man ju helst inte små ormar överhuvudtaget just p.g.a att det inte blir så mycket mat på dom, vi brukar föredra ormar som är minst 1.5 m och helst 2 m eller längre, då är dom ganska grova och har mycket kött.

Mvh isan lover

Hej

Benstrukturen i en orm påminner ju lite om hur en ål är uppbyggd, så jag upplever orm som lätt att äta med tanke på benen jämfört med dom flesta fiskar.

Sen äter man ju helst inte små ormar överhuvudtaget just p.g.a att det inte blir så mycket mat på dom, vi brukar föredra ormar som är minst 1.5 m och helst 2 m eller längre, då är dom ganska grova och har mycket kött.

Mvh isan lover

Jag har bara ätit mindre orm och däcket mest det var en massa arbete och lite föda.

Jag har bara ätit mindre orm och däcket mest det var en massa arbete och lite föda.
Hej

Ja med en orm på 1.5 m och uppåt blir det rejäla bitar med kött, man skär ormen i 5-10 cm långa bitar som sen kokas ihop med diverse örter, lök och citrongräs, populärast hos oss är Råttsnok, i USA friterar man och äter skallerorm och dom är också ganska grova och har mycket kött, smakar också bra till en öl.

Mvh isan lover

Hej

Det här med maten runtom i världen tycker jag är väldigt intressant och är en av upplevelserna med att resa, självklart tycker man inte om allt men jag vill ändå smaka innan jag bestämmer mig.

Även inom Sverige och Norden skiljer ju sig maträtterna ganska mycket åt regionalt och ju längre bort man reser ju större blir ju oftast skillnaderna vilket är spännande.

Mvh isan lover

Hej

Det här med maten runtom i världen tycker jag är väldigt intressant och är en av upplevelserna med att resa, självklart tycker man inte om allt men jag vill ändå smaka innan jag bestämmer mig.

Även inom Sverige och Norden skiljer ju sig maträtterna ganska mycket åt regionalt och ju längre bort man reser ju större blir ju oftast skillnaderna vilket är spännande.

Mvh isan lover

Ja, mat är kul.

Och frågan är om det är vilda insekter, exet sa att dem är uppfödda så inte utsatta för gifter.
Iaf kackerlackorna ex svärfar mumsa i sig ibland med chilli.
Äldste sone gillar rostade gräshoppor med chilli.
Det var jag tvungen och smaka på i vintras grillade gräshoppor men det var inte så dåligt. Däremot stor vattenskalbagge, alldrig mer smakar som snor.

Det var jag tvungen och smaka på i vintras grillade gräshoppor men det var inte så dåligt. Däremot stor vattenskalbagge, alldrig mer smakar som snor.
Hej

Nej gräshoppor smakar ju inte direkt dåligt men för min del räcker det med att jag ser den som en insekt och då går det trögt med ätandet ändå.

Mvh isan lover

Jag hade en konservburkar med Alligator stuvning, gator chowder, köp på en farm i Florida. Försvann tyvärr i en flytt så han aldrig smaka den.

Verkar var en trend, då och då, i Thailand att sälja helgrillad alligator på div marknader.

Hej

Ja jag har valt att försöka anpassa mig så mycket som jag kan inom alla områden och då även med mat, men från början handlade det också mycket om att alternativ helt enkelt saknades, gav man sig ut på ren landsbygd på 80-talet fanns det bara den mat som byborna själva åt, inga 7-eleven och varuhus, inga snabbmatskedjor och inga restauranger som serverade falangmat, inget toapapper och det var inte ens vanligt att affärerna ute i byarna hade öl.
Så det var bara att försöka äta av det som fanns alternativt gå och lägga sig hungrig.

Mvh isan lover

Om du visste om detta hade du ju kunnat köpa en kylväska och bunkrat upp med mat innan du åkte till hembyn.

BTT

Om du visste om detta hade du ju kunnat köpa en kylväska och bunkrat upp med mat innan du åkte till hembyn.

BTT
Hej

På den tiden reste man med ryggsäck på ett tåg eller en buss med trägolv och öppna fönster tillsammans med allt från höns till munkar, fanns det ingen buss blev det till att åka med på något lastbilsflak.

Visst kunde man ha med sig lite papperservetter (till toan utan papper) och annat i ryggsäcken, men några större mängder med mat var ju svårt att konka runt på, några öl kunde man ju också få plats med i ryggsäcken, men inte så mycket mer, kläder, tandborste och annat var ju viktigare.

Mvh isan lover

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
4 K
S
A
Svar
64
Visningar