Spouse visum (för dig som är gift eller har barn i Thailand)

Håller med dig att "Marriage-Visa" är folkmun och dessa begrepp borde vi undvika för det skapar lätt förvirring.

Så (bara så vi är överens med termerna;)) det första steget när man har gift sig (eller fått barn) så ansöker man om Non Immigrant O SPOUSE (visum) (3 månader i ett grannland eller 1 års i Sverige UTAN att visa inkomst (här måste man lämna landet efter 90 dagar för att få 90 nya)) och därefter ansöka i Thailand om förlängning (Extension of stay) där man visar inkomst och då övergår det till ett uppehållstillstånd där man bara rapporterar var 90:e dag?

För som jag förstår det så är det en 2-stegs raket som börjar med ett Non O spouse som är ett visum utan inkomstkrav som därefter kan övergå till ett UT med inkomstkrav.

Ja det är en väg som du föreslår, detta med Non Immigramt spouse, för dom som kan visa inkomst och ålder, så kan man ju nöja sig med att handla ett 3 månaders vanligt non immigrant "O", och under den 3:e månaden stövla till immigration och ansöka om det uppehållstillstånd som man vill ha.

Du skriver precis som om man MÅSTE ha ett marriage-uppehållstillstånd bara för att man är gift, men så är inte fallet, har man bara fyllt 50, så kan man som gift, vilket dom flesta gifta har, alltså ett retirement uppehållstillstånd.

Men du har rätt, det är i normalfallet en 2 stegs-raket... och i vissa fall en 3.stegs-raket.... men det får bli i ett annat inlägg..

Annars har du helt rätt i allt du säger..

Hit är planen att jag åker och söker visum 1 årigt multiple entry VISA O spouse family.

http://www.thaiembassy.org/hochiminh/en/services/2886/46902-Non-Immigrant-Visa-"O"---Accompanying-Th.html

Är det någon som varit här och vet om man som Svensk kan få 1 årigt här.

"Di lärde di tvistar";)

Det står under punk 5

"5. VALIDITY OF A VISA

The validity of a visa is 3 months for Single Entry Visa and 1 year for Multiple Entries Visa"

Så rent allmänt så utfärdas ett års visumet, men samtidigt så står det

"7. ADDITIONAL REQUIREMENTS

Nationals of certain countries are required to apply for a visa only at the Thai Embassy or Consulate-General in their home/residence country or at the designated Thai Embassy. Therefore, travellers are adivised to contact the nearest Thai Embassy or Consulate-General to find out where they may apply for a visa to Thailand before departure."

Klickar man på länken så står det:

"Citizens from the following countries can apply for visa at the Royal Thai Consulate-General in Ho Chi Minh City if they have residence in Vietnam or meet certain conditions.
If not, applicants must apply for visa in their home countries.

Having residence in Vietnam:
- People’s Republic of China
- Bangladesh
- India
- Nepal
- Pakistan
- Sri Lanka
- Algeria
- Egypt
- Iran
- Lebanon
- Libya
- Palestine
- Syria
- Yemen
- Central African Republic
- Cameroon
- Republic of Congo
- Democratic Republic of Congo
- Equatorial Guinea
- Guinea
- Ghana
- Liberia
- Nigeria
- Sao Tome and Principe
- Sierra Leone
- Somalia
- Sudan
"
Som jag tolkar det och vad "hörsägen" säger så lämnas ett-års visumet bara ut i Sverige för svenskar. Enligt vad jag kan tolka texten så ser det tveksamt ut att ens få 3.månaders i HCM:confused:.

Dra iväg ett mail och fråga. Återkom gärna

Ja det är en väg som du föreslår, detta med Non Immigramt spouse, för dom som kan visa inkomst och ålder, så kan man ju nöja sig med att handla ett 3 månaders vanligt non immigrant "O", och under den 3:e månaden stövla till immigration och ansöka om det uppehållstillstånd som man vill ha.

Du skriver precis som om man MÅSTE ha ett marriage-uppehållstillstånd bara för att man är gift, men så är inte fallet, har man bara fyllt 50, så kan man som gift, vilket dom flesta gifta har, alltså ett retirement uppehållstillstånd.

Men du har rätt, det är i normalfallet en 2 stegs-raket... och i vissa fall en 3.stegs-raket.... men det får bli i ett annat inlägg..

Annars har du helt rätt i allt du säger..

*High five*:)

Äntligen är det utrett och förhoppningsvis begripligt för alla så vi slipper träsket med missförstånd:thumbsup:.
Det fanns en viktig anledning att inte blanda in reirement i denna tråden. Det var att hålla borta de olika kraven som ställs, just för att bena ut begrepp och villkor vad gäller endast spouse. Bra att du startat en tråd med retirement där 50+are kan se sina villkor.

Kan väl läggas till att ålder spelar ingen roll när man är gift. Man kan vara 50+ och ändå vara på spouse och åtnjuta de mildare inkomstkraven.

Ja det var du som kom med förslaget om en särskild tråd för Retirement, bra tanke tycker jag..
Så nu har vi varsin tråd då för de olika uppehållstillstånden.

Hur fn tänker du när du först skriver att man får jobba på detta visa , för att i nästa sekund skriva "kompletteras med workpermit " MAO så måste du som alla andra ha ett "workpermit" .. surra inte så mycket , ingen alien kan jobba här utan Workpermit . :)

• Ability to apply for a work permit in Thailand. Du menar att detta ger dig tillstånd att jobba , Svar NEJ , det ger dig tillstånd att söka workpermit ,med alla de krångligheter det inn
Varför låter du så arg?ใจเ็ยนๆ! Du har rätt men samtidigt är det det enda visa som du kan "jobba med" förutom B. Det var fördelen, jag ville påtala. Jag tror alla förstod att en komplettering krävdes.........

Varför låter du så arg?ใจเ็ยนๆ! Du har rätt men samtidigt är det det enda visa som du kan "jobba med" förutom B. Det var fördelen, jag ville påtala. Jag tror alla förstod att en komplettering krävdes.........
Jag var nog inte alls ensam om att missförstå dig ,,Puss och kram då , inte alls arg ...Men här måste man vara mer än övertydlig annars får du fula namn ....:):):):)

• Like
Reactions: jp
Hit är planen att jag åker och söker visum 1 årigt multiple entry VISA O spouse family.

http://www.thaiembassy.org/hochiminh/en/services/2886/46902-Non-Immigrant-Visa-"O"---Accompanying-Th.html

Är det någon som varit här och vet om man som Svensk kan få 1 årigt här.

Jonas, Jag har INTE sett några rapporter alls, om att någon lyckats med det i Ho Chi Minh city....
Men för all del skriv till dom och fråga... Eller ring dom INNAN du åker dit...OM dom nu svarar vill säga... brukar ju vara segt att få svar i många fall....
Så kan tyvärr inte hjälpa dig,,,

Vad jag kan läsa så har vi samma visum jag och @Pjodd

Har du gjort förlängning och omvandlat ditt VISA O spouse marriage till permit to stay spouse family med 90 dagars rapportering?
Vi har ju en på forumet som har gjort det @anubaan och jag fick en bra redogörelse från han om processen och den var inte så enkel som det skrivs om här.
När det var UT baserat på giftermål med 90 dagars rapportering så var det en mycket större pappers exercise, det var hembesök av immigration, det var förhör av grannar för att försäkra sig om att giftermålet var legitimt och dom levde ihop.
Alltsammans tog 6 veckor.
Detta då för att omvandla sitt VISA O spouse family till UT spouse family.
Notera nu inte UT retirementsom skall vara mycket lättare att få.

Om du redan har omvandlat ditt och nu har med 90 dagars rapportering utan att behöva lämna landet så redogör gjärna processen, och tid det tog, om du har annan erfarenhet än Anubaan?

Ja det här hände mig också, immigration på hembesök där grannar fick skriva på att frugan och jag levde ihop på riktigt.
Först sökte och fick jag Non-O spouse på ambassaden i Vientiane, Laos, i Juli 2016.
Det gäller som sagt i 90 dagar och du kan bara göra förlängningen de sista 30 dagarna.
Iom att jag var tvungen att mönstra på 3 dagar innan dessa 30 dagar gav de mig 60 dagars förlängning på IM i Samut Prakan + att jag naturligtvis var tvungen att betala för ett single entry permit.
I Dec kom jag tillbaka och ansökte om förlängningen som tog närmare en månad att få beslut om, under den tiden kom IM och som sagt kollade upp oss.
Vid den tiden fick jag veta genom google att det gick att få Multiple entry, 1 år, i Savannakhet Laos. Eftersom jag inte var där kan jag dock inte bekräfta det.
Vid förlängningen på lokala IM gäller inte alltid samma regler som är officiella, Samut prakan t.ex. godtog inte inkomst utan 400k på banken i 60 dagar var ett krav som inte gick att runda. De förvarnade mig så jag ordnade det i tid :)
Berätta hur det går i Saigon om du väljer att göra det där.

/ SatanG

Ja det här hände mig också, immigration på hembesök där grannar fick skriva på att frugan och jag levde ihop på riktigt.
Först sökte och fick jag Non-O spouse på ambassaden i Vientiane, Laos, i Juli 2016.
Det gäller som sagt i 90 dagar och du kan bara göra förlängningen de sista 30 dagarna.
Iom att jag var tvungen att mönstra på 3 dagar innan dessa 30 dagar gav de mig 60 dagars förlängning på IM i Samut Prakan + att jag naturligtvis var tvungen att betala för ett single entry permit.
I Dec kom jag tillbaka och ansökte om förlängningen som tog närmare en månad att få beslut om, under den tiden kom IM och som sagt kollade upp oss.
Vid den tiden fick jag veta genom google att det gick att få Multiple entry, 1 år, i Savannakhet Laos. Eftersom jag inte var där kan jag dock inte bekräfta det.
Vid förlängningen på lokala IM gäller inte alltid samma regler som är officiella, Samut prakan t.ex. godtog inte inkomst utan 400k på banken i 60 dagar var ett krav som inte gick att runda. De förvarnade mig så jag ordnade det i tid :)
Berätta hur det går i Saigon om du väljer att göra det där.

/ SatanG
Nej det blir Savannakhet för min del om ca. 2 veckor.
Tar bilen upp stannar till hos svärföräldrarna dom bor ca. 3 timmar från gränsen.
Tyvvär säger ju alla att det är tråkigt i Savannakhet, hade ju hoppats på någon sevärdhet eller tur på Mekong.

Nej det blir Savannakhet för min del om ca. 2 veckor.
Tar bilen upp stannar till hos svärföräldrarna dom bor ca. 3 timmar från gränsen.
Tyvvär säger ju alla att det är tråkigt i Savannakhet, hade ju hoppats på någon sevärdhet eller tur på Mekong.

Ok, berätta gärna hur det går.

/ SatanG

Vill med detta, mitt första inlägg här tacka för insläppet och förundras över hur jag kan ha missat detta forum i alla år. o_O

Jag har bara skummat genom tråden men vill höra om någon har koll på om reglerna är samma som när tråden startade för snart ett år sedan...?

Som jag förstått det så kan jag med dotter (Thai medborgare registrerat i Thai) söka Non-O Family/Spouse som kommer att gälla i 90 dagar vilket jag just nu håller på att göra genom att ha skickat pass och handlingar till en vän i Stockholm som ska lämna in och hämta det till mig när det är klart. (Mamman och jag är inte gifta)

I vinter ska vi vara nere i 89 dagar och har jag förstått allting rätt så ska jag sedan göra följande.

Inom de sista 30 dagarna ska jag ta mig till ett svenskt konsulat med min senaste deklaration och skaffa ett Income Letter.
Sedan ta mig till ett Immigration kontor och söka en 1-års extension (pris?) och i samma tur kan/ska jag söka en single re-entry för 1000thb.

Då kan vi åka hem den 89.e dagen och sedan komma tillbaka innan den ettåriga extension löper ut och då söker man på nytt en 1-års extension på samma sätt, och så kan man sen göra om detta år efter år.

Någon som vet med säkerhet om jag hajat rätt ? ;)

Vill med detta, mitt första inlägg här tacka för insläppet och förundras över hur jag kan ha missat detta forum i alla år. o_O

Jag har bara skummat genom tråden men vill höra om någon har koll på om reglerna är samma som när tråden startade för snart ett år sedan...?

Som jag förstått det så kan jag med dotter (Thai medborgare registrerat i Thai) söka Non-O Family/Spouse som kommer att gälla i 90 dagar vilket jag just nu håller på att göra genom att ha skickat pass och handlingar till en vän i Stockholm som ska lämna in och hämta det till mig när det är klart. (Mamman och jag är inte gifta)

I vinter ska vi vara nere i 89 dagar och har jag förstått allting rätt så ska jag sedan göra följande.

Inom de sista 30 dagarna ska jag ta mig till ett svenskt konsulat med min senaste deklaration och skaffa ett Income Letter.
Sedan ta mig till ett Immigration kontor och söka en 1-års extension (pris?) och i samma tur kan/ska jag söka en single re-entry för 1000thb.

Då kan vi åka hem den 89.e dagen och sedan komma tillbaka innan den ettåriga extension löper ut och då söker man på nytt en 1-års extension på samma sätt, och så kan man sen göra om detta år efter år.

Någon som vet med säkerhet om jag hajat rätt ? ;)

Reglerna har här inte förändrats.

Ska du vara nere i 89 dagar så är det helt perfekt:)
Du ansöker om ett family/spouse visum (lika bra att dra till med ett multipel entry som gäller ett år) där du vid varje inresa får 90 dagar (under denna ettårsperiod). Skulle du till våren eller sommaren vilja åka en gång till så har du juh visumet klart.
Du behöver inte uppvisa inkomst. Jag ansökte (och fick) visumet för typ en månad sedan.
Fru eller barn spelar ingen roll. Det jag är osäker på är dock hur man ska bevisa faderskapet/barnet. Knappast ett äktenskapsbevis här inte;) men det får du kolla upp.

Du ansöker om ett family/spouse visum (lika bra att dra till med ett multipel entry som gäller ett år) där du vid varje inresa får 90 dagar (under denna ettårsperiod). Skulle du till våren eller sommaren vilja åka en gång till så har du juh visumet klart.
Du behöver inte uppvisa inkomst. Jag ansökte (och fick) visumet för typ en månad sedan.
Fru eller barn spelar ingen roll. Det jag är osäker på är dock hur man ska bevisa faderskapet/barnet. Knappast ett äktenskapsbevis här inte;) men det får du kolla upp.
Kanske ett faderskapsbevis då , lär krävas DNA test likaså

Ang. inkomst så kan det nog, som mycket annat, variera. Immigation Samut Prakan krävde 400k minst 60 dagar på mitt konto. Inkomsten spelade ingen roll i mitt fall.

/ SatanG

Ang. inkomst så kan det nog, som mycket annat, variera. Immigation Samut Prakan krävde 400k minst 60 dagar på mitt konto. Inkomsten spelade ingen roll i mitt fall.

/ SatanG
Krävde banktillgångar för ett Spouse ?, du menar kanske 400 k för ett års UT baserat på spouse , i så fall hänger jag med , det är det korrekta ,, 400 för spouse 800 för annat ett års Ut tillex retirement, Var det detta du menade så ber jag om ursäkt :) Vi måste lära oss skilja på Visum =inresa med 90 dagar single alt ett års =multiple ,, dock endast 90 dagar per resa
Sen har vi ett UT , är inte samma sak ... Visumet Non immigrant O spouse ligger i botten , sen kan man ansöka om UT i landet knappt en månad innan dessa första 90 dagar går ut

Krävde banktillgångar för ett Spouse ?, du menar kanske 400 k för ett års UT baserat på spouse , i så fall hänger jag med , det är det korrekta ,, 400 för spouse 800 för annat ett års Ut tillex retirement, Var det detta du menade så ber jag om ursäkt :) Vi måste lära oss skilja på Visum =inresa med 90 dagar single alt ett års =multiple ,, dock endast 90 dagar per resa
Sen har vi ett UT , är inte samma sak ... Visumet Non immigrant O spouse ligger i botten , sen kan man ansöka om UT i landet knappt en månad innan dessa första 90 dagar går ut

Ok, om jag minns allt rätt nu så var det 400k som skulle sitta på mitt bankkonto i 60 dagar innan ansökan om UT på immigration i Samut prakan. Köpte på det multiple entry permit för några tusenlappar.
Sedan blir det väl till att åka någonstans och göra om det, vet inte vart det är roligast att göra det, Vientiane sist men det är ju inte världens roligaste/mest intressanta stad.
Någon som testat Hong kong eller Tokyo t.ex.?

/ SatanG

Ok, om jag minns allt rätt nu så var det 400k som skulle sitta på mitt bankkonto i 60 dagar innan ansökan om UT på immigration i Samut prakan. Köpte på det multiple entry permit för några tusenlappar.
Sedan blir det väl till att åka någonstans och göra om det, vet inte vart det är roligast att göra det, Vientiane sist men det är ju inte världens roligaste/mest intressanta stad.
Någon som testat Hong kong eller Tokyo t.ex.?

/ SatanG
Vadå åka någonstans?
Om du redan har UT behöver du inte ta dig längre än till immigration för att förnya det varje år.

Vadå åka någonstans?
Om du redan har UT behöver du inte ta dig längre än till immigration för att förnya det varje år.

Oj är det så enkelt. Jag trodde jag behövde åka till ambassad och göra om det.
Tack för det, bäst att mönstra av innan det går ut 14 Dec så man får 90 dagar till först :)

/ SatanG

Gällande "födelsebeviset" för dottern så har vi en födelseattest översatt till Thailändska som vi var tvungna att skaffa för att bl.a kunna registrera i husboken i Thailand och för att dottern skulle kunna bli thailändsk medborgare och där framgår det att jag är fadern så inga DNA-tester behövs.

De ekonomiska kraven gäller att kunna visa upp när man söker 1-års extension vilket ska göras under de sista 30 dagarna av de 90 som visumet gäller.
De ekonomiska kraven är antingen 40000thb/månadsinkomst eller 400000thb på thaikonto.
Ta med svenska deklarationen och besöka konsulat eller ambassad för att få ett incomeletter att visa upp på immigrationoffice när man söker extension och detta kostar 1900thb.
Samtidigt eller senast på flygplatsen ska man även komma ihåg att skaffa ett re-entry för 1000thb för att kunna resa tillbaka in igen om man varit ute ur landet och vänt.

Som exempel:

Jag söker nu ett visum och ska då få 90 dagar på detta.

Åker in i Thailand den 4 dec 2017 och får då stämplat in att jag får vara kvar till den 3 mars 2018, som är den 90e dagen.

Någon gång efter den 5 februari så får jag ta mig till konsulatet i Pattaya vilket kommer vara det närmsta för mig och där visar jag upp min medhavda svenska deklaration och får utskrivet ett incomeletter där det framgår att jag har över 40000thb/månad i inkomst (Då jag inte vill parkera 400000thb på thaikontot just nu).
(Att tänka på är att incomeletter inte heller behöver vara dagsfärskt men om man ska uppvisa de 400000thb på thaikontot så måste man fått utdrag från banken som kan påvisa detta och det är de stränga med att det ska vara väldigt färskt.)

Sen åker jag till immigration och gör en ansökan om 1-års extension vilket då kostar 1900thb, och då ska jag få instämplat att jag får stanna till den 3 mars 2019, men eftersom vi tyvärr kommer att vara tvungna att åka hem den 2 mars 2018 på dag 89 så söker jag samtidigt ett re-entry för 1000thb vilket gör att jag inte behöver söka visum igen när jag ska åka ner nästa gång för då har jag ju ett extension (UT) instämplat som gäller till den 3 mars 2019.

Det enda är ju att jag måste ner innan det löper ut den 3 mars 2019 och ordna ett nytt incomeletter och besöka immigration igen för att förnya extension med ett år till...
Sen kan jag hålla på så till åtminstone dottern fyller 20 eftersom jag och mamman ännu inte är gifta.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp