Spouse visum (för dig som är gift eller har barn i Thailand)

 
Sen är det väl mest du som pratar om korruption och oegentligheter här på forumet?

Hej

Här får jag ju tillägga att dom inte har krävt en enda baht för sin service, redan första gången jag och frugan var där sa chefen ”du har säkert hört en del om oss men glöm det, du behöver inte muta någon eller liknande gör bara som vi säger så kommer allt att gå bra” och på den vägen är det, ändå muntrare och trevligare blev dom på kontoret när lilleman föddes, alla ville skoja med honom när han var riktigt liten, sen som lite större gillade dom att han pratade Isaan/Lao.

Jag har kört med helt öppna kort, dom vet att jag jobbar på farmen, vet att vi har gummiträd precis som chefen på Immigration o.s.v, dom hjälper till med allt, skriver ut intyg om man behöver o.s.v, jag har bara bra erfarenheter av denna myndighet och alla andra också för den delen, dom gör att man verkligen känner sig välkommen till Isaan.

Mvh isan lover
 
Hej

Här får jag ju tillägga att dom inte har krävt en enda baht för sin service, redan första gången jag och frugan var där sa chefen ”du har säkert hört en del om oss men glöm det, du behöver inte muta någon eller liknande gör bara som vi säger så kommer allt att gå bra” och på den vägen är det, ändå muntrare och trevligare blev dom på kontoret när lilleman föddes, alla ville skoja med honom när han var riktigt liten, sen som lite större gillade dom att han pratade Isaan/Lao.

Jag har kört med helt öppna kort, dom vet att jag jobbar på farmen, vet att vi har gummiträd precis som chefen på Immigration o.s.v, dom hjälper till med allt, skriver ut intyg om man behöver o.s.v, jag har bara bra erfarenheter av denna myndighet och alla andra också för den delen, dom gör att man verkligen känner sig välkommen till Isaan.

Mvh isan lover
Var det ju inte det de handla om det är skit samma hur jävla trevliga dom är mot dig.
Frågan är vad händer om du är på en av dina rundturer tex. i Pattaya eller Bangkok där polisen gjort många raider dom sista månaderna med fokus på utlänningar som inte har korrekt visum.
Helt jäkla ointressant hur trevliga dom är mot dig där uppe då.
Men skit samma orkar inte diskutera med dig du är bara jobbig.
 
Var det ju inte det de handla om det är skit samma hur jävla trevliga dom är mot dig.
Frågan är vad händer om du är på en av dina rundturer tex. i Pattaya eller Bangkok där polisen gjort många raider dom sista månaderna med fokus på utlänningar som inte har korrekt visum.
Helt jäkla ointressant hur trevliga dom är mot dig där uppe då.
Men skit samma orkar inte diskutera med dig du är bara jobbig.

Hej

Själv ville jag bara dela med mig av mina erfarenheter runt 1 års O-Visa Family/Spouse Multiple Entry och Immigration, tråkigt om du tycker att det är jobbigt.

Mvh isan lover
 
Var det ju inte det de handla om det är skit samma hur jävla trevliga dom är mot dig.
Frågan är vad händer om du är på en av dina rundturer tex. i Pattaya eller Bangkok där polisen gjort många raider dom sista månaderna med fokus på utlänningar som inte har korrekt visum.
Helt jäkla ointressant hur trevliga dom är mot dig där uppe då.
Men skit samma orkar inte diskutera med dig du är bara jobbig.
En som uppenbarligen lyckats bättre än dig är en jobbig jäkel eller hur.
 
Hej
Ny här skall åka till min fru i Thailand Phuket 8 mån å jobba lite.
Hur gör jag med visum?
 
Hej
Ny här skall åka till min fru i Thailand Phuket 8 mån å jobba lite.
Hur gör jag med visum?

Hmm, ring Thailändska ambassaden och fråga? Eller skicka ett email som tydligt beskriver din situation och vad du önskar. Känns som en ganska så viktig sak att få helt rätt.
 
Saken är klar, spouse visum som gift, multiple kanske? inga pengar behövs visas upp om visumet hämtas i Sverige, arbetstillståndet ordnas i Thailand, och lite kontakt med Thai. Ambassaden i Sverige, om några enkla frågor behöver lösas....solved, trevlig resa, glöm inte att arbeta.
 
Hej
Ny här skall åka till min fru i Thailand Phuket 8 mån å jobba lite.
Hur gör jag med visum?

Ansök om ett multiple Spouse visum. Du kan stanna 90 dagar i landet åt gången och kan använda det i ett år. Inga finanser att redovisa eller andra konstigheter. Du ansöker om det i Sverige på thaiambassad/konsulat.
På Spouse visumet kan sedan du lägga ett WP på plats i Thailand. Det krävs alltså inte ett Non-B för att få WP.

Att arbetsgivare "kräver" att man lämnas sitt spouse visum är för att få bättre kontroll på personalen och kunna "tvinga" dom kvar. När man vill lämna jobbet på ett Non-B så har man typ 7 dagar på sig att fixa nytt visum. Är det däremot WP baserat på Spouse så har arbetsgivaren inte mycket att säga till om.

Visum och WP måste man vara medveten om att det är två olika avdelningar som inte har med varandra att göra. Alltid bättre att ha ett Spouse visum än Non-B men det är av naturliga skäl inte alla som kan ha det;)
 
Jag är i Sverige nu på mitt årliga besök, skall skaffa nytt visum eftersom jag vill ha arbetstillstånd, det finns en del obekräftade uppgifter att man inte kan få det med UT för retirement. Någon som vet eller har referenser?

Enligt konsulatet i Göteborg kan jag välja på Visum/UT baserat på spouse 3 månader eller 1 år. Med ettårs måste jag lämna landet var tredje månad.

Ett tremånaders som håller på att gå ut kan jag vad jag hört förnya i Thailand med ett år i taget på samma sätt som UT för retirement, detta ville dock inte konsulatet bekräfta utan sa att det kanske går på vissa kontor...
 
Mackes

Du har inlägg 115, tycker Pjodd skrev om detta i sitt inlägg 113, gå tillbaka 2 inlägg på denna sida...lycka till
 
Jag är i Sverige nu på mitt årliga besök, skall skaffa nytt visum eftersom jag vill ha arbetstillstånd, det finns en del obekräftade uppgifter att man inte kan få det med UT för retirement. Någon som vet eller har referenser?

Enligt konsulatet i Göteborg kan jag välja på Visum/UT baserat på spouse 3 månader eller 1 år. Med ettårs måste jag lämna landet var tredje månad.

Ett tremånaders som håller på att gå ut kan jag vad jag hört förnya i Thailand med ett år i taget på samma sätt som UT för retirement, detta ville dock inte konsulatet bekräfta utan sa att det kanske går på vissa kontor...

Det går inte att få WP baserat på "retirement". Det är ganska logiskt om man tänker efter;). Om du är gift (vilket jag förmodar att du är) så är multiple Spouse ett bättre alternativ enligt mig, än single (3 månaders) Spouse.
Anledningen är att du har ett år på dig att fundera istället för bara 3 månader.
Båda visum kan ändras till UT i samband med WP. Skillnaden är att du behöver inte känna dig stressad att fixa allt inom den 3-månadersperioden.

Vi som är gifta har en stor fördel då vi slipper Non-B visumet. Det ger oss större frihet och faktist även WP för deltid. Iaf när det gäller deltidsjobb som lärare. På Non-B så är det (som jag förstått det) omöjligt att få deltid.

Som jag ser det så är Non-O Spouse som ger störst frihet/alternativ än alla andra alternativ. Lite fördelar ska man väl ha när man är gift med en Thai;)
Exempel; Kunna lägga till ett WP (hel eller deltid) samt att UT kräver bara halva summan/inkomsten jämfört med retirement.
 
Hej

Här får jag ju tillägga att dom inte har krävt en enda baht för sin service, redan första gången jag och frugan var där sa chefen ”du har säkert hört en del om oss men glöm det, du behöver inte muta någon eller liknande gör bara som vi säger så kommer allt att gå bra” och på den vägen är det, ändå muntrare och trevligare blev dom på kontoret när lilleman föddes, alla ville skoja med honom när han var riktigt liten, sen som lite större gillade dom att han pratade Isaan/Lao.

Jag har kört med helt öppna kort, dom vet att jag jobbar på farmen, vet att vi har gummiträd precis som chefen på Immigration o.s.v, dom hjälper till med allt, skriver ut intyg om man behöver o.s.v, jag har bara bra erfarenheter av denna myndighet och alla andra också för den delen, dom gör att man verkligen känner sig välkommen till Isaan.

Mvh isan lover
Du har massor med ggr hyllat dessa , nu är ju Isaan inte så stort , så det måste ju vara någon av de Mig kontor som vi andra även besöker , men inte en gång har du upplyst om vilket Mig kontor som det gäller , vore intressant att veta ,kanske har även jag eller någon annan liknande bra erfarenheter , kanske går vi till samma ??
 
Du har massor med ggr hyllat dessa , nu är ju Isaan inte så stort , så det måste ju vara någon av de Mig kontor som vi andra även besöker , men inte en gång har du upplyst om vilket Mig kontor som det gäller , vore intressant att veta ,kanske har även jag eller någon annan liknande bra erfarenheter , kanske går vi till samma ??

Hej

Det är mycket möjligt, jag använder mig alltid av immigration i Nong Khai eftersom det är vår hemprovins där vi är skrivna och bosatta.

Har själv inte hört en enda utlänning i vårt område som har negativa erfarenheter av ett besök där, mycket vänlig och hjälpsam personal.

Mvh isan lover
 
Du har massor med ggr hyllat dessa , nu är ju Isaan inte så stort , så det måste ju vara någon av de Mig kontor som vi andra även besöker , men inte en gång har du upplyst om vilket Mig kontor som det gäller , vore intressant att veta ,kanske har även jag eller någon annan liknande bra erfarenheter , kanske går vi till samma ??
Vill påstå att migration i Korat är riktigt bra att ha och göra med.
Handlar väl om att ha rätt dokumentation vid besök och bra attityd så löser sig det mesta.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
13
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp