SV: Phuket, himmel eller helvete?????

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
R

Rolf

Gäst
Maffia eller inte, det är ju upp till var och en att fritt välja sitt resmål. Att sen den inhemska befolkningen på resmålet upptäcker att det finns pengar att tjäna på turister och bildar karteller är väl ingen nyhet.
Finns och har funnits på de flesta större turistorterna och vilka är det då som ser genom fingrarna och underblåser detta, jo resebyråerna som fortsätter att locka folk till ställen där dom vet att deras resenärer blir lurade.
Tror fan att turister fortsätter att åka till dessa ställen där dom blir väl omhändertagna och kan äta sill och potatis med en lite skåne till.
Det gäller ju att hålla skenet uppe för alla bolag som investerat enorma summor på resmålen, inte kan dom gå och basunera ut att, vad ni än gör ta inte en TukTuk i Kata för då blir ni bara lurade.
Nä dom glider med och säger att en TukTuk från Kata till Karon kostar 500THB.
Så man frågar sej hos vem ligger ansvaret att se till att vår semester blir det som vi förväntat oss.
Tror nog, en högt personlig tanka, att det kommer att fortgå till myndigheterna upptäcker att det negativa beteendet börjar att överväga den vinst som verksamheten genererar.

:police:Rolf

Jag kommer inte att varken försvara eller dementera något, men om jag bara pratar för mej själv så åker inte jag på semester och bara går efter priset på ett ställe. Jag åker dit jag trivs, har jag inte råd får jag stanna hemma eller välja ett annat alternativ.
Mellan -94 och -05 var jag i Chiang Mai 1-2 gånger om året, för att jag trivdes där skitbra, både med folket,miljön,maten och även prismässigt. Prisnivån är lägre där än Pattaya, men det var som sagt inte därför jag åkte dit. Dom sista resorna har blivit till Pattaya fastän det är dyrare än Chiang Mai, men jag har blivit bekvämare, jag jobbar mycket hårdare på mitt jobb idag så när semestern väl kommer vill jag bara slappa och njuta, det kan jag göra i Pattaya i en solstol på stranden.
Jag skulle gott och väl kunnat åka till Phuket istället för samma sak, men jag har blivit bekvämare, det är smidigare att hoppa in i en taxi och ta sej till Pattaya än att vänta in anslutningsflyget och från Phukets flygplats sätta sej i en taxi till hotellet. Därför väljer jag Pattaya istället för Phuket. Men kan gott tänka mej att dom som väljer Phuket har säkert sin andledning att åka dit precis som jag valde Chiang Mai förrut.

"Kycklingen " sa:
Jag kommer inte att varken försvara eller dementera något, men om jag bara pratar för mej själv så åker inte jag på semester och bara går efter priset på ett ställe. Jag åker dit jag trivs, har jag inte råd får jag stanna hemma eller välja ett annat alternativ.
Mellan -94 och -05 var jag i Chiang Mai 1-2 gånger om året, för att jag trivdes där skitbra, både med folket,miljön,maten och även prismässigt. Prisnivån är lägre där än Pattaya, men det var som sagt inte därför jag åkte dit. Dom sista resorna har blivit till Pattaya fastän det är dyrare än Chiang Mai, men jag har blivit bekvämare, jag jobbar mycket hårdare på mitt jobb idag så när semestern väl kommer vill jag bara slappa och njuta, det kan jag göra i Pattaya i en solstol på stranden.
Jag skulle gott och väl kunnat åka till Phuket istället för samma sak, men jag har blivit bekvämare, det är smidigare att hoppa in i en taxi och ta sej till Pattaya än att vänta in anslutningsflyget och från Phukets flygplats sätta sej i en taxi till hotellet. Därför väljer jag Pattaya istället för Phuket. Men kan gott tänka mej att dom som väljer Phuket har säkert sin andledning att åka dit precis som jag valde Chiang Mai förrut.
Fullträff ! som jag vill säga kycklingen..

Om man åker dit och vill köpa eller betala för något som man verkligen vill ha och nöjda med det så bara Enjoy :wai:

Var på Phuket denna resa, var en större ö än vad jag kom ihåg. Bra party inne i patong. Tuktuk landade från 350 till 400 bath från eller till Kamala. Var förra året i Pattis några dagar och min snabba jämförelse. Phuket mera fräsht och framförallt dyrare. Pattaya har typ samma priser som koh Chang men ett mycket bättre utbud när det gäller aktiviteter. Men fortfarande så är Koh Chang ett mer avslappnat resmål i alla fall för mig. Gillar stränder där det inte finns solstolar och försäljare och så är det på min favoritstrandremsa på Kaibae.

Legolas,

Jag tror du skrev ditt inlägg fel. För visst skulle den vara i roliga historier?
Annars vet jag inte riktigt vad jag ska tro.
Ditt inlägg är så fånigt att jag inte vet var jag ska börja.
Men jag gör väl ett försök.

Phuket, med öarna runt om kring, har en natur som är väldigt väldigt vacker. Havsvattnet är 100 ggr vackrare/renare än det skitiga förorenade vattnet du har i thailandsviken

OH GUD! MAFFIAN FINNS I PHUKET!! Vilken överrasning! ........NOT!

Maffian härjar precis likadant överallt i Thailand. Där det finns turister, där kan du med 100% säkerhet hitta maffian, inte minst i Pattaya

citat: De blir uppskörtade t.ex. med en kort tuctuc-tur på 1 kvarter där man betalar glatt 400 baht i vissa fall. Samma tur kostar i Pattaya allt mellan 10 till absolut maximalt 50 baht. slut citat.

Är det någon kompis som berättat det? eller tror du på fullaste allvar att det är annorlunda i Pattaya?

Citat : Man skrattar vidare glatt och ler emot thailändaren som vill ha 400-600 baht för middagen. Samma middag som kostar i andra delar av landet (turistorter) kanske 200-250 baht. Slut fånigt citat slut.
Tänker inte kommentera det ens.... Själv käkar jag en middag lite varstans i phuket för 100-150 Bath ( Inkl. Chang)
För mig är valet självklart Phuket! för det är inte lika sunkigt och skitigt som jag upplever Pattaya.

Ett sista citat:

Men glöm aldrig att anledningen till att det blev för dyrt, och att det tog slut med Phuket, var just Er själva...
HAHAHA... den var go den! Påminner lite om när de skrev ungefär: Glöm aldrig att det är våran kung som fått betala priset för våran pressfrihet.., hehehehe..Tack du förgyllde kvällen / Polaren Gazton

I pattaya är det vad jag vet svårare att åka med "privat" tuk tuk. Jag har inte sett att dom finns där. :)
Däremot finns det dom där pickuperna med säten på långsidorna. Men hoppar du på den och åker så kan det ju hoppa på fler folk eftersom dom oftast åker vissa rundor. Dom tar ju betalt per/person.
Men visst kan man "hyra" en egen men då beror det ju på vart man ska vad man får betala.

Jag har bara åkt taxi i Pattaya.. Aldrig de där med långsäten på sidorna (Halvbussar) jag skulle nog bara komma till fel ställe ;)

:wai:

ChaiMai:are och Legolas!

Håller med dig i ditt tugg, Det är ju faktiskt så, vi som lever här nere har en annan syn på tillvaron, detta gäller också de personer som har tagit thailand till sitt hjärta kommer gång efter annan hit och njuter(Gazton, kyckling med flera), vi känner till vilka priser som är rimliga och inte är fantasi priser.

Att nu denna kille i videon, råkar ut för en oärlig jetski ägare inkl. poliser, det är ju rent åt helvete tycker jag, men likheten finns ju med 60-70tal när alla åkte till spanien, det var samma korruption där för tusan, men samtidigt så skulle killen kollat att allt var shysst med jetski:n innan han betala sina 800Thb och drog iväg och lekte för sina 20min på havet, annars tycker jag att han får stå sitt kast.

Sen att de kommer med orimligt krav om 50.000thb för skador som de anser att han har orsakat, faan det låter ju som att de vill sälja jetski:n till han, hade varit jag så hade jag sagt till jetskiägarn att om jag ska betala 50.000thb för skadorna, då är faan jetski:n min och jag tar den med mig hem ;D :D ;D

Men det verkar som att ingen har tagit efarenheterna från spanien med sig, när de åker till ett annat land, då är dessa tankar som bortblåsta/hårddisken är raderad och ingen kommer ihåg nått...

Jo-Be

Hejsan,
Om du inte varit i Phuket, så kan jag upplysa dig om att det går INTE att jämföra Phuket med Pattaya.

Jämför gärna Pattaya med patong, då får vi en rättvisare jämförelse, men att jämföra Pattaya med hela provinsen Phuket blir fel hur du än målar runt skorna.

Det finns ingen mask.... det finns inte en ö som heter Phuket... det finns ett väldigt kommersiellt ställe som en fd ö phuket har omvandlats till, som är full av turister... som åkte längre bort än till Mallorca... som inte alltid förstår var de är...
säsongen på Phuket varar ca 3-4 månader... i alla fall för de flesta Thai som bor där... och som livnär sig på turister... vad annars skulle de livnära sig på??? Fiske??? det klart att de flesta bli blåsta på Thuk thuk... , hyr en bil eller en moppe så bli det billigare... eller kolla först hur Thuk Thu branschen fungerar på Phuket... och vem som betalar vem...
Thailändare som åker till Phuket för att jobba, de flesta från Issan... är fattiga... om du är en taxi förare... och jobbar några månader om året intensivt... ( oavsett om du kommer från issan eller från Phuket) .. där emellan kommer den ena revolutionen efter den andra, som avlöser varandra... och säsongen är kort... vad skulle du göra??? Einstein? skulle du förska överleva på bekostnad av de som har lite mer än du själv? eller så skulle du vilja gå under???
om du skulle ha lite förståelse för de som inte har... eller stanna hemma då du inte tycks vilja förstå de andra... skulle allt vara mycket enklare och du skulle slippa klaga på Phuket... Phuket är som vilket överbefolkat och över exploaterat ställe i världen som helst...
glöm inte att Svenskar älskar stället.... och ryssarna kommer att vara nr. 2.... snart.

Prisbilden styrs av efterfrågan. Under den så kallade högsäsongen så kommer det turister som tillbringar 1-3 veckor där och vill ha det så bra som möjligt och med en ganska rejäl budget. Jag förstår dom verkligen, finns inget värre att vara på semester och snåla sig igenom den.

Nu känner jag ett par näringsidkare på Phuket och dom anser att det inte finns någon riktig lågsäsong längre på Phuket, visst att det är lugnare men det finns en konstant tillgång på turister året runt. Så det betyder att priserna kommer att vara högre än övriga Thailand även i fortsättningen. Men som alltid så hittar man "normala" priser på Phuket också om man söker.

Hade med mig en kompis som verkligen hade koll på Phuket och med hans tips så finns det stor chans att jag kommer att återvända till Phuket igen.

Tror att alla skaffar sig en personlig relation till ställena dom besöker, vissa kommer rätt på det och gillar ett ställe som bara den medans någon annan bara hatar samma ställe pga dålig erfarenhet.

Skål på er

Vi kom hem från Patong den 5:e feb efter en tvåveckors vistelse där.
Rent och fint vatten kanonfin strand o gött väder.

Hyra av två solstolar/dag=160 TBH
Mat på strandrestaurangen ex: 2st pad thai + 2st öl =180 TBH

Dagarna på stranden kostade oss 170 TBH/person eller ca 37 SKR.

Att kvällarna kostade nåååågot mer är ett understatement.
Det var ett väldigt stort utbud av olika varor o tjänster som frestade oss att lätta på lädret, som man säger. ;D
Budda må regera i thailand men i patong är det mammon som är Gud!

Vilken skillnad det är på proffs o amatörer, herregud!

Tänk att du skall tapetsera hemma, du står där med tapetklister upp till armbågarna o våderna du skall hänga upp på väggen bara klistrar fast i fingrarna. Ja du fattar...
En målare o jobbet är klart i ett nafs.

Samma med dägorna i Patong.
Jag o frugan skulle ha lite massage en kväll och slank in eller snarare blev shanghaiade in på ett etablisemang för dylik aktivitet.
Nåväl frugan skulle ha fotmassage och sattes i en stol o en plastbalja med vatten kom fram till henne att doppa fötterna i.
Jag tog oljemassage o massösen drog upp mig på andra våning o visade mig på en brits på golvet.
Jag tog av mig o la mig ner på mage.
Då hade hon dragit för gardinerna o sa: take of pants, oil no good pants.
Jag som aldrig har kört tvättmaskin i hela mitt liv tog ju av mig kalsipperna också så inte frugan skulle få spel om jag överlämnade oljiga kalsonger till henne.
Jag vet ju vad hon tycker om mina kläder när jag har smort grävmaskinen där hemma.
Sen började hon massera mig på ryggen. Så himla gott det va, jag nästan somnade för hon tog god tid på sig med min rygg rumpa o ben.
Sen fick jag vända mig o hon masserade mina ben mest jumskarna faktiskt.
Jag reagerade nog inte som hon hade förväntat sig för plötsligt slängde hon till med fingrarna och träffade petter-nicklas med en smäll så det gjorde nästan ont. Jag ryckte ju till av ren reflex och tittade på henne. Sorry,sorry sa hon.
Lille petter-nicklas var ju precis som min fick-kniv i infällt läge o när han fick en sån smäll var han ju tvungen att reagera. Det fanns ju bara ett håll för honom och det var utåt. ca 5 sek efter smällen när petter-nicklas var i till hälften utfällt läge så tog dägelivet petter i näven o sa: specialmassage? Jag stönade bara till. Det tog hon som ett ja och sen var det färdigt. Jag var i hennes grepp.
Så jobbar proffs!

Till patong skall man nog inte åka för att spara pengar, då är man nog fel ute. Men det händer mycket i patong och dom som redan bor lungt o skönt i Sverige kan ju åka dit bara för att få omväxling från lugnet.

Så kan det går när man lämnar frugan ur sikte :-\
I pathong ska dom ha löp lina :laugh:
Annars vet man aldrig vad man råkar ut för ???
Rolf

Ja du LG, jag hoppas bara att frugan din inte läser det du har skrivit, eller hon hade kanske en manlig massör? ;)

Det måste bara bli en karma för den berättelsen! :)

Jag har varit på Phuket flera gånger, senast 2008. Vi har alltid bott antingen i Karon eller Kata och sen har det blivit någon utflykt till Patong.

Någon mer tur till Phuket för min del kommer det med största sannolikhet inte att bli, vi har ju vårat uppe i Isaan nu. Skall det bli sol och bad någon gång så vill hag hitta en liten lugn ö där man kan vara relativt ostörd. Det är ju som ni säger, priserna är ju skyhöga. Jag har t ex ingen lust att betala 150 Baht för en Pad Thai när jag kan äta en minst lika god hemma i byn för 30.

Men visst, jag har full respekt för folk som gillar Phuket. Där finns de flesta bekvämligheter. Man har bara fått en annan syn på livet numera.

LG:
Jag säger som dom andra att det var en underhållande och läsvärd historia. :thumbsup:
Sanning eller inte??

Nackdelen är att med den historian så hjälper du inte till att förbättra ryktet när det gäller Thailand och massage.

INGEN blir gladare än jag, om gammla stofiler och gubbs håller sig borta från Phuket...

Det hörs ju på snacket att inte många här platsar där... :)

"Gazton " sa:
INGEN blir gladare än jag, om gammla stofiler och gubbs håller sig borta från Phuket...

Det hörs ju på snacket att inte många här platsar där... :)

Jag tillhör ju inte gubbs och stofiler, för mej har du ju lovat att guida där nån gång. :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
23
Visningar
2 K
Anonym
A
H
Svar