Det enkla svaret (från mej) det är nog nästan omöjligt, jag har provat när jag cyklar runt, att ignorera nej det hjälper inte, tror att jag berättat förut men en gång när jag var ute och cyklade ihop med en liten flicka kanske 6-8år så blev hon attackerad jag fick använda min hundpinne med taggar och ha cykeln framför som sköld å piska hunden tills den skrikande sprang iväg
Lös problemet, det fanns 2 dj---- bestar i grannhuset, (nu I) om jag cyklande så nog jagade dom mig, tröttnade efter ett tag på detta, även andra hade problem med dessa 2 hundar, frugans äldre syster kunde inte passera om dessa var ute på gatan, och ibland så var dom fler än 2, först så sågade jag till en bit bambu och gjorde mig en batong, insåg snart att detta kommer inte att räcka, funderade på tårgas, men kom på en enklare och mer laglig väg, en sprayflaska, samma som man sprayar bladen på blommor, här finns 2 funktioner, spray eller en fast stråle, strålen sträcker sig c:a 3-3 och en halv meter när jag testade med vatten, en dag så sprang den ena hunden efter husses bil, och svängde över på den andra körbanan för att springa om bilen, och precis då kom en bil från andra hållet, en upp och en i minnet, och inga tårar fällde jag, och det är vid 3 tillfällen som denna sprayflaska räddat mig, den alvarligaste händelsen inträffade utanför grannens hus, jag kommer cyklande och ser 2 hundar utanför huset som ligger på vägen, varav den ena är den stora besten, jag stannar och kliver av cykeln, kanske 10-15 meter bort, vi tittar på varandra, och som på en given signal så kommer båda hundarna mot mig, jag har redan flaskan i handen, och börjar skicka strålen snett uppåt mot hundarna, jag ser dom små dropparna som faller nedåt, ser en regnbåge, denna fuktiga soliga dag, och vindstilla var det, när hundarna kom in i denna dimma så vände dom tvärt och småsprang åt andra hållet, vek av till vänster, in på en småväg, nu tänker någon, vatten? funkar detta? förmodligen inte, vatten var för att testa, jag fyllde flaskan med ammoniak, funkar klockrent...