Telefon köpt i Thailand fungerar ej I Sverige

ycc

Medlem
Hej

Jag köpte en Samsung Galaxy A9 Pro i Samsung Shop I Buriram.
Den fungerade i Sydafrika och även i Turkiet med ett Sydafrikanskt SIM-kort.

Men med Telia så hittar den inte SIM-kortet. Den hittar inte heller turkiska SIM-kort.

Den är inte operatörslåst.

Jag skall ringa I morgon. Jag misstänker att jag kommer att få höra struntprat om nätverksproblem. Men det är inte det. Den hittar inte SIM-kortet. Jag gissar att roaming från thailändsk operatör skulle fungera i Sverige. Jag har dock inte tillgång till något thailändskt SIM-kort nu, I Sverige.

Ett par telefonshopar i Sverige har inget svar.

Jag kan inte använda telefonen i Sverige. Får väl ge bort den till någon i Asien. Jag misstänker att Samsung I hemlighet lagt in en spärr så att man inte kan flytta telefoner från billiga till dyra marknader.

Jag köpte en Note 3 i Brasilien. De är väldigt dyra där. Men den fungerar i Sydam., Afrika, Europa, Asien. Aldrig problem. Där misstänker jag dock att man lagt in "tidigt åldrande". Efter 2-3 år så laddar den dåligt trots att alla komponenter bytts ut och den har utvärderats hos Samsung.

Senast ändrad:
Hej

Jag köpte en Samsung Galaxy A9 Pro i Samsung Shop I Buriram.
Den fungerade i Sydafrika och även i Turkiet med ett Sydafrikanskt SIM-kort.

Men med Telia så hittar den inte SIM-kortet. Den hittar inte heller turkiska SIM-kort.

Den är inte operatörslåst.

Jag skall ringa I morgon. Jag misstänker att jag kommer att få höra struntprat om nätverksproblem. Men det är inte det. Den hittar inte SIM-kortet. Jag gissar att roaming från thailändsk operatör skulle fungera i Sverige. Jag har dock inte tillgång till något thailändskt SIM-kort nu, I Sverige.

Ett par telefonshopar i Sverige har inget svar.

Jag kan inte använda telefonen i Sverige. Får väl ge bort den till någon i Asien. Jag misstänker att Samsung I hemlighet lagt in en spärr så att man inte kan flytta telefoner från billiga till dyra marknader.

Jag köpte en Note 3 i Brasilien. De är väldigt dyra där. Men den fungerar i Sydam., Afrika, Europa, Asien. Aldrig problem. Där misstänker jag dock att man lagt in "tidigt åldrande". Efter 2-3 år så laddar den dåligt trots att alla komponenter bytts ut och den har utvärderats hos Samsung.
Har haft Svenskt simkort i både tablet och telefon inköpta i Thailand, dock hade jag problem med internet på ett comviq kontant kort på en men det var en dual simkorts telefon och hade både Thai och Svenskt simkort i telefon samtidigt och internet var aktiverat på Thaikortet så var kanske någon konflikt där.

Enligt Google finns det regionslås på de flesta av Samsungs nya mobiler. Verkar vara ett skydd för att de säljs på den marknad de är ämnade för.

Ska vara enkelt att fixa. Man måste dock göra det från den regionen den är ämnad för. Man ringer ett samtal från denna region med ett SIM kort från samma region. Samtalet ska vara minst 5-10 minuter och vips är den upplåst.

Enligt Google finns det regionslås på de flesta av Samsungs nya mobiler. Verkar vara ett skydd för att de säljs på den marknad de är ämnade för.

Ska vara enkelt att fixa. Man måste dock göra det från den regionen den är ämnad för. Man ringer ett samtal från denna region med ett SIM kort från samma region. Samtalet ska vara minst 5-10 minuter och vips är den upplåst.
Öppenhet.... Ha, ha, ha... Jag kissar i byxorna snart... 5555

Senast redigerad av en moderator:

Det där låter verkligen som användbar information. Stort tack. Jag har ännu inte fått fast Internet i Sverige, så jag har svårt att Googla.

Jag är i Sverige nu. Jag måste alltså vänta tills jag kommer tillbaka till Thailand och ringa därifrån. Räcker det kanske att ringa lokalt eller måste jag ringa till de regioner jag skall använda telefonen i?

Tyvärr åker jag till Sydamerika innan jag återvänder till Thailand. Jag har slarvat bort mitt Truemove-SIM. Kanske det hade gått att ringa på roaming från Sverige?

Verkligen bra information, men ännu är inte mitt problem löst. Skall ringa Samsung snart. Återkommer.

Pengar, pengar! En Samsung Galaxy S8 kostar 8.000 i Sverige och 6.000 i Thailand!
Jag blev av med mobilen vid knivrån i Rio och blev tvungen att köpa en Note 3 där. Dubbelt så dyr som I Asien!

Dessutom blev VISA-kortet skimmat i affären där Jag handlade. En av de största och mest respekterade affärerna i Rio!!

Kortet blockerades av banken ...

Skönt att bo i Thailand, allt fungerar klart bättre där.

Pengar, pengar! En Samsung Galaxy S8 kostar 8.000 i Sverige och 6.000 i Thailand!
Ge mig adressen till den affären som säljer S8 för 6000 kronor för om dom inte har rasat i pris på 2 veckor så stämmer inte det priset med något av alla ställen jag kollade på en S8 för 2 veckor sen.
Skall jag beställa från den affären som säljer för 6000 här nere.

Fast det har blivit billigare med telefon än i Sverige här nere det sista.

När jag köpte S6 var den billigare i Sverige.

Jag blev av med mobilen vid knivrån i Rio och blev tvungen att köpa en Note 3 där. Dubbelt så dyr som I Asien!

Dessutom blev VISA-kortet skimmat i affären där Jag handlade. En av de största och mest respekterade affärerna i Rio!!

Kortet blockerades av banken ...

Skönt att bo i Thailand, allt fungerar klart bättre där.
Syd Amerika är lite lurigt va...??

Det låter ju som en väldigt trolig förklaring. När jag köpte mobilen i Thailand använde jag den aldrig med SIM-kort. Första samtalet gick från Sydafrika.

En viktig fråga är ju om det är det första samtalet som måste ske från regionen den är avsedd för. I så fall har jag ju bränt mina chanser. Eller räcker det att något senare samtal rings från Asien.

Om någon vet något om detta så är jag tacksam att få veta.

Det låter ju som en väldigt trolig förklaring. När jag köpte mobilen i Thailand använde jag den aldrig med SIM-kort. Första samtalet gick från Sydafrika.

En viktig fråga är ju om det är det första samtalet som måste ske från regionen den är avsedd för. I så fall har jag ju bränt mina chanser. Eller räcker det att något senare samtal rings från Asien.

Om någon vet något om detta så är jag tacksam att få veta.
Har nog inte med första samtalet att göra..??
Utan lite som regionskoderna som fanns på DVD tidigare skulle jag tro..??

Du får lämna in telefonen på någon butik i regionen du köpt den i..

Samsung Sverige lyssnade på problemet. Jag gissar att telefonen blev låst till Afrika när jag ringde första samtalet där.

Samsung var inte säkra men trodde istället att om telefonen var regionslåst skulle den inte ha fungerat alls i Sydafrika.

Samsung Sverige har i alla fall ingen lösning utan hänvisar till Samsung Thailand. Modellen säljs inte i Sverige. Skall ringa Samsung Thailand senare.

Jag undrar om det kan vara idé att ringa ett samtal från Sverige med roaming från thailändsk operatör? Om någon i forum bor i Mellansverige och har ett SIM från thailändsk operatör så skulle jag gärna prova. Hör av er om det passar. Jag betalar självklart för tjänsten.

Prova att ändra region i inställningar, vi har olika frekvensband för 3G, 4G runt om i världen som ställer till det.

Och olika format på datum och tid mm.

Vanligaste inställning är LTE som är en datastandard och fungerar för 3G och 4G
Tror även en uppdatering av programvaran är nödvändig då det skiljer mellan olika marknader

Ge mig adressen till den affären som säljer S8 för 6000 kronor för om dom inte har rasat i pris på 2 veckor så stämmer inte det priset med något av alla ställen jag kollade på en S8 för 2 veckor sen.
Skall jag beställa från den affären som säljer för 6000 här nere.

Fast det har blivit billigare med telefon än i Sverige här nere det sista.

När jag köpte S6 var den billigare i Sverige.

http://www.lazada.co.th/samsung-galaxy-s8-18847763.html?ff=1

Tack.
I alla butiker jag var i så var det priset som var överstruket som gäller alltså 7000 kronor så stor skillnad i pris till och med billigare än duty free inne på flygplatsen så låter ju bra.
Har du beställt där ifrån någon gång så du vet om det är säkert så man inte blir blåst 55555.
Eller vet du om det är någon kampanj som startat nu som gäller i butiker nu med?

Tack.
I alla butiker jag var i så var det priset som var överstruket som gäller alltså 7000 kronor så stor skillnad i pris till och med billigare än duty free inne på flygplatsen så låter ju bra.
Har du beställt där ifrån någon gång så du vet om det är säkert så man inte blir blåst 55555.
Eller vet du om det är någon kampanj som startat nu som gäller i butiker nu med?
Tjejen har beställt därifrån hon har alltid fått sina varor

Tack.
Lazada känner jag väl till, vi handlar i stort sett allt där eftersom urvalet är dåligt i butikerna här. Dessutom gratis och snabb frakt. Detta var nog ett erbjudande dock.

Lazada känner jag väl till, vi handlar i stort sett allt där eftersom urvalet är dåligt i butikerna här. Dessutom gratis och snabb frakt. Detta var nog ett erbjudande dock.
Ok hur är det med utbudet på datorer där? Skulle ju kunna kollat själv men sitter på långsamt nät och telefon så enklare att fråga.
Kanske man kan beställa sonens födelsedagspresent där.

Lazada är ingen egen säljare utan en webbplats där nästan vem som helst kan sälja sina saker.
All betalning och annat går via Lazada och köparen får sina pengar först när varan levereras. Lazada garanterar ofta återbetalning om varan inte kommer fram i tid.
Mycket bra fungerar det och finns i många länder i Asien.

Ok hur är det med utbudet på datorer där? Skulle ju kunna kollat själv men sitter på långsamt nät och telefon så enklare att fråga.
Kanske man kan beställa sonens födelsedagspresent där.
Det går nog bra, kontrollera bara att varan finns i Thailand.
Många företag som säljer är kinesiska och levererar direkt från fabrik i Kina och då tar frakten lång tid. (30-50 dagar)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp