Tips på bra prisvärda restauranger i Pattaya.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Trikiner finns blandannat i kött av gris, vildsvin, björn och häst. Köttet måste genomstekas i minst 68 grader för att undvika smitta.
Tidigare testades alla grisar som slaktades i Sverige, men jordbruksverket har beslutat att grisar som fötts upp under kontrollerade uppfödningsförhållande inte längre behöver testas för trikiner från och med 2 juli 2014.
Det har varit kostsamt att testa alla grisar och det anses inte nödvändigt med sådan test.
Grisar som går ute måste testas i fortsättningen.
Det slaktas ca 3 miljoner grisar varje år, där trikiner har påträffats är i vildsvin på senare tid.
Det finns ingen risk för trikiner om köttet är väl genomstekt till minst 68 grader och att knivar och skärbräder är väl rengjorda.
Samma sak med kyckling, för att undvika salmonella skall kycklingen vara väl genomstekt.
Att grilla hel kyckling i ugn är inte något bra sätt att tillreda kyckling, bättre med Thaistyle att kyckling och griskött stekes väl i mindre bitar och ingen risk för salmonella eller trikiner.
Idag importeras mycket kyckling och kött till Sverige och för att vara på den säkra sidan är det en fördel att tillreda griskött och kyckling enligt Thaistyle.
Det som framgått av risken med trikiner är att den största risken är med vildsvinskött, att uppfödda grisar skulle ha trikiner kan bortses i från.
På senare tid hade en person fått trikinsmitta med att förtära vildsvinskorv i Spanien, trikinsmittan går att bota.

Muslimer och även judar borde revidera sin uppfattning om griskött att det är ett orent djur grisen, och därmed köttet också.
När Mohammed verkade gick grisarna ute och åt sopor och annat avskräde kanske avföring och annat som fanns runt bostäderna och det här medförde att människorna fick i sig trikiner från grisköttet som sannolikt var undermåligt tillrett också, och många dog.
Det var orsaken att Mohammed förbjöd att förtära griskött, det fanns liknande med judedomen att de skulle inte förtära griskött.
En medeltida uppfattning som inte hör hemma med den grisuppfödning som finns idag.

"Phonta " sa:
:) Japp det stämmer ju , men den är grym kan jag säga ,riktigt vällagad av en riktig kock . Dessutom kan man få tag på snus där , killen gör snus dvs har egen snustillverkning med tillstånd av Thaimyndigheterna , jag snusar EJ ,men kan vara bra att veta .............
Den här svensken och hans fru som har den resturangen, han tillreder inte maten själv, utan det är hans fru och medhjälpare som kockar i köket. Han har inget arbetstillstånd och går därför inte in i köket, något snus tillverkar han inte, utan han väntar på tillstånd att få tillverka snus. Någon försäljning av snus skulle jag tro han inte bedriver.
Han kör en dagens rätt för 199 Baht och då ingår kaffe och en bakelse.
Han är en trevlig och pratsam person, som sannolikt gör att han kommer att få gäster till resturangen, som är i minsta laget, därför han tycks ha en stor kundkrets.
Jag anser att han behöver en större lokal och därmed kan befästa sin ställning som en trivsam resturang, nu blir det lätt trångt där.

et var orsaken att Mohammed förbjöd att förtära griskött, det fanns liknande med judedomen att de skulle inte förtära griskött. :thumbsup: :nod:

"Rong " sa:
Trikiner finns blandannat i kött av gris, vildsvin, björn och häst. Köttet måste genomstekas i minst 68 grader för att undvika smitta.
Tidigare testades alla grisar som slaktades i Sverige, men jordbruksverket har beslutat att grisar som fötts upp under kontrollerade uppfödningsförhållande inte längre behöver testas för trikiner från och med 2 juli 2014.
Det har varit kostsamt att testa alla grisar och det anses inte nödvändigt med sådan test.
Grisar som går ute måste testas i fortsättningen.
Det slaktas ca 3 miljoner grisar varje år, där trikiner har påträffats är i vildsvin på senare tid.
Det finns ingen risk för trikiner om köttet är väl genomstekt till minst 68 grader och att knivar och skärbräder är väl rengjorda.
Samma sak med kyckling, för att undvika salmonella skall kycklingen vara väl genomstekt.
Att grilla hel kyckling i ugn är inte något bra sätt att tillreda kyckling, bättre med Thaistyle att kyckling och griskött stekes väl i mindre bitar och ingen risk för salmonella eller trikiner.
Idag importeras mycket kyckling och kött till Sverige och för att vara på den säkra sidan är det en fördel att tillreda griskött och kyckling enligt Thaistyle.
Det som framgått av risken med trikiner är att den största risken är med vildsvinskött, att uppfödda grisar skulle ha trikiner kan bortses i från.
På senare tid hade en person fått trikinsmitta med att förtära vildsvinskorv i Spanien, trikinsmittan går att bota.

Muslimer och även judar borde revidera sin uppfattning om griskött att det är ett orent djur grisen, och därmed köttet också.
När Mohammed verkade gick grisarna ute och åt sopor och annat avskräde kanske avföring och annat som fanns runt bostäderna och det här medförde att människorna fick i sig trikiner från grisköttet som sannolikt var undermåligt tillrett också, och många dog.
Det var orsaken att Mohammed förbjöd att förtära griskött, det fanns liknande med judedomen att de skulle inte förtära griskött.
En medeltida uppfattning som inte hör hemma med den grisuppfödning som bedrivs idag.

"Rong " sa:
Den här svensken och hans fru som har den resturangen, han tillreder inte maten själv, utan det är hans fru och medhjälpare som kockar i köket. Han har inget arbetstillstånd och går därför inte in i köket, något snus tillverkar han inte, utan han väntar på tillstånd att få tillverka snus. Någon försäljning av snus skulle jag tro han inte bedriver.
Han kör en dagens rätt för 199 Baht och då ingår kaffe och en bakelse.
Han är en trevlig och pratsam person, som sannolikt gör att han kommer att få gäster till resturangen, som är i minsta laget, därför han tycks ha en stor kundkrets.
Jag anser att han behöver en större lokal och därmed kan befästa sin ställning som en trivsam resturang, nu blir det lätt trångt där.
;D ;D

Hur många från Thaimig. tror du läser denna tråd Rong ??? Jag känner denna kille ganska väl , jag kan säga att det är ingen Thai som förbereder råvarorna , det är självklart officiellt hans fru samt kock som han nu söker som "lagar maten " samt jobbar i restaurangen :D :D :D Det är det ju på alla Farangägda ställen .. Och jo han har tillstånd för snuset .. Vi kan ju då säga att han står vid sidan och säger gör så gör si.....

Och ja ,han tänkte förut hyra brevid där det är större , men det blir inget nu då hyran var rent löjligt hög ........................... ::)

Fan Rong , du skriver som om du hämtar allt från en bok , kan du inte liva upp din text samt göra den lite personlig , finns även smiles att hämta om du missat det ..

Man kan tro du är en dator ................. ;D

"Phonta " sa:
;D ;D

Hur många från Thaimig. tror du läser denna tråd Rong ??? Jag känner denna kille ganska väl , jag kan säga att det är ingen Thai som förbereder råvarorna , det är självklart officiellt hans fru samt kock som han nu söker som "lagar maten " samt jobbar i restaurangen :D :D :D Det är det ju på alla Farangägda ställen .. Och jo han har tillstånd för snuset .. Vi kan ju då säga att han står vid sidan och säger gör så gör si.....

Och ja ,han tänkte förut hyra brevid där det är större , men det blir inget nu då hyran var rent löjligt hög ........................... ::)

Fan Rong , du skriver som om du hämtar allt från en bok , kan du inte liva upp din text samt göra den lite personlig , finns även smiles att hämta om du missat det ..

Man kan tro du är en dator ................. ;D
Jag besökte den här snubbens resturang och då frågade jag honom om det var han som hade tillrett maten, men han sade att han går inte in i köket utan det är tjejerna som kockar. Jag drog den slutsatsen att han har inget arbetstillstånd som är logiskt, det såg ut vara ett flertal tjejer som huserade i köket blandannat hans fru.
Sedan tog han upp en dosa och lade in en prilla och jag frågade honom om han säljer snus, men det gjorde han inte enligt honom.
Han skulle börja tillverka egen snus när han får tillstånden klara, men väntar på dem och en advokat hade hand om den biten.
Han menade att han går inte in i den tillverkningen innan tillstånden är klara, som hans advokat uppmanat honom att inte göra.
Jag fick uppfattningen om den här snubben att han var en trevlig, ärlig person och framförde sanningen om de frågor jag ställde.

Om en okänd kommer och frågar i Thailand om man jobbar i köket utan tillstånd så självklart gör man inte det.

Nu är ju detta Phontas polare så han vet nog bättre skulle jag tro?

Får ner och testa maten här aldrig sett det stället innan men brukar inte vara så långt in på Jomtien.

Jonas tipsade om en svensk restaurang som hade kebabpizza. Ja testade den häromdan. Ok den va god men ja fick en sån fruktansvärd magsjuka så ja ska nog ta och säga till ägaren det nu. Ja har haft men av detta i flera dar.

Sedan fick ja flunsan också av en medresenär på planet till Thailand så idag är faktiskt första dan som jag känner mig ok på två veckor. Sedan ska ja hem på torsdag så får se om vi kan hitta på ngt dom dagar som e kvar.

/K

Redan hem. När skall du ner igen då? Är du i Sverige då när jag skall på kurs i börja av december?

Trodde thailand var hemma ;)

Vad jag kan förstå ni känner inte till hur det fungerar i Thailand. Det finns en väldig konkurrens med resturanger som nu på Jomtien och är det en välbesökt resturang som har mycket gäster och någon liknande finns i närheten, finns risken att de skall sabotera för den resturangen, därför de tror att de får gästerna.
Om resturangen har någon thaianställd som vet om att ägaren jobbar i köket utan arbetstillstånd är det mycket lätt att sätta dit honom.
Om polisen tar en utlänning i köket som lagar mat utan arbetstillstånd blir det minst 40.000 Baht i böter med stor risk för visat.
Jag skulle tro att den som gör anmälan får också en hacka för det.
Jag känner själv till två svenskar på Jomtien som blev anmälda av konkurrenter för att de jobbade utan arbetstillstånd i köket, de fick ca 40.000 Baht i böter båda två och det här är många år sedan.
"Man kan inte tro gott om alla människor."

"Rong " sa:
Vad jag kan förstå ni känner inte till hur det fungerar i Thailand. Det finns en väldig konkurrens med resturanger som nu på Jomtien och är det en välbesökt resturang som har mycket gäster och någon liknande finns i närheten, finns risken att de skall sabotera för den resturangen, därför de tror att de får gästerna.
Om resturangen har någon thaianställd som vet om att ägaren jobbar i köket utan arbetstillstånd är det mycket lätt att sätta dit honom.
Om polisen tar en utlänning i köket som lagar mat utan arbetstillstånd blir det minst 40.000 Baht i böter med stor risk för visat.
Jag skulle tro att den som gör anmälan får också en hacka för det.
Jag känner själv till två svenskar på Jomtien som blev anmälda av konkurrenter för att de jobbade utan arbetstillstånd i köket, de fick ca 40.000 Baht i böter båda två och det här är många år sedan.
"Man kan inte tro gott om alla människor."

Därför så kommer någon okänd som du och frågar så självklart jobbar han inte i restaurangen!

Har sett Svenskrestauranger där nere med billigare husmanskost där ägaren står och lagar till maten själv, fryses sen ner och det Thaiarna gör är värmer upp redan tillredd mat.
Dom lagar den inte från grunden.

"Jonas " sa:
Därför så kommer någon okänd som du och frågar så självklart jobbar han inte i restaurangen!
De här svenskarna som åkte på 40.000 Baht i böter berättade själv om det, jag var ingen okänd för de personerna.

Har sett Svenskrestauranger där nere med billigare husmanskost där ägaren står och lagar till maten själv, fryses sen ner och det Thaiarna gör är värmer upp redan tillredd mat.

Tack Jonas , trottsamt med folk som fn tror de kan allt ::)

Och ja ! Han ar en riktigt trevlig kille som jag har haft langa samtal med , aven traffat privat , han ar arlig samt uppriktig , men dessutom smart , det verkar inte Rong fatta .

DVS. det Jonas sager att okanda kan inte invigas i allt ...... ;D Sen beror det pa hur oppen man sjalv ar , kan inte komma och borja fraga ut folk hur som helst och tro att man far raka svar .... ;)

"Jonas " sa:
Det finns alltid småskuttar som håller på och trixar och kanske står i köket på natten med allting fördraget och hans thailändska flickvän värmer upp det i micron på dagen, vad hon nu kan kräma ut. Men sådana här skuttar brukar också snabbt försvinna.
Den som tänker driva seriöst en resturang, ser till att de har den volymen att de får arbetstillstånd och själva kan stå i köket om så behövs och även instruera personalen.

"Phonta " sa:

Och ja ! Han ar en riktigt trevlig kille som jag har haft langa samtal med , aven traffat privat , han ar arlig samt uppriktig , men dessutom smart , det verkar inte Rong fatta .

DVS. det Jonas sager att okanda kan inte invigas i allt ...... ;D Sen beror det pa hur oppen man sjalv ar , kan inte komma och borja fraga ut folk hur som helst och tro att man far raka svar .... ;)

När jag hade avklarat min förtäring kom han in ägaren från gatan, därför kan han inte ha stått i köket och kockat det är självklart.

;D ;D ;DOJ OJ OJ Rong du är fn obetalbar, vem har sagt att han lagar , jag skrev att han är riktig KOck ,utbildad Slaktare mm, sen vad han gör eller inte gör det får du aldrig veta ............................. Du kan ju försöka fatta nåt någon djäkla gång .........

Inte bara mala på ;)Vad jag kan utläsa av vad du skriver så har du har ingen aning om hur man går tillväga inom restaurangbranschen , woka en Thaitallrik funkar bra utan något större förarbete. Att tillaga husmanskost kräver förarbete , då av en kunnig och skicklig kock , att sen Thai värmer eller kanske steker fläsket till Raggmunken är väl ganska uppenbart , men även du bör förstå att man inte kan ställa fram genuin husmankost på 10 min om densamma inte är förarbetad , och detta kan EJ Thai göra ..... 60-90 luncher om dagen tillex , kräver ett proffsigt förarbete och du kan då EJ säga vad som är i förhand tillagat och på RÄTT SÄTT förvarat sen tidigare på morgonen .......... Ringde kanske klockan nu Rong ;)

Ja sitter på the Punch & Judy's på Tepprasit soi 8, och tar en Cordon Bleu till brunch 210 B.

20141122_122138.jpg

20141122_120044.jpg

Jonas m fl....Jag har inte besökt denna restaurang själv ännu men förstår att Rong gjort detta....
Han är seriös, trevlig och informativ om den här restaurangen - varför hålla på som småungar i en sandlåda ?? För mig obegripligt...
Tack för sakliga inlägg Rong...
Ca 200bath låter dyrt för "hål i väggen" mat, jag lagar själv och föredrar Lotus (50bath), kanske besöker detta ställe när andan faller på, jag får se...
Allt gott!
Hans Svensson

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp