Vad gör ni som bor permanent i Isaan egentligen ...

Tack för det :)

Däremot tycker jag att du har fel om investeringar. Det är inte aktieinvesteringar som skapar miljoner arbetstillfällen. Det är människor som skapar verksamheter, inte pengarna.

Det faktum att en väldigt liten del av jordens befolkning sitter på en väldigt stor del av alla tillgångar visar ju bara hur fel det har blivit. Hade vi haft en rättvisare fördelning av pengarna där de som gjorde jobbet hade fått vinsten hade vi klarat oss utan investerarna som jag inte tycker tillför något, bara parasiterar på andras arbete. Kanske extremt, men mer rättvist.
Du är väl inte en av dem som tror att verksamheter funkar utan pengar?
Som om ex medicinsk forskning skulle vara gratis.
Inget här i världen funkar utan pengar mackes, måste du väl blivit varse här i Thailand om inte annat?

Du är väl inte en av dem som tror att verksamheter funkar utan pengar?
Som om ex medicinsk forskning skulle vara gratis.
Inget här i världen funkar utan pengar mackes, måste du väl blivit varse här i Thailand om inte annat?

Inget funkar utan arbete skulle jag vilja kontra med då, det är forskarna och administratörerna som skapar de nya medicinerna och det är byggare och innovatörer som skapar de redskap som de behöver. Det är bagare och bönder som producerar den mat de måste ha för att kunna arbeta.

Alla dessa människor använder pengar för att byta tjänster. Sedan har någon kommit på att man kan ta betalt för att hantera dessa pengar och helt plötsligt är det inte längre producenterna som för överskottet, de som hanterar pengarna har genom bedrägeri och girighet blivit snuskigt rika på sin hantering. 1% av alla människor äger 90% av alla tillgångar och inte är de de som producerar.

Om finanssektorn kunde bete sig som vanliga människor och inte vara så giriga hade jag köpt ditt resonemang men de vill ha tjugo kronor för varje hundralapp de hanterar åt de som utför jobbet. För att inte tala om alla finansexperter som gör sig förmögenheter på försäkringar och numera tagit över telekomsektorn där jag tidigare jobbade. Priserna för ett vanliga telefonsamtal är ju löjligt höga och står inte alls i relation till tillverkningskostnaderna. Finanskungarna förser sig med rikedomar från vanligt folk, de är vår tids parasiter.

Men jag tror kanske att du ser det på ett annat sätt eftersom du menar att hantering av pengar ger bättre avkastning än att producera något.

Om finanssektorn kunde bete sig som vanliga människor och inte vara så giriga hade jag köpt ditt resonemang men de vill ha tjugo kronor för varje hundralapp de hanterar åt de som utför jobbet. För att inte tala om alla finansexperter som gör sig förmögenheter på försäkringar och numera tagit över telekomsektorn där jag tidigare jobbade. Priserna för ett vanliga telefonsamtal är ju löjligt höga och står inte alls i relation till tillverkningskostnaderna. Finanskungarna förser sig med rikedomar från vanligt folk, de är vår tids parasiter.

Men jag tror kanske att du ser det på ett annat sätt eftersom du menar att hantering av pengar ger bättre avkastning än att producera något.
Jag vet ju att du inte gillar finanssektorn eller försäkringsbranschen, men 20 kronor för varje 100 lapp får du nog förklara. jag antar att det är för att förvalta dessa, inte för att gå till ett finansbolag för att göra blanco lån väl? Sätter du in 100 kronor på ett bankkonto i Sverige, på ett konto där du slipper betala ränta (även att räntan är negativ), så kostar det inget att ha pengarna där, även om banken förlorar på detta. Ska du däremot ha massa tjänster, som internetbank, flytta pengar till annat land, betala räkning så tar ju så klart banken betalt för det arbete dem lägger ner. har de investerat i ett automatiserat system så ska ju detta även betala av sig. Ska du spara pengarna på ett fondkonto tar banken 0,2-4% boende på fond och vilket arbete banken lägger ner och vilken risk det finns för banken. Ska du handla aktier får du så klart betala vad det kostar, men dock inga 20% om du inte handlar för extremt små belopp.

På grund av regleringar av banksektorn är de skyldiga att ha ganska stora belopp avsatta för att täcka riskabla investeringar och klara en större bankkris numera. Dessa pengar måste ju så klart tas ut av kunder pga av deras beteende.

Angående försäkringar är ju de flesta frivilliga, det finns ju vissa försäkringar man måste ha i Sverige, som ex.vis en trafikförsäkring, detta för att skydda tredje man. Alla andra försäkringar är ju helt frivilliga och ett sätt för att minimera sina risker. Vill man inte ha dessa så får man ju i stället stå sitt kast om huset brinner ner eller om man blir sjuk. Om man blir sjuk finns ju då oftast ett offentligt billigare alternativ om man tycker det är ok. Annars får man ju ta hjälp av privata inrättningar men de flesta accepterar ju bara pengar, så att komma med en påse ris funkar ju inte. Även de som säger sig vara emot detta använder ju dessa privata inrättningar ändå, som vanliga människor inte har råd med.

Att vanliga telefonsamtal är löjligt höga förstår jag inte riktigt, de var ju det för 20-30 år sedan, sen har de ju fallit dramatiskt pga mobiler och internet. Nu betalar man ju en fast summa och ringer i stort sett hur mycket man vill gratis och många behöver ju inte ens betala något utan ringer gratis via internet. Dock borde väl du veta hur mycket telekom branschen har investerat i nedgrävning av kablar, fiber, satellit, växlar etc. Dessa måste ju betalas av.

Även om du inte räknar så på ditt privata kaffe måste man ju ta med investeringskostnaden när man gör en affärsplan, man måste räkna med ränta och amortering även om det är sina egna pengar. Annars blir det ju lite "thaistyle" (man pratar bara omsättning aldrig resultat).

Om din idealvärld är utan pengar, ska man hela tiden byta tjänster, så blir en arbetare sjuk, måste han först jobba i hop mat för att kunna ge till läkaren och sedan jobba ihop mer mat för att kunna byta till sig medicin? Vem skulle i detta system vara intresserad att investera i nya läkemedel då denna kommer att vara hungrig hela tiden. Även i de flesta kommunistiska försök har ju pengar funnits och ändå har de flesta av dessa kapitalt misslyckats så snart man upptäckt att ingen vill investera.

Nej, utan pengar skulle det inte fungera. Det är inte pengarna i sig eller de som hanterar dem som jag har något emot, det är ett smidigt sätt att växla tjänster.

Det är räntorna som är den stora boven, de flesta som investerar förväntar sig en avkastning på 20%. Om det fanns en balans mellan intäkt och risk, hur förklarar du då att förmögenheterna växer så lavinartat hos ett fåtal och att bankerna gör sådana vinster och sedan försöker lägga över förluster på skattebetalarna. Fullständig omoraliskt!

Nu börjar telefonsamtalen närma sig en rimlig nivå men tror du det hade hänt utan Internet? Jag kan berätta att samtliga stora teleoperatörer motarbetade Internet med alla medel i det längsta, den akademiska världen drev fram det och när operatörerna höll på att bli utkonkurrerade hoppade de själva på tåget. Jag drev själv en Internetoperatör vid sekelskiftet så jag vet. Telefonin var en mjölkko av stora mått.

Nej, utan pengar skulle det inte fungera. Det är inte pengarna i sig eller de som hanterar dem som jag har något emot, det är ett smidigt sätt att växla tjänster.

Det är räntorna som är den stora boven, de flesta som investerar förväntar sig en avkastning på 20%. Om det fanns en balans mellan intäkt och risk, hur förklarar du då att förmögenheterna växer så lavinartat hos ett fåtal och att bankerna gör sådana vinster och sedan försöker lägga över förluster på skattebetalarna. Fullständig omoraliskt!

Nu börjar telefonsamtalen närma sig en rimlig nivå men tror du det hade hänt utan Internet? Jag kan berätta att samtliga stora teleoperatörer motarbetade Internet med alla medel i det längsta, den akademiska världen drev fram det och när operatörerna höll på att bli utkonkurrerade hoppade de själva på tåget. Jag drev själv en Internetoperatör vid sekelskiftet så jag vet. Telefonin var en mjölkko av stora mått.
Det är självklart att banken/försäkringsbolagen också lägger på en premie för att st för risken, så balansen ligger ju till de som har pengar och till deras fördel. Sen att investerare vill hav avkastning på 20% jo men nu med minusräntor är det inte många företag som lever upp till detta. Men dessa pengar tas ju inte direkt av kunderna utan handlar ju också om hur ex.vis banker förvaltar sina egna pengar (observera inte kundernas pengar).

Visst vill ägarna att skattebetalarna ska betala för förluster, nu har ju i de senare fallen det varit dyrt för de bankerna så detta vill nog ingen bank längre. Vidare i och med konkursen Lehman Brothers konkursen 2008 har det kommit massa med kontrollmyndigheter och rapportering så att ingen av de största bankerna längre kan gå i konkurs, utan att någon medvetet riskerar bankens pengar och att ingen kontroll finns (vilket i sig är olagligt i väst numera). Nordea är enda nordiska bank som uppfyller detta och inte får gå konkurs. Svenska regeringen är ju lika mån om de andra storbankerna också och har egna kontroller.

Visst försökte teleoperatörerna motarbeta internetoperatörerna i början, de såg ju en konkurrens. Visst tjänade de bättre innan och många teleoperatörer letar ju bra affärsidéer fortfarande. men det har ju blivit lite ordning på både internet och teleoperatörerna numera. Det var ju lite high chapparal ett tag. Telia trodde ju de hade mer eller mindre monopol och behandlade kunderna därefter, det tog ju en bra stund innan de kom på att folk flyr och att intäkterna minskade ...

Men alla bolag vill ju maximera sin vinst, men marknaden styr ju. Det har ju blivit lättare att byta både bank, försäkring, pensionssparande, telekom-, internet-, tv-operatör. Exempel på öppenhet är ju också flera EU-direktiv där alla banker måste öppna upp sina betalningsplattformar så andra kan bygga tjänster som Swift ... om någon vill konkurrera med något som är gratis redan, men finns säkert ...

Var det ju Berralund jag citerade.
Tycker du gör helt rätt som har startat buisness med frugan.
Men ni har väl 2 olika sett att gå all in på.
Många som tycker gå all in är samma som ställa upp på allt till svärföräldrar, och jag tycker det blir lite överdrivet när det skall köpas hus och bilar till svärföräldrar och lite väl mycket all in.

Sen starta en verksamhet med sin fru, är helt ok.

Bara min åsikt, upp till var och en vad dom gör med sina pengar, jag bara skrev hur det fungerar här hemma.

Sen föräldrarna försörjs av barnen, jag har med levt med Thai och ser att det är lite sisådär med att föräldrarna försörjs av barnen.
Finns farang i huset glömmer lätt dom andra barnen av det.
Sen finns det inga barn i huset att ta hand om så kan allt svärföräldrarna fortsatt jobba och ta hand om sig själva.

Systern till frugan, hjälper inte föräldrarna ekonomiskt, dock får brodern sända pengar för det är hans barn föräldrarna tar hand om, annars kunde morsan jobba, dom är i arbetsför ålder.

Sen bor familjen i gemensamt hus brukar det finnas gemensam ekonomi, men så är inte fallet i denna familjen, alla bor i egna hus utan några föräldrar eller svärföräldrar.

Jag har umgåts med jämngamla Thai och dom rådde mig att inte ge pengar för det är inte normalt att mannen försörjer frugans familj i Thailand, hon är frångift familjen, Thaipolare skällde till och med på mig när jag gjorde det.
Dina jämngamla thaivänner har ju helt rätt, det är väl därför männen betalar sin sod när dom gifter sig. Har man betalat sin sod en gång ska man ju inte fortsätta försörja familjen mer än man måste.

Vilken bank ger 20% i ränta mackes?
Vill man ha mer än 0.8% så får man allt jobba aktivt själv.
Hela ditt sätt att resonera kring det här är lite trädkramar aktigt, dvs du vet inte riktigt vad du talar om, ungefär som alla dom som drar rasist kortet så fort SD kommer på tal.
Om inte finans sektor, börs mm hade funnits så hade inte du varit i Thailand nu, då hade du väl suttit vid rådasjön och metat efter nästa middag.
Låter som om du blev bitter pga tabben när ni sålde telekombolaget?

Intressant diskussion om pengar osv. Är ju ingen expert men förstår ju vad Mackes avser. Visst är det så att pengar skapas ur tomma intet och gigantiska summor som egentligen inte finns flyttas bara fram och tillbaka över vårt klot utan att producera ett dugg, utan bara för att göra mer pengar av pengar.

Ganska intressant detta med fractional reserve banking, inget nytt men visar ju på att pengar skapas av ingenting.

https://www.libertysilver.se/kc/article?id=34

Du har aldrig hört talas om moral? Att man gör det som känns rätt. Det existerar mellan de flesta människor men när man kommer in i affärsvärlden så är det fullt med människor som "vinstmaximerar" som du kallar det utan någon som helst hänsyn.

Man utnyttjar andra människor hänsynslöst för att få ut största möjliga vinning själv. Detta är symptomatiskt i finanssektorn men förekommer i alla branscher. Jag ser det så tydligt när jag lever bland fattiga människor utan utbildning. Bondfångeri kallades de förr.
T ex att betala upp mot 50% i ränta.

Men förstår du inte det så är det ingen ide att argumentera. Jag har inga som helst tvivel, jag står för att man måste ta hänsyn till människor runt sig, även i affärer.

Jag är inte bitter, jag är förbannad på de som lever i lyx genom att stjäla från fattiga.

Rättmätigt förbannad, nu tangerar det här både tråden om rättsväsendet i Thailand och andra trådar.

Ocker - 31 § i avtalslagen

Undrar om det inte finns någon liknande lag i Thailand :rolleyes: Är det någon som kan tipsa en advokat i karriären? Vilket mål det kan bli att driva ;) Hur många små, typ sms lån i Thailand skulle falla under den brottsbalken?

Rättmätigt förbannad, nu tangerar det här både tråden om rättsväsendet i Thailand och andra trådar.

Ocker - 31 § i avtalslagen

Undrar om det inte finns någon liknande lag i Thailand :rolleyes: Är det någon som kan tipsa en advokat i karriären? Vilket mål det kan bli att driva ;) Hur många små, typ sms lån i Thailand skulle falla under den brottsbalken?

Vad jag förstått av tidigare trådar om rättsväsendet och korruptionen så känner ju Mackes en massa <Advokater , samt tydligen även en hel del "uppsatta personer" i detta land, men bara de ärliga med en massa moral i bagaget , inte de som tjänar pengar på andra , så fråga honom om detta med advokater :rolleyes:

Vad jag förstått av tidigare trådar om rättsväsendet och korruptionen så känner ju Mackes en massa <Advokater , samt tydligen även en hel del "uppsatta personer" i detta land, men bara de ärliga med en massa moral i bagaget , inte de som tjänar pengar på andra , så fråga honom om detta med advokater :rolleyes:
Ärliga advokater med moral finns bara i Hollywood :( Jag tänkte att om det finns deg, ära och berömmelse i potten så jublar väl jurister;) Och naturligtvis på att det skulle bli en trevlig sak för alla som lånat dyrt till ex. läkarräkning, de som tänker så kortsiktigt att dom faller för bondfångare bryr jag mig mindre om:cool: Jag gillar i alla fall inte bondfångare, dom kanske försöker lura mig nästa gång. Och då stiger pulsen och blodtrycket ;)

Utan risk kapitalister så hade utvecklingen stannat men dom här som håller på med sms lån å dyl borde hängas, helt sjukt att det är lagligt men det ska du tacka Lövet å co för.

Men vem stjäl jag från när jag tjänar pengar på börsen mackes?
Vari ligger det omoraliska i det?

Senast redigerad av en moderator:
Utan risk kapitalister så hade utvecklingen stannat men dom här som håller på med sms lån å dyl borde hängas, helt sjukt att det är lagligt men det ska du tacka Lövet å co för.

För en människa med vänstersympatier är det alltid fel om någon tjänar pengar på börsen eller överhuvudtaget tjänar slantar ,och dom inte själv får vara med , det borde du veta NMax

För en människa med vänstersympatier är det alltid fel om någon tjänar pengar på börsen eller överhuvudtaget tjänar slantar ,och dom inte själv får vara med , det borde du veta NMax
Alltid lika roligt att höra när dem försöker rättfärdiga sin syn och mackes har ju mer eller mindre anklagat mig för att stjäla från dom fattiga så en förklaring är allt på sin plats.

Lite lustigt blir det när en del kommer dragandes med moral kortet, synar man dessa personer lite extra hur dom lever och vad deras "moral" ställer till med i samhället så är det inget att vara stolt över precis. Men människor som lever i förnekelse har ju ett lite speciellt sätt att se på saker om en säger.

Mackes kan ju ge sin fina moral till sin unga fru så har hon sitt på det torra..

Att tillföra kapital så att ett företag kan utvecklas, risk kapitalister och aktier/aktiekursen är produktivt, ni talar om äpplen och päron. Den obefogade, orättvisa och för mig obegripliga positiva särbehandling som icke produktiva affärer som banker och försäkringsbolag får. Inte bara av den här regeringen, det har väl varit så länge, "alltid" på sätt och vis. Svensk Maffia;)

Att tillföra kapital så att ett företag kan utvecklas, risk kapitalister och aktier/aktiekursen är produktivt, ni talar om äpplen och päron. Den obefogade, orättvisa och för mig obegripliga positiva särbehandling som icke produktiva affärer som banker och försäkringsbolag får. Inte bara av den här regeringen, det har väl varit så länge, "alltid" på sätt och vis. Svensk Maffia;)
Mackes drog upp det här ihop med att jag tjänade pengar på börsen och ansåg att jag därmed var omoralisk.

Utan folk som satsar sina antingen hårt inarbetatde slantar eller av andra tidigare i släkten intjänade medel så skulle Sverige stanna helt , finns ju knappt en statligt företag idag som ger vinst , i alla fall inte skatteintäkter .. har aldrig förståttt mig på folk som gnäller om storkapitalet mm Men får de sedan själv möjlighten att tjäna en slant så tar de den chansen med glädje, jag kallar det missunsamhet .... Kan inte jag så skall fan ingen annan heller lyckas , en märklig livssyn ..

Utan folk som satsar sina antingen hårt inarbetatde slantar eller av andra tidigare i släkten intjänade medel så skulle Sverige stanna helt , finns ju knappt en statligt företag idag som ger vinst , i alla fall inte skatteintäkter .. har aldrig förståttt mig på folk som gnäller om storkapitalet mm Men får de sedan själv möjlighten att tjäna en slant så tar de den chansen med glädje, jag kallar det missunsamhet .... Kan inte jag så skall fan ingen annan heller lyckas , en märklig livssyn ..
Jag tycker vänstermänniskor oftast har en dubbelmoral,en som gäller för en själv och en som gäller för andra.

Du har aldrig hört talas om moral? Att man gör det som känns rätt. Det existerar mellan de flesta människor men när man kommer in i affärsvärlden så är det fullt med människor som "vinstmaximerar" som du kallar det utan någon som helst hänsyn.

Man utnyttjar andra människor hänsynslöst för att få ut största möjliga vinning själv. Detta är symptomatiskt i finanssektorn men förekommer i alla branscher. Jag ser det så tydligt när jag lever bland fattiga människor utan utbildning. Bondfångeri kallades de förr.
T ex att betala upp mot 50% i ränta.

Men förstår du inte det så är det ingen ide att argumentera. Jag har inga som helst tvivel, jag står för att man måste ta hänsyn till människor runt sig, även i affärer.

Jag är inte bitter, jag är förbannad på de som lever i lyx genom att stjäla från fattiga.
Jag förstår moral, inga problem. Jag skriver som @nmax att de som lånar ut till fattiga med ockerräntor borde ju buras in. I Sverige har man ju börjat reglera det lite, i Thailand vet jag inte om det är reglerat, i varje fall existerar det ju i Thailand också. Dessa blancolån drabbar fattiga.

Dock att påstå att generellt finanssektorn inte ha moral tycker jag är felaktigt. Banker, speciellt i Sverige, har hör moral och gör analyser innan de går in i projekt, de flesta, dock inte alla, banker och fondbolag har etiska placeringar av pengarna. Riskplaceringar skapar ju jobb. Försäkringar är ju också till att skydda fattiga människor. Det var ju detta ursprungsdiskussionen handlade om. Banker omfattats ju av omfattande regleringar som talar om hur mycket pengar de måste ha pengar för att täcka de risker de tar, detta innebär att de måste tjäna pengar och ha höga vinster. Samma sak gäller för försäkringsbolag och traditionella fondförsäkringar.

Sen börjar du blanda in de fattiga och outbildade människorna. ja har man ingen säkerhet kommer ju inte några finansbolag låna ut pengar till dessa. Se man på Thailand, så räknar många människor att pengar inte behövs betalas tillbaka. Detta handlar ju främst om politik, man måste ju först och främst se till att alla människor får utbildning och blir attraktiva på arbetsmarknaden. Sen måste man se till att alla få jobb, här kommer ju riskkapitalisterna in, utan dessa blir alla bolag statliga och det har vi sett historiskt hur dåligt det fungerar.

Jag har svårt att se att det är finanssektorn som ska se till att de outbildade, och de som inte vill arbeta, ska ha det bra. Sen finns det ju vissa företagsledare som Bill Gates som försöker, med det kapital han tjänat, att hjälpa utsatta människor.

När vi ändå är inne på moral, så handlar det ju också om hur man betalar skatt och var man betalar skatt. Det är ju skatt som ger inkomst till skolor och sjukvård.

Du skrev ju tidigare, i denna tråden, att du tagit ut din pension (antar tjänstepension) på kort tid för att du inte gillar finansbolag. Hur har du placerat dessa pengar? På ett bankkonto med i princip 0 ränta, eller i madrassen, eller på ett fondkonto (vad är då skillnaden). Din tjänstepension kunde du väl förvalta själv, och sett till att dessa pengar användes för att skapa jobb. Att ta ut dem på kort tid känns lite själviskt. Var det kanske för att slippa skatta bort pensionen. Du har väl zink så du betalt 20% istället för 60% och räknar kanske med att när du bli äldre få sjukvård och äldrevård i Sverige. Om detta stämmer har ju staten gått miste av massa med värdefulla pengar för utbildning och jobbsatsning. Är detta bättre moral?

Om du är förbannad på hela finanssektorn för att de outbildade och fattiga i byarna har det svårt, borde du kanske kämpa mer politiskt för att höja nivån på utbildningen. jag vet inte var militärdiktaturen gör åt dessa problem, i Sverige har man ju vaknat efter att i flera år förbisett skolan och välfärden och satsat på att ta emot alla som behöver hjälp. Detta blev ju riktigt dåligt och för de som sökte hjälp blev det ju inte som de hade tänkt och 15 000 personer lämnade ju Sverige frivilligt förra året.

Jag vet att du inte gillar att blanda in politik, men det hänger ju ihop och bland politiker finns ju oftast ingen moral. Sen kanske man ska rannsaka sig själv innan man börjar skylla på andra. Vet du vad moral handlar om?

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
A
L
Svar
2
Visningar
1 K