Du har aldrig hört talas om moral? Att man gör det som känns rätt. Det existerar mellan de flesta människor men när man kommer in i affärsvärlden så är det fullt med människor som "vinstmaximerar" som du kallar det utan någon som helst hänsyn.
Man utnyttjar andra människor hänsynslöst för att få ut största möjliga vinning själv. Detta är symptomatiskt i finanssektorn men förekommer i alla branscher. Jag ser det så tydligt när jag lever bland fattiga människor utan utbildning. Bondfångeri kallades de förr.
T ex att betala upp mot 50% i ränta.
Men förstår du inte det så är det ingen ide att argumentera. Jag har inga som helst tvivel, jag står för att man måste ta hänsyn till människor runt sig, även i affärer.
Jag är inte bitter, jag är förbannad på de som lever i lyx genom att stjäla från fattiga.
Jag förstår moral, inga problem. Jag skriver som
@nmax att de som lånar ut till fattiga med ockerräntor borde ju buras in. I Sverige har man ju börjat reglera det lite, i Thailand vet jag inte om det är reglerat, i varje fall existerar det ju i Thailand också. Dessa blancolån drabbar fattiga.
Dock att påstå att generellt finanssektorn inte ha moral tycker jag är felaktigt. Banker, speciellt i Sverige, har hör moral och gör analyser innan de går in i projekt, de flesta, dock inte alla, banker och fondbolag har etiska placeringar av pengarna. Riskplaceringar skapar ju jobb. Försäkringar är ju också till att skydda fattiga människor. Det var ju detta ursprungsdiskussionen handlade om. Banker omfattats ju av omfattande regleringar som talar om hur mycket pengar de måste ha pengar för att täcka de risker de tar, detta innebär att de måste tjäna pengar och ha höga vinster. Samma sak gäller för försäkringsbolag och traditionella fondförsäkringar.
Sen börjar du blanda in de fattiga och outbildade människorna. ja har man ingen säkerhet kommer ju inte några finansbolag låna ut pengar till dessa. Se man på Thailand, så räknar många människor att pengar inte behövs betalas tillbaka. Detta handlar ju främst om politik, man måste ju först och främst se till att alla människor får utbildning och blir attraktiva på arbetsmarknaden. Sen måste man se till att alla få jobb, här kommer ju riskkapitalisterna in, utan dessa blir alla bolag statliga och det har vi sett historiskt hur dåligt det fungerar.
Jag har svårt att se att det är finanssektorn som ska se till att de outbildade, och de som inte vill arbeta, ska ha det bra. Sen finns det ju vissa företagsledare som Bill Gates som försöker, med det kapital han tjänat, att hjälpa utsatta människor.
När vi ändå är inne på moral, så handlar det ju också om hur man betalar skatt och var man betalar skatt. Det är ju skatt som ger inkomst till skolor och sjukvård.
Du skrev ju tidigare, i denna tråden, att du tagit ut din pension (antar tjänstepension) på kort tid för att du inte gillar finansbolag. Hur har du placerat dessa pengar? På ett bankkonto med i princip 0 ränta, eller i madrassen, eller på ett fondkonto (vad är då skillnaden). Din tjänstepension kunde du väl förvalta själv, och sett till att dessa pengar användes för att skapa jobb. Att ta ut dem på kort tid känns lite själviskt. Var det kanske för att slippa skatta bort pensionen. Du har väl zink så du betalt 20% istället för 60% och räknar kanske med att när du bli äldre få sjukvård och äldrevård i Sverige. Om detta stämmer har ju staten gått miste av massa med värdefulla pengar för utbildning och jobbsatsning. Är detta bättre moral?
Om du är förbannad på hela finanssektorn för att de outbildade och fattiga i byarna har det svårt, borde du kanske kämpa mer politiskt för att höja nivån på utbildningen. jag vet inte var militärdiktaturen gör åt dessa problem, i Sverige har man ju vaknat efter att i flera år förbisett skolan och välfärden och satsat på att ta emot alla som behöver hjälp. Detta blev ju riktigt dåligt och för de som sökte hjälp blev det ju inte som de hade tänkt och 15 000 personer lämnade ju Sverige frivilligt förra året.
Jag vet att du inte gillar att blanda in politik, men det hänger ju ihop och bland politiker finns ju oftast ingen moral. Sen kanske man ska rannsaka sig själv innan man börjar skylla på andra. Vet du vad moral handlar om?