Vilka delikatesser skall man ta med till Thailand

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Tänkte ta med en del godis till Thai om tre veckor .Vad får man ta med och vad får man absolut inte ta in i Landet , nån som har koll ..... :D
Tänker då tillex på ost i vakumförpackning ,en lagrad västerbotten till senapssillen på Midsommarafton ;D

Bara en sak som behöver vara i väskan. Så mycket som det får plats, snus!

Intressant aspekt , är det gångbart i Thai , samt är det legalt att ta med in
Kanske bra affär på gång ;)

Kräftor,kaviar,ost,senap,blå band såser,saltlakrits,knäckebröd,korv,pommes pinnes,läkerol.

En del kryddor, kryddpeppar, vört till julbaket....lingonsylt.Numera finns ju massor av saker på IKEA i Bangkok de gånger man reser dit från obygden. Vet inte hur sortimentet är just nu...men enligt rapporter från i december fanns både köttbullar, lingonsylt, sill och knäckebröd att köpa.Snuset för oss snusare är ju ett problem...finns att köpa (dyrt)på nätet samt en inhemsk "rappakalja" som man kan ta till i nödfall. Jag har bestämt mej att sluta med snuset nu när jag åker ner i 3 mån i sommar....vill slippa detta bekymmer varje gång jag är i Thailand.

Och tycker man om ärtsoppa är det inte fel att köpa ett par kg torra ärtor och ha på lut. Senapen är lätt att göra om till egen smak! Köp senapspulver, grovt och gör om den till smak du gillar. :nod:

Areeya

;D ;D ;D tack mina vänner , jo jag vet vad som finns , ville bara få igång Er lite .. Jag har tre st fina fiskespön jag skall ta ner , till dessa har jag gjort en tub av 1,5 m lång papprör , ett som man normalt gjuter plint av . Detta rör blir inte alls fullt av dessa tre spön , det fattas dessutom 20 kg upp till 23 kg som jag betalat för .

Därför lite tips för att kanske få når uppslag som jag inte tänkte på, att Fablo Lego gillar SENAPSSILL; KNÄCKEBRÖD SAMT SKÅNE med några påsar Ahlgrens bilar efter vet vi ju ;D ;D ;D ;D

Jag måste ju ta med miga allt jag kan och redan har pröjsat för ...

kanske skulle sprätta upp alla dessa godispåsar osv och vakumförpacka istället. Då får du plats och kan komma upp i de där 23 kilona :)

När jag ska ner för kortare eller längre tid så står kryddpeppar och lagerblad högt på listan.
Kan näppeligen tänka mig en tillvaro utan kalops. Om man sen skulle få för sig att koka kroppkakor så går detta inte utan kryddpeppar. Har dock inte provat att göra kroppkakor där nere och vet inte om potatisen duger till det

hahaha... ;D Kul att läsa om era ideer om mat för faranger , själv äter jag bara Thaimat i Thailand

"Sir One " sa:
När jag ska ner för kortare eller längre tid så står kryddpeppar och lagerblad högt på listan.
Kan näppeligen tänka mig en tillvaro utan kalops. Om man sen skulle få för sig att koka kroppkakor så går detta inte utan kryddpeppar. Har dock inte provat att göra kroppkakor där nere och vet inte om potatisen duger till det
Potatisen är helt okey...dock inte vår King Edward kvalite....Lagerblad finns att köpa.. även grillkrydda(utmärkt)!!Sista året jag bodde i Thailandet skickade min dotter ner glöggkryddor...gick utmärkt att tillverka god glögg på rödvin. :nod:

"legolas " sa:
Sirone hade en bra grej på gång där som vi andra hade missat och det är GRILLKRYDDA.... Vår grillkrydda i Sverige är rent av suverän, och är ett MÅSTE att ta med sig....

Fick ett gott skratt av "drivern" när han tog med sig Grillkrydda vid hans flytt, han köpte med sig säkerligen minst 8 kilo grillkrydda.....

men underskatta inte grillkrydda.... t.om thai gillar den kryddan starkt.....

legolas
njae Lego. Grillkrydda? En massa glutamat och sånt kommer aldrig in i mitt kök men helt ok för er som gillar cancerframkallande käk.

Öländska kroppkakor. Ja visst ska det vara de grå gjorda på huvuddelen råriven potatis.
Allt sedan 1965 har jag tillbringat somrarna på Öland och det är där jag lärt mig tillaga kroppkakor.
De ska serveras med skirat smör, grädde och lingonsylt. Viktigt är att de innehåller massor med kryddpeppar, lök och rimmat fläsk. Jag tror banne mig att jag ska laga det nu i veckan...

"ledarn " sa:
Posta några till mig !!

Farsan är ju ifrån Ljungbyholm så man tillbringade mycket tid i trakterna kring Karlmar när man var liten..
Så dom Ölandska fick man ju lära sig äta innan bröstmjölken :laugh: :laugh:

Men hos oss serverades dom aldrig med skirat smör eller lingonsylt...
Endast grädde :thumbsup: :thumbsup:

På kvällen så gick alla in i skafferiet och tog en kall på gaffeln..

Och framför allt dagen efter när man fick uppstekta kroppisar..
Gott så man blir tårögd när man tänker på det..
oh yes. man delar dem i två bitar och knapersteker snittyran i smör. svårt att hitta godare krubb.

En reflektion ,förmodligen får jag på skallen nu men ...varför bo i Thai om man älskar farangkrubb och inte tycker om varken Thaimat eller Thaifolk, hör och der för många av denna variant i Thai , bättre då att leva i Farangland 8) Jag kommer att ta med mig Senapssill i plastpåsar efter tips från Birger ;D En hela Akvavit,
senapspulver , gula ärtor , Några påsar Ahlgrens bilar m.m.

"ledarn " sa:
En reflektion även jag har.....
Men det handlar nog mycket om prisläget ??

Har man ingen förmögenhet att leva på så räcker en "vanlig" pension så oerhört mycket längre i Thailand än "hemma"....

Värmen kan inte vara avgörande då kunde man bott kvar i södra Europa t,ex...
Eller så är man gift med någon från Thailand och vill leva nära denna person, eller att väljer att flytta dit istället för södra Europa av samma orsak!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp