Jobbig resa

 
Bromsvätska är sträv ,har någon tänkt på det , inte fn har den några direkt smörjande egenskaper inte

Det är ju olika typer av bromsvätskor också. DOT2, DOT3, DOT4 och DOT5.1 är glykolbaserade och uppfattas inte speciellt "oljelika", men sedan finns det ju siliconbaserade DOT5 och LHM+ (baserad på mineralolja/parafin).

Jag har mest erfarenhet av DOT3 och DOT4, men jag tycker ändå att de smörjer bra när jag "smetar på det" och sätter ihop bromssystemen. :-)
 
Det är ju olika typer av bromsvätskor också. DOT2, DOT3, DOT4 och DOT5.1 är glykolbaserade och uppfattas inte speciellt "oljelika", men sedan finns det ju siliconbaserade DOT5 och LHM+ (baserad på mineralolja/parafin).

Jag har mest erfarenhet av DOT3 och DOT4, men jag tycker ändå att de smörjer bra när jag "smetar på det" och sätter ihop bromssystemen. :)

Smeta inte det på lackerade ytor om du vill ha kvar färgen.
 
Asså , det var inget fel på den , När jag kom ner i februari så var den tom på bromsvätska , hur i helv har detta hänt tänkte jag ,, , inget syntes på det fina betonggolvet under bilen , jag fyllde på med ny bromsvätska upp till Max sträcket , Lät den stå så till nu 7 månader senare , exakt samma nivå , ingen läckage i huvudcylindern vad jag kan finna , hjulcylindrar bak samt oken helt torra nu när jag luftat samt kollat allt , Ingen läcka från Vacumklockan där huvudcylindern sitter bultad , ej heller inne i kupen där stötstången till huvudcylindern går till pedal, jag har frågat frugan , vem har behövt bromsvätska ? Jag har under alla mina år som jag skruvat bilar ladrig varit med om att bromsvätskan "dunstat " vilket min svåger nu påstår att den kan göra i värmen 555:):) vad säger du om det Chevrolet-48 ??? Mysko, inga läckage , bra tryck nu efter jag luftat runt om , ingen pedal som sjunker , ingenting att anmärka på :rolleyes:

Läckor kan vara lömska ibland också. Jag tycker du kan hålla regelbunden kontroll ett tag för säkerhetsskull.
 
Bromsöversyn bäst att göra själv

IMG_20181019_151201903.jpg

:thumbsup: Jag kunde omöjligtvis ha sagt det bättre själv. :) Jag vet inte hur illa det är i Sverige, men i Thailand är det iaf väldigt stor risk att råka ut för dåliga bromsreparationer.
 
Var

och testade bromsar samt skattade och försäkrade idag , inga problem , allt var kanon
Låter gott men du borde läsa på lite om bromsolja/vätska så du inte blandar de som inte ska va tillsammans. Bara ett råd
som du skrivit har du ingen aning om vad som är rätt, läs på. Inget gnäll men man måste veta vad man gör och sen
när du är ute i trafiken ska bromsarna funka, inte bara säga jag vet, jag är bäst. Det gör ont när det blir en krock
 
Låter gott men du borde läsa på lite om bromsolja/vätska så du inte blandar de som inte ska va tillsammans. Bara ett råd
som du skrivit har du ingen aning om vad som är rätt, läs på. Inget gnäll men man måste veta vad man gör och sen
när du är ute i trafiken ska bromsarna funka, inte bara säga jag vet, jag är bäst. Det gör ont när det blir en krock

En ganska kompetent gissning är att han bara häller i DOT4. Stor sannolikhet att det varken ör DOT3 eller DOT5. 5.1 eller annat är nog att rekommendera, men vette fan om thailändarna använder det.

DOT4 fungerar i de flesta fall med hög kokpunkt.
Enda gången man har nytta av 5.1 är när ABSen jobbar röven av sig.

Du kan blanda de flesta utom DOT 5.
 
Senast ändrad:
En ganska kompetent gissning är att han bara häller i DOT4. Stor sannolikhet att det varken ör DOT3 eller DOT5. 5.1 eller annat är nog att rekommendera, men vette fan om thailändarna använder det.

DOT4 fungerar i de flesta fall med hög kokpunkt.
Enda gången man har nytta av 5.1 är när ABSen jobbar röven av sig.

Du kan blanda de flesta utom DOT 5.

När jag höll på med RR så användes det en vätska som var silikonbaserad, är det Dot5?
 
Låter gott men du borde läsa på lite om bromsolja/vätska så du inte blandar de som inte ska va tillsammans. Bara ett råd
som du skrivit har du ingen aning om vad som är rätt, läs på. Inget gnäll men man måste veta vad man gör och sen
när du är ute i trafiken ska bromsarna funka, inte bara säga jag vet, jag är bäst. Det gör ont när det blir en krock
Återigen kryp ner i hålet du kom upp ifrån BOA , tror du mår grymt dåligt ;)Tråkigt för dig .
 
I min VTX var jag tvungen att använda siliconbaserad bromsvätska , Dot 3 blev bara piss då slavcylindern satt innanför transkåpan och blev så in i helv het ..Man får passa sig för att blanda vanlig med denna , kan bli ödesdigert
skitbra tipps det kanske är därför jag har haft problem på min miata när jag lekt på bana
 
skitbra tipps det kanske är därför jag har haft problem på min miata när jag lekt på bana
Jag hade problem redan från början med detta att kopplingen inte håll trycket , iofs en grym koppling då vridet på den maskinen låg på 160 nm , renoverade allt med nya packningar samt DOT 3 ,inte bättre ,Bytte slavcylindern samt huvudcylinder samma resultat , satte tryck på huvudcylinder då jag misstänkte luftficka mellan cylindrarna , samma skit , Åkte upp till Khon Kaen och köpte Dot 5,1 , visste inte det fanns ,( siliconbaserat) , bytte vätska och luftade , körde sen tre år och 2,500 mil här nere i värmen utan problem :)
 
En ganska kompetent gissning är att han bara häller i DOT4. Stor sannolikhet att det varken ör DOT3 eller DOT5. 5.1 eller annat är nog att rekommendera, men vette fan om thailändarna använder det.

DOT4 fungerar i de flesta fall med hög kokpunkt.
Enda gången man har nytta av 5.1 är när ABSen jobbar röven av sig.

Du kan blanda de flesta utom DOT 5.
jag kör Dot 3 eller 4 i bilen , stämmer , ej DOT 5;1 även om jag har en flaska av det stående här
 
 

Liknande trådar

A
Svar
14
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp