Många barn i södra Thailand kan vare sig läsa eller skriva på Thai.

 
Hej

Det är faktiskt drygt 20 miljoner människor som har Lao/Isaan som modersmål i Thailand, det är ju faktiskt en hel del, men det är ju upp till dom styrande i Thailand om dom vill fortsätta sin otidsenliga kolonialistiska politik inom skolan eller ta lärdom av Unesco och den forskning som tillhandahålls i ämnet eller ej.

Tilläggas kan att ytterligare 6 miljoner i Norr pratar Thainod, 4.5 miljoner pratar en variant av Malaj i södra Thailand, 1.4 miljoner pratar Khmer.

När Thailand har lika dåliga PISA resultat som i Afghanistan där det har varit krig sedan 80-talet och tjejer oftast inte ens får gå i skolan så borde man nog börja tänka lite i andra banor, kanske studera vad forskningen visar och fundera på varför lektioner på modersmålet uppenbarligen ger barnen bättre resultat och ökar deras intresse för skolan o.s.v.

Den taktik och plan man har följt inom skolan dom senaste 100 åren fungerar uppenbarligen inte speciellt bra.

Mvh isan lover

Bara för skojsskull så har jag hört mig för om vad folket här i min närhet tycker.
Dom verkar vara eniga med mig och ser mer problem än positiva saker angående att man bör införa skola på en massa språk.

Jag själv ser inga som helst problem med att behålla Thai som språk i skolan.
Hade jag gått en finsk skola i Sverige så hade det med stor sannolikhet försvårat för mig. Mina grannar och vänner kunde knappt svenska då vi var små och jag kunde inte finska.

Då säkert närmare 10% av Sveriges befolkning talar arabiska så bör väl skolundervisningen ske på arabiska, farsi, somali, finska och kanske även thai?
På den punkten tycker jag att du bör svara JA, då du bör ha samma ideologi i bägge länderna.
Fi har ju ett väldigt sjunkande PISA resultat.....
 
Hej

Där har jag också varit, min dåvarande frus mamma härstammade just ifrån Phitsanulok, dom hade 80 rai risfält där, i området dominerade också Thailändskan näst intill totalt, själv gillade jag templet med den berömda buddhan där, även staden gjorde ett trevligt intryck i slutet av 80-talet, gissar att det har hänt en hel del där sedan dess.

Mvh isan lover
Ja idag (vet inte förr) så är det en storstad verkligen med MÄNGDER av falanger av alla de sorter. Riktigt modern stad och har det mesta av gammalt och nytt...
 
Bara för skojsskull så har jag hört mig för om vad folket här i min närhet tycker.
Dom verkar vara eniga med mig och ser mer problem än positiva saker angående att man bör införa skola på en massa språk.

Jag själv ser inga som helst problem med att behålla Thai som språk i skolan.
Hade jag gått en finsk skola i Sverige så hade det med stor sannolikhet försvårat för mig. Mina grannar och vänner kunde knappt svenska då vi var små och jag kunde inte finska.

Då säkert närmare 10% av Sveriges befolkning talar arabiska så bör väl skolundervisningen ske på arabiska, farsi, somali, finska och kanske även thai?
På den punkten tycker jag att du bör svara JA, då du bör ha samma ideologi i bägge länderna.
Fi har ju ett väldigt sjunkande PISA resultat.....

Hej

Det är ju som bekant inte alltid folk man frågar är överens med dom slutsatser som Unesco och forskare i ett ämne kommer fram till, så är det nog bara, frågan är väl mer vem som har mest rätt lekmän eller forskare och internationella organisationer.

I södra Thailand har man ju dessutom gjort försök med lektioner på Malaj och Thailändska som andraspråk, resultaten var väldigt positiva på flera olika sätt, både kulturellt och kunskapsmässigt blev det ett klart lyft, så bevisligen fungerar detta även i Thailand.

Sen handlar det ju inte om att införa ”en massa” olika språk, i dom studier som har gjorts handlar det bara om att börja använda det språk i skolan som folket på orten talar dagligen och är födda med, det s.k modersmålet.

Men det är viktigt att påpeka att även Thailändska ska läras ut men då som ett eget ämne och även detta verkar fungera bättre om lektioner i andra ämnen hålls på modersmålet.

Mvh isan lover
 
Hej

Det är ju som bekant inte alltid folk man frågar är överens med dom slutsatser som Unesco och forskare i ett ämne kommer fram till, så är det nog bara, frågan är väl mer vem som har mest rätt lekmän eller forskare och internationella organisationer.

I södra Thailand har man ju dessutom gjort försök med lektioner på Malaj och Thailändska som andraspråk, resultaten var väldigt positiva på flera olika sätt, både kulturellt och kunskapsmässigt blev det ett klart lyft, så bevisligen fungerar detta även i Thailand.

Sen handlar det ju inte om att införa ”en massa” olika språk, i dom studier som har gjorts handlar det bara om att börja använda det språk i skolan som folket på orten talar dagligen och är födda med, det s.k modersmålet.

Men det är viktigt att påpeka att även Thailändska ska läras ut men då som ett eget ämne och även detta verkar fungera bättre om lektioner i andra ämnen hålls på modersmålet.

Mvh isan lover

I Sverige har det dock fungerat att ha utbildningen på svenska.
Det betyder då att det germanska folket (åtminstone finnarna) är långt mer begåvade än dessa risfarmare, då Lao/Thai är mer närbesläktade än svenska/finska, svenska/samiska.

Själv tror jag att det är kulturellt betingat att skolresultaten suger.
Ser man på persiska som talas i Iran, Afghanistan och Tadzjikistan, så betyder det alltså att alla bör ha samma ”chans” att bli något vettigt i Sverige, då inget ”språkhandikapp” skiljer dessa länder.

Tugga på den karamellen en stund.

Vi kan väl åtminstone enas om att vi i Sverige med lätthet, med tanke på folkgrupperna, skulle få åtminstone skolgång på minst 3 språk. Svenska, finska och arabiska.

Varför kämpar du inte för detta i Sverige då det verkar ligga dig så tätt inpå hjärtat i Thailand?

Som den gamle facknisse du är så är det inte solidaritet du vill ha. Ja, solidaritet för nära och kära, där den närmaste och käraste är dig själv.
Har stött på många sådana exempel, då vi jobbar på projekt runtom i Norge och världen.
Där de som sitter för facket jobbar, där finns även tilläggen och fördelarna.

Tragiskt IL.
Då du är en rättskaffens man så tycker jag att du bör stå på barrikaderna i Sverige och propagera för skolgång för arabisktalande.
 
Helt rätt, i Sverige så startade även sossarna det Rasbiologiska Institutet i Uppsala där man även tvångssteriliserade vissa grupper och diverse missanpassade individer, de höll väl öppet in på 70-talet.
Statens institut för rasbiologi – Wikipedia

"Institutet bildades efter en motion som var undertecknad av riksdagsmän från alla riksdagspartier år 1921"

" Allt tyder på att motionen om ett rasbiologiskt institut var författad av den pronazistiske professorn Herman Lundborg, den förste chefen för institutet.[4] Institutet hade inledningsvis ett brett stöd bland svenska intellektuella, men allt fler bytte åsikt och ifrågasatte dess vetenskaplighet och blev antinazister inför nazismens tillväxt. Den socialdemokratiska regeringen tillsatte därför antinazisten Gunnar Dahlberg 1935 som chef för institutet, och beslutade att avveckla verksamheten till gagnet 1936, och till namnet 1958.[3]"
 
Hej

Det är faktiskt drygt 20 miljoner människor som har Lao/Isaan som modersmål i Thailand, det är ju faktiskt en hel del, men det är ju upp till dom styrande i Thailand om dom vill fortsätta sin otidsenliga kolonialistiska politik inom skolan eller ta lärdom av Unesco och den forskning som tillhandahålls i ämnet eller ej.

Tilläggas kan att ytterligare 6 miljoner i Norr pratar Thainod, 4.5 miljoner pratar en variant av Malaj i södra Thailand, 1.4 miljoner pratar Khmer.

När Thailand har lika dåliga PISA resultat som i Afghanistan där det har varit krig sedan 80-talet och tjejer oftast inte ens får gå i skolan så borde man nog börja tänka lite i andra banor, kanske studera vad forskningen visar och fundera på varför lektioner på modersmålet uppenbarligen ger barnen bättre resultat och ökar deras intresse för skolan o.s.v.

Den taktik och plan man har följt inom skolan dom senaste 100 åren fungerar uppenbarligen inte speciellt bra.

Mvh isan lover
Kanske thailändska regeringen skulle börja med att utbilda föräldrarna om hur viktigt det är för barnen att gå till skolan så de kan få en bättre framtid. Att stanna hemma och jaga sorkar och ormar lär inte leda framåt för någon.
 
Kanske thailändska regeringen skulle börja med att utbilda föräldrarna om hur viktigt det är för barnen att gå till skolan så de kan få en bättre framtid. Att stanna hemma och jaga sorkar och ormar lär inte leda framåt för någon.

Hej

Själv är jag nog mer inne på forskarnas linje här, rent generellt tror jag inte man kan säga att naturfolks upplevda ointresse för skolan och sämre resultat beror på deras ovilja att lära sig, eller t.o.m mindre intellekt som många har varit inne på genom åren, utan att det har helt andra orsaker.

Just det faktum att lektionerna hålls på ett annat språk än modersmålet verkar faktiskt spela en ganska avgörande roll här, det finns väl egentligen inget stöd för teorier om att ex.vis Lao, Malaj eller Khmer folk skulle vara sämre än andra i Thailand på att lära sig eller ha ett medfött ointresse för skolan.

Likadant är det nog med Aborginerna i Australien, Indianerna i Nord Amerika och Eskimåerna på Grönland o.s.v, hade dom fått lektioner på sitt eget modersmål talar väl snarare allt för arr deras resultat skulle ha blivit ungefär som för andra barn i samma ålder, så språket har säkert betydelse.

Det är väl först när barnen tvingas ha lektioner på ett annat språk än deras eget, när dom märker att detta är något som upplevs som ett handikapp i skolan som dom börjar tappa intresset, börjar skolka, strunta i läxor, stanna hemma och jaga och fiska o.s.v, så reagerar många barn till olika naturfolk jorden runt tyvärr.

Mvh Isan lover
 
I Sverige har det dock fungerat att ha utbildningen på svenska.
Det betyder då att det germanska folket (åtminstone finnarna) är långt mer begåvade än dessa risfarmare, då Lao/Thai är mer närbesläktade än svenska/finska, svenska/samiska.

Själv tror jag att det är kulturellt betingat att skolresultaten suger.
Ser man på persiska som talas i Iran, Afghanistan och Tadzjikistan, så betyder det alltså att alla bör ha samma ”chans” att bli något vettigt i Sverige, då inget ”språkhandikapp” skiljer dessa länder.

Tugga på den karamellen en stund.

Vi kan väl åtminstone enas om att vi i Sverige med lätthet, med tanke på folkgrupperna, skulle få åtminstone skolgång på minst 3 språk. Svenska, finska och arabiska.

Varför kämpar du inte för detta i Sverige då det verkar ligga dig så tätt inpå hjärtat i Thailand?

Som den gamle facknisse du är så är det inte solidaritet du vill ha. Ja, solidaritet för nära och kära, där den närmaste och käraste är dig själv.
Har stött på många sådana exempel, då vi jobbar på projekt runtom i Norge och världen.
Där de som sitter för facket jobbar, där finns även tilläggen och fördelarna.

Tragiskt IL.
Då du är en rättskaffens man så tycker jag att du bör stå på barrikaderna i Sverige och propagera för skolgång för arabisktalande.

Hej

Det som du åberopar här finns ju redan i Sverige via religiösa muslimska friskolor, här har ju borgarna varit föregångare.

Men jag tycker att vi ska lämna Sverige och hålla oss till ämnet i tråden, vilket vi även hsr blivit uppmanade till av forumansvariga.

Mvh isan lover
 
I Sverige har det dock fungerat att ha utbildningen på svenska.
Det betyder då att det germanska folket (åtminstone finnarna) är långt mer begåvade än dessa risfarmare, då Lao/Thai är mer närbesläktade än svenska/finska, svenska/samiska.

Finnarna härstammar ifrån Mongol-Asien, vi germaner kommer ifrån Indien. Vi tillhör icke alls samma folkgrupp. Germaner, är resten av Skandinavien (Finland undantaget), England,, de tysktalande länderna, Holland och Frankrike..
 
I Sverige har det dock fungerat att ha utbildningen på svenska.
Det betyder då att det germanska folket (åtminstone finnarna) är långt mer begåvade än dessa risfarmare, då Lao/Thai är mer närbesläktade än svenska/finska, svenska/samiska.

Själv tror jag att det är kulturellt betingat att skolresultaten suger.
Ser man på persiska som talas i Iran, Afghanistan och Tadzjikistan, så betyder det alltså att alla bör ha samma ”chans” att bli något vettigt i Sverige, då inget ”språkhandikapp” skiljer dessa länder.

Tugga på den karamellen en stund.

Vi kan väl åtminstone enas om att vi i Sverige med lätthet, med tanke på folkgrupperna, skulle få åtminstone skolgång på minst 3 språk. Svenska, finska och arabiska.

Varför kämpar du inte för detta i Sverige då det verkar ligga dig så tätt inpå hjärtat i Thailand?

Som den gamle facknisse du är så är det inte solidaritet du vill ha. Ja, solidaritet för nära och kära, där den närmaste och käraste är dig själv.
Har stött på många sådana exempel, då vi jobbar på projekt runtom i Norge och världen.
Där de som sitter för facket jobbar, där finns även tilläggen och fördelarna.

Tragiskt IL.
Då du är en rättskaffens man så tycker jag att du bör stå på barrikaderna i Sverige och propagera för skolgång för arabisktalande.
Hade ni inte Finska klasser i er skola?
Vi hade 5 klasser i varje årskurs klass A-D var Svenska och klass E var Finska.
Var ju valfritt för Finländarna vissa valde ju att sätta sina barn i Svenska klasser men dom Finnarna var mer integrerade i det Svenska samhället.
Majoriteten av Finnarna gick dock i Finska klassen men deras föräldrar var inte alls integrerade i det Svenska samhället och föräldrarna pratade knappt Svenska.
Idag när 2:dra generationen växt upp kanske dom är borttagna?
 
Hade ni inte Finska klasser i er skola?
Vi hade 5 klasser i varje årskurs klass A-D var Svenska och klass E var Finska.
Var ju valfritt för Finländarna vissa valde ju att sätta sina barn i Svenska klasser men dom Finnarna var mer integrerade i det Svenska samhället.
Majoriteten av Finnarna gick dock i Finska klassen men deras föräldrar var inte alls integrerade i det Svenska samhället och föräldrarna pratade knappt Svenska.
Idag när 2:dra generationen växt upp kanske dom är borttagna?

Nej, något sådant hade vi inte. Vi hade inte heller meänkieli eller samiska klasser.
De finnar som ville kunde dock gå skola i Finland, men de som tänkte på en framtid i Sverige (utanför kvarteret och deras egen lilla farm) gick skola som alla andra i Sverige för att öka möjligheterna och valfriheten.
Det gick hur bea som helst för finnarna. Dom varken gav upp traditioner, språk eller kultur.
 
I Sverige har det dock fungerat att ha utbildningen på svenska.
Det betyder då att det germanska folket (åtminstone finnarna) är långt mer begåvade än dessa risfarmare, då Lao/Thai är mer närbesläktade än svenska/finska, svenska/samiska.

Själv tror jag att det är kulturellt betingat att skolresultaten suger.
Ser man på persiska som talas i Iran, Afghanistan och Tadzjikistan, så betyder det alltså att alla bör ha samma ”chans” att bli något vettigt i Sverige, då inget ”språkhandikapp” skiljer dessa länder.

Tugga på den karamellen en stund.

Vi kan väl åtminstone enas om att vi i Sverige med lätthet, med tanke på folkgrupperna, skulle få åtminstone skolgång på minst 3 språk. Svenska, finska och arabiska.

Varför kämpar du inte för detta i Sverige då det verkar ligga dig så tätt inpå hjärtat i Thailand?

Som den gamle facknisse du är så är det inte solidaritet du vill ha. Ja, solidaritet för nära och kära, där den närmaste och käraste är dig själv.
Har stött på många sådana exempel, då vi jobbar på projekt runtom i Norge och världen.
Där de som sitter för facket jobbar, där finns även tilläggen och fördelarna.

Tragiskt IL.
Då du är en rättskaffens man så tycker jag att du bör stå på barrikaderna i Sverige och propagera för skolgång för arabisktalande.

Jag citerar mig själv
@Isan Lover
 
 

Liknande trådar

P
Svar
56
Visningar
5 K
Anonym
A
N
Svar
81
Visningar
7 K
glimten66
G
 
Tillbaka
Topp