andrejsdenruskige
Forumveteran
Hej
Det är faktiskt drygt 20 miljoner människor som har Lao/Isaan som modersmål i Thailand, det är ju faktiskt en hel del, men det är ju upp till dom styrande i Thailand om dom vill fortsätta sin otidsenliga kolonialistiska politik inom skolan eller ta lärdom av Unesco och den forskning som tillhandahålls i ämnet eller ej.
Tilläggas kan att ytterligare 6 miljoner i Norr pratar Thainod, 4.5 miljoner pratar en variant av Malaj i södra Thailand, 1.4 miljoner pratar Khmer.
När Thailand har lika dåliga PISA resultat som i Afghanistan där det har varit krig sedan 80-talet och tjejer oftast inte ens får gå i skolan så borde man nog börja tänka lite i andra banor, kanske studera vad forskningen visar och fundera på varför lektioner på modersmålet uppenbarligen ger barnen bättre resultat och ökar deras intresse för skolan o.s.v.
Den taktik och plan man har följt inom skolan dom senaste 100 åren fungerar uppenbarligen inte speciellt bra.
Mvh isan lover
Bara för skojsskull så har jag hört mig för om vad folket här i min närhet tycker.
Dom verkar vara eniga med mig och ser mer problem än positiva saker angående att man bör införa skola på en massa språk.
Jag själv ser inga som helst problem med att behålla Thai som språk i skolan.
Hade jag gått en finsk skola i Sverige så hade det med stor sannolikhet försvårat för mig. Mina grannar och vänner kunde knappt svenska då vi var små och jag kunde inte finska.
Då säkert närmare 10% av Sveriges befolkning talar arabiska så bör väl skolundervisningen ske på arabiska, farsi, somali, finska och kanske även thai?
På den punkten tycker jag att du bör svara JA, då du bör ha samma ideologi i bägge länderna.
Fi har ju ett väldigt sjunkande PISA resultat.....