PanPan
Forumveteran
Han fick inga problem i skolan skrev jag det? går lysande för han i skolan och har gjort sen början.Hej
Det är förbjudet enligt lag att hålla lektioner på något annat språk än Thailändska i dom statliga skolorna som allmänheten är hänvisad till, så det är Thai som barnen inte gillar eller vill prata som gäller på lektionerna, därav barnens ointresse och svårighet att tillgodogöra sig det som lärs ut.
Men hemma och på rasterna pratar alla Lao/Isaan i större delen av Isaan, i söder är det precis likadant men då är språket Malaj, längs gränsen mot Kambodja pratar barnen Khmer och har lektioner på Thai i skolan, samma problem överallt.
Jag förstår att pojken fick problem när han kom till en skola i Pattaya där alla talade Thai, dom flesta barnen ifrån Isaan skulle uppleva precis samma problem, detta är enligt mig resultatet av en misslyckad skolpolitik där man har hållit lektioner på Thai oavsett vilket språk barnen talar och förstår.
Fram för lektioner på modersmålet och rejäla satsningar på Thailändska som andra språk och ett eget ämne i dom skolor där barnen talar Lao, Malaj eller Khmer som första språk.
Mvh isan lover
Nu går han på Engelskspråkig skola och läser Thai som hemspråk.
I ditt första inlägg står det ju att lektionerna i söder hålls på deras modersmål.