"Neman " sa:
555
Jag skrev ju att jag gör det bson.
Att jag jämför priserna mellan olika ställen ibland. Sen är jag där på semester, hur kul blir en semester av att bara gå och leta efter det billigaste stället jämt. Då kan jag lika gärna skippa semestern i Thailand för det blir ju absolut det billigaste om jag bara går och tänker på pengarna hela tiden.
Du svarade inte på min fråga hur länge sen det var du var till Sverige?
Men du kanske har full koll på priserna över hela Sverige ändå på vad en typ lunch med dryck kostar här bson?
Du e fortfarande inte med på vad jag snackar om och det lär nog förbli så.
Vem går runt och letar billigaste stället hela tiden?
Inte alls det jag pratar om Neman, jag äter ofta på dyra ställen för att jag gillar atmosfären där eller att dom har extra bra mat.
Jag lever inte efter någon speciell budget men är ekonomiskt medveten och jag gillar inte att bli uppskörtad eller bidra till ökade priser så därför håller jag nere på ex dricks och gynnar inte dom som är överdrivet dyra, inte av snålhet utan för att jag vill att Thailand ska fortsätta vara billigt. Skulle ex aldrig äta på ett ställe som lägger på servicecharge hur bra mat dom än har, ren princip eftersom det är ett sätt att lura folk, dom flesta upptäcker det inte förrän notan kommer.
Senst jag var i sverige var 9v i somras, har käkat lunch ute varje dag dom senaste 20 åren så har rätt bra koll på var maten är bra i Göteborg och var den är billig.
Äter ofta på golf restauranger, inte billigast men skön atmosfär och bra käk.
När man bor här så tänker man inte i kronor så 1 baht blir motsvarigheten till 1 krona för dig. Så 100 baht är mycket pengar fast det bara är 24 kr.
Det är nog dit ni måste komma för att förstå vad jag och Jonas menar.
Minimilönen som många Thai lever med är 9000 baht, vet inga exakta siffror men dom allra flesta thai som bor här i Hua hin och handlar mat i samma affärer mm som jag gör tjänar 10-15.000 baht, inte mer. Det är den verkligheten du måste sätta dig in i när du kommer hit med dina kronor.
Dom ska ex köpa bensin som kostar drygt 40 baht litern, tänk dig en lön på 15.000 kronor i sverige med ett bensinpris på 40 kr.
En enkel moppe kostar 45.000 och en bil 700.000.
Alla utom dom aboslut rikaste har kredit upp över öronen och sen ska dom köpa mat och allt annat på det. Det är framförallt dem du förstör för med ditt dricksande.
En kopp kaffe kostar 40-100 baht, svindyrt för en thai.