Att skicka pengar / en farangs äventyr i LOS

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Neman " sa:
45kr med Cocacolan.
Ypperligt pris i en ypperlig miljö.
Enligt mig.
:thumbsup:
Tycker jag med....har länge tänkt gå dit när de har "covery", det såg riktigt fräscht ut.... :thumbsup: :thumbsup:-men då blir det minst 225bath....+ dryck och ev. dricks :mad:.

"Hans Svensson " sa:
Tog en thairätt som normalt kostar 165bath, onsdagar 99bath...- kyckling med cashewnötter och till det en coca cola för 45bath, totalt 144bath, var generös och gav 145bath jämt555 ;D. En liten chang kostar 85bath. Lyckades med att inte dricka, drack öl i förrgår, har varit här snart 2 månader, alkohol i gång i veckan max i fortsättningen. Mycket trevlig miljö, det var skönt och avkopplande att sitta där och maten får +klart godkänt! Bättre än så här blir inte denna rätt!
En baht i dricks det kan jag inte klaga på :D

Fina bilder, tack för att du delar med dig.

"Jonas " sa:
Fräscht var det, men så himla billigt? Maten ok men det äts ju upp av öl priset, 99 bath för dryck var ju inte så billigt.
Så en maträtt med dryck så hamnar du på 200 bath så ett OK pris om man kollar vilken typ av maträtter det var, inga direkt kostsamma maträtter.
99 för en öl är dyrt men 99 för all thaimat e ju helt ok med tanke på hur stället ser ut. Kan ju inte jämföra med hål i väggen bar. Men som jag sa, hur mycket får man..

"Hans Svensson " sa:
Tog en thairätt som normalt kostar 165bath, onsdagar 99bath...- kyckling med cashewnötter och till det en coca cola för 45bath, totalt 144bath, var generös och gav 145bath jämt555 ;D. En liten chang kostar 85bath. Lyckades med att inte dricka, drack öl i förrgår, har varit här snart 2 månader, alkohol i gång i veckan max i fortsättningen. Mycket trevlig miljö, det var skönt och avkopplande att sitta där och maten får +klart godkänt! Bättre än så här blir inte denna rätt!
85 för en liten chang som ska kosta 60 då hämtar dom ju snart in mat rabatten.
Finns en hake med allt

"Neman " sa:
45kr med Cocacolan.
Ypperligt pris i en ypperlig miljö.
Enligt mig.
emoji106.png
Varför räknar du om till kr?

"bson " sa:
99 för en öl är dyrt men 99 för all thaimat e ju helt ok med tanke på hur stället ser ut. Kan ju inte jämföra med hål i väggen bar. Men som jag sa, hur mycket får man..
Det var en rejäl portion, synd att det inte syns tydligare, riset kom de med utan att jag behövde säga till, totalt 99bath för maten OCH riset. Tog dem först på orden mat och dryck (food&drink) 99bath men så bra/billigt var det inte.

"Hans Svensson " sa:
Det var en rejäl portion, synd att det inte syns tydligare, riset kom de med utan att jag behövde säga till, totalt 99bath för maten OCH riset. Tog dem först på orden mat och dryck (food&drink) 99bath men så bra/billigt var det inte.
Lite lurig skyllt med food & drink 99 Baht och att det då är per styck.

"bson " sa:
Varför räknar du om till kr?

Är väl självklart att jag räknar om till Sek
då jag bor och lever i Sverige och kommer till Thailand som en turist.
Vad ska jag jämföra med annars tycker du bson? Det är ju så jag kollar kursen på thb:en också såklart
Sverige blir ju index för mig.
Om du förstår hur jag menar bson?

"Neman " sa:
Är väl självklart att jag räknar om till Sek
då jag bor och lever i Sverige och kommer till Thailand som en turist.
Vad ska jag jämföra med annars tycker du bson? Det är ju så jag kollar kursen på thb:en också såklart
Sverige blir ju index för mig.
Om du förstår hur jag menar bson?
Är ju därför allt blir fel för du jämför med sverige och tycker att du köper billigt fast det i själva verket är dyrt. Du är i thailand och ska jämföra med thai priser, men det är ju svårt när man inte har koll på vad saker ska kosta.
Förstår du nu varför turister driver upp priserna här?

"bson " sa:
Är ju därför allt blir fel för du jämför med sverige och tycker att du köper billigt fast det i själva verket är dyrt. Du är i thailand och ska jämföra med thai priser, men det är ju svårt när man inte har koll på vad saker ska kosta.
Förstår du nu varför turister driver upp priserna här?

Hej bson.
Ja jag är vaken före kl 4 i sverige igen så slipper vi diskutera den biten.

Hur länge sen var det du var till sverige egentligen bson? För om du tycker att jag trissar upp priserna i Thailand genom att tycka att en lunch 145thb inklusive en cola är billigt jämfört med vad det kostar i sverige att äta samma typ av lunch och dryck då tror jag det är du som tänker fel.
Vad jag än äter i Thailand är ju billigare än här för samma typ av rätt. Och vad jag än dricker så är det billigare i Thailand än här.
Om jag nu inte går till nått rent lyxställe i Thailand t.e.x.
Nu menar jag om jag gör som Hans gjorde och lämna 5tbh i dricks.
Självklart så kollar väl jag också lite på vad saker kostar vid ett ställe jämfört med ett annat även när jag är i Thailand.
Men jag går inte och letar efter ett ställe för att typ spara 30 thb.
Så du menar om jag nu skippar att lämna dricks jämt så stoppas prisökningarna i Thailand av det?

"Janne " sa:
Lite lurig skyllt med food & drink 99 Baht och att det då är per styck.
Jag anser man skall utnyttja sådana här erbjudande man går in och beställer endast maten och tar inte in någon dricka, själv äter jag hellre mat utan dricka.
Det här var ett välkänt knep i Stockholm också de kunde ha en billig maträtt och räknade med att matgästen beställde öl till maten som skulle bli inkomsten.
När man satte sig vid bordet den första frågan var, vad skall det vara att dricka ?
När man svarade dem, jag är inte intresserad av någon dricka utan endast maten, därför har jag kommit hit, tappade de fattningen.
Den som råkade beställa in en öl kom de snabbt som den med ölen och väntade med maten att ölen skulle bli uppdrucken och sedan när maten kom in, den första frågan var "skall det vara en till" och de flesta svarade naturligtvis " ja ".
Efter maten kom frågan skall det vara kanske en kaffe efter maten och gästen kände sig tvingad beställa en kaffe, sedan kom nästa fråga och kanske någonting till kaffet och gästen vill inte bli sedd som någon "cheap Charlie" utan beställer en konjak.
Sedan blir det en nota därefter, som gör att resturangen behöver inte så många gäster för att gå runt.

"Rong " sa:
Jag anser man skall utnyttja sådana här erbjudande man går in och beställer endast maten och tar inte in någon dricka, själv äter jag hellre mat utan dricka.
Det här var ett välkänt knep i Stockholm också de kunde ha en billig maträtt och räknade med att matgästen beställde öl till maten som skulle bli inkomsten.
När man satte sig vid bordet den första frågan var, vad skall det vara att dricka ?
När man svarade dem, jag är inte intresserad av någon dricka utan endast maten, därför har jag kommit hit, tappade de fattningen.
Den som råkade beställa in en öl kom de snabbt som den med ölen och väntade med maten att ölen skulle bli uppdrucken och sedan när maten kom in, den första frågan var "skall det vara en till" och de flesta svarade naturligtvis " ja ".
Efter maten kom frågan skall det vara kanske en kaffe efter maten och gästen kände sig tvingad beställa en kaffe, sedan kom nästa fråga och kanske någonting till kaffet och gästen vill inte bli sedd som någon "cheap Charlie" utan beställer en konjak.
Sedan blir det en nota därefter, som gör att resturangen behöver inte så många gäster för att gå runt.

Det är precis sådär fräcka dom är på ställen med erbjudanden.
Stämmer in bra över hela världen det du skriver Rong.
:)

Förstår du inte Neman?
Du räknar om till svenska och säger sen att det är billigt och refererar ju till sverige. Är ju det som är fel.
När du är i thailand och jämför priser så måste du jämföra med andra thai ställen för att avgöra om det är billigt eller inte. Annars är ju precis allting billigt här även med falang turist pris och det är ju därför priserna går upp så snabbt för att turister sitter och räknar om och tycker allt är billigt fast dom eg blir blåsta.

Om du ska avgöra om nåt är billigt i Thailand dvs att du får ett bra pris så sluta jämför med Sverige. Jämför med en by i Isaan så får du se hur lurad du är. Varför kostar saker minst 100% mer i turistorterna?
Du tror inte att det har med turismen och turisters beteende att göra eller?
När du räknar pris skillnad ska du inte heller räkna i baht utan i %, då börjar du inse vilka påslag turister får betala pga dumhet.

"bson " sa:
Det var gott och jag fick en rejäl portion. Beträffande dricksen får jag ge dig rätt, det är onödigt och driver bara på prisutvecklingen för många saknar sunt förnuft när det kommer till dricksen och ger alldeles för mycket.
Ska sanningen fram får man ofta små portioner här och maten är undermålig, speciellt på s.k. svenska restauranger och de förväntar sig ändå dricks och aldrig att någon skickar tillbaka eländet. Det är väldigt få som har så mycket stake så de skickar tillbaka exempelvis en torr, smaklös, bränd winerschnitzel, de flesta drar sig för det, även jag, hände mig på Globetrotter på nyårsafton, de ser mig aldrig där igen!

555
Jag skrev ju att jag gör det bson.
Att jag jämför priserna mellan olika ställen ibland. Sen är jag där på semester, hur kul blir en semester av att bara gå och leta efter det billigaste stället jämt. Då kan jag lika gärna skippa semestern i Thailand för det blir ju absolut det billigaste om jag bara går och tänker på pengarna hela tiden.
Du svarade inte på min fråga hur länge sen det var du var till Sverige?
Men du kanske har full koll på priserna över hela Sverige ändå på vad en typ lunch med dryck kostar här bson?

"Neman " sa:
555
Jag skrev ju att jag gör det bson.
Att jag jämför priserna mellan olika ställen ibland. Sen är jag där på semester, hur kul blir en semester av att bara gå och leta efter det billigaste stället jämt. Då kan jag lika gärna skippa semestern i Thailand för det blir ju absolut det billigaste om jag bara går och tänker på pengarna hela tiden.
Du svarade inte på min fråga hur länge sen det var du var till Sverige?
Men du kanske har full koll på priserna över hela Sverige ändå på vad en typ lunch med dryck kostar här bson?

Du e fortfarande inte med på vad jag snackar om och det lär nog förbli så.
Vem går runt och letar billigaste stället hela tiden?
Inte alls det jag pratar om Neman, jag äter ofta på dyra ställen för att jag gillar atmosfären där eller att dom har extra bra mat.

Jag lever inte efter någon speciell budget men är ekonomiskt medveten och jag gillar inte att bli uppskörtad eller bidra till ökade priser så därför håller jag nere på ex dricks och gynnar inte dom som är överdrivet dyra, inte av snålhet utan för att jag vill att Thailand ska fortsätta vara billigt. Skulle ex aldrig äta på ett ställe som lägger på servicecharge hur bra mat dom än har, ren princip eftersom det är ett sätt att lura folk, dom flesta upptäcker det inte förrän notan kommer.

Senst jag var i sverige var 9v i somras, har käkat lunch ute varje dag dom senaste 20 åren så har rätt bra koll på var maten är bra i Göteborg och var den är billig.
Äter ofta på golf restauranger, inte billigast men skön atmosfär och bra käk.

När man bor här så tänker man inte i kronor så 1 baht blir motsvarigheten till 1 krona för dig. Så 100 baht är mycket pengar fast det bara är 24 kr.
Det är nog dit ni måste komma för att förstå vad jag och Jonas menar.

Minimilönen som många Thai lever med är 9000 baht, vet inga exakta siffror men dom allra flesta thai som bor här i Hua hin och handlar mat i samma affärer mm som jag gör tjänar 10-15.000 baht, inte mer. Det är den verkligheten du måste sätta dig in i när du kommer hit med dina kronor.
Dom ska ex köpa bensin som kostar drygt 40 baht litern, tänk dig en lön på 15.000 kronor i sverige med ett bensinpris på 40 kr.
En enkel moppe kostar 45.000 och en bil 700.000.
Alla utom dom aboslut rikaste har kredit upp över öronen och sen ska dom köpa mat och allt annat på det. Det är framförallt dem du förstör för med ditt dricksande.
En kopp kaffe kostar 40-100 baht, svindyrt för en thai.

"Hans Svensson " sa:
Det var gott och jag fick en rejäl portion. Beträffande dricksen får jag ge dig rätt, det är onödigt och driver bara på prisutvecklingen för många saknar sunt förnuft när det kommer till dricksen och ger alldeles för mycket.
Ska sanningen fram får man ofta små portioner här och maten är undermålig, speciellt på s.k. svenska restauranger och de förväntar sig ändå dricks och aldrig att någon skickar tillbaka eländet. Det är väldigt få som har så mycket stake så de skickar tillbaka exempelvis en torr, smaklös, bränd winerschnitzel, de flesta drar sig för det, även jag, hände mig på Globetrotter på nyårsafton, de ser mig aldrig där igen!
Jag brukar markera när det är dåligt, på ett vänligt sätt givetvis, om ingen säger ifrån blir det aldrig bättre.

Ex.
Beställde fried rice chicken för ett tag sen på en thai rest en bit utanför stan, 45 baht skulle det kosta. Kyckligen var nog stekt både 2 och 3 ggr för den var svintorr, stenhård, brun och gick inte att äta. Jag putte kyckligen åt sidan och åt upp resten och när notan kom så sa jag att jag beställde fried rice chicken, vad är detta? och pekade på kycklingen. Servitören skruvade på sig och jag sa du får bara 30 baht eftersom det inte fanns någon kyckling i maten. Han skämdes och accepterade.
Nästa gång kanske han tänker sig för, om ingen säger ifrån så tror han ju att det funkar, att folk som inget säger inte kommer tillbaka begriper han inte, kan ju varit en turist som åkt hem.
Man behöver inte alls vara rädd för att ta en konflikt med thai om man gör det vänligt utan att vara hård i tonen.

"bson " sa:
Du e fortfarande inte med på vad jag snackar om och det lär nog förbli så.
Vem går runt och letar billigaste stället hela tiden?
Inte alls det jag pratar om Neman, jag äter ofta på dyra ställen för att jag gillar atmosfären där eller att dom har extra bra mat.

Jag lever inte efter någon speciell budget men är ekonomiskt medveten och jag gillar inte att bli uppskörtad eller bidra till ökade priser så därför håller jag nere på ex dricks och gynnar inte dom som är överdrivet dyra, inte av snålhet utan för att jag vill att Thailand ska fortsätta vara billigt. Skulle ex aldrig äta på ett ställe som lägger på servicecharge hur bra mat dom än har, ren princip eftersom det är ett sätt att lura folk, dom flesta upptäcker det inte förrän notan kommer.

Senst jag var i sverige var 9v i somras, har käkat lunch ute varje dag dom senaste 20 åren så har rätt bra koll på var maten är bra i Göteborg och var den är billig.
Äter ofta på golf restauranger, inte billigast men skön atmosfär och bra käk.

När man bor här så tänker man inte i kronor så 1 baht blir motsvarigheten till 1 krona för dig. Så 100 baht är mycket pengar fast det bara är 24 kr.
Det är nog dit ni måste komma för att förstå vad jag och Jonas menar.

Minimilönen som många Thai lever med är 9000 baht, vet inga exakta siffror men dom allra flesta thai som bor här i Hua hin och handlar mat i samma affärer mm som jag gör tjänar 10-15.000 baht, inte mer. Det är den verkligheten du måste sätta dig in i när du kommer hit med dina kronor.
Dom ska ex köpa bensin som kostar drygt 40 baht litern, tänk dig en lön på 15.000 kronor i sverige med ett bensinpris på 40 kr.
En enkel moppe kostar 45.000 och en bil 700.000.
Alla utom dom aboslut rikaste har kredit upp över öronen och sen ska dom köpa mat och allt annat på det. Det är framförallt dem du förstör för med ditt dricksande.
En kopp kaffe kostar 40-100 baht, svindyrt för en thai.

Det går inte att tänka som dig och Jonas
bson för mig.
Jag är till Thailand max 2 ggr per år.
Jag har samma tänk som alla turister naturligtvis....Det är rätt så givet när jag ej är bofast i Thailand.
Sen har du och jag en helt olika levnadsstil i Thailand. Jag kan nöja mig med att äta nere på beachen (friterade räkor och chilisås typ) eller från dom mobila grillvagnarna som finns överallt.
Kan gå till nått fint ställe med givetvis.
Men det händer inte ofta.
Ska ni bofasta få alla miljontals turister som kommer till Thailand varje år att sluta dricksa så är lika med Mission Impossible.
Jag kan inte alla Thailöner.
Vet nån enstaka bara.
Här runt där jag bor ger du 84kr för dagens lunch...varken billigt eller bra mat.
Det blir nog svårt att ändra på mig oavsett vad du och andra tycker.
Det bara är så, så länge jag är Turist.
Kan aldrig tänka mig att en servitris mår dåligt av att få dricks på nått sätt och vis.
Det där med ekonomisk kan gå till överdrift ibland anser jag.
:)

Tog in detta för 295bath, det var exakt vad jag gav, får ge soppan och maten godkänt+, personalen var extra trevlig, gjorde honnör och höll upp dörrar... :thumbsup:
Sista bilden- governors Bell, någon som vågat?

20150109_080745.jpg

20150109_081502.jpg

20150109_082636.jpg

20150109_082653.jpg

20150109_081640.jpg

20150109_080953.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
3