Mackes MC-resa genom Sydostasien

Jag gör en liten mellanstick med gårdagens resa till Chiang Rai som jag missade på min långresa. Som sagt, svart och vit. Chiang Rai verkar vara en kulturstad, allt från hårdrock till finkultur, många konstnärer. Det blev en blöt resa upp men desto bättre tillbaka.

Testade Hondas nya Rebel denna gången, 300 cc men kändes stabil. Något för liten dock.

772cf93de218bd57b7e19ade0417d68a.jpg

Vita templet var precis som på bild, men oj vilken turistfälla

00ba470f2856099e472c57151fa6cca3.jpg

Mer intressant var då Svarta huset en mil norr om stan. En otroligt produktiv och erkänd konstnär som bygger allt i svart. Verkar som han lever fortfarande, snart 80 år. Klart sevärt

5ae03ec813fd60e6e4b2d399b47eb569.jpg
Dom höll på och byggde något elefant temple jämter vita templet när vi var där, var det klart?

Det var en hel del byggnader och någon byggnation pågick men något elefanttempel såg jag inte till.
Det var ett kupol liknande temple med någon halvgudsliknande elelfant frampå vill jag minnas men kanske minns fel, det var inte ens halvfärdigt för 2 år sen.

Jag tyckte alla Ninja turtles, batman, Freddy Kruger, Hell Raiser i vita templet gjorde det lite löjeväckande, massa hollywood figurer i ett tempel.
Men kanske var ett budskap med det att hollywood är skadligt då dom var halshuggna och hängde i träden ;)

Men med Thais filmkultur kändes det löjligt är väl inte många Thai som vet vem Freddy Kruger, Hellraiser etc. är.

Svarta byn var bättre.

Några såna figurer såg jag inte. Har inte varit i svarta byn så kan inte jämföra.

Men allt är ju inte svart eller vitt eller ;)

Några såna figurer såg jag inte. Har inte varit i svarta byn så kan inte jämföra.

Men allt är ju inte svart eller vitt eller ;)
Ok dom kanske inte hade kommit upp när du var där, jag var ju där för 2 år sen och då hängde det fullt av dom.
Även Ben10 och superman var i målningarna inne i templet.

Senast redigerad av en moderator:
Jag sätter inte min fot i Tempel efter de tre år jag bott permanent och följt vad som händer i många av dessa stora välkända tempel ,, har varit på ett antal första åren , både jag och frugan ser det endast som ett tiggeri , precis som Svenska kyrkan ,, men värre ..., De som bor där och verkar för religionen har ju visat sig ofta inte alls leva upp till vad religionen kräver i form av renlevnad och att avstå från diverse oförsvarliga handlingar , precis lika med all religion,, trodde att det var annorlunda med denna , men icke ... Tror man det skall man nog lyssna på Thainyheter , där ljugs det inte lika friskt som i Svensk nyhetsmedia ..;)

Är fö . inte alls troende ,så varför springa och kika på detta , finns för mig annat att lägga tiden på, MC tillex som även tråden handlade om , iofs så verkar Mackes gilla Tempel, men kanske synd att göra det denna till ytterligare tempeltråd :)

Ja, det borde ju vara färdigt. Kan det vara detta

IMG_0217.JPG
Nej.
Det var en stor kupoliknande byggnad, var den långt ifrån klar så hur den skulle se ut när den var klar vet jag inte.
Man fick gå imellan dom husen som låg till vänster om Vita templet så låg det en stor öppen gård där det byggdes.
Området syntes inte ifrån vita templet.
Mitt emot där det byggdes så var några statyer av barbröstade demoner som var pålade genom den bakre regionen.
Kommer ihåg dom för jag tyckte dom var väldigt olämpliga att se för barn.

De hade ju en jordbävning som skadade det stora templet. Inne i det fick man inte fotografera och det var bara en stor buddha staty. De hade nog plockat bort en del. Men så skall ju konst vara, väcka känslor.

Jag vet inte om man kan säga att jag gillar tempel eftersom jag lade in en bild på det vita templet...
Men tempel är ofta ett uttryck för den lokala konsten och därför kan det vara lite kul.

De hade ju en jordbävning som skadade det stora templet. Inne i det fick man inte fotografera och det var bara en stor buddha staty. De hade nog plockat bort en del. Men så skall ju konst vara, väcka känslor.

Jag vet inte om man kan säga att jag gillar tempel eftersom jag lade in en bild på det vita templet...
Men tempel är ofta ett uttryck för den lokala konsten och därför kan det vara lite kul.
Så du är inte djupt troende Buddhist då ??Finns ju sådana Faranger i till.ex Isaan , har stött på tokstollar ibland där uppe , de har verkligen integrerats, lämnat hjärnan och förståndet kvar hemma i Swedala :):):) springer runt och waiar till höger och vänster , sitter med familjen på tempel samt skänkt bort det de hade ,, lever exakt lika fattigt och eländigt som många Isaanbönder gör .. Tråkigt att se ...

Jag sätter inte min fot i Tempel efter de tre år jag bott permanent och följt vad som händer i många av dessa stora välkända tempel ,, har varit på ett antal första åren , både jag och frugan ser det endast som ett tiggeri , precis som Svenska kyrkan ,, men värre ..., De som bor där och verkar för religionen har ju visat sig ofta inte alls leva upp till vad religionen kräver i form av renlevnad och att avstå från diverse oförsvarliga handlingar , precis lika med all religion,, trodde att det var annorlunda med denna , men icke ... Tror man det skall man nog lyssna på Thainyheter , där ljugs det inte lika friskt som i Svensk nyhetsmedia ..;)

Är fö . inte alls troende ,så varför springa och kika på detta , finns för mig annat att lägga tiden på, MC tillex som även tråden handlade om , iofs så verkar Mackes gilla Tempel, men kanske synd att göra det denna till ytterligare tempeltråd :)

Men Phonta, måste du alltid se saker ur ett politiskt och samhällsfarligt/mässigt/brukligt perspektiv, kan du inte släppta in glädjen och de visuella i ditt liv ibland, ditt hjärta skulle må bra av detta.

Varför ständigt ta bort glädjen från något som någon annan finner intressant. Finns ett Sumeriskt ordspråk som följer:

Förringa inte någon annans stund av glädje, du känner inte hennes dolda sorger.

Alltså se det för vad det är, inte för det du vill att det skall vara!

Men Phonta, måste du alltid se saker ur ett politiskt och samhällsfarligt/mässigt/brukligt perspektiv, kan du inte släppta in glädjen och de visuella i ditt liv ibland, ditt hjärta skulle må bra av detta.

Varför ständigt ta bort glädjen från något som någon annan finner intressant. Finns ett Sumeriskt ordspråk som följer:

Helt riktigt; jag ogillar sättet många thailändska munkar utnyttjar de troendes naivitet precis som jag ogillar den kristna kyrkans hanterande av många frågor. Varken jag eller frugan skulle komma på tanken att stödja dessa organisationer genom donationer eller annat.

Vi har dock inga problem med att många av våra bekanta ser det som en viktig del av deras liv och dessutom är många tempel och kyrkor väldigt vackra och har historiska värden så varför skulle vi inte besöka dem? I somras besökte vi kyrkor i Munchen, Salzburg, Wien och Prag och det blir oftast ett par tempel i Thailand varje år. Jag har även besökt hinduistiska tempel i Indien och till och med en moske i Malaysia trots att det är religioner som känns, om möjligt, än längre från min agnostiska uppfattning.

Så du är inte djupt troende Buddhist då ??Finns ju sådana Faranger i till.ex Isaan , har stött på tokstollar ibland där uppe , de har verkligen integrerats, lämnat hjärnan och förståndet kvar hemma i Swedala :):):) springer runt och waiar till höger och vänster , sitter med familjen på tempel samt skänkt bort det de hade ,, lever exakt lika fattigt och eländigt som många Isaanbönder gör .. Tråkigt att se ...

Nej, jag är inte religös. Finns det någon filosofi jag sympatiserar med så är det buddhismen, men definitivt inte buddismen som religion med de uttrycken det har tagit sig idag. Långt, långt ifrån det ursprungliga budskapet.

Det som tilltalar mig i det ursprungliga budskapet är respekten för alla liv i allmänhet och andra människor i synnerhet. Men också övertygelsen att du med din tro kan förändra din verklighet. När du vet vad du vill har det en förmåga att hända.

Ditt förakt för andra människors val verkar vara totalt om de inte passar in i din verklighetsbild. Jag tror du hade mått bra av att försöka förstå varför människor handlar som de gör, de flesta har mycket bra motiv!

Nej, jag är inte religös. Finns det någon filosofi jag sympatiserar med så är det buddhismen, men definitivt inte buddismen som religion med de uttrycken det har tagit sig idag. Långt, långt ifrån det ursprungliga budskapet.

Det som tilltalar mig i det ursprungliga budskapet är respekten för alla liv i allmänhet och andra människor i synnerhet. Men också övertygelsen att du med din tro kan förändra din verklighet. När du vet vad du vill har det en förmåga att hända.

Ditt förakt för andra människors val verkar vara totalt om de inte passar in i din verklighetsbild. Jag tror du hade mått bra av att försöka förstå varför människor handlar som de gör, de flesta har mycket bra motiv!

Håller med dig mackes, det handlar ju inte om åsikter eller vad man tycker eller anser utifrån sin egen verklighet, religion eller annat utan det är för mig i alla fall otroligt intressant att lära mig om andras verklighet, mentalitet, situation, system ja allt som rör deras verklighet och kultur som under århundraden byggts upp.

Just detta får i alla fall mig att bli klokare och får otroligt mer förståelse för våra olikheter men samtidigt också våra fler likheter.

Att se andras kultur, monument eller andra så kallade manifest i det land eller kultur man kommer till eller vistas i är ju för mig grundbulten att överhuvudtaget leva.

Att hela tiden dra fram allt negativt som består som vanligt av 1 % av...., är ju som vanligt bara korkat. 99 % av jordens befolkning och system är faktiskt bra, annars hade vi inte suttit här och varit ganska nöjda!

När du skriver "DU " , vem menar du då ??? Vad jag anser vara rätt för mig behöver inte vara rätt för andra , det jag skrev var att Buddhismen inte idag är vad den en gång var , ungefär som du beskriver din synpunkt ,,, Och jag mår riktigt bra av att vara objektiv , inte leva i någon konstlad värd , utan att inse vad ondska och girighet är ,det är viktigt och i stort en fråga för att överleva i framtiden ....;) Att gå omkring med skygglappar gagnar bara de giriga och onda människor som saknar moral ,, De lever på dessa "blindstyren ":)

99 % av jordens befolkning och system är faktiskt bra, annars hade vi inte suttit här och varit ganska nöjda!555555 :)
Jovisst kan de vara lyckliga , är väl kul med lyckliga människor ,, bara de inte försöker slå i mig sina floskler om goda människor .... Kul för dig LYCO om du tror att 99 % av allt på denna jord är OK ...
Grattis , då är du en lycklig människa ,, i alla fall tills du inser sanningen ... eller så har väl jag fel då ...... så kan det absolut vara , men ännu ser jag inte att det skulle vara så .....
Förmodligen är det så att många tänker som du ,, därför blir skitstövlarna aldrig straffade och värden blir inte som det borde bättre och bättre utan går i fel riktning dvs :thumbsdown: :)

Liknande trådar

A
Svar
322
Visningar
15 K
A
A
Svar
142
Visningar
10 K