Mackes MC-resa genom Sydostasien

Vet en Dansk 69 år som lever ihop med 31 årig tjej från Laos ,, så det finns nog en del som i alla fall vill ha Faranger , finns vad jag hört en hel del laotiska flickor som arbetar med 6turister i Pattaya , Men kanske är dom fredade i just dessa byar , bra i så fall :thumbsup:

Så ni tycker det är synd och skam att Thailändska damer tillåts gifta sig med er, eller gäller det bara andra faranger 555555 ;)

Låter inte som ni gillar faranger som gifter sig med Thai från byar, för antar ni inte vill att samma skall ske med Laos kvinnorna.

Känns det inte jobbigt att hela dagen vara något man ogillar då ;)

Själv så låter det diktatoriskt dom är inte tillåtna enligt lag, dom är fredad, som ett fridlyst djur som inte kan fatta egna beslut då 55555.

Så ni tycker det är synd och skam att Thailändska damer tillåts gifta sig med er, eller gäller det bara andra faranger 555555 ;)

Låter inte som ni gillar faranger som gifter sig med Thai från byar, för antar ni inte vill att samma skall ske med Laos kvinnorna.

Själv så låter det diktatoriskt dom är inte tillåtna enligt lag, dom är fredad, som ett fridlyst djur som inte kan fatta egna beslut då 55555.
:upanddown::upanddown:55555555555555. Där fick man sig ett riktigt gott skratt:clap_tranparent:

Skulle vara kul att se källan på att de är fredade ,verkar konstigt , men kanske skall vi inte diskutera detta i Mackes resetråd ,bättre att ta det i bartjejs tråden

Vet en Dansk 69 år som lever ihop med 31 årig tjej från Laos ,, så det finns nog en del som i alla fall vill ha Faranger , finns vad jag hört en hel del laotiska flickor som arbetar med 6turister i Pattaya , Men kanske är dom fredade i just dessa byar , bra i så fall :thumbsup:
Notera flickor , flickor är för mig flickor som den på bilden ,, vill inte att några flickor i den ålderna skall ha kontakt med sexsugna Faranger , oavsett om de är laoter eller Thai ,kanske 13-15år den jäntungen, fö .bryr jag mig inte om nationalitet ..:)

Enligt lag i Laos får man inte ha en sexuell relation med någon utlänning om man inte är gift innan. Så visst kan man gifta sig med denna, men @mackes menade väl bartjejer eller tillfälliga relationer.

Ja Laos var verkligen fantastiskt, rekommenderar alla att ge det en chans. Men lämna Vientiane då...
Typo skulle vara "riktigt spacad resa ner för floden", ibland tar rättstavningen över lite mycket...

Det är inte så enkelt att gifta sig i Laos, allt pappersarbete tar ett par månader och många tillstånd är det. Dessutom är hotellägare skyldiga att anmäla om en laotisk kvinna hyr rum med en farang vilket kan leta till fängelse för båda.

Nej, faktiskt inte. Inte ens lokala damer. Jag hade fullt upp att smälta intrycken varje dag. Det vart först när jag kom till Pattaya som det blev lite kär-lek. Då var jag rätt utsvulten.

Det kändes som rätt val att åka själv.
Precis, åka själv ger många gånger den där extra uppmärksamheten i nuet för att ta in så många intryck det bara går.

För att jag skall slippa klicka gilla på allt lyfter jag på hatten för denna tråd, fantastiskt intressant och många vackra vyer och bilder.

Då kom jag till sist till Vientiane och Friendship Bridge över Mekong till Thailand. Jag behövde ny sula bak och tyckte att oddsen var bättre i Thailand för att hitta det, sedan var vägarna i Laos inte bra för transportsträckor. Men jag skulle återvända till södra Laos.

Tuktukarnas förlovade stad

DSCF1610.jpg

Tjusigt var det till skillnad från landsbygden

DSCF1607.jpg

Härliga takkonstruktioner

DSCF1606.jpg

och tempel förstås

DSCF1605.jpg

Denna kallades vertikala landningsbanan efter att ha byggts med amerikanska pengar avsedda för en flygplats

DSCF1604.jpg

Ja Laos var verkligen fantastiskt, rekommenderar alla att ge det en chans. Men lämna Vientiane då...
Typo skulle vara "riktigt spacad resa ner för floden", ibland tar rättstavningen över lite mycket...

Åk bara INTE "speedbout" på Mekong river, har sett från en stor båt, hur de far fram på floden, inga stopp bara tanka och köra som galningar. Alla sitter med hjälmar och hoppar upp o ner, det finns faktiskt vågor på floden som bildas av det varierande vattendjupet.

Jag måste säga att jag beundrar din äventyrslusta @mackes . Även om jag skulle vilja hade jag aldrig vågat göra en sådan resa på egen hand, inte ens i en bil. Tack för att du delar med dig av detta, en fantastisk resa. :wai:

En liten fråga gällande dina skriverier som är skitbra Macke..

Heter det inte Backpacker istället för Bagpacker..??

Bagpacker låter ju som att någon packar väskor hela dagarna..
Backpacker är ju någon som bär på en Backpack...

Tack @Berralund , det är väl tur att vi är olika. Ibland dock inte så bekvämt med folk som skall upptäcka och ifrågasätta allt. För mig är det dock en nödvändighet, den dag jag inte är nyfiken längre är nog den sista här på jorden.

@Långeman om du går tillbaks till när jag åkte in i Laos så var det med Longtail, kanske inte lika snabbt men skakigt.

@Ledarn helt rätt, jag har blivit rättad tidigare i ett annat forum, gamla hundar...

Tack @Berralund , det är väl tur att vi är olika. Ibland dock inte så bekvämt med folk som skall upptäcka och ifrågasätta allt. För mig är det dock en nödvändighet, den dag jag inte är nyfiken längre är nog den sista här på jorden.

@Långeman om du går tillbaks till när jag åkte in i Laos så var det med Longtail, kanske inte lika snabbt men skakigt.

@Ledarn helt rätt, jag har blivit rättad tidigare i ett annat forum, gamla hundar...

Skillnaden med din resa och den jag beskrev, var att i min berättelse var det att åka från Chang Mai till Laum Bangprang. Den resan tog 2 dagar med övernattning i en lite by på vägen. Du åkte bara rakt över floden.
Den sträckan har jag åkt med stor båt och medan speedbåtarna såg jag som kom farande, Pratade sedan med en av dom som åkt den resan var ALDRIG mer.
Åkte sedan buss till Valentien en smal väg runt bergen i en gammal buss, var glad när jag kom fram efter 5 tim.

Då körde jag över Friendship bridge och in i Isaan igen, inga problem med tull eller pass. Jag sneddade ner genom Isaan på fina vägar mot södra Laos. Lite för fina visade det sig då polisen såg sin chans att plocka in kaffepengar. Dock inga sura miner men de ville inte vara med på kort, det fick räcka med bilen som jag snällt retuscherade.

DSCF1613.jpg

Glada tillrop överallt, här bensinstationspersonalen LOS :)

DSCF1614.jpg

Enorma buddha statyer, tror detta var i Roi Et

DSCF1616.jpg

En suddig kväll i karaokebaren Kalasin, jag avböjde vänligt men bestämt att uppträda. Hellre än bra...

IMG_0232.jpg

Till sist kom jag till Ubon Ratchatani och fick mitt nya däck. Och nackmassage på toaletten i stadens disco

DSCF1618.jpg

Dä bar det av igen och efter några mil var det en ny gränsstation där tullarna var mer intresserade av någon film på TV:n än att kontrollera vilka som åkte in i landet, jag kunde lätt ha passerat utan vidare. Mitt problem bara är Honda, stämplar jag inte in honom kommer jag inte ut ur landet igen. Men efter en halvtimmas väntan masade sig någon ut och tog hand om mig. Efter ytterligare några mil kom jag tillbaks till Mekong och Pakse, en fin liten stad i södra Laos.

Ett grandiost palats från fornstora dar blev mitt natthärbärge. En skön massage fick jag också på kvällen.

DSCF1619.jpg

På morgonen blev det upptäcktsfärd i stan

DSCF1624.jpg

Ock så mötena, fascinerande människor Laoterna.

DSCF1627.jpg

När jag åkt mina dagliga 20 mil utefter Mekong kom jag in i de tusen öarnas land. Det blev färja till en.
Här var Mekong inte så bred.

DSCF1630.jpg

Sä här fint bodde jag ute på ön där stämningen var väldigt familjär

DSCF1632.jpg

Jag måste säga att jag beundrar din äventyrslusta @mackes . Även om jag skulle vilja hade jag aldrig vågat göra en sådan resa på egen hand, inte ens i en bil. Tack för att du delar med dig av detta, en fantastisk resa. :wai:

Varför Berra, att resa eller köra är ju inte något skrämmande tvärtom. Varför skulle denna resa vara så skrämmande från den resa du gör var dag i Sverige? Fattar inte varför du upphöjer hans resa som något som är ouppnåbart och något som ingen annan kan göra.

Nästa dag var det gränsövergång till Kambodja, det land jag nog var mest orolig för. Det fanns inte så mycket relevant information på nätet, mest skräckpropaganda. Men när jag väl kom in så kunde jag se en landsort som var ganska lik den i ärriga Sydostasien men städer i förfall. Det märktes tydligt att städerna varit på undantag under de röda Khmererna. Ingen fungerande infrastruktur och mycket av omvärldens hjälp går i fel fickor.

Landsorten som vanligt och blött var det när jag kom

DSCF1652.jpg

Småstäderna fortfarande ganska mycket i förfall

DSCF1640.jpg

Med sopor överallt

DSCF1639.jpg

Överbelastade fordon som vanligt i Sydostasien

DSCF1666.jpg

Om än något primitiva

DSCF1656.jpg

Sedan kom jag till Phnom Phen, här hade FN-pengarna gjort sitt...

DSCF1688.jpg

Det blev ett anständigt rum på journalisthotellet mitt i stan, långt från den Kambodjanska verkligheten

DSCF1671.jpg

Phnom Pen, en stad att älska! Jag stortrivdes de dagar jag tillbringade i staden, "vibbarna" var fantastiskt goda och även om stan hade två sidor så skulle det förvåna mig om inte detta blir ett framtida turistmål, När man fått ordning på infrastruktur och pengar vill säga. Väl värt ett besök, jag har återkommit några gånger efter mc-resan.

Khmerernas huvudstad sedan Thai slängt ut dem från Siam reap

DSCF1678.jpg

Gott om minnen från fornstora dagar.

DSCF1673.JPG

Men som sagt, en baksida också

DSCF1683.jpg

En helt kaotisk trafik, biluthyrning existerade inte

DSCF1694.jpg

Jag ställde MC:n och hyrde in mig på den här med chaffis hela tiden.

DSCF1702.jpg

Det här fick mig att må riktigt dåligt, en gymnasieskola mitt i stan som röda khmrerna gjorde om till förhörsrum, i stort sett det enda som fanns i stan under deras regim. Ett museum över de många som torterades och dog.

DSCF1677.JPG

Men så dubbelt, mer FN-pengar till strandpromenaden

DSCF1703.jpg

Liknande trådar

A
Svar
322
Visningar
15 K
A
A
Svar