MrPancake: Min Resa och upplevelse..

Vilken härlig berättelse @mr Pancake. Jag ser verkligen fram emot den spännande fortsättningen samt de utlovade bilderna.

Känner igen det med första gången man landade och gick ut från flygplatsen, stor skillnad mot Sverige.

Då har vi checkat in på ett litet hotel lokalt i Buriram.
Blir utgång ikväll (igen) med tjejens kompisar och tänkte vafan de är ju semester. Ja ska tusan i mig dricka. Så istället för krångla med Taxi så blev de hotel.
Fick en ny innebonde i form av en liten ödla.
Kände sig lite nedstämd och fråga om han kunde stanna över natten. Självklart sa ja, känn dig som hem. Slog på tvn åt honom sen gick vi till marknaden.
(Hoppas han inte beställer massa room service)

Redan på hotellt så började min motor intresserade skalle arbeta på alla cylindrar trots avsaknad på bränsle. Hörde nämligen en 2taktare som gasade ur ordentligt.
Hmm så kör man inte på vägen. Måste undersökas.
Köpte med oss lite bränsle (mat) och tog oss mot ljudet. Tänkte först att de kanske va en motocross bana då ja även hörde några 4taktare. Men hörde på ljudet att de gick för rakt. Inte de klassiska ljudet från en MX bana.

Visa sig att vi hamna på ett lokalt street race. Lagligt arrangerat. Så i skrivande stund sitter ja i gruset på mina flipflops och suger i mig däckrök från en burnande pickup.

Sakerna ja skulle sakna hemifrån börjar sina.. Smågodis från hemmakväll är de första sponta ja kan komma på. Haha
Självklart är de fler saker. Svensk mjölk är något ja kan dricka litervis per vecka.
Men sakna och klara sig utan e ju helt skilda begrepp. Eller hur?

Får skriva mer imorgon. Nu fortsätter kvällen. Ha de fint allesammans!

Att ha en ödla (förmodligen gecko) som inneboende är ju ren tur som jag ser det. Den kan bespara dig ett och annat myggbett.

Ser fram emot fortsättningen! :)

Att ha en ödla (förmodligen gecko) som inneboende är ju ren tur som jag ser det. Den kan bespara dig ett och annat myggbett.

Ser fram emot fortsättningen! :)

Ja en gecko (jing-jok) eller två gör mig inget. Springe på väggarna hela tiden hemma hos tjejen.
Värre med Bengt och han kompisar. Kackerlackor gillar ja inte :)
Inte sett någon större ödla än (tuk-gää)
Men hört dom.

Tuk-gää har vi ganska gott om i vårt hus därnere och det är jag tacksam för. Det finns nämligen gott om mygg och det är härligt att se när dessa + geckos frossar. Vårt hus ligger i Nong Bua Lamphu provinsen men troligen finns det lika mycket mygg i Buriram. :mad:

Jag hade hemma hos farsan en Tokay-familj (som ni kallar Tuk-gää) boende bakom min huvudkudde... När ja skulle flytta hemmifrån så drog jag ut sängen för att städa och säg att jag fick en ordentlig chock! Underligt att dom va så tysta och diskreta av sig, men jag hade ingen jäkla aning att dom fanns där. Kommer inte ihåg om jag avliva dom eller vad jag gjorde. Det va en 14 år sedan nu.

Keep up the good work pannkakan!

Ny dag, nya äventyr :)
Vakna tidigt och bestämde mig för att vi tar en natt till i samma rum.
Sen tog tjejen bilen och körde sin syster till buss sationen.
Vi bor på ett ställe som heter Jintan Resort.
De ligger i anknytning till Ray Hotel och har samma ägare. Mysigt litet ställe.
Vid hotellet finns de pool. Kostade oss 50baht att bada där men är gratis för dom som bor på hotellet.
Vill man kan man åka dit utan att alls bo där då kostar de 100baht. Känns som ett bättre alt än "public pool" inne i stan.

Efter badet knalla vi iväg för att få i oss lite frukost. Där fick jag igen höra att ja va snygg och såg ut som Beckham. (Kan med all säkerhet säga er att vi är inte det minsta lika)
Efter intag av föda gick vi och hämta bilen
Jag ville köra gokart men vi tog en massage istället.
Betala 600baht för mig och tjejen. Helkropps oljemassage. Kändes riktigt skönt.
Tjejen som massera mig va bara 17år och verkade väldigt blyg. Mamman masserade min tjej och hade nog vart bättre om dom bytt då tjejen tyckte hon va för stark :)

Nu sitter vi på ett Karaoke ställe i stan och väntar på tjejens kompis. Förhoppningsvis bär de av till gokart banan efter dehär :) Beror på vad klockan hinner bli.

Vi tog en snabb sväng förbi ett hus som tjejen hyrt förut med sin syster och 2 kusiner. Mysigt litet villa område. Huset har egen tomt med grind och 3 sovrum, stort vardagsrum. Ett badrum och två toaletter. Allt de för 6000baht per månad.
Blev helt plötsligt ännu mer sugen på flytta hit. Kändes som ett bra alt att hyra en sån villa medans man spar undan för att i framtiden bygga sig något eget.

Går kvällen blev rätt lugn. Tog några glas på ett hak med live musik. Dom servera i stort sett bara öl och wiskey. De fick bli wiskey med cola. Absolut inget ja brukar välja att dricka men de var vad som bjöds av tjejens vänner.
(Snart 30 och har inte lärt mig dricka öl än)
Tjejen gilla varken stället eller wiskeyn som bjöds hon ville ha Red Label. :p
Hon gick även iväg för att köpa de för tydligen fick man ta in egen dricka på de stället vi satt. Men hon kom tillbaka utan så vi gick själva över till ett annat ställe. Tog en varsin Spy och lyssna på live musik sen bar de av hemåt.

En liten funderare: Är de bara min tjej och hennes "krets" eller är Thailändare i största allmänhet otroligt dåliga på passa tider? :p

Kan dom inte passa tiden?
Märkligt, måste vara ett lokalt fenomen där din tjej bor för det är ju annars en grej i kulturen här att det är oerhört viktigt att passa tider.

haha,nej din tjej e inte unik när det gäller att inte kunna passa tider ;)

Ja, om man går på krogen eller disko mm i thailand utanför turiststråken så är det helt normalt att man köper med sig en flarra av den sprit man föredrar. Många ställen har pare en eller ett par sorter billig sprit och om man kommer med egen så betalar man en struntsumma för att få bruka den. I turiststråken gäller nog andra regler, på Wlkingstreeti Pattis fick ja inte ta med ngt in på ett par ställen minns ja.

Kan dom inte passa tiden?
Märkligt, måste vara ett lokalt fenomen där din tjej bor för det är ju annars en grej i kulturen här att det är oerhört viktigt att passa tider.

Ja vissa tillfällen e de viktigt och andra inte :)
När skulle iväg med familjen skulle vi åka prick 10:00. Innan vi åkte skulle vi sitta i bilen precis 6min innan vi åkte också.
Men när vi skulle träffa hennes vänner och käka va ingen i tid. När vi sen skulle iväg till en annan kompis kom dom vi skulle åka med 1h försent.
Verkar va lite till och från :)

Haha, nä passa tider är helt ointressant för thai. Sist pestcontrol va här sa vi till dom att komma mellan 11 å 12, betyder ju för en annan inte före 11 å inte efter 12.
10.20 står dom utanför huset å vill in, dom blev skitsura för att tjejen sa att dom fick komma tillbaka senare men så fick det bli.

Haha, nä passa tider är helt ointressant för thai. Sist pestcontrol va här sa vi till dom att komma mellan 11 å 12, betyder ju för en annan inte före 11 å inte efter 12.
10.20 står dom utanför huset å vill in, dom blev skitsura för att tjejen sa att dom fick komma tillbaka senare men så fick det bli.

Det är ju ändå fantastiskt att dom kom för tidigt! !

Frugan har själv börjat säga till ungarna att det inte är thaitid som gäller, här skall givna tider passas. Är det sådant som kallas självrannsakan?

Det skall dock tilläggas att hon alltid har varit bra på att passa tider själv.

Det är ju ändå fantastiskt att dom kom för tidigt! !

Frugan har själv börjat säga till ungarna att det inte är thaitid som gäller, här skall givna tider passas. Är det sådant som kallas självrannsakan?

Det skall dock tilläggas att hon alltid har varit bra på att passa tider själv.

Frun min har inte heller några svårigheter med tiden.
MEN, det finns undantag. Nämligen när vi går till någon thaibekant, för då kan man tydligen slira.

Men annars så är det tysk-stil med tiden, både i Sverige och i Thailand.

Förstår verkligen inte att ni har detta problem med passa tid. Har näst intill aldrig det problemet men brukar göra klart att ja ville ha det igår.
Sen passa tid ja reo reo brukar komma i tid behöver oftast inte vänta på nån.

Skulle nån slöa ok men då kommer dom inte med jag sitter inte och väntar över utsatt tid. När det gäller service är dom inte här på klockslaget bara ringa nästa. Finns gott om konkurenter.

Skulle nån slöa ok men då kommer dom inte med jag sitter inte och väntar över utsatt tid. När det gäller service är dom inte här på klockslaget bara ringa nästa. Finns gott om konkurenter.

Fantomen är hård mot dom hårda (gammalt djungelordspråk). Men jag håller med dig, är precis likadan själv. :cool:

Exet kom sent nån gng i börja likaså nuvarande men då dom märkte att jag inte fanns att finna och borta resten av dagen så gick det snabbt med att vara klar i god tid.
Vad gäller företag, kan inte leverera idag ok då köper ja inte no stop mr can delivery 20 minute ok.

Liknande trådar

A
Svar
322
Visningar
17 K
A

Tillbaka
Topp