Spouse visum (för dig som är gift eller har barn i Thailand)

Jag har bara varit i Kap Chueng , Pattaya samt Khon Kaen , Kon Kaen samt Kap Chueng får av mig tummen ner , stöddiga dumma byråkrater , visar man snällt att de har fel så blir de än mer dumma .. Pattaya har varit bra för det mesta , förutom när de bötfällde mig för att jag ej ändrat adress , i sak hade de rätt,men djäkligt småaktigt då det handlade om ett husnummer bort , mao andra sidan av den lilla i Mo banet , dvs 20 meter ,, Men de hade rätten på sin sida så jag bara betalade :( Därför intressant att veta vilken som verkar se genom fingrarna med det mesta , bara man är vänlig , men det får jag nog inget svar på , har jag på känn ;)

Vill påstå att migration i Korat är riktigt bra att ha och göra med.
Handlar väl om att ha rätt dokumentation vid besök och bra attityd så löser sig det mesta.
Nja, de åren jag besökte IM i Korat var de långa köerna det största problemet om man inte hade OA och 90 dagars och med egen kö, men när man väl kom fram var det snabbt och effektivt för förlängningar.
Mina erfarenheter är att Udon och Hua Hin är effektivare och smidigare samt mycket snabbare.
Khon Kaen får också bra betyg för trevlig personal men mycket segt.

Jag har mest erfarenhet av IM i Maptaphut uranför Rayong. För några år sedan var de korrekta och allt enligt boken, lämna i luckan osv... dock trevliga. Senaste besöken har de varit supertrevliga. Mött upp i dörren. Frågat om ärende. Plockat fram blankett och fyllt i.

Vid senaste två besöken har alla "kunder" suttit i besöksstolarna och väntat medans tjejerna på IM springer runt och fixar deras papper. Vid sista besöket, i december 2017 fick jag ställa mig upp för foto och för att betala. Resten löstes sittande i besöksstolen. Jag lämnade över pass och berättade mitt ärende. Skrev på den färdiga blanketten, väntade, tog foto, väntade, ställde mig upp, betalade och gick.

Så när jag hör skräckhistorier från Pattaya eller Chiang Mai... så förstår jag inte riktigt. ;)

Det går inte att få WP baserat på "retirement". Det är ganska logiskt om man tänker efter;). Om du är gift (vilket jag förmodar att du är) så är multiple Spouse ett bättre alternativ enligt mig, än single (3 månaders) Spouse.
Anledningen är att du har ett år på dig att fundera istället för bara 3 månader.
Båda visum kan ändras till UT i samband med WP. Skillnaden är att du behöver inte känna dig stressad att fixa allt inom den 3-månadersperioden.

Vi som är gifta har en stor fördel då vi slipper Non-B visumet. Det ger oss större frihet och faktist även WP för deltid. Iaf när det gäller deltidsjobb som lärare. På Non-B så är det (som jag förstått det) omöjligt att få deltid.

Som jag ser det så är Non-O Spouse som ger störst frihet/alternativ än alla andra alternativ. Lite fördelar ska man väl ha när man är gift med en Thai;)
Exempel; Kunna lägga till ett WP (hel eller deltid) samt att UT kräver bara halva summan/inkomsten jämfört med retirement.
Tack för svar, Har du någon referens på detta med retirement och WP? Jag har sökt men inte hittat någon. När det gäller ett-års spouse så är du väl tvungen att lämna landet efter tre månader?

Tack för svar, Har du någon referens på detta med retirement och WP? Jag har sökt men inte hittat någon. När det gäller ett-års spouse så är du väl tvungen att lämna landet efter tre månader?

Inte på rak arm nu, mer än logiken som jag minns att är man pensionär på retirement visum/UT så får man inte WP.

Ett års spouse som egentligen inte är som det kallas. Det är ett 90-dagars multiple entry visum som du kan använda under giltighetstiden som är 1 år.
Så du är rätt på det. 90 dagar max, sedan ut ur landet (käka en macka i Laos) o tbx. Bor man nära den gränsen så kan man göra billiga utflykter dit ofta. Kostar gratis att åka in till Laos för Skandinavier.

Inte på rak arm nu, mer än logiken som jag minns att är man pensionär på retirement visum/UT så får man inte WP.

Ett års spouse som egentligen inte är som det kallas. Det är ett 90-dagars multiple entry visum som du kan använda under giltighetstiden som är 1 år.
Så du är rätt på det. 90 dagar max, sedan ut ur landet (käka en macka i Laos) o tbx. Bor man nära den gränsen så kan man göra billiga utflykter dit ofta. Kostar gratis att åka in till Laos för Skandinavier.
Det är vad jag kommer att ta nu under nästa vinter ... iofs så har jag närmaste i Kap Chueng ca 200 km

Länkar tack! Jag har också "hört" en massa men jag vill i denna tråden att vi har belägg för vad vi säger. Det ska vara informativt för andra läsare i samma situation.
Just nu letar jag som en tok för att hitta belägg för mitt uttalande att det räcker med halva summan när man är spouse. Verkar inte gälla längre:(

Familjevisum​

Om din maka/förälder/barn är Thailändsk medborgare kan du ansöka om Familjevisum Non-immigrant Visa "Spouse". Visumet gäller för inresa i 90 dagar från dagen visumet utfärdats av ambassaden. Du får stanna max 90 dagar i Thailand från dagen du kommer fram i Thailand. Efter 90 dagar kan du förlänga visumet i Thailand. Man kan bara ansöka om 1 inresa.

För ansökan behövs följande dokument:

• En komplett ifylld ansökningsblankett. Blanketten finns här (öppnas i nytt fönster)
  • Kopia av ditt pass. Bifoga en kopia av identitetssidan i ditt pass som ska vara giltigt minst 6 månader till efter inresedatumet
  • Ett visumfoto i färg som är max 6 månader gammalt. Det ska vara 45×35 mm och med vit bakgrund.
  • En komplett ifylld Declaration form. Klicka här för att öppna filen.
  • Familjebevis
  • Ett foto på dig själv där du håller upp passets id-sida framför kameran. (Exempelbild).
  • Skanna ditt senaste visum eller stämpel i passet. Se denna blankett om du inte rest.
  • En inbjiudan från din fru eller släkting. E-post eller brev.
  • Bevis på finansiering. Kontoutdrag, löne- eller pensionspecifikation etc. Det finns inget formellt krav på att ha en viss summa pengar på banken.

Handlingar som visar er relation​

Om du är gift med en thailändsk medborgare:

• Kopia av vigselbevis
  • Kopia av det thailändska ID-kortet
  • Kopia på fruns hus registrering i Thailand
Barn till thailändsk medborgare:

• Födelsebevis
  • Kopia av thailändska förälderns ID-kort
  • Kopia på föräldrars hus registrering i Thailand
Förälder till en thailändsk medborgare:

• Födelsebevis
  • Kopia av det thailändska barnets ID-kort
  • Uppgifter om boende i Thailand
  • Kopia av flygbokning

Hahahaha, det är en legitim fråga så den får vara kvar.
Non O spouse måste man lämna landet efter 90 dagar. Det är först när man förlänger det och har visat inkomst som det räcker med att anmäla sig.

[EDIT]
Det skrev jag under "nackdelar"
En fråga: Hur gör man om man vill stanna längre än 1 år med ett O Visa? Måste man resa tillbaka till Sverige för att ansöka om ett nytt, eller går det att förlänga på plats?

Tack! Så, det betyder att man enkelt kan stanna längre än 1år om man besöker ett Migration Office årligen? Fast inkomst finns och är gift med Thai.

Javisst, förlängning en gång om året på immigration samt 90-dagarsrapportering på densamma.
Min nästa förlängning är i December.

/ SatanG

• Like
Reactions: Dee
Även med ett (spouse) O Visa?
Först söker du spouse O.
Sen efter 2 månader kan du söka extesion för ett år.
Kör du på med fru och barn så skall du visa foton där ni står ihop i huset där ni bor här nere, visa på inkomst eller låst 400.000 baht på Thailändsk bank i 3 månader. Immigrationspolisen kommer göra ett hembesök och en granne skall vittna att ni lever ihop så inget fake för du skall få stanna.
Vigselbrev, födelse bevis på barn etc skall visas.
Var 90 dag skall du rapportera till immigration.
Inkomst eller låst 400.000 skall visas årligen.

Först söker du spouse O.
Sen efter 2 månader kan du söka extesion för ett år.
Kör du på med fru och barn så skall du visa foton där ni står ihop i huset där ni bor här nere, visa på inkomst eller låst 400.000 baht på Thailändsk bank i 3 månader. Immigrationspolisen kommer göra ett hembesök och en granne skall vittna att ni lever ihop så inget fake för du skall få stanna.
Vigselbrev, födelse bevis på barn etc skall visas.
Var 90 dag skall du rapportera till immigration.
Inkomst eller låst 400.000 skall visas årligen.
Har en fast livslång inkomst - O Visa har inget krav på givet belopp vad jag kan se, vigselbevis finns, granne kan intyga, inte klart exakt var vi vill bo ännu men någonstans i Phuket först. Raportering till myndighet var 90:e dag är inga probs. Så, det verkar troligen att gå bra.

Har en fast livslång inkomst - O Visa har inget krav på givet belopp vad jag kan se, vigselbevis finns, granne kan intyga, inte klart exakt var vi vill bo ännu men någonstans i Phuket först. Raportering till myndighet var 90:e dag är inga probs. Så, det verkar troligen att gå bra.
Tack för svaret förresten PanPan.:thumbsup:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp