Spouse visum (för dig som är gift eller har barn i Thailand)

Har en fast livslång inkomst - O Visa har inget krav på givet belopp vad jag kan se, vigselbevis finns, granne kan intyga, inte klart exakt var vi vill bo ännu men någonstans i Phuket först. Raportering till myndighet var 90:e dag är inga probs. Så, det verkar troligen att gå bra.
O visa har inget belopp krav men när du gör om det till extension måste du visa på 400.000 baht låst i 3 månader eller en motsvarande inkomst stämplad av ambassaden och foreignaffair bangkok eller hur det stavas, svår myndighet att stava till.
Jag lever här nere på det...

O visa har inget belopp krav men när du gör om det till extension måste du visa på 400.000 baht låst i 3 månader eller en motsvarande inkomst stämplad av ambassaden och foreignaffair bangkok eller hur det stavas, svår myndighet att stava till.
Jag lever här nere på det...
Låter kanon. Så, minst en motsvarande inkomst på 108 000kr/år eller 9 000kr/mån? I så fall är det lungt. Vi får inkomstdelklaration årligen som kan visas upp på embassy och foreign affairs.

Låter kanon. Så, minst en motsvarande inkomst på 108 000kr/år eller 9 000kr/mån? I så fall är det lungt. Vi får inkomstdelklaration årligen som kan visas upp på embassy och foreign affairs.
Skall inte vara några problem då. Enda är väl Covid idag som kan sätta käppar, men har du det ordnat skall det inte vara något problem.
Följ vad som står på ambassadens hemsida i Stockholm, sen googla extension för gifta och följ det där så är det lugnt.

• Like
Reactions: Dee
Låter bra. Jo, Covid är ett elände, hoppas den förmår att försvinna, eller iallafall minska rejält. Har drygt det dubbla i inkomst samt en liten hög med sparpengar ifall att något oväntat händer. Sen jobbar frugan också. Jag får ta hand om trädgården och katten :)
Om du nu vore 38 år då..??
Info för de som är i Crypto:

thaitax.png

Har en fast livslång inkomst - O Visa har inget krav på givet belopp vad jag kan se, vigselbevis finns, granne kan intyga, inte klart exakt var vi vill bo ännu men någonstans i Phuket först. Raportering till myndighet var 90:e dag är inga probs. Så, det verkar troligen att gå bra.
Jo inkomst på 400 000 Baht ska visas upp som gift och översatt till engelska via ambassad eller konsulat om du nu inte har pengarna på thailändskt konto, alla dokument även passet skall vara översatt till thai då du söker visum.

Det blir en del dokument som skall översättas till Thai när man söker giftemålsvisum, jag avundas dig inte.

1638312467492.jpeg

Jo inkomst på 400 000 Baht ska visas upp som gift och översatt till engelska via ambassad eller konsulat om du nu inte har pengarna på thailändskt konto, alla dokument även passet skall vara översatt till thai då du söker visum.

Det blir en del dokument som skall översättas till Thai när man söker giftemålsvisum, jag avundas dig inte.

1638312467492.jpeg
Ser inte mycket ut, jag behövde över 200 dokument inklusive kopior här.
Ändå inte en enda översättning.
Fyra personliga besök på IM.
Tre månaders handläggning.
Inte bara Thailand som gillar papper i stora mängder.

1638312467492.jpeg
Hehe ok, det får någon kunnig i ämnet ta hand om i så fall.

Ser så ut, men jag har tid, samt att frugan är thai och hon har en del kontakter där.

Har för 1 månad se ändrat mitt från OA till O. Var som Pan Pan skriver, de som skiljer är dom ville ha 2 olika personer som vittnen. Dom var hemma hos oss, 3 st från IM intervjuade och skrev ner de hela de tog ca 1 timma

Det jag visar på bilden är översättningar från svenska till thai, jo det är mer dokument när man söker visum cirka 30-40 kopior och intyg från amphur att man fortfarande är gift.

Hehe ok, det får någon kunnig i ämnet ta hand om i så fall.
Du måste besöka ambassaden och foreign affairs i Bangkok, när jag fixade mina översättningar för 7 år sedan så skötte en agent i Bangkok om det men det tillåter inte ambassaden längre, det är personligt besök som gäller.

Titta in på ambassadens hemsida så finns det nog uppgifter om vad du behöver göra.

• Like
Det jag visar på bilden är översättningar från svenska till thai, jo det är mer dokument när man söker visum cirka 30-40 kopior och intyg från amphur att man fortfarande är gift.
Mycket är nog samma, här var intyget från NBI (utredning) och clearance att man inte har något fuffens som man är i tvist eller eftersökt en bromskloss, 25 arbetsdagar innan det var klart.
Frun måste närvara vid samtliga besök hos IM och utfrågas separat samt att man behöver ett brev från en advokat som ska intyga att man behöver detta visum och att man hederlig samt kapabel att försörja sin familj.
Tursamt slipper man språktest under pandemin som är ett stort hinder för väldigt många.

1638312467492.jpeg
O visa baserat på giftermål har inget inkomstkrav, det har jag levt på många år här, O visum baserat på pension har.
Extension baserat på giftermål som har 400k krav men inte visumet.

Du måste besöka ambassaden och foreign affairs i Bangkok, när jag fixade mina översättningar för 7 år sedan så skötte en agent i Bangkok om det men det tillåter inte ambassaden längre, det är personligt besök som gäller.

Titta in på ambassadens hemsida så finns det nog uppgifter om vad du behöver göra.
Foreign affairs behöver väl bara besökas om man visar inkomst och inte låst på kontot? då skall det dokumentet stämplas av sin ambassad och foreign affairs.
Är man gift här nere så behövs ju ingen översättning då allt är på Thai, vet inte hur hans situation är men jag har ju gift mig här så några översättningar behövdes inte göras.

Tack. Jo, har varit där med "marriage documents" och fått dem översatta på ambassaden i Bkk.

Om man kan byta sin "spouse extension O" till "retirement extension O" så underlättar det betydligt livet vid besök på Immigration. Dels tycker de själva att spouse extension är arbetsbelastande vilket det är. Jag reste in (spouse O-visa) 2013 och gjorde extension spouse. Helvete vad papper. Jag trodde inte det var sant och en massa återbesök, så jag kände mig som en JOJO. Året efter 2014 ändrade jag till extension retirement (det kan man göra från det år du tar ut pension och incomeletter (från ambassaden/konsulatet) 65 000 brutto eller 800 000 bath/ 3 mån ...eller mixed om inte pensionen räcker). Oj vilken skillnad. Rena nöjet besöka immigration numera.

Om man kan byta sin "spouse extension O" till "retirement extension O" så underlättar det betydligt livet vid besök på Immigration. Dels tycker de själva att spouse extension är arbetsbelastande vilket det är. Jag reste in (spouse O-visa) 2013 och gjorde extension spouse. Helvete vad papper. Jag trodde inte det var sant och en massa återbesök, så jag kände mig som en JOJO. Året efter 2014 ändrade jag till extension retirement (det kan man göra från det år du tar ut pension och incomeletter (från ambassaden/konsulatet) 65 000 brutto eller 800 000 bath/ 3 mån ...eller mixed om inte pensionen räcker). Oj vilken skillnad. Rena nöjet besöka immigration numera.
Hos Immigration Office i Maha Sarakham så tar det å fornye pensjons-visumet rundt 20 min. Så jeg synes virkelig syndt på dem som må slite med et ekteskaps-visum.

Foreign affairs behöver väl bara besökas om man visar inkomst och inte låst på kontot? då skall det dokumentet stämplas av sin ambassad och foreign affairs.
Är man gift här nere så behövs ju ingen översättning då allt är på Thai, vet inte hur hans situation är men jag har ju gift mig här så några översättningar behövdes inte göras.
Ingen aning, AMRU fixade allt åt mig men de fick sluta.
Jag har inte gift mig i Thailand.

• Like

Liknande trådar

Tillbaka
Topp