Nåt för alla som tror att dem thailändska grönsakerna är av hög kvalitet att läsa.

Tror det är rätt många som trivs där uppe på landet, jag är inte en av dom men jag känner och har träffat folk som hellre bor där uppe och åker ner imellanåt.
Har man bott där uppe så är det inte så svårt att förstå och är man lagd åt det lantliga hållet (vilket jag inte är) och trivs att umgås med Thai så finns väl det mesta där uppe.
Men trivs man inte på landet och stör sig på det mesta Thai gör så passar det nog inte att bo där uppe.
Jag trivdes med Thaifolket men hatade lantlivet och det borde jag väl förstått jag hatade att bo på Smögen med hemma i Sverige det var värre än på landsbygden här nere.
Som jag har sagt tidigare så är jag anpassningsbar. Det kommer att bli turer ner till kusten och även till Sverige så jag kommer att trivas alldeles utmärkt. Allt annat vore en överraskning för mig själv.

Tror det är rätt många som trivs där uppe på landet, jag är inte en av dom men jag känner och har träffat folk som hellre bor där uppe och åker ner imellanåt.
Har man bott där uppe så är det inte så svårt att förstå och är man lagd åt det lantliga hållet (vilket jag inte är) och trivs att umgås med Thai så finns väl det mesta där uppe.
Men trivs man inte på landet och stör sig på det mesta Thai gör så passar det nog inte att bo där uppe.
Jag trivdes med Thaifolket men hatade lantlivet och det borde jag väl förstått jag hatade att bo på Smögen med hemma i Sverige det var värre än på landsbygden här nere.
Precis och jag trivs iaf där uppe och vill man t.ex. ner och bada eller ta sig någon annanstans så är det inga problem. Men alla gillar det inte, precis som du säger.

Ja visst sitter jag fast men det känns fint trots det. Några år till att jobba, sen blir det till att göra som vissa andra, nämligen ligga i hängmattan och pimpla vatten. :D
Fast får hålla med om att det låter skittråkigt får nästan panikattack bara vid tanken att ha det enda att göra och se fram emot över dagen är att ligga i hängmattan och pimpla vatten.
Men som sagt jag vet att det finns konstiga filurer och trivs man med det så passar det ju bra där uppe själv försöker jag hålla tillbaks en kräkattack vid tanken på mig själv fast i en hängmatta i Isaan med vatten 5555 ;)

Fast får hålla med om att det låter skittråkigt får nästan panikattack bara vid tanken att ha det enda att göra och se fram emot över dagen är att ligga i hängmattan och pimpla vatten.
Men som sagt jag vet att det finns konstiga filurer och trivs man med det så passar det ju bra där uppe själv försöker jag hålla tillbaks en kräkattack vid tanken på mig själv fast i en hängmatta i Isaan med vatten 5555 ;)
5555, vänta bara tills du har blivit torr bakom öronen och har kommit upp i min ansenliga ålder. ;) Man ser annorlunda på livet och sätter värde på helt andra saker när man har mognat. :D :xmas_smiley:

Nä alla e ju olika men det jag mest tänker på som extremt få om ens någon gillar är den extrema värmen som blir där uppe flera mån i sträck. Fy fn för att bo på ett ställe där det är över 40 dagarna i ända.
Men om du gillar och ser fram emot det Berra så har du valt rätt.
Men jag tror nog att vi får se dig här nere i Hua Hin rätt mycket i framtiden ;-)
Lovar att både din fru och ungarna kommer gilla sig här också ett par mån/år.
Tror tom att när dom väl fått smak på det så vill dom bo här och bara hälsa på i byn i mellanåt.

Nä alla e ju olika men det jag mest tänker på som extremt få om ens någon gillar är den extrema värmen som blir där uppe flera mån i sträck. Fy fn för att bo på ett ställe där det är över 40 dagarna i ända.
Men om du gillar och ser fram emot det Berra så har du valt rätt.
Men jag tror nog att vi får se dig här nere i Hua Hin rätt mycket i framtiden ;-)
Lovar att både din fru och ungarna kommer gilla sig här också ett par mån/år.
Tror tom att när dom väl fått smak på det så vill dom bo här och bara hälsa på i byn i mellanåt.
Du är fullt medveten om att det är en extremt stark el nino som härjat i år eller och Asien har varit kraftigt drabbat, att det är inga normala temperaturer dom som varit eller har du missat det?
Nu kommer El Nina och den sägs bli den starkaste någonsin med häftiga skyfall och översvämningar över Asien.

Min fru har varit i Hua Hin hon säger med att det är skittråkigt finns ingenting när jag frågade henne om vi skulle kolla på hus där för nåt år sen, nej blev svaret ;)
Vi kan åka dit och bada i det nya badlandet och stanna där nån helg men inte bo där.
Verkar som hon håller med @Phonta 555 ;) aja jag får se när vi åker dit och badar och testar erat nya lyxhotell ;)

Fast med henne lokalsinne kan hon lika gärna trott att jag mena Hua yai så får ta det med en nypa salt 555.

Du är fullt medveten om att det är en extremt stark el nino som härjat i år eller och Asien har varit kraftigt drabbat, att det är inga normala temperaturer dom som varit eller har du missat det?
Nu kommer El Nina och den sägs bli den starkaste någonsin med häftiga skyfall och översvämningar över Asien.
Jo dom säger det men lite märkligt för inget som jag märkt här. Fram till mitten på April hade vi inte över 33gr nån gång och nu sista veckorna så är 35 max, luftfuktigheten har dessutom hållt sig runt 50% så jag upplever inte att det här året varit varmare än nåt annat jag bott här. Men hoppas att vi får det utlovade regnet framöver för regnar gör det nästan aldrig här mellan dec-maj och förra årets regnsäsong va ovanligt torr så inte mycket vatten kvar i dammarna nu.

Ang din fru och Hua Hin så vet hon väl lika mycket/lite som Phonta så det ger jag inte mycket för. Ungefär som en som kommer till Pattaya i 3 dar och mest ser beachroad och ws och sen dömmer ut stan som ett sexträsk.

Har man inte bott här minst en mån lr 2 i sträck och ansträngt sig lite för att upptäcka stan så är ens tyckande inte mycket värt, dom flesta gör dessutom misstaget att hålla sig runt turistkvarteren och tror sen att dom kan allt om stan.
Men för dig är det nog för litet och tråkigt Jonas, du är ju lite extrem med storstads behovet. Men vattenlandet lär du nog gilla och nån av stränderna så en v kan du nog stå ut, men vänta till dom öppnar den nya shoppingmallen, Blueport, vi har ju Market Village med bio men Blueport ska visst bli rätt mycket större, öppnar nog fram i höst.

Senast redigerad av en moderator:
Jo dom säger det men lite märkligt för inget som jag märkt här. Fram till mitten på April hade vi inte över 33gr nån gång och nu sista veckorna så är 35 max, luftfuktigheten har dessutom hållt sig runt 50% så jag upplever inte att det här året varit varmare än nåt annat jag bott här. Men hoppas att vi får det utlovade regnet framöver för regnar gör det nästan aldrig här mellan dec-maj och förra årets regnsäsong va ovanligt torr så inte mycket vatten kvar i dammarna nu.

Ang din fru och Hua Hin så vet hon väl lika mycket/lite som Phonta så det ger jag inte mycket för. Ungefär som en som kommer till Pattaya i 3 dar och mest ser beachroad och ws och sen dömmer ut stan som ett sexträsk.

Har man inte bott här minst en mån lr 2 i sträck och ansträngt sig lite för att upptäcka stan så är ens tyckande inte mycket värt, dom flesta gör dessutom misstaget att hålla sig runt turistkvarteren och tror sen att dom kan allt om stan.
Men för dig är det nog för litet och tråkigt Jonas, du är ju lite extrem med storstads behovet. Men vattenlandet lär du nog gilla och nån av stränderna så en v kan du nog stå ut, men vänta till dom öppnar den nya shoppingmallen, Blueport, vi har ju Market Village med bio men Blueport ska visst bli rätt mycket större, öppnar nog fram i höst.
Har märkts över hela världen, men ni har väl haft tur.
Jag har varit i både Mahasarakham och Lomsak den varmaste tiden men aldrig haft sådan värme och tycker inte värmen är värre där vid normala väderförhållanden.

Har märkts över hela världen, men ni har väl haft tur.
Jag har varit i både Mahasarakham och Lomsak den varmaste tiden men aldrig haft sådan värme och tycker inte värmen är värre där vid normala väderförhållanden.
Jag har ju knappt varit utanför Hua Hin sen Augusti mer än 2 ggr till Pratchuap 10 mil söderut och sista 2v har helt klart varit dom varmaste här med 34-35, men ändå ingen spec hög fukt i luften.
Precis nu är det 34.5gr och 50% fukt.
Har väl haft uppåt 60% ett fåtal ggr och då känns det helt klart mer men som sagt inte värre än förra året.
Kanske är tur eller så vågar inte den där El Nino sticka upp mot Kungen [emoji3]

Hade svennar från bkk här under Songkran och dom tyckte det va underbart väder här. I bkk hett som helvete och tvätten torkade knappt.

Får vi se ett foto på din luftfuktighetsmætare var du har før någon? På vædret står det att det ær 32 grader me 70% luftfuktighet i Hua Hin nu.

Får vi se ett foto på din luftfuktighetsmætare var du har før någon? På vædret står det att det ær 32 grader me 70% luftfuktighet i Hua Hin nu.
Har aldrig brytt mig om vad det står på internet, jag kollar termometern hemma på altanen och i bilen och går på min egen känsla. Min mätare är av en enkel sort men stämmer alltid med den i bilen och även med grannens som han har på altanen. Jag svettas rätt lätt så känner direkt när det är fuktigt sen ser jag ju hur snabbt tvätten torkar även i skuggan, brukar inte låta den stå så mycket i solen då det bleker tröjor mm.
9ae598e209fe3465e36e707052ca6dfa.jpg

Kollade hos grannen nu som har en ny digital mätare, den visade 32.4gr och 57% fukt så min visar väl 1.5 gr för mycket då och 6.5% för lite fukt. Men oavsett inte varmare än förra året och min mätare visar som sagt för mycket i gr om grannens stämmer.
Men som sagt inte haft känslan att det varit särskilt hett i år.
497de7217a2e50fd6b99e46fdcb1882d.jpg

Du har verkligen en rosenskimrande bild av hur livet i Thailand ska bli Berra. Inget fel i det men du kommer nog precis som vi andra att upptäcka att det inte blir riktigt som man tänkt sig. Det är då när man kommer på det som man inte ska ha låst fast sig vid en plats..

Det ligger mycket i det där du skriver om att det inte blir som man har tänkt sig tycker jag. För den som tar steget att bo i Thailand blir det oundvikligen en hel del nya insikter. Hur man till sist finner sig och var man hamnar vet man så lite om, men det ligger onekligen en risk i att "låsa fast sig" på ett tidigt stadium. :)

Alkoholkonsumtionen ökade i Norr, för det första dricker ju Thaiarna i byarna en hel del och fanns ju inte mycket annat att göra.
Här nere i civilisationen finns så mycket alternativ så här har den minskat till att ligga lägre än den gjort dom senaste 25 åren ;)
Hade man bott kvar där uppe hade la man haft skrumplever nu eller nåt om jag inte hade svält ihjäl först pga. den vidriga maten 5555555.
Så man måste verkligen gilla hängmattan och ha tråkigt för att trivas och vara lättroad ;)
1 år trivdes jag sen gick det snabbt utför när allt inte var nytt och spännande längre, bara samma gamla vanliga dagarna i ända samma jäkla risfält och samma allting, gick inte att ta sig någonstans utan bilen, var helt beroende av den och vågar man inte köra bil där uppe då är man låst.
Så när jag börjar bli torr bakom öronen tänker jag tillbaks på hur det verkligen är att leva där eller gör ett besök i svärföräldrarnas by det räcker för att inte ens tänka tanken på att flytta upp ;)

Blev en bosätta sig i Thailand tråd igen 555555. men det gör inget den första delen i ämnet var väl redan sönder tjötad, tristessen i Isaan och the fun life i Pattaya tröttnar vi ju aldrig att käbbla om samt hästskiten i hua hin som smitit in på ett hörn, skall vi bara få med Phuket med 55555.

Så man måste verkligen gilla hängmattan och ha tråkigt för att trivas och vara lättroad ;)

Förstår att du skojar till det lite, men det finns ju lite fler möjliga scenarion också. ;)

Dock måste man nog ha en eller annan form av stort naturintresse för att finna sig tillrätta där. :)

Liknande trådar

L
Svar
4
Visningar
2 K
litto-58
L

Tillbaka
Topp