Vad för produkter från Sverige gillar Thailändarna?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Borrar och då menar jag till sådan här handborrmaskin.
Svenska borrstål är outstanding när man skall borra i betong och järn.
Jag lånade ut en svensk borr till en thailändare som satte upp ett innertak och han blev väldigt imponerad av dess kvalitet, det var mycket borrande av metallskenor, han menade den svenska borren gick inte att jämföra med något annat.
En sak som saknas i Thailand är lyftkrokar, för de som hanterar rundvirke som ex. calyptus, som kan jämföras med björk. De använder endast händerna för att flytta virket, som ser ut avigt .
Sådana här lyftkrokar kunde också mycket lätt tillverkas i Thailand när de har en modell.

"Rong " sa:
Borrar och då menar jag till sådan här handborrmaskin.
Svenska borrstål är outstanding när man skall borra i betong och järn.
Jag lånade ut en svensk borr till en thailändare som satte upp ett innertak och han blev väldigt imponerad av dess kvalitet, det var mycket borrande av metallskenor, han menade den svenska borren gick inte att jämföra med något annat.

Huvudet på spiken,Thailändska borrar är inte mycket att ha, en kompis hjälper mig här att dra vatten till min tvättmaskin, Samui 2004.....det gick ju sådär då!
2lm5bvl.jpg

Det finns kokkärl i rostfritt som har mycket hög kvalitet i Sverige, som inte går att få tag i Thailand. Det beror på att de har inte den kvaliten på rostfritt stål, som finns i Sverige.

"Rong " sa:
Det finns kokkärl i rostfritt som har mycket hög kvalitet i Sverige, som inte går att få tag i Thailand. Det beror på att de har inte den kvaliten på rostfritt stål, som finns i Sverige.

Nja, där håller jag inte med.....kokkärl av mycket bra kvalitet finns att få tag i, alla internationella fabrikat i stort sett.
Seagull, OBH nordica etc etc

Gjutjärnsgrytor, stekpannor och plättlaggar däremot får man släpa ner, jag har inte hittar några i alla fall, IKEA möjligen grytor men inte gjutjärn mig veterligen.

klockor från Sverige typ Citizen är väldigt populära har flera beställningar tills nästa resa

kom på en sak till syrran hade med sig torkat renkött det var mycket uppskattat

"borat " sa:
Nja, där håller jag inte med.....kokkärl av mycket bra kvalitet finns att få tag i, alla internationella fabrikat i stort sett.
Seagull, OBH nordica etc etc
Om du tar exempelvis en Hackman kastrull och en Seagull och bränner fast gröt så att du har en stor svart fläck i botten.
Jag lovar dig när du skall rengöra de här två kastrullerna kommer du inse att det är skillnad på de här två märkena.

Thailand är ändå ett jordbruksland och mycket folk bor på landsbygen och gräset växer som bara den under regnperioden.
Därför borde det vara stor användning för en lie att exempelvis slå bort gräset från risvallarna m.m.
Jag har aldrig sett en lie på landsbygden, de har mycket lämpligt material att tillverka liar.
Jag har sett personer slå bort gräs med machetan på risvallarna, som de får böja sig ned mycket djupt och måste vara obekvämt.
Många använder buskröjare, men det är inte alla som har tillgång till sådan, en lie får inte heller driftstopp och är billig i drift.
Därför borde de på landsbygden få se hur effektiv en lie är, sedan kan de själva tillverka sådana.

Ja få en lie genom tullen borde inte vara något problem nåt att ta med från Sverige till Thailand.

"Rong " sa:
Thailand är ändå ett jordbruksland och mycket folk bor på landsbygen och gräset växer som bara den under regnperioden.
Därför borde det vara stor användning för en lie att exempelvis slå bort gräset från risvallarna m.m.
Jag har aldrig sett en lie på landsbygden, de har mycket lämpligt material att tillverka liar.
Jag har sett personer slå bort gräs med machetan på risvallarna, som de får böja sig ned mycket djupt och måste vara obekvämt.
Många använder buskröjare, men det är inte alla som har tillgång till sådan, en lie får inte heller driftstopp och är billig i drift.
Därför borde de på landsbygden få se hur effektiv en lie är, sedan kan de själva tillverka sådana.

En lie kan ju vara otymplig att få ner i resväskan, men i en golfbag borde den ju gå ner om man demonterar bladet :)

"borat " sa:
En lie kan ju vara otymplig att få ner i resväskan, men i en golfbag borde den ju gå ner om man demonterar bladet :)
Det finns en site www.melicamedia.se/lie/ som tar upp om liar.
Jag blev mycket förvånad att det finns de som vill bevara den svenska traditionen från tidigare, när lien var ett vanligt redskap på landsbygden.

Vad gäller de här vallarna som finns på risfälten går det snabbare att rensa dem med lie än buskröjare, den som kan hantera lien.

Lien var en utveckling från skäran, som gjorde det lättare att skära säden, därför personen kunde gå upprätt och hade mycket större kapacitet än med skäran.
I Thailand skördar många fortfarande riset med skäran av de små odlarna som det finns många av, lien borde vara en bra ersättare för dem istället för skäran.

"Rong " sa:
Det finns en site www.melicamedia.se/lie/ som tar upp om liar.
Jag blev mycket förvånad att det finns de som vill bevara den svenska traditionen från tidigare, när lien var ett vanligt redskap på landsbygden.

Vad gäller de här vallarna som finns på risfälten går det snabbare att rensa dem med lie än buskröjare, den som kan hantera lien.

Lien var en utveckling från skäran, som gjorde det lättare att skära säden, därför personen kunde gå upprätt och hade mycket större kapacitet än med skäran.
I Thailand skördar många fortfarande riset med skäran av de små odlarna som det finns många av, lien borde vara en bra ersättare för dem istället för skäran.

Snacka om att Thai är ett U-land när dom inte ens har kommit på Lien.
Jag trivs här men satan va korkade dom e i mellanåt.
Ibland när det är nåt tokigt strul så säger tjejen bara "Thailand.." ;D

"ledarn " sa:
Ett tips bara i all vänlighet...:

Prova inte att säga samma sak till henne...
Det brukar Thai ta som ett klagande på deras land och landsmän.....

Som när Afrikaner kallar varandra för ett visst ord..
Men om vi "vitingar" säger samma sak blir det ett jäkla liv....

Man får klaga på Thailand när något är fel!

"ledarn " sa:
Ett tips bara i all vänlighet...:

Prova inte att säga samma sak till henne...
Det brukar Thai ta som ett klagande på deras land och landsmän.....

Som när Afrikaner kallar varandra för ett visst ord..
Men om vi "vitingar" säger samma sak blir det ett jäkla liv....

Inga problem här, hon håller bara med när jag tycker att vissa saker/folk här e korkade, men jag aktar mig för att klaga för mycket och framhåller ofta det jag gillar med Thailand. Jag vill inte ha en tjej som inbillar sig att Thailand och thaiare är bäst i världen så jag lär henne lite försiktig utan att låta allt för nedlåtande om hur saker funkar i andra kulturer och trot eller ej men det går faktiskt hem :D

"Jonas " sa:
Man får klaga på Thailand när något är fel!

Och det är vi besökare som ska komma och berätta vad som ÄR fel?

Saken är väl den då det tex gäller lien, de har inte haft något behov av den typen av redskap i sitt jordbruk, och för den delen hur kan någon vara säker på att det inte existerar någon form av lie i Thailand?

Tänk nu på att bara en I D I O T är säker på sin sak!

"borat " sa:

Saken är väl den då det tex gäller lien, de har inte haft något behov av den typen av redskap i sitt jordbruk, och för den delen hur kan någon vara säker på att det inte existerar någon form av lie i Thailand?

Skadar inte att vi berättar hur saker fungerar i andra kulturer, sen måste man ju inte påpeka vilket som är rätt eller fel.

"borat " sa:

Jag skrev väl inte att vi skall förklara vad som är fel, men jag kan la ha en åsikt om vad jag anser vara fel till exempel korruptionen tycker jag är fel och det påpekar jag. Det finns fel i alla länder och man har rätt till att ha en åsikt (kanske inte i Thailand men jag har en ändå).

Hade svårt att komma på något som uppskattas av Thai.

Men självklart så smäller en svensk Marlboro högre än en thai Marlboro och samma med sprit.

Men makrill i tomatsås går faktiskt hem hos de flesta thai, verkar det som.

Thai tycker att allting som är från thailand är bättre ;) En vän försökte köpa ett nytt fiskespö till äldsta grabben men han skulle promt ha ett skickat från thai för dom är bättre :nod:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp