Nåt för alla som tror att dem thailändska grönsakerna är av hög kvalitet att läsa.

Lära thai är en självklarhet. Och nu skall vi ju inte bo i ett byhelvete utan i Khon Kaen i en village med fler faranger. Förhoppningsvis är någon av dessa ingen stenbordare eller fyllskalle. Så den sociala biten är jag inte orolig för.
Vad är det för skillnad på stenbordare och dom som hänger på forum?
Skvallret låter likadant mistänker jag fast den ena gruppen sitter ute i friska luften och på ett hårdare underlag, vi är ju 2000 talets stenbordare vi som hänger på forumen ;)

Skvallret låter likadant mistänker jag fast den ena gruppen sitter ute i friska luften och på ett hårdare underlag, vi är ju 2000 talets stenbordare vi som hänger på forumen ;)
Det ligger kanske något i det men vi är kanske inte lika fastcementerade. Men även detta är en bra form av social samvaro om än annorlunda tycker jag.

Klockrent Jonas och några här är ju riktiga stenbords proffs [emoji28] [emoji28]

Att bo på landedt har för och nackdelar även i Thailand. Om man har en fru som jag, som har ett akademiskt arbete, finns det bara ett alternativ och det är Bangkok. Min fru har åter och åter igen förmanat mig att skölja alla grönsaker väl oavsett hur de ser ut innan. Okay hon har bott i hela sitt liv här i Thailand så hon måste veta bäst. Grönsaker vi köper kommer antingen från Thailand eller Kina. Om grösakerna är av hög kvalitet eller inte kan jag inte bedöma, men vi äter mycket grönt, och ingen har klagat över dem eller blivit sjuk.

Att bo på landedt har för och nackdelar även i Thailand. Om man har en fru som jag, som har ett akademiskt arbete, finns det bara ett alternativ och det är Bangkok. Min fru har åter och åter igen förmanat mig att skölja alla grönsaker väl oavsett hur de ser ut innan. Okay hon har bott i hela sitt liv här i Thailand så hon måste veta bäst. Grönsaker vi köper kommer antingen från Thailand eller Kina. Om grösakerna är av hög kvalitet eller inte kan jag inte bedöma, men vi äter mycket grönt, och ingen har klagat över dem eller blivit sjuk.

Resultatet av kontaminerade råvaror visar sig först efter många år därför är det svårt att göra en bedömning på kort sikt. Det är min teori. Man får försöka lista ut hur råvaran blivit behandlad och därefter göra en bedömning.

Resultatet av kontaminerade råvaror visar sig först efter många år därför är det svårt att göra en bedömning på kort sikt. Det är min teori. Man får försöka lista ut hur råvaran blivit behandlad och därefter göra en bedömning.
Vilket ju naturligtvis är skitsvårt. Vi äter, så långt det räcker, svärmors hemodlade grönsaker som garanterat är obesprutade. Men självklart skall all frukt och grönt sköljas ordentligt i rent vatten. Och om möjligt skala naturligtvis.

Jag har nog haft en osedvanlig tur när jag träffade en kvinna som Nan. Genom henne har jag kommit i åtnjutande av allt det som ni, kära forummedlemmar förefaller eftersträva.
För det första så är hon välutbildad från tekniska högskolan, arbetar som lärare i biodynamisk odling på gymnasienivå och lite på universitetet. Hon har tillgång till en jordplätt på några rai där hon kan driva upp giftfri mat. Ni har ju här mycket pratat om gifterna i den thailändska maten.
För det andra så har hon ett enormt lokalsinne som införskaffats genom körande i Thailand som säljare inom jordbrukssektorn under 5-10 år. Jag har för sökt dirigera henne med Google maps med fått avslag. " I am Thai I can do what I want".... Ni känner säkert igen det från era egna fruntimmer. Nan har lokalsinne, något som andra tycks sakna i LOS, något ni INTE känner igen från era kära partners,
Ytterligare en sak som innebär glädje för mig är det faktum att hon bor I Pathum Thani och således en timmes körning från Suvvan. Boendet finns i lantlig miljö bland risfält, kossor, höns och grisar. Närmsta tempel återfinns utom hörhåll så man slipper vakna upp till munkarnas atonala mässande.
Pahum Thanis läge gör att man snabbt kan köra till BKK och även igenom stan för att leta sig ner till Hua Hin, om man vill ha en lugn helg,eller till Pattaya om man eftersträver ett vildare liv. Det senare bromsas idogt upp av Nan.
Jag åker ner i nästa månad för att vara med henne och för att se på ett hus som är till salu för 1.700.000 THB. Tomten är på 2000 sqm och lär räcka för en del ekologiskt odlande. Om all går i lås så blir jag permanentboende under nästa år. Ett Thaihus och i bra skick. Ses här nedan
S__27951126.jpg

Hur odlar hon giftfri mat då det ju verkar vara jorden som är mättad med gifter.

Ja, exakt sådana typer av saker kan det vara bra att fundera över och kanske framförallt diskutera med sin partner på förhand. Hur det hela kommer att gå hänger mycket på partnerns förmåga att stödja och hur släckt och familj är.

Hej

Helt klart är det så, men med lite skinn på näsan hos sin partner och lite förståelse ifrån falangens sida så går det mesta att lösa.

Mvh isan lover

Liknande trådar

L
Svar
4
Visningar
2 K
litto-58
L

Tillbaka
Topp