Vad gör ni som bor permanent i Isaan egentligen ...

Jag har bott på samma ställe i Isaan i fem år nu, 5 mil till stan (Korat) och en liten by med ca 500 invånare. Ensam Farang i byn. Egentligen inte så stor skillnad på att bo på landet i Sverige förutom att vädret är mycket bättre här. Brukar dock besöka Sverige och min förra familj när det är som varmast här, ca 2 månader i april-maj. Det är jobbigt när man inte kan gå ut. Har alltid bott i stan - Göteborg - så det var ett stort steg att flytta ut på landet. Jag har byggt ett eget hus här och det var väl full sysselsättning första året men väldigt billigt.

Det viktigaste tycker jag är att vardagen fungerar utan att behöva droga sig. Det kan man spara till festerna. Då måste man hitta något meningsfullt att göra och det är väl väldigt individuellt vilka intressen man har. Jag gillar teknik väldigt mycket och älskar problemlösningar, brukar hitta på nya tekniska lösningar till hushållet och pilla lite med det tills det funkar, här får man ju inget "på köpet". Vatten och avlopp, el, tele, TV och Internet, inget är bara "två hål i väggen". Cyklar och MC kan man göra mycket med själv, moderna bilar har ju passerat det stadiet när man själv kunde "fixa". Internet är viktigt, och det går att fixa överallt där det finns eller har funnits telefon. Nu har jag lite tur då 3BB var tidigt här med fiber, det var ett rejält lyft från TOT som äger kopparledningarna.

Sedan skall ju kroppen ha sitt, mycket cykling blir det, minst ett par timmar i veckan runt i bygden och utforska nya byar och människor. Det förutsätter ju att man kan lite Thailändska som jag har kämpat med sedan jag kom hit, det känns inte som att det går så bra men om man ser 5 år tillbaks så är det en jätteskillnad, man får ge det tid. Någon timma om dagen går åt till de studierna, sedan pluggar jag med en lärare i Korat ett par timmar i veckan, det brukar jag och frugan kombinera med veckohandlande på Makro. Promenader med hunden blir det också någon timma om dagen när vädret tillåter och det inte är för blött eller för varmt. Insekterna är ett litet problem när man går på risfälten, det finns en del riktigt aggressiva. Sedan får man ju hålla utkik så man inte trampar på ormar, jag brukar låta hunden gå före och skrämma iväg kräldjuren.

Så går vardagen, frugan har ju två barn och en stor familj så där finns alltid att göra, precis som i Sverige. Men lite "fest" blir det också. Jag träffar ju en del Faranger i häraden genom Forum på nätet och sedan brukar jag ta två "semestrar" om året, en MC-tur i norr, i år blev det runt Mandalay i Myanmar och en badsemester som jag brukar planera in när gamla vänner från Sverige är här. Lite att se fram emot i vardagen. Jag tycker faktiskt inte att det är så stor skillnad på vardagen här och i Sverige och det är nog bättre ju förr man inser det. Partnern är ju naturligtvis jätteviktig och där har jag haft tur denna gången. Tredje gången gillt...

Sedan driver vi numera ett kafe mitt ute bland risfälten men det är en annan historia som jag får spara till senare.
Hej så upplever jag issan ungefär ,det finns alltid något man kan syssla med tex finns ett stenbord utanför affären trevligt att avgjuta skymningen med en öl å grillad kyckling ca 60 bath 2-3 ggr veckan .Räcker inte det finns Udon-Thani ca 27 km

Sedan driver vi numera ett kafe mitt ute bland risfälten men det är en annan historia som jag får spara till senare.

Jag gillar kaffe och gärna på lite ovanligare ställen. :) Mitt bland risfälten låter super, och passar också väldigt bra med min inplanerade Isaantur. :) Hur hittar man kafét?

Jag gillar kaffe och gärna på lite ovanligare ställen. :) Mitt bland risfälten låter super, och passar också väldigt bra med min inplanerade Isaantur. :) Hur hittar man kafét?
Läst om frystorkat, du måste ta med dig. Vill du att andra issanfolk skall dricka ditt medhavda kaffet sakall du ha massa socker och mjölk med sig. Det är roligt med sällakap.

Rätt konstigt att min mobil lägger in ett a överallt, sakall, sällaskap mm mystiskt
Undrar om det är en thaimodell

jo issan har bott här snart 3 år hus och trädgård är klare, men de tar sin tid att sköta den med. Sen köte ja en begangnad pick up, en begangnad pickup i isaan de är spännande. den är lagad med Silicon stipes och gud vet vad, men snart fungerar allt. var inne hos toyota och kollade upp dom tyckte den var ok. sen att ja dricker några öl ibland men de har ja ju gjort innan ja komm hit också. Ja och min fru lever ett behagligt liv här uppe vi trivs och pysslar på. Så ser mitt issan ut

Det är alltid roligt med besök! Du hittar oss på Google maps, Nong Ma Coffee house. Här är länken: goo.gl/pKam5g

Säg till innan så jag är hemma!

jo issan har bott här snart 3 år hus och trädgård är klare, men de tar sin tid att sköta den med. Sen köte ja en begangnad pick up, en begangnad pickup i isaan de är spännande. den är lagad med Silicon stipes och gud vet vad, men snart fungerar allt. var inne hos toyota och kollade upp dom tyckte den var ok. sen att ja dricker några öl ibland men de har ja ju gjort innan ja komm hit också. Ja och min fru lever ett behagligt liv här uppe vi trivs och pysslar på. Så ser mitt issan ut
Låter som småland eller skåne. När jag pluggade i lund så drog mina skånska studentvänner mig till ett ställe ute på var vet inte jag men vilket drag... Tillbaka på sextiotalet men det var häftigt.
Några öl är också ok om det inte blir huvudnumret i livet.

Jag har mina vietnamesiska kaffefilter i rostfritt, så frystorkat klarar jag mig från. ;) Ska ta med mig lite socker för sällskapets skull. :)
Var handlar du kaffe till det, jag tycker det blir/är som presskaffe, men har inte riktigt hittat rätt än. Åhhh, nästa resa ska jag ha med mig Blå Mocca. :wai::):nod:

Var handlar du kaffe till det, jag tycker det blir/är som presskaffe, men har inte riktigt hittat rätt än. Åhhh, nästa resa ska jag ha med mig Blå Mocca. :wai::):nod:
Blå mocca lät häftigt.
Var ett tag sedan uppe på bergen här i norr nära lao och de odlar kaffe på höga höjder. Sedan dess har jag bara druckit Thaikaffe från norr,... så gott tro eller ej.
Tror att en del av den totala upplevelsen är att man har sett det själv. Skall lägga in några bilder när jag hittar dom.
Kommer ihåg ungar som sprang efter oss och ville visa lönnvägar genom bergen.
Har fått några riktigt bra vänner darifrån så även kaffet har en extra krydda.

Det är alltid roligt med besök! Du hittar oss på Google maps, Nong Ma Coffee house. Här är länken: goo.gl/pKam5g

Säg till innan så jag är hemma!

Och det säger du nu:eek:
Verkar ligga bara typ 3 km från huvudvägen. Har passerat dig var vecka senaste tiden. Har ni mat också? Vi brukar stanna i Koratområdet för lunch.

I kambodja blev jag bjuden på utspytt från en vessla kaffeböna, jag hoppas att jag blev blåst för det smakade ...kaffe:rolleyes:...så man har en till upplevelse kvar, för det ska vara något extra.:wai:

Och det säger du nu:eek:
Verkar ligga bara typ 3 km från huvudvägen. Har passerat dig var vecka senaste tiden. Har ni mat också? Vi brukar stanna i Koratområdet för lunch.

Vi har ingen mat än, har fokuserat på kaffet. Men det kommer i början på nästa år.
Lite längre än 3 km, 8 km från 2:an (SP60 macken)

Jag gillar att variera mig och brukar köpa med mig lite olika av sådant som luktar mycket utan att sticka i näsan. :) Har en Blå påse från Coop just nu. Låter kanske dåligt med Coop, men det är det faktiskt inte. :) Gillar man lukten så brukar det bli bra. :)

Blå mocca lät häftigt.
Var ett tag sedan uppe på bergen här i norr nära lao och de odlar kaffe på höga höjder. Sedan dess har jag bara druckit Thaikaffe från norr,... så gott tro eller ej.
Tror att en del av den totala upplevelsen är att man har sett det själv. Skall lägga in några bilder när jag hittar dom.
Kommer ihåg ungar som sprang efter oss och ville visa lönnvägar genom bergen.
Har fått några riktigt bra vänner darifrån så även kaffet har en extra krydda.

Thaikaffe kan vara jättegott och är också internationellt eftertraktat. Dangerous Grounds på Discovery har varit på Doi Chang där även jag var och köpte väldigt gott kaffe för 3 år sedan. :)

Norra Thailand har suveränt kaffe, jag kör presso på DOI french roast på morgonen. Jag kan inte dricka frystorkat längre efter att vi startade kafét, har insett hur illa det smakar.

Thai dricker ju mest sötsliskigt iskaffe eftersom det krävs en del för att göra god Espresso, kan man inte det så döljer man beskan med massor av mjölk och socker. Precis som med 3 in 1.

En facinerande berättelse fast uppfattar en svag underton av melankoli. Kanske bara vad jag upplever.
Många saker du berättar är häftiga och borde lyfta från vardagsisaan.
Vet inte om jag har en felaktig syn på isaan. Tycker inte det för jag gillar isaan men när jag läser inlägg därifrån så finns det ofta en underton av melankoli. Lite som Finland :xmas_smiley:
Fast jag gillar skarpt luktung från isaan och folk därifrån är så lattjo på något sätt.
Upplysa mig gärna för hänger inte med riktigt.

Du har nog rätt angående melankolin om man inte tar den bokstavligen. Stadslivet lämnar ju inget direkt tid och utrymme för eftertanke, något som det finns gott om här. Jag har stunder när livet inte är så kul, här precis som i Sverige. Lite som Tage Danielsson så bra uttryckte det; "livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något". Bara de lite mörkare stunderna balanseras upp av tider med engagemang och entusiasm så är det inte farligt. Ibland längtar jag hem till livet där allt är så enkelt och förutsägbart men det blir ju lätt tråkigt det också. Det räcker med några månader om året i Sverige för att inse det.

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
A
L
Svar
2
Visningar
1 K