"Jonas " sa:
Men det är ju skillnad, det Hans kollar på är färdigt condot står där riskfaktorn är borta du ser vad du får och vet att du får det.
Jag kollar ju på innan första betongpelaren är slagen i marken, högrisk, kanske aldrig blir klart etc.
Mäklaren sa att det satta priset från innan uppstart till färdigt stiger med ca. 30%, och det är ju inte värdet i sig, utan vad dom kommer begära för lgnhtrna från Condots sida när det står klart och risken borta.
Så innan uppstart får man ju ett mycket lägre pris och vad jag förstod från mäklaren är det bara ett begränsat antal som säljs till det priset.
Drar man bort 30% på det Hans stittade på så låg det kanske på 2.1 millioner vid uppstart och det kan nog stämma med vad jag har för mig jag sett någonstans innan gällande det condominiumet.
Jag skulle aldrig själv köpa där, det fanns saker jag såg som nackdelar, även om fastigheten är färdigt kan den gå i kk om de inte lyckas sälja minst 50% av lägenheterna (c:a 1000 lägenheter totalt).
Jag värderar dessa 36kvm till 100.000kr = 400.000bath och inte tio öre mer! Jag tror mest ryssar köper där.
För 2miljoner bath kan man köpa lågsäsong i någon av Wietaleys fastigheter, c:a 50 kvm och stor terrass, pool. Lägger man på 1miljon bath får man c:a 70kvm, bra läge i Jomtien Complex som har bästa läge. Tycker man att stor terrass är viktigt så har alla lägenheter det där.
UTSIKTEN är lika viktig som en stor terrass -man vill inte stirra in i en vägg eller känna klorlukt från vatten som flyter runt huset.
Jag värderar min egen HAVSUTSIKT väldigt högt! Det byggs mycket och det byggs mycket som är undermåligt, långt från stranden, trånga korridorer osv.
Exempel på bra utsikt, min egen havsutsikt, här köper man för c:a 1,4miljonerbath och det är en välskött, bra fastighet, butiker i bottenplanet, allt uthyrt, fastigheten får in stora pengar, det är också av stor vikt, annars bli det KOSTNADER och vilka får betala dem?
INSYN - något jag tycker är av avgörande betydelse, jag vill inte att grannar ska kunna se in i lägenheten, det kunde man i objektet jag tittade på, det kan man inte i min fastighet. En terrass utan insyn vill man sitta på annars inte och man måste ha någon vettig utsikt om inte havsutsikt.
Snart dags för en promenad till News och lunch.