Medicinska problem för oss män / gubbar

Jag hör dåligt fortfarande på höger öra så det blir nog att åka och undersöka samt få rengjort örat förhoppningsvis idag.

Inget att vänta på, störande när man inte hör på bägge öronen.
Du kan testa att trycka/pressa fingret på baksidan av örat, precis över öronsnibben. Massera/tryck runt lite där så kanske det iaf tillfälligt släpper.

/ SatanG

Inget att vänta på, störande när man inte hör på bägge öronen.
Du kan testa att trycka/pressa fingret på baksidan av örat, precis över öronsnibben. Massera/tryck runt lite där så kanske det iaf tillfälligt släpper.

/ SatanG
Tog i morse kontakt med SOS i Danmark då jag inte hör på höger öra fortfarande efter De-wax behandlingarna.

Jag blev hänvisad av SOS att åka till Bangkok Hospital där det konstaterades vid hörselprov att min hörsel på höger öra har förvunnet nästan totalt! Vänster öra okej men med en dipp i speciellt 3000-6000 Hz området som kommit efter många års vistelse i bullriga miljöer.

Jag kunde inte se när läkaren tittade in i mina öron med kameran men frugan såg på bildskärmen att det var väldigt rött i höger öra jämfört med vänster och att problemet inte är orsakat av mycket vax av vad jag kunde förstå. Trumhinnan intakt också vad jag kunde förstå.

Jag skall nu äta hög dos av bl.a. sterioder (kortison) inform av Prednisolone morgon och kväll i 10 dagar framåt och sedan göra ett återbesök på Bangkok Hospital.

Får hoppas att jag nu inte permanent har förlorat hörseln på höger öra! Märkligt att bara vakna och känna att hörseln är borta på ett öra men tur man har två…

Tog i morse kontakt med SOS i Danmark då jag inte hör på höger öra fortfarande efter De-wax behandlingarna.

Jag blev hänvisad av SOS att åka till Bangkok Hospital där det konstaterades vid hörselprov att min hörsel på höger öra har förvunnet nästan totalt! Vänster öra okej men med en dipp i speciellt 3000-6000 Hz området som kommit efter många års vistelse i bullriga miljöer.

Jag kunde inte se när läkaren tittade in i mina öron med kameran men frugan såg på bildskärmen att det var väldigt rött i höger öra jämfört med vänster och att problemet inte är orsakat av mycket vax av vad jag kunde förstå. Trumhinnan intakt också vad jag kunde förstå.

Jag skall nu äta hög dos av bl.a. sterioder (kortison) inform av Prednisolone morgon och kväll i 10 dagar framåt och sedan göra ett återbesök på Bangkok Hospital.

Får hoppas att jag nu inte permanent har förlorat hörseln på höger öra! Märkligt att bara vakna och känna att hörseln är borta på ett öra men tur man har två…
Förstår att du blir orolig men lite hypokondri varning på dig tycker jag. Du har väl åkt på en kraftig inflammation i örat. Det ordnar sig säkert.

Du väntade för länge, en infektion kan ge bestående men.

Kände ingen förvarning att något var på gång över huvud taget utan vaknade med att hörseln på höger öra var nästan borta.

Enligt flera här inget att bekymra sig om utan säkert orsakat av en vaxpropp som man absolut fixar själv…

Okej jag gjorde ett försök med vaxlösande medel men det gav inget resultat, så jag tog tidigt imorse steget att ringa till SOS och hade de inte sagt okej så hade jag oavsett uppsökt läkarvård.

Har har dock blivit ordinerad Kortison, som hjälper med inflammationer, inte infektioner.

Är det en infektion han har?

Jag har kontaktat SOS per telefon igen för att informera dem vad som hände idag och om planerat återbesök mm.

Bad SOS också kolla att de har fått del av den thailändska läkarens utlåtande (det hade precis kommit dem till del) och att jag önskar ha en ”second opinion” från en läkare hemma om diagnosen samt om medicineringen verkar korrekt? Det kan dock ta någon dag och har redan börjat att medicinera och det rör sig troligtvis om någon form av inflammation. Men läkaren jag träffade var fåordig men trodde jag skulle få någon diagnos på papper men se det fick jag inte. Konstigt nog hade inte SOS min mejl/e-post adress och vet att jag lämnat denna men fick lämna den igen…

Senast ändrad:
Förmodligen vad
Förmodligen då det är väldigt rött i örat och behandling med kortison som hämmar inflammationer.
Förmodligen vad? Infektion eller inflammation?

Du säger att han väntat förlänge och att inflationen kan ge bestående men.

Ändå har han blivit ordinerad antiinflammatorisk preparat av Läkare på Bangkok Hospital.

Förmodligen vad

Förmodligen vad? Infektion eller inflammation?

Du säger att han väntat förlänge och att inflationen kan ge bestående men.

Ändå har han blivit ordinerad antiinflammatorisk preparat av Läkare på Bangkok Hospital.
Ja han borde besökt läkare betydligt tidigare.
Onödigt att vänta när han har bra försäkring.

Summa summarum är: Man skall inte lyssna för mycket till råd från amatörer utan känner man sig orolig är det bättre att kontakta vården innan ett eventuellt problem har gått för långt. Men visst, i detta fall är första tanken vaxpropp.

Hoppas att eländet ger med sig nu och att hörseln återkommer snarast.

IMG_2009.png

Läkaren på Bangkok Hospital säger inflammation.

Du säger infektion.

Lyssna på professionen @Gårilla inte wanna be forum läkare.

Det kan gå riktigt illa då........
Ja, och du säger inflation (#1209)..... Så man undrar vad du egentligen gnäller om. Skulle mkt väl kunna vara både infektion eller inflammation, men inflation tror jag du är ute och cyklar med.....

Ja, och du säger inflation (#1209)..... Så man undrar vad du egentligen gnäller om. Skulle mkt väl kunna vara både infektion eller inflammation, men inflation tror jag du är ute och cyklar med.....
Inflammation lindras med kortison
inflektion med antibiotika
Inflation med höjd ränta

Forumdoktorn ovan ställde en diagnos som den äkta läkaren inte har gjort.

Nån hjälte tyckte @Gårilla skulle trycka in tops i hörselgången också.

Kvacksalveri var tidigare ett brott.

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0