Jag lovade ju lite tidigare här att berätta om hur det gick till när jag skulle till Immigration Office här i Phitsanulok för att ansöka om mitt "extension of stay". Trots att många inklusive Legolas uppmanat mig att inte söka varianten "visa extension based on marriage". Det skulle ju vara så hiskeligt besvärligt och krångligt.
Som den envise jäkel man ju är, så sporrade det ju mig bara ändå mer till att försöka med den varianten.
Ok det skall erkännas det är lite mer papper, men det är inte jättekrångligt.
Det som skall med är följande:
1. Ansökningsformulär TM. 7
2. 1st foto 4x6cm
3. Avgift 1.900 baht
4. Intygad kopia av mitt pass
5. Fruns husregistration Tabien Baan
6. Fruns id-kort
7. Inkomst bevis ifrån Sv. Ambassaden på att jag tjänar minst 40.000 baht per månad. Eller har 400.000 baht på ett bankkonto i en thailändsk bank.
8. Om jag väljer alternativet där jag skall ha 400.000 baht på banken. Tänk på att de pengarna skall första gången funnits där i 2 månader innan, sedan skall de ha varit på kontot i 3 månader.
9. Du skall också gå till banken och få ett brev som intygar att du verkligen har ett tillgodohavande på kontot på det belopp som bankboken säger.
Gör det samma dag eller dagen innan så det är färska papper
Hit är det detsamma. Men 65000 Bath/månad eller 800000 på banken gäller om man är pensionär.
Detta är vad som tillkommer
1. Äktenskapsintyg
2. Intervju på Migration.
3. En karta som visar vägen till vårt hus
4. Foton av fru och äkta man inne i huset samt foton av oss ihop där man kan se adressen och också huset med oss ihop på bilden.
5. De gör ett hembesök. Tar lite bilder och skriver en massa i sina papper. Immigration hade också bjudit in By/Områdes bossen. Vi ropade på vår granne att han också skulle komma över.
Jag gick till banken det första jag gjorde den dagen. De fattade meddetsamma vad jag ville. De hade tydligen en mall i datorn för de fyllde bara i mitt namn sedan var det klart.
Nästa stopp var Amphoer. Vårt äktenskap hade vi redan förra året registrerat här i Thailand, men jag gick för säkerhetsskull till Amphoer här och fick ett färsk utdrag ur registret det heter Kor ror 22 om man gift sig utomlands och Kor ror 2 om man gift sig i Thailand. De ville ha 50 bath för att skriva ut det, inget kvitto!
Tredje stopp var Immigration. Ingen lång kö. Vi väntade nog bara ca 10 minuter innan det var vår tur. Jag lämnade över alla papper alla i den ordning som angetts ovan. Två ex av allt. Tack och bock, och sedan skrev vår handläggare en massa i sina papper jag fick också signera alla handlingar och frugan likaså.
Intervjun på Immigration fattade jag nog aldrig när den gjordes men de pratade med frugan en del. Men jag uppfattade det mest som detaljer om hennes syskon osv.
Foton är ju lätt fixade, så det var enkelt.
Karta, det blev en skärmdump på Google map.
Hembesöket var också helt odramatiskt. Grannen intygade att vi var sams för det mesta. Jag kopierade hans ID-kort för det ville de ha. Samma sak med områdes bossen.
Sedan sa de tack så mycket, de ville inte ha mat eller andra mutor trots att vi frågade. Kanske var de lite skraja för att försöka med mutor, grannen är advokat!
Alla papper de fyllt i skall nu skickas till Chiang Mai för godkännande. Men de försäkrade mig att det är bara för byråkratins skull. Vi lyder tydligen under Chiang Mai. De önskade mig välkommen till Immigration den 6/12. Då får jag min stämpel.
Bifogar en bild på hembesöket.
/Anubaan