Bilder från Anubaans vardag här i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Bilder på njutbar thailandsvila är ju alltid njutbara..

Koh Chang
IMG_0084.jpg

Båttur
063.jpg

Bara vara.
060.jpg

Phuket
IMG_4218.jpg

Det är nog lätt att missa att jag skapade den här tråden för att berätta i ord och bild vad som sker i min vardag. Jag kallade ju inte tråden för "Bilder från Anubaans vardag här i Thailand" Jag får väl be någon moderator att ändra trådnamnet så att det inte blir några missförstånd. B-tung och Paginatus jag är inte sur på er på något sätt. Bara kul att se vad andra medlemmar här har för sig.

/Anubaan

"anubaan " sa:
Det är nog lätt att missa att jag skapade den här tråden för att berätta i ord och bild vad som sker i min vardag. Jag kallade ju inte tråden för "Bilder från Anubaans vardag här i Thailand" Jag får väl be någon moderator att ändra trådnamnet så att det inte blir några missförstånd. B-tung och Paginatus jag är inte sur på er på något sätt. Bara kul att se vad andra medlemmar här har för sig.

/Anubaan
Tack Anubaan! Jag hade missförstått. Har nu hittat en tråd "Dagens bild". Kanske ska jag även
lägga in något i tråden "Det gjorde mig glad"........ :)

Paginatus (som kanske borde kallas ting-tong istället.........)

"paginatus " sa:
Tack Anubaan! Jag hade missförstått. Har nu hittat en tråd "Dagens bild". Kanske ska jag även
lägga in något i tråden "Det gjorde mig glad"........ :)

Paginatus (som kanske borde kallas ting-tong istället.........)

Paginatus du ska inte bry dig om gamla hundar dom har svårt o lära sig nåt nytt ;)

Pag, öppna upp en egen tråd om du vill

Jag lovade ju lite tidigare här att berätta om hur det gick till när jag skulle till Immigration Office här i Phitsanulok för att ansöka om mitt "extension of stay". Trots att många inklusive Legolas uppmanat mig att inte söka varianten "visa extension based on marriage". Det skulle ju vara så hiskeligt besvärligt och krångligt.
Som den envise jäkel man ju är, så sporrade det ju mig bara ändå mer till att försöka med den varianten.
Ok det skall erkännas det är lite mer papper, men det är inte jättekrångligt.
Det som skall med är följande:1. Ansökningsformulär TM. 7
2.
1st foto 4x6cm
3.
Avgift 1.900 baht
4.
Intygad kopia av mitt pass
5.
Fruns husregistration Tabien Baan
6.
Fruns id-kort
7.
Inkomst bevis ifrån Sv. Ambassaden på att jag tjänar minst 40.000 baht per månad. Eller har 400.000 baht på ett bankkonto i en thailändsk bank.
8.
Om jag väljer alternativet där jag skall ha 400.000 baht på banken. Tänk på att de pengarna skall första gången funnits där i 2 månader innan, sedan skall de ha varit på kontot i 3 månader.
9. Du skall också gå till banken och få ett brev som intygar att du verkligen har ett tillgodohavande på kontot på det belopp som bankboken säger.

Gör det samma dag eller dagen innan så det är färska papper

Hit är det detsamma. Men 65000 Bath/månad eller 800000 på banken gäller om man är pensionär.

Detta är vad som tillkommer
1.
Äktenskapsintyg
2.
Intervju på Migration.
3.
En karta som visar vägen till vårt hus
4.
Foton av fru och äkta man inne i huset samt foton av oss ihop där man kan se adressen och också huset med oss ihop på bilden.
5.
De gör ett hembesök. Tar lite bilder och skriver en massa i sina papper. Immigration hade också bjudit in By/Områdes bossen. Vi ropade på vår granne att han också skulle komma över.

Jag gick till banken det första jag gjorde den dagen. De fattade meddetsamma vad jag ville. De hade tydligen en mall i datorn för de fyllde bara i mitt namn sedan var det klart.

Nästa stopp var Amphoer. Vårt äktenskap hade vi redan förra året registrerat här i Thailand, men jag gick för säkerhetsskull till Amphoer här och fick ett färsk utdrag ur registret det heter Kor ror 22 om man gift sig utomlands och Kor ror 2 om man gift sig i Thailand. De ville ha 50 bath för att skriva ut det, inget kvitto!

Tredje stopp var Immigration. Ingen lång kö. Vi väntade nog bara ca 10 minuter innan det var vår tur. Jag lämnade över alla papper alla i den ordning som angetts ovan. Två ex av allt. Tack och bock, och sedan skrev vår handläggare en massa i sina papper jag fick också signera alla handlingar och frugan likaså.

Intervjun på Immigration fattade jag nog aldrig när den gjordes men de pratade med frugan en del. Men jag uppfattade det mest som detaljer om hennes syskon osv.

Foton är ju lätt fixade, så det var enkelt.

Karta, det blev en skärmdump på Google map.

Hembesöket var också helt odramatiskt. Grannen intygade att vi var sams för det mesta. Jag kopierade hans ID-kort för det ville de ha. Samma sak med områdes bossen.

Sedan sa de tack så mycket, de ville inte ha mat eller andra mutor trots att vi frågade. Kanske var de lite skraja för att försöka med mutor, grannen är advokat!

Alla papper de fyllt i skall nu skickas till Chiang Mai för godkännande. Men de försäkrade mig att det är bara för byråkratins skull. Vi lyder tydligen under Chiang Mai. De önskade mig välkommen till Immigration den 6/12. Då får jag min stämpel.

Bifogar en bild på hembesöket.

/Anubaan

CIMG5948.jpg

Härligt att det verkar ordna sig så fint för dig, Anubaan. :)

Och gott att du kan visa "det spattiga gamla öket" i Chaiyaphum att hinder är till för att övervinnas. ;D ;D ;D

:wai:

"anubaan " sa:
Jag lovade ju lite tidigare här att berätta om hur det gick till när jag skulle till Immigration Office här i Phitsanulok för att ansöka om mitt "extension of stay". Trots att många inklusive Legolas uppmanat mig att inte söka varianten "visa extension based on marriage". Det skulle ju vara så hiskeligt besvärligt och krångligt.
Som den envise jäkel man ju är, så sporrade det ju mig bara ändå mer till att försöka med den varianten.
Ok det skall erkännas det är lite mer papper, men det är inte jättekrångligt.
Det som skall med är följande:1. Ansökningsformulär TM. 7
2.
1st foto 4x6cm
3.
Avgift 1.900 baht
4.
Intygad kopia av mitt pass
5.
Fruns husregistration Tabien Baan
6.
Fruns id-kort
7.
Inkomst bevis ifrån Sv. Ambassaden på att jag tjänar minst 40.000 baht per månad. Eller har 400.000 baht på ett bankkonto i en thailändsk bank.
8.
Om jag väljer alternativet där jag skall ha 400.000 baht på banken. Tänk på att de pengarna skall första gången funnits där i 2 månader innan, sedan skall de ha varit på kontot i 3 månader.
9. Du skall också gå till banken och få ett brev som intygar att du verkligen har ett tillgodohavande på kontot på det belopp som bankboken säger.

Gör det samma dag eller dagen innan så det är färska papper

Hit är det detsamma. Men 65000 Bath/månad eller 800000 på banken gäller om man är pensionär.

Detta är vad som tillkommer
1.
Äktenskapsintyg
2.
Intervju på Migration.
3.
En karta som visar vägen till vårt hus
4.
Foton av fru och äkta man inne i huset samt foton av oss ihop där man kan se adressen och också huset med oss ihop på bilden.
5.
De gör ett hembesök. Tar lite bilder och skriver en massa i sina papper. Immigration hade också bjudit in By/Områdes bossen. Vi ropade på vår granne att han också skulle komma över.

Jag gick till banken det första jag gjorde den dagen. De fattade meddetsamma vad jag ville. De hade tydligen en mall i datorn för de fyllde bara i mitt namn sedan var det klart.

Nästa stopp var Amphoer. Vårt äktenskap hade vi redan förra året registrerat här i Thailand, men jag gick för säkerhetsskull till Amphoer här och fick ett färsk utdrag ur registret det heter Kor ror 22 om man gift sig utomlands och Kor ror 2 om man gift sig i Thailand. De ville ha 50 bath för att skriva ut det, inget kvitto!

Tredje stopp var Immigration. Ingen lång kö. Vi väntade nog bara ca 10 minuter innan det var vår tur. Jag lämnade över alla papper alla i den ordning som angetts ovan. Två ex av allt. Tack och bock, och sedan skrev vår handläggare en massa i sina papper jag fick också signera alla handlingar och frugan likaså.

Intervjun på Immigration fattade jag nog aldrig när den gjordes men de pratade med frugan en del. Men jag uppfattade det mest som detaljer om hennes syskon osv.

Foton är ju lätt fixade, så det var enkelt.

Karta, det blev en skärmdump på Google map.

Hembesöket var också helt odramatiskt. Grannen intygade att vi var sams för det mesta. Jag kopierade hans ID-kort för det ville de ha. Samma sak med områdes bossen.

Sedan sa de tack så mycket, de ville inte ha mat eller andra mutor trots att vi frågade. Kanske var de lite skraja för att försöka med mutor, grannen är advokat!

Alla papper de fyllt i skall nu skickas till Chiang Mai för godkännande. Men de försäkrade mig att det är bara för byråkratins skull. Vi lyder tydligen under Chiang Mai. De önskade mig välkommen till Immigration den 6/12. Då får jag min stämpel.

Bifogar en bild på hembesöket.

/Anubaan

Tydligare än så kan det inte bli, men det gäller bara i Phitsanulok...eller? ;D

insayt

Hahaha Det är ju alltid roligt att gnabbas lite med Legolas. Men jag måste väl tillstå att det är lättar att söka pensionärs varianten. Men som sagt ovan det är inte så stor skillnad på att söka giftermåls varianten. Det var faktisk på det hela tagit rätt kul.

/Anubaan

"Insayt " sa:
Tydligare än så kan det inte bli, men det gäller bara i Phitsanulok...eller? ;D

insayt

Tja kraven är ju från regelboken, men själva förfarandet kan säkert variera. Jag tror att vi överlag har en rätt så smidig Immigration här i Phitsanulok.

Kan det ha något att göra med att vår utlänningsförening här skänkte dom en AC till deras nya kontor. Eller att det på väggen där hänger en tavla med foton på medlemmarna. Dock inte mitt för de har inte hunnit få dit det ännu!

/Anubaan

Ja det där såg inte så svårt ut o tack för att du va så noga me förfarandet det får bli ett lika dant för mig me sen när det e dax

Jo visst är det enklare med retierement. Men för en gammal byråkrat som jag, så fixade jag ju lätt den andra varianten ;D

Var inte ledsen nu jag skrev ju också att det är lättare med retierement. Så du har ju i sak helt rätt.

Hur var begravningen?

/Anuban

Nu är det dax igen damma av den här tråden. Det var ett tag sedan jag skrev något men de kommande avsnitten får er att förstå varför.

Vi har nu haft vårt första besök av vänner från Sverige sedan vi flyttade ner hit i augusti. Vi hämtade våra vänner i Bangkok den 14 november och sedan dess har vi haft tre underbara veckor tillsammans. Vi började med att visa de smala vindlande gränderna i Chinatown med dess myriader av människor och mopeder som på något förunderligt sätt lyckas ta sig fram med varor till alla butiker längs gränderna. Trots att jag själv varit där ett flertal gånger är jag lika fascinerad av detta lite annorlunda Bangkok.
Nästa dag så tog vi bussen upp till Phitsanulok. En lite annorlunda restaurang besökte vi. Den är byggd runt några fiskdammar, man sitter som på en liten flotte vid kanten av dammen. Stället heter Somtham pho söa. vilket väl blir Somtham på mattan om man översätter det. Somtham är en stående rätt där, men jag har lärt mig att beställa en Somtham Thai. Då får jag en utan namphlaa och små krabbor. Smakar faktisk riktig frisk och gott. Men vi åt också friterat fläsk med klibbris och en grillad firre med mycket vitlök. Alla blev mätta och glada.
Vi han också bland mycket annat med en tur till Sukhothai och dess historical park. Ett område med en massa tempelruiner. Där hittade Ingemar en ny kompis på trappan upp till en ruin. Efter några dagar var det dags för nästa utflykt denna gången till ChiangMai. Men mer om den och den långa resan dit i nästa avsnitt
Bild 1-3 ChinaTown
Bild 4-5 Somtham po söa
Bild 6 Sukhothai Historical Park
Bild 7 Ingemar med ny kompis

/Anubaan

IMG_4520_edited-1 [800x600].jpg

IMG_4517_edited-1 [800x600].jpg

IMG_4521_edited-1 [800x600].jpg

CIMG5991 [800x600].JPG

CIMG5999 [800x600].JPG

IMG_3923 [800x600].JPG

IMG_3928 [800x600].JPG

Efter några dagar på "hemmaplan" så bestämde vi att ChiangMai var ett ställe man inte får missa när man reser runt i Thailand.

För några år sedan åkte vi med Nakon Chai Air som är ett bussbolag även om namnet för tankarna till ett flygbolag. Hur som helst har de mycket bekväma bussar, så jag for ner till busstationen för att köpa biljetter. Det misslyckades totalt! Damen bakom luckan hävdade att boka plats det gick minsann inte! Lite lamt försökte jag förklara att det gick bra förra gången. Men hon var envis och meddelade bara kom ner hit när ni skall åka så får vi se om det finns plats. Både min fru och hennes syster försökte få rätsida på situationen, men det gick bara inte. Det finns minst ett bolag till som trafikerar sträckan Phitsanulok - ChiangMai, men jag var sur som ättika och sa att då tar vi tåget.
Bort till järnvägsstationen i flygande fläng. Där var det inga problem. Vi fick våra biljetter, kostade ca 300 bath per person och då ingår mat och kaffe meddelade damen i biljettluckan. Det lät ju strålande. Men jag hade i mitt uppretade tillstånd glömt att jag färdats med detta tåg en gång tidigare. Då mellan Bangkok och Phitsanulok. Det borde jag kommit i håg!
Det är nämligen en smalspårs järnväg med slitna tågsätt som färdas på de spåren. Resan skulle ta ca 5 timmar och det är ungefär samma som för bussarna. Tåget skulle avgå 13.15 men var försenat så vi kom i väg en timma senare. Vi skulle då enligt tabellen vara framme vid 7 tiden. Men icke tåget stånkade sig fram i snigelfart. Vi kom fram vid 12 tiden på kvällen, så det blev en 10 timmars resa. Samma tid som flyget till Sverige tar! Men våra gäster tyckte att det var ett äventyr att berätta om för barnbarnen. Så de var nöjda, frugan och jag var väl måttligt roade av den resan och dessutom som frugan inte missade att flera gånger förklara, det var mitt fel!
Men det var glömt till nästa dag. Nu hade vi ett par trevliga dagar med utflykter i området. Det blev som vanligt elefant uppvisning, flottfärd, rida på elefanter och åka oxkärra. Vi besökte även en Orkidefarm och naturligt vis longneck tribe folket och de andra bergsfolken i deras byar. Den sista dagen ägnade vi åt att ta en bil till Doi Intranon. Det är en nationalpark med vattenfall och Thailands högsta punkt.Den är 2565 meter över havet. Där har Thailändska försvaret byggt två monument ett till Kungens 60 årsdag och ett till Drottningens 60 årsdag.
Det har ju tidigare på forumet diskuterats om huruvida den gula husboken som vi utlänningar kan skaffa oss ger samma inträde i parker och dylikt som Thai betalar. Jag gick in som Thai i samtliga parker och andra turistattraktioner. Enda undantaget var Grand Pallas i Bangkok, där fodrades Thailändsk ID-kort.

Här kommer lite bilder.

IMG_4048 [800x600].JPG

IMG_4062 [800x600].JPG

IMG_4070 [800x600].JPG

IMG_4080 [800x600].JPG

IMG_4095 [800x600].JPG

CIMG6289 [800x600].JPG

mkt fina bilder, vi har sagt nästa år ska vi till Chiangmai ( 5 år ) måste få tummen ur ;D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp