Dubbelt medborgarskap Thai från födseln/ svensk senare

Klart han skall göra militärtjänst skall väl inte fostra en vapenvägrare.

Ligger något i vad du skriver.

Militärtj. i TH är nog lite annorlunda än den någonsin varit i Norden.Här är det ofta minst 2 år som gäller, samt en stenhård disciplin.Tyvärr så finns det en hel del med preparat, som inte är så bra, i en del förband.

Hej!
jag skulle behöva få lite hjälp om hur de ligger till med vissa regler. Jag har dubbelt medborgarskap både i Thailand och i Sverige. Thailändskt medborgarskap fick jag genom att min mor var thailänskt medborgare när jag föddes (i Sverige). Och senare så skaffade min mor ett svenskt medborgarskap och då fick även jag ett svenskt medborgarskap via henne. På ett papper så från Migrationsverket så står de jag även har kvar mitt gamla medborgarskap Sverige/ Thailand.
Jag har aldrig haft ett thailänskt pass, personnummer osv, Utan endast de svenska personnumret eftersom jag blev folkbokförd i Sverige. Och reser jag utomlands så åker jag alltid på svenska passet. så jag undrar om jag fortfarande har dubbelt medborgarskap?. Det thailändska medborgarskapet kan väl inte försvinna bara för att jag inte thailänskt pass eller så? Jag är 22 år nu.
Jag ska åka till USA snart och då ska man fylla i ett inresetillstånd där man svarar på olika frågor om sitt medborgarskap osv, därför är jag lite orolig över om de är svårare att godkännas för man har dubbelt medborgarskap.

To Acquire Thai Nationality

According to the Thai Nationality Act (2535 B.E.), it is possible for a person born to either father or mother of Thai nationality, within or outside Thailand, to acquire Thai nationality.

To Apply for a Thai Birth Certificate

1. A child born to a Thai parent outside Thailand is entitled to acquire Thai nationality, the parents can apply for a birth certificate for their child at the Royal Thai Embassy in the country of birth.

2. The following documents are required in order to obtain a Thai birth certificate :
- Certificate of Birth or Notification of Live Birth in Hebrew which can be translated into English at the Embassy (translation fee is NIS 90)
- 2 copies of the marriage certificate of the parents
- 2 copies of the passport of the father and the passport of the mother (either two Thai passports or one Israeli and one Thai passport)
- 2 copies of the identity cards of the father and of the mother

The Embassy needs 5 working days to issue a Thai birth certificate..

http://www.thaiembassy.org/telaviv/en/services/685/17389-Consular-Information.html

Sorry för att det blev Tel Avis sida. På den svenska står det bara på Thai

/Enis

Att göra eller inte göra militärtjänst i Thailand är inte enbart en akademisk fråga.... Frugans kusin beordrades till södra Thailand under militärtjänsten och sprängdes i luften av en bomb monterad på en motorcykel... Han blev bara runt 20 år gammal....

Att göra eller inte göra militärtjänst i Thailand är inte enbart en akademisk fråga.... Frugans kusin beordrades till södra Thailand under militärtjänsten och sprängdes i luften av en bomb monterad på en motorcykel... Han blev bara runt 20 år gammal....

Det var just sådana fall som jag tänkte på i mitt inlägg.

Beklagar sorgen.

Men bara för att din mamma hade thailändskt medborgarskap när du föddes så får väl inte du det automatiskt när du föddes i Sverige? Jag skulle bli väldigt förvånad om min son skulle ha thailändskt medborgarskap.

Vad jag vet så måste man få ut ett födelsebevis från BB som man sedan översätter till ett thailändskt birth certificate som man sedan kan skaffa thailändskt pass på. Jag har själv inte gjort det, endast läst om det.

Liknande trådar

A
Svar
59
Visningar
14 K
U
A
Svar
0
Visningar
2 K