Kommer Thai Airways överleva skuld- och coronakrisen ?

 

PDT

Aktiv medlem
Jag vet, att det finns en annan tråd om "Flyg och övriga transporter i Coronatider", men jag anser, att Thai Airways (Thai) behöver en egen tråd, då dom problem, som bolaget har nu, är annorlunda än problem hos andra flygbolag. Man har ju i åretal flygit med förlust, och coronakrisen är bara droppen.....

Det spekuleras i, att Thai kommer att flyga utenriks ganska snart, men jag tycker inte, att det låter sannolikt.
Thai har lämnat in ansökan om"rehabilitation" vid Central Bankruptcy Court i Bangkok, och första möte i fallet blir 17. Augusti.
Innan dess finns risken, att flygplan från Thai beslagtas, om dom landar i t.ex. Europa, p.g.a. obetalda skulder.

Vidare har thailändska regeringen ju inte kommit ut med, vilka utlänningar man önskar ta emot eller när man vill ta emot dom.

Mera följer......

P.S. Själv hoppas jag, som kund hos Thai, att dom klarar av problemen.
 
Senast ändrad:
Naturligtvis kommer Thai Airways att överleva, det kommer regeringen att se till.

Det har stått i media att det framkommit korruption och lyckas man skaka av sig de extra kostnaderna kan det gå elegant, om det vill sig väl.
 
ja dom kommer att overleva, bara dom far bort alla som flyger gratis, alla som jobbar inom Thai airways plus slakt och vanner, regeringstjanstemen , politiker med mera som inte betalar en enda satang
Har också framkommit att Yingluck (Thaksin) sett till att gynna Shinawatras affärsintressen på bekostnad av Thai Airways.
 
Naturligtvis kommer Thai Airways att överleva, det kommer regeringen att se till.

Det har stått i media att det framkommit korruption och lyckas man skaka av sig de extra kostnaderna kan det gå elegant, om det vill sig väl.

Det verkar som, att du inte är uppdaterat med senaste nytt om Thai.
En tid lång låt det som att regeringen vilja ge Thai ett stort lån, men sedan ändrade regeringen sig. Dom har sållt några prosent av aktierna, så numera har thailändska regeringen en ägarandel lägre än 50 %, vilket betyder, att Thai numera inte är ett "State Enterprise", men bara ett "public Company"

Jag tror, att bara det gör, att många investerare känner sig lurade. Dom har investerat på grunn av, att Thai var ett "State Enterprise" med stöd från thailändska staten, då är det ju säkert, att man får tillbaka sin investering, men nu är det alldeles osäkert, vad som händer.
 
ja dom kommer att overleva, bara dom far bort alla som flyger gratis, alla som jobbar inom Thai airways plus slakt och vanner, regeringstjanstemen , politiker med mera som inte betalar en enda satang

Nu har du nämnt i stort sett alla de problem, Thai har, men med din kännedom om Thailand och thai sedvanor, tror du verkligen,att något kommer att ändra sig ?
 
Just nu är dom i ett konkursförfarande och rekonstruktion för att börja om från noll.
Sanering av skulder till banker, långivare, flygplatser, uthyrning av plan och anställda är en stor post.
Då är risken att fodringar och skulder till passagerare inte kommer att ersättas.
Att blåsa kunderna som ska ge framtida intäkter efter en rekonstruktion vore korkat.

Jag tror INTE de som har biljetter med Thai Airways blir blåsta på några pengar men det kommer att ta tid.

Skulle de mot all förmodan blåsa kunderna har de hamnat i ett svårt läge att återstarta företaget.

Citat från andra tråden!

Jag skulle vilja rekommendera, att dom, som avvakter återbetalning från Thai, och som har betalat med kreditkort, försöker att få tillbaka pengarna via kreditkortföretaget.

Jag har läst, att detta är möjligt, men har inte egen erfarenhet.

Jag känner mig ganska säker på, att Thai inte har något önska att blåsa kunderna, men numera är det ju inte Thai, som avgjör, vem som ska ha pengar och när !
Det är ju nu upp til Central Bankruptcy Court att hitta ett sätt att gå vidare på. Men inte bara upp till dom, därför att enligt fler artiklar i tidningarna ägs 70 % av skulderna till utländska kreditorer, så dom har ju också något att säga om, hur det ska gå.
 
Det verkar som, att du inte är uppdaterat med senaste nytt om Thai.
En tid lång låt det som att regeringen vilja ge Thai ett stort lån, men sedan ändrade regeringen sig. Dom har sållt några prosent av aktierna, så numera har thailändska regeringen en ägarandel lägre än 50 %, vilket betyder, att Thai numera inte är ett "State Enterprise", men bara ett "public Company"

Jag tror, att bara det gör, att många investerare känner sig lurade. Dom har investerat på grunn av, att Thai var ett "State Enterprise" med stöd från thailändska staten, då är det ju säkert, att man får tillbaka sin investering, men nu är det alldeles osäkert, vad som händer.
Vill man blåsa de som ger inkomster, kunderna, så är det kört. Finansiärerna vet att när de lånar ut pengar finns det en risk som de har i kalkylen från början. De som tagit risken får ta smällen. Man pissar inte på de som ska föda alla i framtiden, dvs kunderna.
 
Vill man blåsa de som ger inkomster, kunderna, så är det kört. Finansiärerna vet att när de lånar ut pengar finns det en risk som de har i kalkylen från början. De som tagit risken får ta smällen. Man pissar inte på de som ska föda alla i framtiden, dvs kunderna.
Det handlar säkert inte om att medvetet vilja blåsa sina kunder, man gör nog vad man kan för att återbetala. Men det är naturligtvis jobbigt för dom som är drabbade, det rör sig lätt om 25-30.000 för en familj med flyg under sommarlovet. Vi tänkte boka men jag ville avvakta och det var en evinnerlig tur. Dock inte säkert med Thai men det har blivit med dom hittills tack vare direktflyget från Köpenhamn.
 
Vill man blåsa de som ger inkomster, kunderna, så är det kört. Finansiärerna vet att när de lånar ut pengar finns det en risk som de har i kalkylen från början. De som tagit risken får ta smällen. Man pissar inte på de som ska föda alla i framtiden, dvs kunderna.
poängen är numera, att det inte är Thai, som bestämmer, vem som ska ha pengar, det bestäms vid Central Bankruptcy Court, och där finns finansiärerna säkerligen representerade av massor av advokater !
Kunderna, som vill ha tillbaka sina pengar, har säkert inte råd med sånt !

Såklart förstår jag och säkert alla andra, att det är inte bra att lura sina kunder, men frågan är, vad dom största finansiärerna tycker är det bästa sätt att få tillbaka pengarna.
I alla vanliga fall står vanliga kunder sist i kön.
 
poängen är numera, att det inte är Thai, som bestämmer, vem som ska ha pengar, det bestäms vid Central Bankruptcy Court, och där finns finansiärerna säkerligen representerade av massor av advokater !
Kunderna, som vill ha tillbaka sina pengar, har säkert inte råd med sånt !

Såklart förstår jag och säkert alla andra, att det är inte bra att lura sina kunder, men frågan är, vad dom största finansiärerna tycker är det bästa sätt att få tillbaka pengarna.
I alla vanliga fall står vanliga kunder sist i kön.
Finansiärerna borde vara intresserade av framtiden för företaget och där är kunden viktig. Ingen kund, inga pengar och de förlorar ändå mer.

Det tror jag de begriper som vill tjäna pengar.
 
Nu finns ju inga pengar i kassan.

Många anställda vill ha lön som är svårt ge dom redan idag.

I bästa fall får passagerare en voucher som kan användas inom en period.
Så har de flesta bolag löst sina fordringar för inställda flyg.

Sen är frågan om det blir så många linjer kvar för Thai när man bantat färdigt.
Troligen bara CPH i Skandinavien.
Jag tror dom prioriterar linjerna i Asien.
 
Nu finns ju inga pengar i kassan.

Många anställda vill ha lön som är svårt ge dom redan idag.

I bästa fall får passagerare en voucher som kan användas inom en period.
Så har de flesta bolag löst sina fordringar för inställda flyg.

Sen är frågan om det blir så många linjer kvar för Thai när man bantat färdigt.
Troligen bara CPH i Skandinavien.
Jag tror dom prioriterar linjerna i Asien.
Det tror jag också, CPH och matarflyg med SAS från ARN och OSL. Tur att CPH bara ligger 40 min tågresa hemifrån...
 
Nu finns ju inga pengar i kassan.

Många anställda vill ha lön som är svårt ge dom redan idag.

I bästa fall får passagerare en voucher som kan användas inom en period.
Så har de flesta bolag löst sina fordringar för inställda flyg.

Sen är frågan om det blir så många linjer kvar för Thai när man bantat färdigt.
Troligen bara CPH i Skandinavien.
Jag tror dom prioriterar linjerna i Asien.

Jag är inte säker på, att du har rätt, att dom enbart prioriterar linjerna i Asien.

Denna artikel från Bangkok Post indikerar, att Thai önskar att behålla rutterna till Europa:

Utdrag från artikeln:
"A state-appointed committee following up on the airline's rehabilitation, headed by Deputy Prime Minister Wissanu Krea-ngam and with Mr Prapas sitting as a member, will arrange the help, he said.
The troubled airline turned to the government because it has many contracts with trading partners and legal obligations that can only be resolved with the state's help.
Mr Prapas said the airline formally asked the Wissanu committee to coordinate with the government during a meeting on Monday when THAI acting president Chakkrit Parapuntaku presented a progress report on the carrier's rehabilitation plan which will next go to the Central Bankruptcy Court (CBC).
The airline specifically needs the government's help in reallocating slots for its flights.
Mr Prapas said the Foreign Affairs Ministry will notify the authorities in countries where THAI provides services about the airline's rehabilitation before the bankruptcy court.
This will prevent THAI's aircraft from being impounded by overseas creditors.
The Wissanu panel will take up the issue with the Foreign Affairs Ministry which will appeal to foreign countries where THAI is present to help prevent its aircraft being seized by creditors.


Jag undrar varför thailändska politiker tror, att de kan förhindra flygplan från att beslagtas bara för att dom orienterar regeringer i Europa om utveklingen.
Om det finns ett giltigt krav mot ett företag kommer domstolar i Europa säkert att hedra detta ( till skillnad från Thailand)

Det är, som att thai politiker (generalerna) tror, att saker i Europa fungerar på samma sätt som i Thailand.

Redan nu har jag läst många artiklar, där medlemmer av thailändska regeringen berättar, hur denna rehabiliteringsprocess kommar att äga rum.

man känner, att det redan gått besked till domstolen om, hur urfallet ska vara ! :oops:
 
Senast ändrad:
Om Thai vill ha kvar linjer som tidigare får dom inte ha allt för stora skulder i olika länder och flygplatser.

Att bara skippa alla skulder och starta om på nytt fungerar inte i Europa.
Då vill övriga bolag också slippa betala.
Thai blir tvungen att förhandla med samtliga som har fodringar.

Alla flygbolag har problem med att göra rätt för sig i dag, även dom som gick bra innan Covid19 ställde planen på marken.
 
  • Like
Reactions: PDT
Citat från andra tråden!

Jag skulle vilja rekommendera, att dom, som avvakter återbetalning från Thai, och som har betalat med kreditkort, försöker att få tillbaka pengarna via kreditkortföretaget.

Jag har läst, att detta är möjligt, men har inte egen erfarenhet.

Jag känner mig ganska säker på, att Thai inte har något önska att blåsa kunderna, men numera är det ju inte Thai, som avgjör, vem som ska ha pengar och när !
Det är ju nu upp til Central Bankruptcy Court att hitta ett sätt att gå vidare på. Men inte bara upp till dom, därför att enligt fler artiklar i tidningarna ägs 70 % av skulderna till utländska kreditorer, så dom har ju också något att säga om, hur det ska gå.
Kreditkortsföretagen vill väl vänta tills det är klart att Thai inte kommer betala några pengar innan de betalar? Eller kan man få från kreditskortsföretagen iaf?
Väntar själv på pengar från Thai som efter nyheten om "rekonstruktion" skickade mail till mig om att de skulle återbetala biljetterna. Biljetterna betalade jag med ett Ecsterkort (Mastercard).
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp