Köpa hus i Thailand

Jo jag har sett det ,Norskt folk som bor här och lever som råttor , har knappt råd med mat .. Jag har en ganska bra pension idag , vad gäller flyktingproblemet kan jag hålla med dig ,dock kommer nu detta att bli en snabb ändring på ...
Norge har levt på oljan som nu snart sinar och oljeindustrien går förbannat dåligt , dessutom har även ni en massa flyktingar som tär på Er ekonomi
Du menar då att du som Norsk pensionär får 42,000 Norka kronor i månaden , var har du fått den uppgiften ifrån .......................

:)
Allt är bättre i Norge det är därför EV flyttade till Sverige och en norsk jenta dög inte så han skaffade en thaifru.Kunde inte låta bli!

Jo jag har sett det ,Norskt folk som bor här och lever som råttor , har knappt råd med mat .. Jag har en ganska bra pension idag , vad gäller flyktingproblemet kan jag hålla med dig ,dock kommer nu detta att bli en snabb ändring på ...
Norge har levt på oljan som nu snart sinar och oljeindustrien går förbannat dåligt , dessutom har även ni en massa flyktingar som tär på Er ekonomi
Du menar då att du som Norsk pensionär får 42,000 Norka kronor i månaden , var har du fått den uppgiften ifrån .......................

:)

Jag har inte sagt att jag får 42.000 i månaden , det är dina ord .
En vanlig Svensk pension har cirka 12.000 etter skatt , och många som har mindre .

Du skrev att du som Norsk har dubbelt så mycket som en Svensk , jag är Svensk och har 21.000 svkr/månad före eller efter skatt har väl för fn ingen betydelse . .
Jag har ca 16000 efter skatt , du har då 32.000 efter skatt
I Fablernas värd ........................

En genomsnitt Pension i Sverige ligger på Kr 17.000 före skatt som är 35 % i Sverige .
Jag har Norsk Pension på Kr 25.000 i månaden och 13 % skatt
Och så har jag Svensk Pension , alla invandrare får god Svensk Pension . se foto

P1050016.jpg

P1050018.jpg

P1050019.jpg

Du bör nog lära dig ett och annat om Sveriges skatteregler , en pensionär har det år han blir 66 ett grundavdrag på i mitt fall 63000 svkr att dra av innan skatt beräknas på kvarstående belopp , det ger mig en skatt på ca 24 % ,EJ 35 % som du anger .. Och för övrigt dritter jag i vad du framhåller som bevis . Vi har massor med pensionärer som har både 30-35000 svkr i månadne före skatt ..
Norge har ICKE dubell pension mot Sverige.......................
Barnlådenivå nu EV .. Lägg ner .

Du bör nog lära dig ett och annat om Sveriges skatteregler , en pensionär har det år han blir 66 ett grundavdrag på i mitt fall 63000 svkr att dra av innan skatt beräknas på kvarstående belopp , det ger mig en skatt på ca 24 % ,EJ 35 % som du anger .. Och för övrigt dritter jag i vad du framhåller som bevis . Vi har massor med pensionärer som har både 30-35000 svkr i månadne före skatt ..
EV tolkar det han läser som fan läser bibeln.

Alle Svenskar som jag har prata med och här på forumet , har for lav pension till å få helårs Visa
För for två år sedan var det 16.000 kronor och i dag är det 18.000 Kronor i månaden .
Och när du har så hög pension , så må du få deg helårs visa . det har jag.

Måste man ha ålderspension för att få helårsvisa?
Räcker det inte bara att man har en viss summa på banken och ev är 50+?

Du behöver inte ha ålderspension och du behöver inte vara gift med en Thai för att få helårs Visa
Jag fick helårs VISA for 6 år sedan , jag var på Thai konsulat i Oslo sedan jag är norsk och sökte ,
som gift skulle du ha Kr 16.000 i månaden , som inte gift var det högre , jag kommer inte i håg .min inkomst
Men min årsinkomst var på 1 miljon Baht och de godtog dom , då var inte min Svenske pension med
Så jag hade helårs VISA länge för jag blev gift .

Du behöver inte ha ålderspension och du behöver inte vara gift med en Thai för att få helårs Visa
Jag fick helårs VISA for 6 år sedan , jag var på Thai konsulat i Oslo sedan jag är norsk och sökte ,
som gift skulle du ha Kr 16.000 i månaden , som inte gift var det högre , jag kommer inte i håg .min inkomst
Men min årsinkomst var på 1 miljon Baht och de godtog dom , då var inte min Svenske pension med
Så jag hade helårs VISA länge för jag blev gift .
Du ska vara över 50 år, vill jag minnas, kravet är ett konto i thaibank på minst 800 000 baht eller en lön på mins t 800 000 baht. Är du gift med thai är kravet 400 000 baht. Är man två gifta svenskar gäller väl 800 000 baht var vill jag minnas (men kan minnas fel).

Har man en lön/pension på minst 800 000 baht kan det vara skönt att slippa byråkratin har jag förstått ...

Du ska vara över 50 år, vill jag minnas, kravet är ett konto i thaibank på minst 800 000 baht eller en lön på mins t 800 000 baht. Är du gift med thai är kravet 400 000 baht. Är man två gifta svenskar gäller väl 800 000 baht var vill jag minnas (men kan minnas fel).

Har man en lön/pension på minst 800 000 baht kan det vara skönt att slippa byråkratin har jag förstått ...
Dessa var ju de ekonomiska kraven sen finns det ju annat man ska ha med sig. Men det finns så många här inne som kan dessa regler så jag ska inte ens försöka lägga mig i!

Senast redigerad av en moderator:
Helårs Visa : jag hade 5000 Baht i Bangkok Bank och hade en årsinkomst Cirka Nk 20.000 for månaden
och var inte gift med Thai , av de fick jag helårs VISA

Håller väl med dig delvis , skall du däremot bygga ett hus uppe i Isaan så skiljer priserna rejält mellan Thai och Farangplånbok . Eller så är det såsom "skrönorna" säger dvs. hustrun samt Thaifamiljen blåser Farangen och delar på summan med byggaren som i och med etta aldrig visar den riktiga summan för byggnationen............... Skulle vilja se den Farang som bygger frugans hus till samma slant eller till och med till den dubbla kostnaden ... 150,000 svkr för ett 87m2 hus med allt färdigt (vatten samt el) krossad marmor i golven samt gedigna trädörar samt luckor . Gjuten platta utanför huset samt en fortsättning på husets tak mot solsidan 6x 14 m.. .det kostar lättn farang 500,000 svkr att bygga ..Tomten icke inräknad

Jag VET att detta händer alltför ofta , jag kan ge namn samt adress på objekt i Isaan detta ar klargort då farangen är avpolleterad och paret separerade , då skryter ofta en Thai om hur hon tjänat en extra hacka på den "dumma farangen".

Jag har aldrig träffat någon som personligen blivit blåst enligt ditt exempel men jag har läst om det på diverse forum så jag tvivlar inte på att det hänt, händer och kommer fortsätta hända. Som du antyder så handlar det dock inte om dubbel prissättning utan att någon närstående vill ha en del av kakan. Det är givetvis jävligt trist för den utsatte men samtidigt har han inte bara blivit lurad utan även låtit sig luras. Det är ju trots allt så att det är alltid upp till en köpare att förhandla och att tacka nej om man inte är nöjd med ett pris och min erfarenhet är att det i Thailand alltid är köparens marknad.

Min invändning var mot EVs påstående att det med automatik skulle vara ett högre pris när man som utlänning ska köpa ett hus, som det olyckligtvis kan vara i nationalparker eller liknande. Finns säkert en och annan säljare, Thai som utlänning, som tror att de kan få ett högre pris av en utlänning men det är som sagt var upp till var och en att förhandla fram sitt eget pris.

Det vanligaste är väl att man försöker kränga mark för högre pris till en farang ... sen kan ju så klart offerterna skilja sig åt, man måste ju veta marknadspriset och ta hjälp av thai!

Men det är ju alltid lätt att bli lurad om man inte förstår vad det borde kosta.

Halva summan gäller då men mer byråkrati.
Inte så mycket byråkrati för marriage visum till 1 års multiple entry.
Jag lämnar in 2 foto, anställningskontrakt där min lön står (eller kopia på bankbok), kopia av vigselbeviset, kopia av id kort eller personbevis, kopia av hennes husbok, kopia av hennes id-kort och 4-5 dagar så har jag visumet. Gjort likadant båda gngr jag sökt 1 års visum på Thai konsulatet i Gbg.

Tillfälligt uppehållstillstånd då är det mer byråkrati men det är ju en annan sak.

Senast redigerad av en moderator:
Inte så mycket byråkrati för marriage visum till 1 års multiple entry.
Jag lämnar in 2 foto, anställningskontrakt där min lön står (eller kopia på bankbok), kopia av vigselbeviset, kopia av id kort eller personbevis, kopia av hennes husbok, kopia av hennes id-kort och 4-5 dagar så har jag visumet. Gjort likadant båda gngr jag sökt 1 års visum på Thai konsulatet i Gbg.

Tillfälligt uppehållstillstånd då är det mer byråkrati men det är ju en annan sak.
Vad jag hört från stenborden är ju att man ska ha foto på sig och frun framför huset, att de vill göra hembesök etc. Men är väl som vanligt i Thailand, olika på olika ställen och sen lite saltade berättelser ;)

Liknande trådar

A
Svar
25
Visningar
5 K
S
H
Svar
4
Visningar
3 K