Köpa beg. Toyota Pickis

 
Man kan väl leva i det förgångna trots låg ålder , och likaväl vara i täten som äldre
Tråkig motorkaraktär ,, hmmm tycker inte jag

Fn vad slö den verkar ...

Då har vi sett en Alpina och någon Mustang med någon diesel spis, samt ett Le Mans race.

Självklart finns det snabba dieslar, men dom har fortfarande tråkig karaktär.
Dieselknacket kommer som ett brev på posten efter en stund ändå och gör det näst intill olidligt.
 
Det finns en del som kan skruva ok, men det är svårt att hitta tyvärr.

Anledningen till att jag tycker att @jp ska byta kylaren också är att de kan ha gjort rent kylaren innan försäljning, och det är svårt att veta hur mycket material som är kvar. Så även om den är tät nu så kan den spricka om en månad. Är den trots allt bra skött och kylaren inte är bytt, så är det hög tid att byta den nu eftersom förväntad livslängd brukar vara ca 10 år.

Sedan har jag samma resonemang för kylaren som med kylarslangarna, att det är så billigt att byta (ca 2000-5000 Bath beroende på vilket alternativ man väljer) så man vet när det är gjort och slipper riskera att köra den torr och åka på en helrenovering för 50000-100000 Bath som man kanske dessutom behöver göra om ett par gånger om man har otur innan man hittar en bilmekaniker som gör ett bra jobb. Så det är dumt att snåla in på det, tycker jag iaf. :)
Vem har lurat i dig att en kylare bara skulle hålla 10år?
 
Vem har lurat i dig att en kylare bara skulle hålla 10år?
Haha, ja jag kan ju ha blivit lurad. :) Jag kollade en massa sidor angående kylare för ett tag sedan eftersom jag tänkte byta för säkerhetsskull, och de rekommendationer jag hittade varierade mellan 8 och 12 år. Jag vet att de kan hålla längre än så om man sköter dem bra, men i en generell rekommendation så här på ett forum som dessutom gäller för en thailändsk gammal bil så vill jag inte bidra till falska förhoppningar. Jag har i tillägg några dåliga erfarenheter av både av dåliga kylare och dåliga kylarslangar i Thailand som också bidrar till att jag är skeptisk till att behålla dessa komponenter för länge.

Den kylare jag har nu är köpt begagnad för 4 år sedan, och den tänkte jag egentligen byta men har bestämt mig för att jag kan köra med den ett tag till nu när jag har installerat den där summern som larmar för övertemperatur eftersom kylaren fortfarande ser ut att vara bra.

Vad menar du objektivt sett är förväntad livslängd för en kylare?

Det verkar som att du och även @Phonta är inne på att @jp borde fortsätta att köra med den kylare som sitter i? Varför isåfall? De är ju så billigt att byta den och slangarna för att sedan tryggt kunna dra iväg på långturer. För att inte tala om allt besvär man besparar sig och att slippa riskera att råka ut för en mekaniker som inte har koll på hur man helrenoverar en motor. Det är en del noggranhet och kompetens som ska till för att det ska bli bra, och det är också viktigt att de nya reservdelarna är av bra kvalitet.

Den verkar ju så fin och bra den här bilen han har köpt, och jag tycker det skulle vara synd om den blir överhettad inom några månader när det är så pass billiga och enkla ingrepp som ska till för att bättra på oddsen enormt. :)
 
Okej jag har aldrig hört talas om åldersgräns som du @suriya , nu har jag ju mest erfarenhet i Sverige men själv har/haft många bilar med 30-40 år gamla kylare/slangar.
Men iofs har man ju alltid glykol i som skyddar mot rostangrepp m.m. så det hjälper ju till.
Självklart skillnad på klimatet men 10år låter ändå väldigt lite.
 
Okej jag har aldrig hört talas om åldersgräns som du @suriya , nu har jag ju mest erfarenhet i Sverige men själv har/haft många bilar med 30-40 år gamla kylare/slangar.
Men iofs har man ju alltid glykol i som skyddar mot rostangrepp m.m. så det hjälper ju till.
Självklart skillnad på klimatet men 10år låter ändå väldigt lite.

Inte jag heller egentligen innan jag fick anledning att söka information. På förhand trodde jag också att det skulle vara längre förväntad livslängd. :)

Jag tror, som dig, att det är rätt stor skillnad i Sverige där folk är tvugna att köra med glykol pga vinterhalvåret. Klimatet har nog betydelse också, och vattnet har betydelse. Vatten med lågt ph-värde är tecken på att kolsyra/koldioxid ligger bundet i det och gör att livslängden förkortas, och har man dessutom inte kylarvätska i så kan jag tänka mig att en kylare under dessa förutsättningar blir ganska kortlivad.
 
Jag arbetat som fordons mekaniker i Kalix o även där har man fått byta under 10 år gamla kylare med konstiga frät skador.
 
Rätt ,med slutet kylsystem blir kokpunkten närmare 120+c ej slutet ca 107+c om jag minns rätt,så man bör ha det i varmare länder åxå :thumbsup::cool:
 
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
937
Anonyma
A
A
Svar
15
Visningar
3 K
anonymous
A
G
Svar
42
Visningar
11 K
A
 
Tillbaka
Topp