Köpa lägenhet i Thailand

Tja Mr Newdawn ville ju få det till att TS mer var ute efter att skryta att han hade dom vilket jag inte alls tror då det väl inte är nån summa att skryta om.

Ok, jag fattade inte riktigt då jag själv tycker 500k är en hygglig slant. Ja naturligtvis beroende på vad man ska göra förstås.
Ang. TS tvivlar jag på att köpa condo för att hyra ut är en bra investering, möjligtvis om det är för eget/familjens boende. Spekulation på detta bör komma efter nästa ekonomiska krash/tvärnit istället, känns för sent i nuläget. Det skulle man gjort för länge sen isf men jag kan naturligtvis ha fel även i detta :)

/ SatanG

Diktaturer kan ju var säkra ur ett ekonomiskt perspektiv. Men tycker inte thailand hör till ett av dem. Finns inga internationella banker i thailand. De flesta ekonomiskt starka thailändare flyttar sin tillgångar utomlands.

Diktaturer kan ju var säkra ur ett ekonomiskt perspektiv. Men tycker inte thailand hör till ett av dem. Finns inga internationella banker i thailand. De flesta ekonomiskt starka thailändare flyttar sin tillgångar utomlands.

Finns flera internationella banker i Thailand.
Rika thailändare har alltid flyttat pengar utomlands, många sannolikt oskattade.
Flyttas det mer nu än normalt beror det nog på att riksbanken har sagt att bahten är övervärderad med 15% mot dollarn och att företag och privatpersoner bör tänka på det. Sas än varning om vart de tror, och vill, att bahten ska gå.

/ SatanG

Pratar med en Thai som driver ett apotek i Chumphon.
Dom säljer gansksa högklassiga produkter och har drivit apoteket i 10 år. Dom har även butiker i Surat Thani och i Prachuap Khirikan. Ingen av dessa är ju turist städer utan ganska genuina Thai städer.
Gemensamt för alla är att försäljningen gått ner mycket dom sista 3-4 åren och dom upplever att ekonomin är svag nu i Thailand.

Detta rimmar ju bra med baht kursens utveckling och även om det inte är turist städer så påverkas dom givetvis av sviktande export och minskade intäkter för turism skapar ju ringar på vattnet i många led.

I stort sett alla näringsidkare jag talat med här vittnar om minskad försäljning men ändå talar regimen om att turismen slår nya rekord.

På vilket sett menar du att bankerna inte är internationella i Thailand.
Känns mer internationella än Sverige där du inte får öppna ett nytt konto ens som utflyttad Svensk.
Jag har fonder genom Thailändsk bank, styrs av Schweiziskt fondbolag.
Thailand hade iallafall innan kuppen mycket högre bankgaranti från staten, nuvarande regering har sagt att den skall minskas succesivt för den var för hög och slutsumman som målet var låg på samma som Svensk, vet inte var den är nu.
Bankerna är börsnominerade dom möter idag all krav som ställs på internationella banker, så vad är det som inte är internationellt?

Sen igen alla era frågor står på tex Bangkokbanks hemsida vad gäller obligationer, fonder, räntor, rättigheter, aktier.
Väldigt lättförståeligt och bra info jämfört med tex. Swedbanks skithemsida där man inte finner någon klarhet bara massa runtgående som inte ger en ett skit.

Pratar med en Thai som driver ett apotek i Chumphon.
Dom säljer gansksa högklassiga produkter och har drivit apoteket i 10 år. Dom har även butiker i Surat Thani och i Prachuap Khirikan. Ingen av dessa är ju turist städer utan ganska genuina Thai städer.
Gemensamt för alla är att försäljningen gått ner mycket dom sista 3-4 åren och dom upplever att ekonomin är svag nu i Thailand.

Detta rimmar ju bra med baht kursens utveckling och även om det inte är turist städer så påverkas dom givetvis av sviktande export och minskade intäkter för turism skapar ju ringar på vattnet i många led.

I stort sett alla näringsidkare jag talat med här vittnar om minskad försäljning men ändå talar regimen om att turismen slår nya rekord.
Jag håller med dig om att det verkar vara lite svårt med den dagliga försäljningen här där jag bor i isaan, men jäääävvvllllaaar va dom handlar och investerar, inte fan är det nedgång där inte.....

och baht-kursen, tycker vi alla gnäller på att bahten är för stark.. va menar du egentligen???? fanskapet håller ju sig på en ganska jämn nivå rakt över känns det som. OK det blev ett litet hopp för amrisarna på deras dollar mot bahten, men inte mycket att hoppa högt för.

Jag tycker personligen att bahten är grymt övervärderad och alldeles för stark gentemot svenska kronan. Men jag har säkert fel.... Jag daytradar ju inte som du gör, och har inte dom kunskaperna du har i detta, så ursäkta mina spekulationer...

Jag håller med dig om att det verkar vara lite svårt med den dagliga försäljningen här där jag bor i isaan, men jäääävvvllllaaar va dom handlar och investerar, inte fan är det nedgång där inte.....

och baht-kursen, tycker vi alla gnäller på att bahten är för stark.. va menar du egentligen???? fanskapet håller ju sig på en ganska jämn nivå rakt över känns det som. OK det blev ett litet hopp för amrisarna på deras dollar mot bahten, men inte mycket att hoppa högt för.

Jag tycker personligen att bahten är grymt övervärderad och alldeles för stark gentemot svenska kronan. Men jag har säkert fel.... Jag daytradar ju inte som du gör, och har inte dom kunskaperna du har i detta, så ursäkta mina spekulationer...
En stark baht är ju negativt för Thailands ekonomi och utvecklingen stämmer ju bra med ex apotekarens bild av att ekonomin gått ner dom sista 3-4 åren.

Det finns inga internationella banker i thailand. Thailand är en sluten ekonomi i detta avseende. Någon fri rörlighet av kapital är de långt i från. Inget talar för att detta kommer att ändras utan snarare tvärtom med rådande militär.

[QUOTE="nmax, post: 252949, member: 8858"]Pratar med en Thai som driver ett apotek i Chumphon.

I stort sett alla näringsidkare jag talat med här vittnar om minskad försäljning men ändå talar regimen om att turismen slår nya rekord.[/QUOTE]

Tror du just detta kan vara resultat av ökande "hemförsäljning" typ Herbalife/ Amver och liknande?

Antalet turister ökar men vad jag gissar på är att iom att denna ökning till stor del beror på kineser som köper sina all-inclusive med betalda utflykter så tror jag det stämmer att intäkterna minskat.

/ SatanG

Det finns inga internationella banker i thailand. Thailand är en sluten ekonomi i detta avseende. Någon fri rörlighet av kapital är de långt i från. Inget talar för att detta kommer att ändras utan snarare tvärtom med rådande militär.
Du gav mig lika mycket klarhet som att läsa på Swedbanks hemsida.
Så för en lekman kan du vara tydlig istället så man förstår varför dom inte skulle vara internationella.
Det enda du skrev just nu var bla bla för mig förstod ingenting.

Låt oss säga att du skulle behöva använda 100.000 Sek av dina 500.000 Sek som du investerat.
Då kan du försöka sälja den östra väggen för 100.000 Sek.

Problemet med att investera i bostäder är att du måste sälja hela bostaden för att få ut den lilla delen som du behöver.
Att sälja en bostad är inte som att sälja en glass en solig dag på stranden. Det kan ta en bra stund innan den är såld.

Aktiemarknaden kan nog vara lite sur just nu, men ska du köpa något så kanske det kan vara på tiden att hugga in på H&M, Investor, Lucara eller något annat. Då får du lite utdelning också.
Men stor risk just nu på kort sikt.

Själv kör jag "fulinvesteringar" och antingen så går det bra eller så torskar jag det mesta.

Såja, hade man satsat en miljard så hade man gjort sig 70mille på H&M på två dagar.

Synd att man inte har en miljard

Underliggare är bra i många fall fast det finns ju risk att man får en rätt lätt plånbok och rätt raskt går det. :D

Ok, jag fattade inte riktigt då jag själv tycker 500k är en hygglig slant. Ja naturligtvis beroende på vad man ska göra förstås.
Ang. TS tvivlar jag på att köpa condo för att hyra ut är en bra investering, möjligtvis om det är för eget/familjens boende. Spekulation på detta bör komma efter nästa ekonomiska krash/tvärnit istället, känns för sent i nuläget. Det skulle man gjort för länge sen isf men jag kan naturligtvis ha fel även i detta :)

/ SatanG

Man får inte som farang, hyra ut sitt boende. Om inte man har, huset på ett företag samt innehar Workpermit.

Liknande trådar

H
Svar
22
Visningar
14 K
Hans Svensson
H
A
Svar
2
Visningar