Köpa lägenhet i Thailand

Om man är intresserad istället för att sitta och spekulera så finns all informationen på bankernas hemsidor ;)

De verkar som de ligger utan för banken om jag inte mins fel. Är inte längre intresserad av detta tycker allmänt att illa om att inte ha ful koll på var mina investeringar. Men då min avsikt tidigare var att bo resten av livet i thailand tyckte jag att statsobligationer. Kunde vara en bra säkerhet. Jag kom fram till att guld var bättre lättare att omsätta och ha dem på lite olika kontinenter samt platser. Har ganska dåligt förtroende för den enormt kredit drivande ekonomi vi nu lever i och tror att vid nästa kris är det valutorna som rycker.
Köper du fysiskt guld eller papper i gruvbolag..??

Köper du fysiskt guld eller papper i gruvbolag..??

Fysiskt när valutorna försvinner finns inget papper kvar. Är väl lite överdrivet orolig men men. Naturligtvis kan även guld konfiskeras. Det gäller att placera det på lämpliga platser. Sedan behöver man inte så mycket guld för det kommer vid en total katastrof var mycket värt spekulera jag med. Det viktiga är att ha det i lätt omsättning bara storlekar.

Fysiskt när valutorna försvinner finns inget papper kvar. Är väl lite överdrivet orolig men men. Naturligtvis kan även guld konfiskeras. Det gäller att placera det på lämpliga platser. Sedan behöver man inte så mycket guld för det kommer vid en total katastrof var mycket värt spekulera jag med. Det viktiga är att ha det i lätt omsättning bara storlekar.
Gäller ju att ha schysst förvaring då..
Bankfack kan dom säkert konfiskera vid kriser..?? I alla fall i en diktatur som Thailand..??
Ha det hemma vete tusan..?? Man vill ju inte vara fängslad i boendet..

Hahahaha kom att tänka på alla dessa stackars sällar man läser om här i Thailand, som är som man kallat det redan tidigare "fångvaktare av sina tillgångar"..

Man lever sitt liv allt i akt och mening att se efter så man inte blir lurad, och bevakar minutiöst så man inte förlorar en krona här eller där...

Ser framför mig en världskris nu med det guldet ni pratar om. Gubbarna sitter där och har guldet liggandes dels under trappan, och dels inne på toaletten, och även en slutt inne i sovrummet. Ingen fan vågar ta semester och åka hemifrån, och guldet kan man ju inte ta med sig heller alldeles för otympligt...

Leva livet och njuta sitt otium... nä tror nog mer att det bästa är att njuta sitt opium, vilket kanske är det enda som kan ta bort oron....

lycka till alla ni investerare....

Hahahaha kom att tänka på alla dessa stackars sällar man läser om här i Thailand, som är som man kallat det redan tidigare "fångvaktare av sina tillgångar"..

Man lever sitt liv allt i akt och mening att se efter så man inte blir lurad, och bevakar minutiöst så man inte förlorar en krona här eller där...

Ser framför mig en världskris nu med det guldet ni pratar om. Gubbarna sitter där och har guldet liggandes dels under trappan, och dels inne på toaletten, och även en slutt inne i sovrummet. Ingen fan vågar ta semester och åka hemifrån, och guldet kan man ju inte ta med sig heller alldeles för otympligt...

Leva livet och njuta sitt otium... nä tror nog mer att det bästa är att njuta sitt opium, vilket kanske är det enda som kan ta bort oron....

Tack ska du ha:xmas_smiley:

Ja, man ska nog inte investera mer än man anser sig ha råd att förlora.
Har man kunnat skaffa sig tillgångar och torskar dessa så bör man väl kunna skaffa sig nya tillgångar.
Självklart är det aldrig kul att torska pengar, men oftast kan man skaffa nya, åtminstone så länge man har jobb.

Vänta bara ska du se när du är klar med dina avbetalningar så vill du nog också ha en schysst placering av pengarna du sparar..??
Så då är du välkommen i klubben att spekulera i investeringar du också.. 5555

Gäller ju att ha schysst förvaring då..
Bankfack kan dom säkert konfiskera vid kriser..?? I alla fall i en diktatur som Thailand..??
Ha det hemma vete tusan..?? Man vill ju inte vara fängslad i boendet..
Jag tänker skaffa bankfack för att förvara guld.

Skulle det bli en kris i den storleksordningen så ryker nog det mesta.

Vänta bara ska du se när du är klar med dina avbetalningar så vill du nog också ha en schysst placering av pengarna du sparar..??
Så då är du välkommen i klubben att spekulera i investeringar du också.. 5555
Du skall icke fresta din medmänniska.. du är en ond öldrickande typ
:):):):):)

Om det nu inte blir lägenhet så vill jag ändå inte ha allt i aktier/fonder då risken blir så stor och jag kanske vill använda pengarna inom några år till något annat, man vet aldrig. Hur gör ni andra med era pengar, en kombination av guld/aktier kan vara något tänker jag? För att få lite mer säkerhet.

Ett sätt som jag tycker är vettigt att balansera riskerna med aktier/guld etc är t.ex.
https://www.skandia.se/spara/spara-med-garanti/?intcmp=wb-sin:ett_tryggt_sparande_tradliv:aum
Inget man får någon kick av kanske men behöver man inte pengar under en längre tid, i detta fallet 15 år, så kan det tillhöra en del av sparandet.
Annars ligger jag lite tyngre än jag egentligen vill just nu i aktier. Som ledarn kommer jag sannolikt i höst/vinter/vår sakta omvikta en större andel till säkrare och tråkigare saker.

Det finns många på Thaiforum som brukar vilja trygga framtiden för sin partner. Min ekonomiske rådgivare (genom jobbet) frågade mig "du som har barn, hur säkrar du upp om det är du som blir ensam kvar och måste sluta jobba?"
Bra fråga som jag tror fler borde tänka igenom. Jag hade glömt detta tills häromdagen då frugan, som jobbar med ekonomi, sa att hon tänker sätta in 150k på TMB. Ett sparkonto med låg ränta, ca 0.5% tror jag det var, och man får röra pengarna. Det positiva var att detta kontot gav 20 gånger pengarna man hade insatt i en livförsäkring åt de efterlevande. Maxbeloppet var dock 3 mille, därav insättning på 150k. Inget man lever kungaliv på resten av livet kanske men kan vara en del av sättet att säkra upp framtiden.

/ SatanG

Att köpa via fonder är ju som att köpa aktier via fonder, dvs bankerna skär i mellan. Större investeringar bör ju inte gå via fonder.

Hur ser bankernas fondbolag ut i Thailand? Ligger fonderna i eget bolag så att en konkurs i banken inte påverkar klienternas/kundernas investeringar? Annars blir ju risken väldigt hög att ha fonder i Thailand. Sen är det ju valutarisken och det politiska (diktaturen) läget som ökar risken.

På vilket sätt ökar den thailändska diktaturen riskerna? Själv tycker jag det var osäkrare innan kuppen.

/ SatanG

Senast redigerad av en moderator:
På vilket sätt ökar den thailändska diktaturen riskerna? Själv tycker jag det var osäkrare innan kuppen.

/ SatanG
Jag tror inte man skall bry sig om den typen av skriverier SatanG, det är bara PK populistiskt skrivande, inget annat. Håller med dig. känns 100 ggr säkrare nu efter militärkuppen.....

Liknande trådar

H
Svar
22
Visningar
14 K
Hans Svensson
H
A
Svar
2
Visningar