köpa hus i thailand

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
husköp

Hej

Thailändarna är i beråd att ändra avsevärt på visum-reglerna (VOA) från den 1 okt 2006.
De har oxå börjat jaga falanger som jobbar svart och inte betalar skatt samt vistas årsvis på turist visa och gör "visaruns"
Det lönar sej att nogsamt studera villkoren för husköp i thailand eftersom huset eller firman måste till 51 % ägas av thailändare.
Önskar alla husköpare lycka till
 
jag har oxå läst om att man försöker få bort svart arbetskraft
Detta läste jag i phuket gazette som är en engelsk internet tidning där man skriver att man tänker att ändra visum reglerna i thailand
så att turistvisumet på 30 dgr kan förlängas X 2 = 90 dgr
för att man sen måste vistas minst 90 dagar utanför thailand innan man kan resa in igen.
Marianne
 
visa

Jag läser det mesta på thaivisa.com/forum som är en utmärkt informations källa, lite sållning får man dock göra.
Eftersom jag tillbringar vintern i Jomtien så läser jag oxå nätversionen av "Pattaya Mail" och "Pattaya today" som uppdateras varje fredag.
I Jomtien byggs det som aldrig förr, man planerar oxå världens högata condominium, Ocean 01 Tower, på 91 våningar.
Men jag antar att det blir en hel del lediga condos överallt i Thailand när de som lever på Visa On Arrival och visaruns åker ut efter 90 dagar och tillåts inte återvända förrän 90 nya dgar har gått :evil:
Idag har vi 20 grader varmt på Åland så det är uthärdigt.
Skipper
 
Hej
Hittade en gammal tråd, tar upp den igen för den passar min fråga.
Vi står ju i stånd att köpa oss en kåk i Thailand, men inte förrän jag går i pension och det sker Nov Dec nästa år.
Vi har fastnat får ett hus och ett område som nu håller på att bebyggas med tre olika modeller av hus, där vi då fastnat för ett.
All sker etappvis, 1'a etappen är snart färdig alla hus är ännu inte sålda, 2'a etappen är påbörjad och den 3'e där vi funderar på att vårt hus ska ligga, pga, att det kommer att ligga på en höjd.
Nu under byggandes gång så dyker det upp erbjudanden såsom att köksinredning och maskiner ingår i priset.
Nu kommer min fundering.
Man kan ju ta ett lån som man lyfter lite då och då bara för att säkra den tomten som vi vill ha, men då låser man upp sej man har ju ingen aning om vart huspriserna i Sverige tar vägen. För vi måste sälja det hus som vi nu bor i för att våra planer ska gå i lås. Med en kåk i Thailand och en i Sverige.
Nån av oss kan bli sjuk osv.
Jag velar hit och dit i mina tankar.
Ska man våga låsa upp sej eller ha is i magen och vänta tills det är dags.
Begär ingen lösning utan vill bara veta hur ERA tankar går.
mvh Rolf
 
Varför inte sälja huset ni nu bor i direkt inne med möblerna i en container som ni sedan skeppar ner när huset är klart.
Under tiden flyttar ni till en hyres rätt. Huset kan ni börja och bygga direkt när ni sålt det svenska huset. Smidigt och fint flytta in i ett färdigt hus utan något mellan boende i Thailand. Som du skriver vet du ju inte vad som kommer att hända med hus priserna i Sverige.
 
Det är ju ett alternativ, i så fall får det nog bero till vårkanten för det är inte en bra årstid att sälja nu enl. mäklaren som var här.
Jag kommer att samla på mej alla goda råd och tänka igenom dom noga
 
Det handlar väl inte om årstider om man nu inte har hur mycket pengar som helst. Som marknaden nu ser ut gäller det väl att få sålt så snabbt som möjligt. Att mäklare inte vill sälja huset låtter ju skrämand för då vet han ju att det redan är stendött och ändå har inte priserna börjat gå ned utan ståtstilla bara.
 
"Khuntan " sa:
Det handlar väl inte om årstider om man nu inte har hur mycket pengar som helst. Som marknaden nu ser ut gäller det väl att få sålt så snabbt som möjligt. Att mäklare inte vill sälja huset låtter ju skrämand för då vet han ju att det redan är stendött och ändå har inte priserna börjat gå ned utan ståtstilla bara.

Och hur ser den svenska bomarknaden ut just nu ??

Mats
 
Nja det handlar om var huset ligger, vi har sjötomt vid mälaren med en rätt stor tomt och den gör sej bäst på försommaren
 
"matteisurin " sa:
Och hur ser den svenska bomarknaden ut just nu ??

Mats
Jadu det var en knepig fråga, en del säger att den är på väg ner andra att det har mattats av, somliga påstår att den typ av fastighet som vi har inte är så konjunkturs känlig
 
"Rolf " sa:
Jadu det var en knepig fråga, en del säger att den är på väg ner andra att det har mattats av, somliga påstår att den typ av fastighet som vi har inte är så konjunkturs känlig

Tror du har helt rätt ! attraktiva bostäder med unika lägen, brukar alltid stå sig bra i pris.
 
Nja nej hyra har vi inte funderat på, vi ska ner och provbo ett tag efter nyår tror jag.
Frågan är om man vågar binda upp sej redan nu?
 
"Rolf " sa:
Nja nej hyra har vi inte funderat på, vi ska ner och provbo ett tag efter nyår tror jag.
Frågan är om man vågar binda upp sej redan nu?

Eftersom ni bara ska "prov bo" så låter det i mina öron som att ni inte har riktigt bestämt er. Fast då känner jag varken dig, din fru eller några andra omständigheter i ditt liv.
Med hyra så binder man inte upp sig, det kan man göra den dagen man vet var man vill bo och hur mycket pengar man vill satsa på det.
Men det är bara hur jag hade gjort.
Oavsett hur du gör så förväntar jag mig en väldokumenterad bildtråd. :)
 
Provbo gör vi bara för att försäkra oss om att det är rätt modell av hus som vi vill ha. Samt ett vi samtidigt kan peka ut en tomt på plats.
Klart det kommer rapporter när det närmar sej
 
Det var väl fan också att ni inte fattar. Jag är intresserad av era tankar ang binda upp sej eller inte med ett lån som man sedan löser när kåken i Sverige är såld.
Jag menar ska man hugga när det kommer sk. extrapriser?
 
Nej han har inte erbjudit nåt lån. Vi provbor bara för att kolla att det är rätt husmodell som vi har valt, det finns tre olika, dom skiljer sej bara åt storleksmässigt.
Ni som har läst mina inlägg från starten vet att jag jobbade i motvind, för frugan var inte så pigg på att flytta i början. I går kom hon farandes och sa att vi ska nog öppna ett konto i Thailand så vi kan lassa över lite stålar då och då.
Så här är det vi kommer att köpa ett hus om vi inte drabbas av någon sjukdom.
Sen får ni finna er i att vara mitt bollplank.
Jag vill ju inte ha några 100% svar utan bara ventilera tankar och olika möjligheter.
Hur det än är så går man och funderar om inte det är bättre att göra si eller så.
Jag tycker att planeringen är halva nöjet och kanske man slipper allt för många överraskningar.
 
Rolf du säger att dom bygger i 3 etapper o att etapp1 inte e utålt än då skulle nog ja ha is i magen o vänta lite för det finns så mycke nybyggen i o runt Rayong som fortfarande inte e sålda jag själv hade väntat

glimten66
 
Det finns ett litet plus med denna kåk, arrende hyran av tomten är inbakad i priset.
Så bommar man igen och sticker nån annan stans så är det bara ev. försäkring som kostar.
Tycker det är bäst att slanta av när man har pengar annars bluddrar man väl bort dom på nåt skit som man inte behöver.
Frågan kvarstår när ska man köpa?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

H
Svar
4
Visningar
3 K
A
A
Svar
2
Visningar
930
Anonyma
A
A
Svar
15
Visningar
3 K
anonymous
A
 
Tillbaka
Topp