köpa hus i thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Min idé om husköp och husbygge är att aldrig låna pengar till sådant i Thailand.
Orsak nr1 är att jag nyttjar huset för sällan och gillar inte avbetalningar.
Orsak nr2 är att det blir jag som får sitta och betala av någonting som jag inte kan använda, vid en eventuell separation.

Har man cash så tycker jag att det bara är att slå till.

"andrejsdenruskige " sa:
Min idé om husköp och husbygge är att aldrig låna pengar till sådant i Thailand.
Orsak nr1 är att jag nyttjar huset för sällan och gillar inte avbetalningar.
Orsak nr2 är att det blir jag som får sitta och betala av någonting som jag inte kan använda, vid en eventuell separation.

Har man cash så tycker jag att det bara är att slå till.
Då var vi överens då :D

"ledarn " sa:
Tycker väl lite som dom flesta andra här Rolf....

Hyr en kåk till att börja med och se vad som händer med försäljningen av etapperna där ni är intresserade..
Enklare att se om det blir något gjort på plats än att "bara" lita på en mäklare.. ?

Blir det "drag" på försäljningen på det området så är det väl bara att "kliva in"...

Att köpa ett hus i ett område som inte blir färdigbyggt kan ju inte vara optimalt.. ?
Informationen om projektets framåtskridande är väldigt bra det kommer uppdaterade foton varje vecka där man kan se hu jobbet går.
Nä där har du rätt, bo på en byggarbetsplast är ju ingen höjdare.
Men vi räknar med oavsett när vi sätter ner foten och köper, att då det är dags för oss att låta "flyttlasset" gå som kommer att ske våren 2013 att det mesta ska vara klart.
Än så länge så bidar vi vår tid men tanker om vilket som är bäst dyker upp dåd och då.
Vi kommer att åka ner så fort som det står en kåk klar för uthyrning. Vi har 2 objekt som är sålda till européer, dom ska bara möbleras upp, när det sker vet vi inte.
Fan vintern närmar sej, känns lagom kul när man vet att man kan slippa plocka fram snöskyffeln.

:wai:
vad är bästa lösningen? Svårt att säga. Facit får man ju alltid sen. Jag och min flickvän har löst det med att vi hyr vårat hus för 2500Bth/månad. 550 Skr /månad. Trots att jag ¨bara¨bor där halva året så tycker jag att det är den optimala lösningen. Vi hyr för hela året.

Det är bra standard på det huset. Kaklade golv,aircondition,2 rum o kök,stor fin altan,duschrum och toalett med Europeisk standard,stor tomt med fiskdamm som ingår. Allt är helt enkelt ¨skitbra¨. I minsta laget om man är många,men det är vi inte,vi är ¨bara¨jag och min flickvän. Så våran hyrlösning är kanon. Vill vi så kan vi köpa loss det senare,men varför........? Blir något fel så kan man bara gå iväg utan att ha last på ryggen!

Visst är det trevligt att äga,men du blir såklart uppbunden till ditt kontrakt. Det KAN bli fel!

Salmon

"legolas " sa:
Salmon med all respekt, jag måste få lov att fråga dig i alla fall!! Och sedan då? Du dör... Och din fru lämnas ensam i ett hyreshus (???) och hon flyttar tillbaka varifrån hon kom, in i byn till mammans hus, eller broderns hus, eller systerns hus, som står där med träväggar, plåttak och 4 stöttor...... Vad hände med att "ta hand om sin fru"..

Hur löste du den grejen Salmon?????
:wai: :wai: :wai:
Jag förstår din undran över det. I mitt fall så äger hon redan ett hus,som är i modern thai-stil skulle man kunna säga. Hennes föräldrar bor där och hennes syster med man och ett barn bor där också. Jag vill inte bo med familjen utan vill bo själv med Pim. När jag åker tillbaka för jobb i Sverige så flyttar hon tillbaka till sin familj,det är där hon vill vara när jag är i Sverige.

För övrigt så har hon ett fast jobb som engelsklärare,med en bra lön,efter thaimått mätt. Hon äger mark,risfält som utarrenderas nu eftersom hennes föräldrar har blivit för gamla för det arbetet numera. Pim har investerat i en liten gårdsshop åt dom i stället i huset där dom bor. Hennes syster är också lärare fast på lägre nivå. Systerns man har ett välbetalt arbete också. Han är för övrigt fotbollsspelare i Udon Thanis A-lag.

Allt detta jag rabblar upp visar ju att jag behöver inte vara orolig för henne. Så det är klart enkelt för mig,men det är ju inte likadant för alla andra såklart. Så jag ger dig rätt där Legolas. Hade mitt förhållande sett annorlunda ut så hade jag nog inte tänkt som jag gjorde! Det är lätt att bli ¨hemmablind¨!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

H
Svar
4
Visningar
3 K
A
A
Svar