Köpa lägenhet i Thailand

Det är en helt annan sak de fonder du nämner nu har inte samma garanti som statsobligationer i händelse av en världskris. När jag frågade om möjligheten att köpa dessa handlade om bra mycket högre belopp.

Då hänger jag tyvärr inte med. Thailändska statspapper är thailändska statspapper och får nog anses som minst lika säkra som pengar på banken.

Den dagen Nordkorea lobbar en atombomb över Wall Street spelar det nog ingen roll om du investerat 100 miljoner Baht istället för mina 5 miljoner Baht; det är bara Monopolpengar ändå.

Då hänger jag tyvärr inte med. Thailändska statspapper är thailändska statspapper och får nog anses som minst lika säkra som pengar på banken.

Den dagen Nordkorea lobbar en atombomb över Wall Street spelar det nog ingen roll om du investerat 100 miljoner Baht istället för mina 5 miljoner Baht; det är bara Monopolpengar ändå.

Det som jag frågade undrade var just detta med statsobligationer då det är en stor skillnad på ha ett land som säkerhet jämfört med en bank. Skillnaden är milsvid men det tycks inte vara möjligt det var bara därför jag frågade. Tack för ditt svar hade en liten förhoppning om att kunna köpa dessa direkt.

Glöm inte bort valutarisken om ni ska investera sek i Thailand. 3% ränta är en piss i mississippi om kursen drar åt fel håll.
Själv vill jag ha så lite pengar som möjligt i Thailand.

Ett tips är att ibland ska man sitta likvid och invänta läget som alltid kommer. Man kan få vänta en stund men det brukar löna sig.

Som Janne skriver...
Kostar en condo 2 miljoner baht så tänk då hur mycket du ska betala om:

1 SEK = 5 bth
1 SEK = 4 bth

Själva priset på condo'n ändras inte..
Men hur mycket du betalar i SEK förändras med växelkursen...
Fn knäcker du extra som mattelärare;)
Funny.gif

När forumets kunnigaste ekonomiska experter på hus och condo-marknaden som Jonas och nmax själv hyr så räcker det som rekommendation.

Finns inga vinster i den branchen enl. de proffsen.

Mina personliga funderingar är att om man som trådskaparen kan köpa en condo på 36m2 för 2mille Thb.
Hur lång tid tar det få in dessa pengar i hyra?
20år?
Måste han låna till den summan så får han kanske ränta och amortering täckt av hyran.

Nä, då finns det nog bättre investeringar att göra. T.o.m aktiemarknaden känns bättre idag

Om det nu inte blir lägenhet så vill jag ändå inte ha allt i aktier/fonder då risken blir så stor och jag kanske vill använda pengarna inom några år till något annat, man vet aldrig. Hur gör ni andra med era pengar, en kombination av guld/aktier kan vara något tänker jag? För att få lite mer säkerhet.

Låt oss säga att du skulle behöva använda 100.000 Sek av dina 500.000 Sek som du investerat.
Då kan du försöka sälja den östra väggen för 100.000 Sek.

Problemet med att investera i bostäder är att du måste sälja hela bostaden för att få ut den lilla delen som du behöver.
Att sälja en bostad är inte som att sälja en glass en solig dag på stranden. Det kan ta en bra stund innan den är såld.

Aktiemarknaden kan nog vara lite sur just nu, men ska du köpa något så kanske det kan vara på tiden att hugga in på H&M, Investor, Lucara eller något annat. Då får du lite utdelning också.
Men stor risk just nu på kort sikt.

Själv kör jag "fulinvesteringar" och antingen så går det bra eller så torskar jag det mesta.

Lite underligt att det fortfarande snackas om att köpa condo, handla på sig lägenhet i Pattaya. Stämmer det inte vad en gubbe skrev att det finns ett oändligt antal tomma condos och lägenheter, och dom verkar aldrig bli sålda i stort sett,

Stämmer detta med verkligheten?? Och i så fall varför fortsätta tjöta om att investera i t.ex. condo-köp? Handlar det mer om att visa att man har stålar, än om att man verkligen vill handla på sig nåt??

En liten undran bara!!

Låt oss säga att du skulle behöva använda 100.000 Sek av dina 500.000 Sek som du investerat.

Problemet med att investera i bostäder är att du måste sälja hela bostaden för att få ut den lilla delen som du behöver.
Att sälja en bostad är inte som att sälja en glass en solig dag på stranden. Det kan ta en bra stund innan den är såld.

Aktiemarknaden kan nog vara lite sur just nu, men ska du köpa något så kanske det kan vara på tiden att hugga in på H&M, Investor, Lucara eller något annat. Då får du lite utdelning också.

Själv kör jag "fulinvesteringar" och antingen så går det bra eller så torskar jag det mesta.
Ja detta med aktiemarknaden i Sverige jag tänkte vänta med att sälja i 7år o slippa skatten men har hoppat av den o sagt bye bye till den nu bara valuta spekulationer.

Lite underligt att det fortfarande snackas om att köpa condo, handla på sig lägenhet i Pattaya. Stämmer det inte vad en gubbe skrev att det finns ett oändligt antal tomma condos och lägenheter, och dom verkar aldrig bli sålda i stort sett,

Stämmer detta med verkligheten?? Och i så fall varför fortsätta tjöta om att investera i t.ex. condo-köp? Handlar det mer om att visa att man har stålar, än om att man verkligen vill handla på sig nåt??

En liten undran bara!!
500.000 sek e väl inga stålar??

Ja detta med aktiemarknaden i Sverige jag tänkte vänta med att sälja i 7år o slippa skatten men har hoppat av den o sagt bye bye till den nu bara valuta spekulationer.
Ja usch och fy för Juli månad...
Den åt upp nästan hela vinsten från Maj.. :(:(
Tur att Juni gick lite bra så man fortfarande ligger plus i sommar..
Men vem fan vet hur Augusti slutar..??

Annars så ger jag mig efter årets slut och lämnar också börsen tror jag..??

Ja usch och fy för Juli månad...
Den åt upp nästan hela vinsten från Maj.. :(:(
Tur att Juni gick lite bra så man fortfarande ligger plus i sommar..
Men vem fan vet hur Augusti slutar..??

Annars så ger jag mig efter årets slut och lämnar också börsen tror jag..??
Tror att risken är stor just nu att du tappar årets uppgång helt om du sitter kvar.
Men det visar sig.
Man tjänar inget förrän man säljer..

Det som är det svåra med börsen, många känner i ditt läge att dom vill inte sälja för dom låg ju mycket högre förra månaden, tänk om det går upp igen efter dom sålt.
Så åker dom med hela vägen ner istället.

Tror att risken är stor just nu att du tappar årets uppgång helt om du sitter kvar.
Men det visar sig.
Man tjänar inget förrän man säljer..

Det som är det svåra med börsen, många känner i ditt läge att dom vill inte sälja för dom låg ju mycket högre förra månaden, tänk om det går upp igen efter dom sålt.
Så åker dom med hela vägen ner istället.
Så är det ju tyvärr...
Brukar lägga mig i tanken att plus/minus 5% så säljer jag..
Håller det ganska bra och har haft en riktigt bra utveckling på pengarna..
Har haft gott om pengar att köpa i nergångarna men nu är dom slut och bundna tyvärr..
Man får ta en smäll på käften helt enkelt och inse att det är mycket plus totalt i alla fall..

Men nu börjar det lukta illa om börsen framöver..??
Stiger räntorna kan man ju hitta sparalternativ med ränta.. :nod::nod:

Så är det ju tyvärr...
Brukar lägga mig i tanken att plus/minus 5% så säljer jag..
Håller det ganska bra och har haft en riktigt bra utveckling på pengarna..
Har haft gott om pengar att köpa i nergångarna men nu är dom slut och bundna tyvärr..
Man får ta en smäll på käften helt enkelt och inse att det är mycket plus totalt i alla fall..

Men nu börjar det lukta illa om börsen framöver..??
Stiger räntorna kan man ju hitta sparalternativ med ränta.. :nod::nod:

Det viktigaste är väl att sälja vid minus fem procent från investeringens all time high inte vid plus fem procent?

Jag vill vara med på uppgång men inte på ras.

Det viktigaste är väl att sälja vid minus fem procent från investeringens all time high inte vid plus fem procent?

Jag vill vara med på uppgång men inte på ras.
Jag brukar faktiskt sälja vid 5% plus...
Sen tar jag en del av den vinsten och återköper och sen hittar något annat...
Säkert skitdumt men det har fungerat i ett par år...
Men så länge det går upp är alla proffs på börsen.. 5555

Senast redigerad av en moderator:
Det är en helt annan sak de fonder du nämner nu har inte samma garanti som statsobligationer i händelse av en världskris. När jag frågade om möjligheten att köpa dessa handlade om bra mycket högre belopp.

Att köpa via fonder är ju som att köpa aktier via fonder, dvs bankerna skär i mellan. Större investeringar bör ju inte gå via fonder.

Hur ser bankernas fondbolag ut i Thailand? Ligger fonderna i eget bolag så att en konkurs i banken inte påverkar klienternas/kundernas investeringar? Annars blir ju risken väldigt hög att ha fonder i Thailand. Sen är det ju valutarisken och det politiska (diktaturen) läget som ökar risken.

Fulinvesteringar är det derivat eller all in i ett förhållande med en thailändska :)

Fulinvesteringar är det derivat eller all in i ett förhållande med en thailändska :)

Det är gråzons investering. Thailändskan har däremot gjort en bra investering i mig [emoji51]

Nåja, hade inte gått någon nöd på damen utan mig. Hon har inkomst så hon klarar sig.

Att köpa via fonder är ju som att köpa aktier via fonder, dvs bankerna skär i mellan. Större investeringar bör ju inte gå via fonder.

Hur ser bankernas fondbolag ut i Thailand? Ligger fonderna i eget bolag så att en konkurs i banken inte påverkar klienternas/kundernas investeringar? Annars blir ju risken väldigt hög att ha fonder i Thailand. Sen är det ju valutarisken och det politiska (diktaturen) läget som ökar risken.

De verkar som de ligger utan för banken om jag inte mins fel. Är inte längre intresserad av detta tycker allmänt att illa om att inte ha ful koll på var mina investeringar. Men då min avsikt tidigare var att bo resten av livet i thailand tyckte jag att statsobligationer. Kunde vara en bra säkerhet. Jag kom fram till att guld var bättre lättare att omsätta och ha dem på lite olika kontinenter samt platser. Har ganska dåligt förtroende för den enormt kredit drivande ekonomi vi nu lever i och tror att vid nästa kris är det valutorna som rycker.

Liknande trådar

H
Svar
22
Visningar
14 K
Hans Svensson
H
A
Svar
2