Köpa beg. Toyota Pickis

 
I Sverige ja , men här har vi inte många dieselbilar som spyyyr ut svartrök med farliga partiklar, i Sverige funkar det mesta , men Thailandsvägar kan nog inte jämföras med Sveriges
Det beror ju på om man är i BKK eller ute på vischan.
Hur gör man när man är utanför bilen och går?
Är det alltså farligt att inte ha en bil som används som kuvös?
Hur gör du när du kör MC? Syrgastub?
 
Det beror ju på om man är i BKK eller ute på vischan.
Hur gör man när man är utanför bilen och går?
Är det alltså farligt att inte ha en bil som används som kuvös?
Hur gör du när du kör MC? Syrgastub?
Du behöver ju inte spela dummare än vad du är kompis 555:) Om du frågar mig om när jag kör MC så har jag ett filter , en mask som jag har innan för integralhjälmen , den masken döljer min näsa samt mun , en riktigt bra mask , Långeman kör även han med andningsskydd , och det överallt .. Ute och går ?,, Ja, det kan vill inte jämföras med att ligga bakom truckar och bussar mm på Thailands vägar , massor med partiklar samt avgaser ... ... Tror du vet hur skitigt det är bakom fordon i Thailand , dessutom inne i städer när det regnar , fy fan vad bakterier du kan få av avloppsvattnet som kastas upp ut kloaksystemet vid översvämning . Integral gäller nu för mig , undantag kortare körningar inne i städer , då gäller en potta , det är korkat men bekvämt , hoppas jag slipper ångra det en dag . Köper dyrare hjälmar från Europa eller köper i Sverige och tar ner till värmen, finns en utmärkt mask som kostar ett par hundra Thbt på marknader , som en huva ,täcker större delen av ansiktet samt ett filter framför andningsvägarna ,, mycket prisvärd
 
Det beror ju på om man är i BKK eller ute på vischan.
Hur gör man när man är utanför bilen och går?
Är det alltså farligt att inte ha en bil som används som kuvös?
Hur gör du när du kör MC? Syrgastub?

moppe_16673236.jpg
 
Du behöver ju inte spela dummare än vad du är kompis 555:) Om du frågar mig om när jag kör MC så har jag ett filter , en mask som jag har innan för integralhjälmen , den masken döljer min näsa samt mun , en riktigt bra mask , Långeman kör även han med andningsskydd , och det överallt .. Ute och går ?,, Ja, det kan vill inte jämföras med att ligga bakom truckar och bussar mm på Thailands vägar , massor med partiklar samt avgaser ... ... Tror du vet hur skitigt det är bakom fordon i Thailand , dessutom inne i städer när det regnar , fy fan vad bakterier du kan få av avloppsvattnet som kastas upp ut kloaksystemet vid översvämning . Integral gäller nu för mig , undantag kortare körningar inne i städer , då gäller en potta , det är korkat men bekvämt , hoppas jag slipper ångra det en dag . Köper dyrare hjälmar från Europa eller köper i Sverige och tar ner till värmen, finns en utmärkt mask som kostar ett par hundra Thbt på marknader , som en huva ,täcker större delen av ansiktet samt ett filter framför andningsvägarna ,, mycket prisvärd

Visst är det skitigt, men det beror som sagt på var man befinner sig.
Kör jag från t.ex Pattis till Korat, så ser jag inget behov av at sitta och andas in ”förbrukad” luft.
Mask ska man nog inte använda sig av allt för mycket. Det är inte direkt hälsosamt det heller.

Att köra med kupéluft konstant ser jag alltså ingen mening med.
Skitigt inne i städer och bakterier är inget jag har någon direkt fobi över. Dock kör jag inte med flipflop i BKK, då fötterna blir smutsiga.
 
Du behöver ju inte spela dummare än vad du är kompis 555:) Om du frågar mig om när jag kör MC så har jag ett filter , en mask som jag har innan för integralhjälmen , den masken döljer min näsa samt mun , en riktigt bra mask , Långeman kör även han med andningsskydd , och det överallt .. Ute och går ?,, Ja, det kan vill inte jämföras med att ligga bakom truckar och bussar mm på Thailands vägar , massor med partiklar samt avgaser ... ... Tror du vet hur skitigt det är bakom fordon i Thailand , dessutom inne i städer när det regnar , fy fan vad bakterier du kan få av avloppsvattnet som kastas upp ut kloaksystemet vid översvämning . Integral gäller nu för mig , undantag kortare körningar inne i städer , då gäller en potta , det är korkat men bekvämt , hoppas jag slipper ångra det en dag . Köper dyrare hjälmar från Europa eller köper i Sverige och tar ner till värmen, finns en utmärkt mask som kostar ett par hundra Thbt på marknader , som en huva ,täcker större delen av ansiktet samt ett filter framför andningsvägarna ,, mycket prisvärd
Om det inte är en riktig gasmask utan bara en tygvariant så kan jag upplysa om att den hjälper föga utan är nog mer att den binder en massa skit som du sitter och andas in.
Sen bättre sent än aldrig säger man ju men att som Långeman börja köra med mask i typ 73 årsåldern är liiiite sent påtänkt om en säger...
 
Om det inte är en riktig gasmask utan bara en tygvariant så kan jag upplysa om att den hjälper föga utan är nog mer att den binder en massa skit som du sitter och andas in.
Sen bättre sent än aldrig säger man ju men att som Långeman börja köra med mask i typ 73 årsåldern är liiiite sent påtänkt om en säger...

Att folk blir 73 är ju ett under, så farligt som vi alla lever.....
Vi borde vara döda redan i övre tonåren med tanke på bakterier och dålig luft.
 
Jag hade en hjälm med mask när jag körde skoter på Svalbard, och visst sitter det ett pappersfilter som man kan byta ut med jämna mellanrum.
Men man hade ju inte masken för den dåliga luften utan det var för att visiret inte skulle imma igen :)
 
Ett partikelfilter skyddar inte mot gaser, ett gasfilter skyddar inte mot partiklar.
Ett partikelfilter skyddar bättre ju längre det används då partiklarna som fastnar i filtret hjälper till att filtrera, när det börjar bli jobbigt att andas genom ett partikelfilter är det dags att byta men då skyddar det samtidigt som bäst också ;)
Med ett gasfilter är det tvärtom det skyddar sämre ju längre det används kolet blir ju mättat allteftersom det absorberar gaserna, när man känner lukt av gaserna så är det dags att byta.

Avgaser är ju partiklar så skulle väl isåfall vara partikelfilter eller tygmunskydd som gäller här men tror det är för små partiklar det handlar om för att få ett bra skydd med partikelfilter, partikelfilter är ju för att skydda mot dammpartiklar så det som gäller väl en andningsapparat med helmask och syretillförsel ;)

Jag höll en kurs i respiratory training förra veckan men avgaser var inte med på agendan ;)
 
Visst är det skitigt, men det beror som sagt på var man befinner sig.
Kör jag från t.ex Pattis till Korat, så ser jag inget behov av at sitta och andas in ”förbrukad” luft.
Mask ska man nog inte använda sig av allt för mycket. Det är inte direkt hälsosamt det heller.

Att köra med kupéluft konstant ser jag alltså ingen mening med.
Skitigt inne i städer och bakterier är inget jag har någon direkt fobi över. Dock kör jag inte med flipflop i BKK, då fötterna blir smutsiga.
Flipflop funkar i Bkk, dock lite hala nu när det regnar.
 
Undrar hur många "riktiga "bilmekaniker vi har här , att kolla och byta slangar är väl ok , men varför byta ut en kylare , bara bakspola samt kolla täthet , är kylvätskan ren och fräsch , så varför byta ,, 18000 mil är inget på en Japanbil .. Dessutom välskött och 100k thbt , bara köööp !!

Det finns en del som kan skruva ok, men det är svårt att hitta tyvärr.

Anledningen till att jag tycker att @jp ska byta kylaren också är att de kan ha gjort rent kylaren innan försäljning, och det är svårt att veta hur mycket material som är kvar. Så även om den är tät nu så kan den spricka om en månad. Är den trots allt bra skött och kylaren inte är bytt, så är det hög tid att byta den nu eftersom förväntad livslängd brukar vara ca 10 år.

Sedan har jag samma resonemang för kylaren som med kylarslangarna, att det är så billigt att byta (ca 2000-5000 Bath beroende på vilket alternativ man väljer) så man vet när det är gjort och slipper riskera att köra den torr och åka på en helrenovering för 50000-100000 Bath som man kanske dessutom behöver göra om ett par gånger om man har otur innan man hittar en bilmekaniker som gör ett bra jobb. Så det är dumt att snåla in på det, tycker jag iaf. :)
 
Det finns en del som kan skruva ok, men det är svårt att hitta tyvärr.

Anledningen till att jag tycker att @jp ska byta kylaren också är att de kan ha gjort rent kylaren innan försäljning, och det är svårt att veta hur mycket material som är kvar. Så även om den är tät nu så kan den spricka om en månad. Är den trots allt bra skött och kylaren inte är bytt, så är det hög tid att byta den nu eftersom förväntad livslängd brukar vara ca 10 år.

Sedan har jag samma resonemang för kylaren som med kylarslangarna, att det är så billigt att byta (ca 2000-5000 Bath beroende på vilket alternativ man väljer) så man vet när det är gjort och slipper riskera att köra den torr och åka på en helrenovering för 50000-100000 Bath som man kanske dessutom behöver göra om ett par gånger om man har otur innan man hittar en bilmekaniker som gör ett bra jobb. Så det är dumt att snåla in på det, tycker jag iaf. :)
:rolleyes:
 
Ett partikelfilter skyddar inte mot gaser, ett gasfilter skyddar inte mot partiklar.
Ett partikelfilter skyddar bättre ju längre det används då partiklarna som fastnar i filtret hjälper till att filtrera, när det börjar bli jobbigt att andas genom ett partikelfilter är det dags att byta men då skyddar det samtidigt som bäst också ;)
Med ett gasfilter är det tvärtom det skyddar sämre ju längre det används kolet blir ju mättat allteftersom det absorberar gaserna, när man känner lukt av gaserna så är det dags att byta.

Avgaser är ju partiklar så skulle väl isåfall vara partikelfilter eller tygmunskydd som gäller här men tror det är för små partiklar det handlar om för att få ett bra skydd med partikelfilter, partikelfilter är ju för att skydda mot dammpartiklar så det som gäller väl en andningsapparat med helmask och syretillförsel ;)

Jag höll en kurs i respiratory training förra veckan men avgaser var inte med på agendan ;)


Precis så upplever jag dessa partikelfilter-masker , har du inte dem på dig så är du svart i näsan , och snyter du dig så är det svart som kommer ut ,, med denna mask jag använder så klarar jag naturligtvis inte av att få bort gaserna , men partiklar tar den ganska effektivt . Och det skall ju vara partiklarna som är de hälsovådliga
 
Ett partikelfilter skyddar inte mot gaser, ett gasfilter skyddar inte mot partiklar.
Ett partikelfilter skyddar bättre ju längre det används då partiklarna som fastnar i filtret hjälper till att filtrera, när det börjar bli jobbigt att andas genom ett partikelfilter är det dags att byta men då skyddar det samtidigt som bäst också ;)
Med ett gasfilter är det tvärtom det skyddar sämre ju längre det används kolet blir ju mättat allteftersom det absorberar gaserna, när man känner lukt av gaserna så är det dags att byta.

Avgaser är ju partiklar så skulle väl isåfall vara partikelfilter eller tygmunskydd som gäller här men tror det är för små partiklar det handlar om för att få ett bra skydd med partikelfilter, partikelfilter är ju för att skydda mot dammpartiklar så det som gäller väl en andningsapparat med helmask och syretillförsel ;)

Jag höll en kurs i respiratory training förra veckan men avgaser var inte med på agendan ;)
Lyssna nu på vad N Max skriver , han vet han Jonas ,, allt annat är FEL :p
 
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
937
Anonyma
A
A
Svar
15
Visningar
3 K
anonymous
A
G
Svar
42
Visningar
11 K
A
 
Tillbaka
Topp