Köpa ny Dator i Thailand har sina fallgropar!

Minns att det var den också Linus gjorde en parallell utveckling av och skapade Linux
Vet inte vad du menar med parallell utveckling men Linus Torvald använde Unix på universitet. Utanför universitetet var det Minix som gällde. Linus tyckte Minix sög men såg storheten i Unix och skrev därför ett eget OS, Linux var fött. Vilken snubbe. Grymt imponerad är jag. Linus har alltså inte tagit någon kod från Unix utan han har tagit Unix fördelar och använt dom i Linux. Linux är idag grymt utvecklat och världens största OS med många avarter. Varenda liten switch eller hemma brandvägg/router är baserad på Linux och Android likaså.
All heder åt Linus Torvald

Vad gäller MAC/PC finns inga hårdvaruskäl att välja den ena framför den andra. Även MAC bygger med PC hårdvara.
Nackdelar MAC är som PanPan säger, den har inte marknaden och därmed blir spelsidan begränsad.
Det går köra PC genom emulator på MAC, men varför köpa en MAC och sedan emulera en PC. Då är PC mer rakt på.
Vad gäller köpvillkor är Apple inte den bästa att ha göra med. I princip allt du rör på datorn bryter garantin, eller kan i vissa falla vara åtalbart. Kanske inte i Sverige, men i USA körs det på rätt hårt.
Köpa reservdelar när den är trasig går inte, förutom genom vissa utvalda och utbildade center.
Man kan se många youtube som visar problemen med produkter från Apple.

Går man sedan över till operativsystembiten faller nålen helt över till Apple. Apple använder Unix som operativsystem och det är ett av världens äldsta operativsystem. Minns att det var den också Linus gjorde en parallell utveckling av och skapade Linux.
Operativsystemet är stabilt och snabbt som få. Suberb minneshantering och hantering av hårdvara.
Unix har alltid skalat bättre över multiprocessor.
Apple har ett marknadssegment och där är de bättre på det mesta jämfört med PC. Bildbehandling, alltså allt vad gäller grafiker, tryckare, reklamare. Musikproduktion, etc.
Vad man väljer, eller bör välja är som Panpan är inne på helt beroende på vad man vill använda den till. MAC må vara bättre tekniskt på OS, men PC har marknaden i stort.
När det gäller spel finns det hårdvaruskäl att välja pc, finns ingen mac som kommer närheten av ett rtx kort.
Sen möjligheten att kunna bygga speldator efter egna kriterier.

Vet inte vad du menar med parallell utveckling men Linus Torvald använde Unix på universitet. Utanför universitetet var det Minix som gällde. Linus tyckte Minix sög men såg storheten i Unix och skrev därför ett eget OS, Linux var fött. Vilken snubbe. Grymt imponerad är jag. Linus har alltså inte tagit någon kod från Unix utan han har tagit Unix fördelar och använt dom i Linux. Linux är idag grymt utvecklat och världens största OS med många avarter. Varenda liten switch eller hemma brandvägg/router är baserad på Linux och Android likaså.
All heder åt Linus Torvald
Parallell eftersom Linux inte är en Unix, den byggdes helt utanför Unixlicensieringen på egen kod. Som du säger, Linus tog influenser av Unix och hittade på grund av öppen kod sätt att förbättra.
Utvecklarpotentialen blev rätt mycket högre än vad Unixutvecklarna kunde prestera.
Jag har däremot inte accepterat Linux på arbetsplatser, utan valt distribution som Sun Solaris, numera Oracla solaris.
Orsaken är helt support då allt inte kan ligga på mig. Ja, t.ex. Red Hat distribueras som en kommersiell version med bra support, man jag var dessutom rätt van med SUN ända sedan 80-talet, så det fick styra.

När det gäller spel finns det hårdvaruskäl att välja pc, finns ingen mac som kommer närheten av ett rtx kort.
Sen möjligheten att kunna bygga speldator efter egna kriterier.
Dock kan MAC också köra RTX kort.
Basen ligger på hårdvara mer i vad Apple själva begränsar. Apple vill inte gärna släppa möjligheten till att uppgradera hur som helst. På olika sätt låsta system är deras melodi. Möjligheten att bygga är mer eller mindre obefintlig, som du säger.
Men, egentligen spelar det ingen roll, eftersom det finns så få leverantörer av spel på MAC.

Parallell eftersom Linux inte är en Unix, den byggdes helt utanför Unixlicensieringen på egen kod. Som du säger, Linus tog influenser av Unix och hittade på grund av öppen kod sätt att förbättra.
Utvecklarpotentialen blev rätt mycket högre än vad Unixutvecklarna kunde prestera.
Jag har däremot inte accepterat Linux på arbetsplatser, utan valt distribution som Sun Solaris, numera Oracla solaris.
Orsaken är helt support då allt inte kan ligga på mig. Ja, t.ex. Red Hat distribueras som en kommersiell version med bra support, man jag var dessutom rätt van med SUN ända sedan 80-talet, så det fick styra.
Vi kör Microsoft OS på klienter och Linux på servrar. Virtuellt via VMware som också är byggt på Linux. Folk tror inte att Linux är så vanligt för att dom oftast ser Windows framför sig men bakomliggande är ofta Linux.

Dock kan MAC också köra RTX kort.
Basen ligger på hårdvara mer i vad Apple själva begränsar. Apple vill inte gärna släppa möjligheten till att uppgradera hur som helst. På olika sätt låsta system är deras melodi. Möjligheten att bygga är mer eller mindre obefintlig, som du säger.
Men, egentligen spelar det ingen roll, eftersom det finns så få leverantörer av spel på MAC.
Kan säkert men finns ingen mac jag kan trycka in ett rtx kort i väl?
Plockade ihop en dator själv och testade benchmark, fick 118% på grafik, hur det nu går ihop.
Stod finns inget spel som släppts i dagens läge som den inte klara på högsta inställningar, fröjd att spela på.

Vi kör Microsoft OS på klienter och Linux på servrar. Virtuellt via VMware som också är byggt på Linux. Folk tror inte att Linux är så vanligt för att dom oftast ser Windows framför sig men bakomliggande är ofta Linux.
Då kör ni Samba för lokala nätverksresurser som fil och skrivardelning, gissar jag då det är den vanligaste för SMB.
För mig har det varit blandning beroende på vad jag vill nå.
Då vi som mail kört Exchange har den gått på Windows server. Databas har varit lite olika, vissa MSSQL, men tyngre har jag föredragit Oracle och då har jag kört den på SUN Solaris.

Då kör ni Samba för lokala nätverksresurser som fil och skrivardelning, gissar jag då det är den vanligaste för SMB.
Då vi som mail kört Exchange har den gått på Windows server. Databas har varit lite olika, vissa MSSQL, men tyngre har jag föredragit Oracle och då har jag kört den på SUN Solaris.
Ja också någon MySQL, men som sagt, på solarisen.
Aldrig haft något problem med Solaris, riktigt bra arbetshäst.

Vi kör vår Windows domän på Windows server och likaså fildelning. Databaser och annan logik kör vi på Linux.

Vi kör vår Windows domän på Windows server och likaså fildelning. Databaser och annan logik kör vi på Linux.
Ja, Domain user och Group Policy har vi kört på Windows som "PDC". Enklare så då Active Directory skalar ut i alla Windows klienter.
Jag tillåter ju inga admin hos användare, utöver lokal admin för personer som är utvecklare. Det är ok om de har rättigheter så de kan ta datorn ur domänen, men sprida sig får de inte.

Fast Apple är snyggare designmässigt, därför jag köpte Apple laptop, snyggast i klass 5555 ;)
Och OS är snyggare med men som med mycke med apple så gäller det att dom man integrerar med också har apple för att kunna nyttja det till fullo.
Värdelösa för att uppdatera måste jag registrera kreditkortet.
Men en snygg grej att ha ;)

Fast Apple är snyggare designmässigt, därför jag köpte Apple laptop, snyggast i klass 5555 ;)
Och OS är snyggare med men som med mycke med apple så gäller det att dom man integrerar med också har apple för att kunna nyttja det till fullo.
Värdelösa för att uppdatera måste jag registrera kreditkortet.
Men en snygg grej att ha ;)
Personligen gillar jag inte allt det vita. Blir så lätt svarta fläckar
Jag gillar svarta datorer, svårare få vita fläckar. 555, Kan ha att göra med svarta fingrar på svart, blir inte vitt.

Personligen gillar jag inte allt det vita. Blir så lätt svarta fläckar
Jag gillar svarta datorer, svårare få vita fläckar. 555, Kan ha att göra med svarta fingrar på svart, blir inte vitt.
Min är inte vit.

20210423_192736.jpg

Cream?

Jag kör Stationär PC, Svart som synden. En DELL Precision T7910 med dubbla Xeon och Nvidia Quadro + SAS controller. Jag har lite speciella behov så det blev en sådan.
Jag har också en DELL Laptop men så gammal att jag pensionerade den som Karaoke maskin nu. Den var från 2012 så det var på tiden att den fick paus.

Cream?

Jag kör Stationär PC, Svart som synden. En DELL Precision T7910 med dubbla Xeon och Nvidia Quadro + SAS controller. Jag har lite speciella behov så det blev en sådan.
Jag har också en DELL Laptop men så gammal att jag pensionerade den som Karaoke maskin nu. Den var från 2012 så det var på tiden att den fick paus.
Gold, är ju arbetsdatorn i condon som jag guldar med 5555, måste ha passande färg ;)
Köper en svart när det går åt helvette ;)

Liknande trådar

S
Svar
6
Visningar
3 K
anonymous
A
A
Svar
2
Visningar