Måste man åka till Sverige för att pensionera sig?

Tack Jonas. Ska titta på detta. Förvisso spelar inte visumet ngn roll då det är ett bolagskonto. Det är bolaget som står för kontot, inte jag som person. Men samma som med el, så måste man vara påläst.
Envis som en åsna så vill jag inte byta, men det kan finnas fördelar som jag kanske tjänar på...

Av 14 valutor i världen så är SEK med på FCD. Det är en smula otroligt!

"Whether you’re a foreigner or Thai national, you can open a foreign currency deposit account in any of 14 currencies."

"A Foreign Currency Deposit Account can be opened as a savings, fixed deposit or current account. You can transfer funds into your local baht account, to an overseas account. The minimum initial deposit is USD 5,000 or the equivalent in another currency."

Efter allt klickande så hamnade jag nog till slut på sidan för privatpersoner. Depositionen blir inga problem för det står aktiekapitalet för.

Man lär så länge man lever heter det juh:). Frågan jag kommer att grubbla på i natt är vilket som är viktigast sett från en thaibank. Bra bokslut eller trogen kund med bra finanser/historik:-\. Min nuvarande bank får juh se båda.

Kollade lite på Kasikornns hemsida https://www.kasikornbank.com/en/personal/Account/Pages/foreign-currency.aspx men där fanns inte SEK med:(. Dom hade å andra sidan lite "annat skoj" men som sagt inte SEK.

Känns lite som att välja ett telefonabonnemang :D. Alla har lite som är bra men ingen som är perfekt. Det dom förlorar på karusellerna tar dom igen på gungorna...

Grejen är att jag vill vara "trogen" i en bank och kunna låna pengar fördelaktigt om ngt år. Så kanske kan det vara fördelaktigt i mitt fall att ta tjuren vid hornen och betala lite extra för att sedan kunna utnyttja "fördelarna".

Är det inte bättre och spara lite på överföringarna då och låta dem gå via ett konto på BKB. När du växlat kan du ju bara skicka pengarna vidare till Kasikorn. Fördelarna att kunna växla när man vill kan ge rätt mycket.

Just överföringarna har jag ingen kontroll över. Fakturan skickas och betalas av kund 30 dagar senare. Det enda jag kan styra är vilket konto/bank det skickas till. Och det skickas i SEK av naturliga skäl.
Kan juh förvisso klydda och chansa med att fakturera i Euro men där är jag skeptisk. Kunden måste veta vad jag kostar för varje timme jag jobbar, inte som en överraskning (åt båda hållen) när det är dax att betala fakturan.

En höjning med 5-10 kr/tim är kanske bättre för att slippa allt bry och som kompenserar förlusterna... I höstas så aviserade jag en höjning på 10-20kr så dom är förberedda:)

Just överföringarna har jag ingen kontroll över. Fakturan skickas och betalas av kund 30 dagar senare. Det enda jag kan styra är vilket konto/bank det skickas till. Och det skickas i SEK av naturliga skäl.
Kan juh förvisso klydda och chansa med att fakturera i Euro men där är jag skeptisk. Kunden måste veta vad jag kostar för varje timme jag jobbar, inte som en överraskning (åt båda hållen) när det är dax att betala fakturan.

En höjning med 5-10 kr/tim är kanske bättre för att slippa allt bry och som kompenserar förlusterna... I höstas så aviserade jag en höjning på 10-20kr så dom är förberedda:)

Det är sant, svenska fakturor går väl bäst till en svensk bank och då kan du ju välja där när du vill växla. Ser väl inte så bra ut at ställa ut fakturorna till Bangkok Bank....

Det är sant, svenska fakturor går väl bäst till en svensk bank och då kan du ju välja där när du vill växla. Ser väl inte så bra ut at ställa ut fakturorna till Bangkok Bank....

Jag kör med öppna kort och kunden betalar till min thailändska bank (mitt bolag är juh trots allt registrerat här). Det jag menade var att jag kan inte styra när dom ska betala. Hade det varit en liten firma så kan man alltid komma överens men det här är alldeles för stort och jag inte ens sett tjejerna på ekonomiavdelningen (jo en, o hon var snygg:)).

Vad gäller svenska banker så vet jag inte om jag vill yttra mig... Men vilka stöddiga typer det är. Att dom har kunder kvar när marknaden är så globaliserad är för mig ett mysterium. Men förmodligen av samma orsak som mig, att stanna kvar på en bank för att hoppas på fördelar...

Av 14 valutor i världen så är SEK med på FCD. Det är en smula otroligt!

"Whether you’re a foreigner or Thai national, you can open a foreign currency deposit account in any of 14 currencies."

"A Foreign Currency Deposit Account can be opened as a savings, fixed deposit or current account. You can transfer funds into your local baht account, to an overseas account. The minimum initial deposit is USD 5,000 or the equivalent in another currency."

Efter allt klickande så hamnade jag nog till slut på sidan för privatpersoner. Depositionen blir inga problem för det står aktiekapitalet för.

Man lär så länge man lever heter det juh:). Frågan jag kommer att grubbla på i natt är vilket som är viktigast sett från en thaibank. Bra bokslut eller trogen kund med bra finanser/historik:-\. Min nuvarande bank får juh se båda.

Kollade lite på Kasikornns hemsida https://www.kasikornbank.com/en/personal/Account/Pages/foreign-currency.aspx men där fanns inte SEK med:(. Dom hade å andra sidan lite "annat skoj" men som sagt inte SEK.

Känns lite som att välja ett telefonabonnemang :D. Alla har lite som är bra men ingen som är perfekt. Det dom förlorar på karusellerna tar dom igen på gungorna...
Med den depositionen verkar det inte som du lyckades hamna på privatpersoner?

With a foreign currency deposit account, you can hold your funds in any of the following 14 currencies: USD, GBP, JPY, SGD, HKD, AUD, EUR, CNY, CAD, CHF, NZD, DKK, NOK and SEK. This kind of account enables you to manage your foreign currency payments and income effectively by minimizing risks from foreign currency fluctuations. A foreign currency deposit account can be a savings, fixed deposit or current account and can be accessed online via Bualuang iBanking service to view account balance and transfer funds into your local Baht account. The initial deposit for opening any of these accounts is USD 1,000 or an equivalent amount in another foreign currency.

Jag kör med öppna kort och kunden betalar till min thailändska bank (mitt bolag är juh trots allt registrerat här). Det jag menade var att jag kan inte styra när dom ska betala. Hade det varit en liten firma så kan man alltid komma överens men det här är alldeles för stort och jag inte ens sett tjejerna på ekonomiavdelningen (jo en, o hon var snygg:)).

Varför behöver du ha kontroll över när de betalar? Pengarna ramlar in på FCD och står kvar där.

Du går in någon gång i månaden eller när du tycker kursen är ok och flyttar pengarna..

FCD på Bkk Bank är absolut det bästa och du blir ju lojal kund där också efter ett tag.
Jag hade firmakonto på Kasikorn från början men tröttnade på att det alltid var så jäkla mycket folk i kö när man hade ett ärende till kontoret och bytte då till Bkk Bank. Insåg då snabbt att jag fick 300 baht mer på varje faktura som kunden betalade, den avgift som Bkk Bank annars tog för att föra dom vidare till Kasikorn plus att pengarna kom in en dag snabbare på kontot.

Senast redigerad av en moderator:
Det var jag som hade missat avdraget som pensionsverket gör på pensionen innan skatteavdrag. Det skall vara runt 10 000:- idag

Däremot blir det rätt om den föreslagna höjningen av SINK går igenom.
Vilka då 10k Menar du fribeloppet vid sink så är det runt2880/m Höjda grund avdraget gäller först f o m fyllda 65 år

Det var jag som hade missat avdraget som pensionsverket gör på pensionen innan skatteavdrag. Det skall vara runt 10 000:- idag

Däremot blir det rätt om den föreslagna höjningen av SINK går igenom.

Nu har du fel igen.
Nu har jag ju haft 25% sink skatt en gång i tiden känade då ca 1000 kr per månad till skillnad mot vanlig skatt.
Du tänker väl på dubbla avdrag, men då måste du vara inskriven i Sverige.
Så det rätta är om 25% går igenom blir brytpunkten ca 11 000.
Så var det förut, så vida inte matematikens lagar har ändras.

Nu har du fel igen.
Nu har jag ju haft 25% sink skatt en gång i tiden känade då ca 1000 kr per månad till skillnad mot vanlig skatt.
Du tänker väl på dubbla avdrag, men då måste du vara inskriven i Sverige.
Så det rätta är om 25% går igenom blir brytpunkten ca 11 000.
Så var det förut, så vida inte matematikens lagar har ändras.

Nej, matematikens lagar har inte ändrats men väl skatten och basbeloppet som ändras i stort sett varje år!

Som pensionär med 32 % kommunal skatt blir brytbeloppet där du betalar mer skatt med SINK:
20 % SINK:
Om du tjänar 10 000:- betalar du 1 405:- skatt, 20% SINK-skatten blir 1 425:-
25 % SINK
Om du tjänar 15 000:- betalar du 3 024:- i skatt, SINK-skatten blir 3 031:-

Liknande trådar

H
Svar
71
Visningar
7 K
Hans Svensson
H